Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

#211
1. Trunken strippet. Mye mer butyl originalt enn på gamle biler.

2. Valgte å bruke opp 3mm bitumenplater jeg hadde liggende fra i fjor. Med varmepistol og litt jobb ble det vel så bra som abutyl.

3. La et ekstra lag filtmatte etter å ha lagt på plass den originale foam-matta. Matta er skikkelig kappet, det er bare whiteout pga sollys som gjør at det ser litt fønky ut.

4. Original bunnmatte oppå ekstra filtmatte.

La naturligvis mye ekstra butyl rundt om, men det var faktisk en del originalt over alt. Ikke rart de nyere bilene er stillere, dette begynner å bli mens de gamle manglet nesten alt. Ikke prøvekjørt etter dette, men har moderate forventninger siden det var bra fra fabrikken. Men måtte jo gjøre noe når ting var demontert så klart :)

Mer kommer senere :)

Muffinman

Mer butyl i de nye bilene. De fleste hull var dekket i tillegg til at det var mer ut i sidene i bunn, og det var også lagt oppover sidene og oppunder, over bakre del av hjulbue. Hvis alt var trykket skikkelig mot underlaget ville det kanskje virket som det skulle også...

Muffinman

#213
Lydskjold mot ventilene bak var montert brettet dobbelt, slik at det ikke dekket ventilene på ene siden. Nederst de underste dekslene til vangene bakerst i trunken; her var det selvklebende borrelåser som skulle holde disse sammen med den andre halvparten som var integrert i toppmatta. To var montert på feil sted slik at de ikke virket. De var i tillegg temmelig løse og ville falt av om de var montert riktig. En tredje hadde falt av, og den fjerde fant jeg aldri.

Muffinman

Her stikker det fram dempemateriale fra under sitteputa, og bakerst under putene på siden av baksetet.

Muffinman

#215
Formstøpt matte type foam på hjulbuene, og masse butyl under. På gamlebilen var det intet bortsett fra en liten kladd lenger framme. Og matta på den var bare tynn filt.

Muffinman

Slik så dempematta ut i trunken før jeg rørte den...

Muffinman

Original demping i terskellist trunk + sidelist.

Muffinman

Trunken i 85D har nå fått bitumen/butyl an mass, et ekstra lag filtmatte og selvklebende 10mm matte ute i sidene. I tillegg er dårlig montering av originale tiltak rettet. Var skeptisk til at dette skulle gi særlig effekt, men prøveturen var oppløftende. Merkbar bedring. Oppsummering:

- Trunk behandlet som beskrevet over
- Dørker foran og torpedovegger, butyl+matte
- Terskellister, fremre del som dekker "kabelsalat", butyl+matte
- Dører - fylt opp inni mer butyl, også rundt høyttalerfester
- Montert skumstripe for å fjerne skrangling i styreboks til dørene
- Lagt butyl utvendig på "lokket" hvor styreboksen er montert. Er av plast på denne bilen.
- Dørtrekk, lagt til butyl+selvklebende 30mm matte+diverse filtmatter
- Høyttalerfunnel, lagt butyl på innsiden
- Bakre hjulbuer, demontert innerskjerm og lagt tykt lag med dempende "guffe"

Da gjenstår det bare å ta kontroll på en høyttalergrill som skurrer, så sier jeg meg ferdig med denne bilen.


Tok av dørtrekkene på P85`en i dag og la butyl over hullene som originalt var forseglet med papir. I tillegg fylte jeg godt opp med butyl, tykk selvklebende dempematte ++ i dørtrekkene. Også her gav det god effekt! Tiltak så langt:

- Dører, fylt opp inni med butyl, også rundt høyttalerfester. Lagt butyl over hull originalt dekket av papir.
- Dørtrekk, butyl, filtmatter, tykke selvklebende matter
- Høytalerfunnel, butyl på innsiden
- Terskellister foran, selvklebende dempematter + butyl, også på "dekseldelen" som dekker bokser og kabler fremst.
- Dørker foran + torpedovegg, butyl og matter
- Trunk - bitumen, butyl, filt. Splittet opp filtmatte på hjulbuer og lagt inn butyl + ekstra matter.
- Frunk - butyl på veggene på innerste del
- Bakre hjulbuer, lagt på dempeguffe to ganger med et års mellomrom. God bedring begge gangene!
- Lagt butyl på lokkene styreboksene er montert. De er av skranglete aluminium på denne bilen.

Veldig fin denne bilen nå, hører ørlite hjulstøy fra området mot sidene av baksetet hvor jeg ikke har gjort noe. Imidlertid ligger det tykke lag med gurba på utsiden, så det er godt mulig at det er lite å hente på å gjøre mer fra innsiden. Støyen skyldes sannsynligvis at det står støyende Falken-dekk bak, og stillegående Landsail foran. Bakdekkene skal skiftes snart, så får vi se.

Begge bilene er nå såpass rolige innvendig at vindsuset over frontruta og forbi speilene tar igjen vei/hjulstøy i 80+. Det er jeg fornøyd med :)

Nuff shit lunitiks?


lunitiks

Fuck. Din heltejævel. Tyter vel formentlig butyl ut ørene dine nå  ;D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

moso

Sitat fra: Muffinman på mandag 06. juni 2016, klokken 20:52
Original demping i terskellist trunk + sidelist.

Min januar-produserte-mars-utleverte 85D har ikke disse dempemattene :-( Da er det kanskje fare for at en del av de øvrige elementene også mangler..
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Cookie Monster

Sitat fra: moso på mandag 06. juni 2016, klokken 21:26
Sitat fra: Muffinman på mandag 06. juni 2016, klokken 20:52
Original demping i terskellist trunk + sidelist.

Min januar-produserte-mars-utleverte 85D har ikke disse dempemattene :-( Da er det kanskje fare for at en del av de øvrige elementene også mangler..

Tror bare 7 seter har den ekstra støydempingen bak. Eller har du ikke det Muffinman?
Har kun sett den ekstra dempingen bak der på 7 seter utgaven, men er mulig de også har begynt med det bak på alle produsert etter en viss tid.

Er kanskje de trodde Muffinman skulle ha 7 seter eller at Tesla har lest her inne at han er helt vill med dempingen at de la på litt ekstra uansett  ;D

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 06. juni 2016, klokken 22:06
Sitat fra: moso på mandag 06. juni 2016, klokken 21:26
Sitat fra: Muffinman på mandag 06. juni 2016, klokken 20:52
Original demping i terskellist trunk + sidelist.

Min januar-produserte-mars-utleverte 85D har ikke disse dempemattene :-( Da er det kanskje fare for at en del av de øvrige elementene også mangler..

Tror bare 7 seter har den ekstra støydempingen bak. Eller har du ikke det Muffinman?
Har kun sett den ekstra dempingen bak der på 7 seter utgaven, men er mulig de også har begynt med det bak på alle produsert etter en viss tid.

Er kanskje de trodde Muffinman skulle ha 7 seter eller at Tesla har lest her inne at han er helt vill med dempingen at de la på litt ekstra uansett  ;D
P85`en har klappseter, ikke 85D`en som er avbildet her. Dette hvite materialet ligger under alle lister og i dørtrekkene på nybilen. Ser ut til å være samme greia som stikker fram under baksetet og sideputene også. Var vel en annen bruker her inne med tidlig 2015-bil som heller ikke fant dette i terskellistene sine, så da begynte de nok med det før august når min bil ble produsert :)

moso

Hm - kjenner jeg snart er i markedet for et DIY kit eller at noen tar på seg jobben :-)
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 06. juni 2016, klokken 22:06
Sitat fra: moso på mandag 06. juni 2016, klokken 21:26
Sitat fra: Muffinman på mandag 06. juni 2016, klokken 20:52
Original demping i terskellist trunk + sidelist.

Min januar-produserte-mars-utleverte 85D har ikke disse dempemattene :-( Da er det kanskje fare for at en del av de øvrige elementene også mangler..
Er kanskje de trodde Muffinman skulle ha 7 seter
Sett i lys av at den store dempematta bærer preg av at noen har startet å skjære (stygt!) ut hull til sidefester beregnet for klappseter, deretter røsket matta løs på ene siden for så å bruke den likevel er det kanskje ikke en så søkt teori.

-"Hey Jim, that one`s not going to have the extra seats!"
-"What? I`ve just started making cutouts for the side brackets!"
-"Come on Jim, cant you read? It says no extra seats in the spec sheet!"
- "Ok, get me a fresh acoustic absorber, I`ll tear this one out and dispose of it..."
-"U crazy man? Elon`s gonna kick our asses if we don`t keep cost down. Stuff it back in there and no one will notice it`s busted."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA