Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat fra: Hagesæter på tirsdag 03. mars 2015, klokken 09:44
Sitat fra: Hyperstress på søndag 01. mars 2015, klokken 18:24
@TS:
Var det noe særlig med støyabsorberende materiale i dørene? Var det ev plass til det? Ser for meg at det kan være egnet i der.


Disse tre bildene viser det som var i døren fra før. Jeg brettet vekk filten der jeg kom til (de to siste bildene) og la i et stykke Butyl. - Har dessverre ikke bilde av ferdig.
Skal en legge til mer en dette må en løsne filten - da bør den også festes igjen. Dessuten tror jeg ikke dør dekselet har godt av den ekstra vekten som butyl mattene gir.

Ok. Var det plass til noe støyabsorberende inni selve døra (ikke dekslet), eller vil det komme i konflikt med vindusheisen?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hagesæter

Sitat fra: eldanz på tirsdag 03. mars 2015, klokken 10:06
@Hageseter;
Dette ser interessant ut. Lurer på hvordan man kan ta av dørdeksler etc. uten å få problemer/ødelegge noe. Dette gjelder sikkert også andre steder hvor man tar av deksler.
Hadde vært kjekt å få en god forklaring på det.

(Venter på bil)

På forhånd takk!


Første posten sier noe om dette samt har bilder. Det er tre skruer. Men det viktigste er et "pry-tool" - altså et plastikk redskap som du bruker til å brekke med. Se bildene i første post så ser du redskapet jeg brukte. Har også lagt ved link til siden jeg kjøpte det på.
Dette gikk betydelig enklere enn jeg hadde trodd. Ingen bekymring.

Hagesæter

#32
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 03. mars 2015, klokken 12:18Ok. Var det plass til noe støyabsorberende inni selve døra (ikke dekslet), eller vil det komme i konflikt med vindusheisen?


Ahh. ::)   Regner med du snakket eksempelvis om mattene til biltema på 10 eller 20 mm. Ref posten om trunken lengre oppe.
Jeg vil tro at det er plass til en 10mm matte. Selv er jeg skeptisk til dette. På en tidligere bil (Talbot Horizon) gjorde jeg dette uten hell. Matten trakk vann, og hengslene ble "skeiv". Det må også sies at hengslene var ikke sveiset på, men skrudd på.


Min magefølelse sier at støydempingsmatter holder. I tillegg har vi vi filten som fungerer som støyisolering. Legg merke til at jeg bruker to ulike betegnelser.

eldanz

Sitat fra: Hagesæter på tirsdag 03. mars 2015, klokken 13:55
Sitat fra: eldanz på tirsdag 03. mars 2015, klokken 10:06
@Hagesæter;
Dette ser interessant ut. Lurer på hvordan man kan ta av dørdeksler etc. uten å få problemer/ødelegge noe. Dette gjelder sikkert også andre steder hvor man tar av deksler.
Hadde vært kjekt å få en god forklaring på det.

(Venter på bil)

På forhånd takk!


Første posten sier noe om dette samt har bilder. Det er tre skruer. Men det viktigste er et "pry-tool" - altså et plastikk redskap som du bruker til å brekke med. Se bildene i første post så ser du redskapet jeg brukte. Har også lagt ved link til siden jeg kjøpte det på.
Dette gikk betydelig enklere enn jeg hadde trodd. Ingen bekymring.

Tusen takk. Skal ta vare på denne tråden til jeg får bilen.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

ihlhaug

Merker du stor forskjell Hagesæter? Har lyst til å gjøre dette med min bil, men orker ikke hvis det kun gir litt effekt.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Hagesæter

Sitat fra: ihlhaug på tirsdag 03. mars 2015, klokken 15:16
Merker du stor forskjell Hagesæter? Har lyst til å gjøre dette med min bil, men orker ikke hvis det kun gir litt effekt.
Under finner du en kopi av konklusjonen fra første posten.

Gir det effekt?: Delvis.
Hadde jeg gjort det igjen? - Ja uten tvil.


Oppsummering – og læring[/size]Var det verdt det? JA! Nå har jeg kost meg med resultatet i ca. et døgn:1. Lyden ved lukking av døren er mer "Grom" . Lydbildet er senket til en lavere frekvens. Lyden føles dyrere. 2. En hører ikke like godt lyden fra høyttalerne fra utsiden.   De som befinner seg på utsiden av bilen trenger ikke vite om alt jeg snakker om i mobilen - handsfree. 3. Lyden fra HiFi anlegget er betydelig bedre.     Bassen og hele lydbildet er mykere. Jeg måtte faktisk skru ned bassen på equalizeren. Lyd er mye smak og behag, men det som overrasket meg mest med prosjektet var at lyden fra anlegget ble så mye bedre - etter min mening.4. JA, det ble mindre lyd fra veien. Om det er mindre lyd målt i db kan jeg ikke si med 100% sikkerhet. Men lydbildet er senket flere hakk i frekvens. Lyden er mye mer behagelig og føles også "dyrere". 5. Lyden fra andre møtende biler er også senket i frekvens. Derimot kommer fortsatt en god del lyd fra vinduene, og det er ikke så lett å gjøre noe med. 6. Vind lyden er blitt litt mer fremtredende.  7. Plutselig oppdaget jeg at viftene i ventilasjonsanlegget laget støy.   Er det noen som vet om en kan påvirke viftehastigheten når den står i Auto? På min kones Opel kan en velge lav, middel eller høy viftehastighet selv om den står i Auto.

Muffinman

Kan vel endre viftehastigheten. Men da kalles det "custom auto". Fungerer helt fint inntil hastigheten du har låst på blir for liten.

Hyperstress

Funderer litt på demping/isolering utvendig i hjulbuer.

Hva tenker dere om å smøre på noe som dette (eller lignende) for demping:
http://www.dynabel.no/bilstereo/tilbehor/dempematter/gladen-aero-stone-5kg
Dette er ren dempemasse. Finnes produkter som er dempende "understellsbehandling" også, feks tectyl.

Og eventuelt neoprene utenpå for isolering (suger ikke vann):
http://www.dynabel.no/bilstereo/tilbehor/dempematter/gladen-aero-neoprene-04-m2
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eldanz

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 05. mars 2015, klokken 19:39
Funderer litt på demping/isolering utvendig i hjulbuer.

Hva tenker dere om å smøre på noe som dette (eller lignende) for demping:
http://www.dynabel.no/bilstereo/tilbehor/dempematter/gladen-aero-stone-5kg
Dette er ren dempemasse. Finnes produkter som er dempende "understellsbehandling" også, feks tectyl.

Og eventuelt neoprene utenpå for isolering (suger ikke vann):
http://www.dynabel.no/bilstereo/tilbehor/dempematter/gladen-aero-neoprene-04-m2
Funderud har en løsning som legges mellom plastskjerm og hjulbue/karosseriet: http://www.antirust.no/lanolinolje/
http://www.antirust.no/understellsbehandling/: hjulbuelist. Se denne: www.antikorr.no

Buskerud Antirust driver også med dette: http://www.buskerudantirust.no/

Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

ctr46

.


Hagesæter

#41
Jeg har fått noen henvendelser på å få teste bilen min etter støyisolering for å sammenligne.

Så langt det passer sier jeg ja. Ta kontakt på privat melding, så kan vi treffes. Jeg bor 3 mil nord for Bergen sentrum.

Muffinman

Etter å ha fått på 21-tommmerene aktualiserer dette seg mer enn noensinne. Kommer til å sette i gang om et par-tre uker eller deromkring.

ihlhaug

Sitat fra: Hagesæter på torsdag 07. mai 2015, klokken 15:11
Jeg har fått noen henvendelser på å få teste bilen min etter støyisolering for å sammenligne.

Så langt det passer sier jeg ja. Ta kontakt så kan vi treffes. Jeg bor 3 mil nord for Bergen sentrum.

Kult. Jeg er interessert i å kjøre opp en tur å få høre litt. Har som skrevet tidligere tenkt på dette selv, men vil gjerne høre forskjellen først.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

kseitzberg

#44
Vi er som skrevet i en anden tråd - et par skøre danske tesla tosser - der planlægger en tur til Norge i den sidste weekend af Juni. Vi har tidligere tilbudt at mødes med jer - vores norske Tesla venner, og lære jer lidt om at støjisolere jeres biler. Vi har begge (kseitzberg og Hookmaker), støjisoleret begge vores TMS'ere (vi har 2 hver), og har hjulpet rigtigt mange i Danmark med at gøre det samme. I kan se på det danske Teslaforum.dk om dette.

Vores tilbud står stadigvæk ved magt, og vi kommer gerne forbi lørdag den 27 juni - I Trondheim eller omegnen heraf.

Jeg har selv forsøgt meget med støjisoleringen af bilen, og har brugt StP til lyddæmpning. Har i den nye P85D, nu fået isoleret døre, hjulbuer og frunk - og mangler trunk og bagsmækken. Støjniveauet er dæmpet væsentligt også selvom jeg kører på 22" fælge.

Nu er der ikke noget der rækker ind i himlen, og desto mere af den eksterne støj man fjerner - desto mere anden støj kan man høre.. Og man kan ikke fjerne al støjen fra den forreste motor, og må leve med en svag turbo hylen.

Skulle i have lyst, holder vi lignende arrangementer i København 13 juni - lige ved siden af Tesla i Kastrup.


Når vi støjisolere bilerne fylder vi dørene HELT ud med StP på indersiden af det udvendige panel - og ved en fuld støjisolering bruges ca 1,5 pakke StP eller ca 7 kvm.

Vi har - hvis der går clips i stykker - ekstra med (ja vi har gjort det mange gange...)

se: http://teslaforum.dk/forum/topic/lydd%C3%A6mpning-af-model-s

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA