Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

Muffinman

Tok du en titt under matta i "fotbrønnene" med det samme du var av med terskellistene?

F_P

Løftet litt på teppet om det er det du tenker på. Ser ut som om det ligger litt alubutyl rett på gulvet. Generelt litt skeptisk til å legge for mye rett på gulvet siden batteriet ligger under og generer tidvis endel varme. På de fleste fossilbiler er det et tykt skumlag mellom teppe og metall i dørken, men Tesla har ingenting under teppet, og jeg vil tro det er en grunn til det  ???
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

#197
Sikkert samme grunn som at det er syltynt flere andre steder også ;)

EDIT: Forresten skeptisk til at isolasjonen i kupeen skal ha noe å bety. Batteriet er jo væskekjølt og varmen transporterer jo bort på den måten, ikke via leding inn i kupeen. Uansett, tror det er lite å hente på å gjøre noe i dørkene. Tipper batteriet  effektivt stopper støy utenfra. Lurer forresten på om jeg har særlig mye å hente på å gjenskape ditt siste stunt. Har jo lagt på tykt med dempende masse på andre siden av hjulbuen. Det gav merkbar effekt på nyeste bilen, men merkelig nok gav det overraskende stor effekt selv når jeg la på et andre lag på den eldste.

Det ble forresten en bakdør i går kveld og en til i kveld på D`en. Må jobbe etter at knøttet har lagt seg  :)

lunitiks

Tror heller ikke at varme er noe issue. Under teppet (eller som del av teppeunderlaget) ligger det tross alt en original, relativt tykk lyddempingsmatte i stoff som varmeisolerer rimelig greit tenker jeg.

Uansett er varme sjelden noen problemstilling her i nord - synes jeg fortsatt ser effektbegrensning på wattometeret om morgenen når jeg skal på jobb  ;)

Muffin det er sikkert rett at lyddemping av dørk nok har lite for seg. Men det blir jo så jevnt og fint når man først går i gang og legger i overgang torpedovegg/dørk, og hvorfor ikke legge der man kan når man først er i gang  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Her er den originale "lyddempingen" i passasjerdøra som bilen min kom med...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

#200
Hehe, nei :) Det der er ikke lyddempingen. Den ligger inne i døra (må skru av deksel og høyttaler) i form av butyl, og inne i dørtrekket i form av et par varianter av dempematte. De små klæddene med butyl er der for å tette hull slik at det ikke kommer unødig mye lyd gjennom der. Samme med det sorte dekselet.

Forresten mye mer butyl inne i fordørene på 2015 modellen enn på 2013 modellen her. Men fremdeles mye å forbedre. Dørtrekkene fikk også noen gode runder med butyl i tillegg til at jeg fylte på med mer matter av diverse beskaffenhet. Fikset skrangling i styreboksen til døra og la godt med butyl bak metallet rundt høyttalerinnfestingen, og inne i selve selve høyttalerramma. Bare førerdøra igjen på D`en nå.

Lurer forresten på om det er forskjell på dempingen i trekket ift 2013. Kan ikke huske at det var av det hvite greia nederst på den. Må åpne å sjekke :)

F_P

Jasså ja. De har begynt å dekke de hullene med butyl nå. På min er det bare tape :p

Muffin, det funker. Bilen min er kledd med Gladen Stone og Gladen Multi utvendig, skal legge på et lag Gladen Foam også. Når jeg rekker...
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Powerflux

Kunne noen tatt seg bryet med å lage en liten How-To for å ta av dørtrekkene både foran og bak :)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Sitat fra: F_P på mandag 06. juni 2016, klokken 12:33
Jasså ja. De har begynt å dekke de hullene med butyl nå. På min er det bare tape :p

Muffin, det funker. Bilen min er kledd med Gladen Stone og Gladen Multi utvendig, skal legge på et lag Gladen Foam også. Når jeg rekker...
Mange forskjeller på ny og gammel. Dørtrekkene på den nye bilen HAR faktisk mye mer dempemateriale. I trunken har de dekket alle hull med butyl. På den gamle stod alt åpent. Videre butyl på mange flere steder, også hjulbuer. Hjulbuene var dekket med dempestoff type foam hvor det på den eldste var kun filtmatter. Også synlig dempemateriale som stakk fram fra under sittepute, og det var også synlig bak/under de listene ved baksetet som du F_P dempet. Dermed gjør jeg ikke det siste stuntet på den nyeste.

Verdt å merke seg at kantlister+terskellist rundt bakluka også var dempet på den nyeste, slik som terskellistene. Forskjellen mellom ny og gammel bil er stor å se til, og støymessig.

Det som sjokkerer meg er hvor totalt elendig den nyeste bilen er montert. Har skrevet om en del funn allerede; i trunken fant jeg manglende festemateriell, festemateriell som var montert feil/ramlet av, rusk og rask under teppene, montert butyl på en side men ikke på den andre, mye butyl som ikke var trykket inntil underlaget osv. Hovedmatta av type foam var påbegynt utskjæring på ene siden hvor det skal være feste for klappseter, ser nesten ut som noen ropte "hey, den skal ikke ha ekstrasetene!" så brukte de matta likevel. Ser ut som en full mann som har skåret. På andre siden var matta delvis feilmontert og ubetydelig skadet, men det så jo bra dumt ut. Jaja, nå er det ihvertfall fikset så godt det lar seg gjøre. Tror de enten var dritings på fabrikken når denne bilen ble laget, hvis ikke sjefen sjøl stod og svingte pisken over arbeiderene  :P

lunitiks

Fins det noe lyddempingsmateriale som er mer effektivt mot høyfrekvent motorlyd enn annet? (Alubutyl, bitumen, skumplater, wave, hva er best?) Tenker spes på lyden fra front DU.

Oppdaget forresten når jeg la lyddemping i fotbrønn at det er et stort hulrom bak "filtplata" fra helsikke. Er dette hulrommet noe å fylle opp med lyddemping?

Merk også på bildet at det kommer en tykk kabel ut fra noe som ligner en slags tunnell. Støybro til DU?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

F_P

Anbefaler Gladen Poly. Det er mer eller mindre identisk med de hvite mattene du finner montert fra fabrikk rundt omkring i bilene. Her har du de (egen nettbutikk): http://www.bilkomponenter.no/products/gladen-aero-poly-08-m2

De er, som Muffinmann er inne på brukt i helt nye biler under dørterksler, mot hjulbuene (bak teppet), bak a-stolpe, i dørtrekk. På de eldre mangler det nesten helt, og på min fyller jeg nå etter med denne. Det som er veldig viktig her er at denne suger til seg vann så du må for all del ikke legge den noe sted der vann renner gjennom.


Sitat fra: lunitiks på mandag 06. juni 2016, klokken 14:31
Fins det noe lyddempingsmateriale som er mer effektivt mot høyfrekvent motorlyd enn annet? (Alubutyl, bitumen, skumplater, wave, hva er best?) Tenker spes på lyden fra front DU.

Oppdaget forresten når jeg la lyddemping i fotbrønn at det er et stort hulrom bak "filtplata" fra helsikke. Er dette hulrommet noe å fylle opp med lyddemping?

Merk også på bildet at det kommer en tykk kabel ut fra noe som ligner en slags tunnell. Støybro til DU?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

F_P

#208
Stemmer. Du finner disse hvite mattene over alt i de nye bilene, i dørtrekkene også. Som i svaret over så ligner de veldig på Gladen Poly. Må ta opp trekkene mine siden jeg var litt overivrig med alubutyl og neopren. Dekselet popper av ned i hjørnet når jeg lukker døra hardt. Bytter ut de tunge mattene med Poly.

Kan ikke nevnes for ofte. Poly suger vann, og det demper ikke noe særlig bass, kun mellomtone og opp i frekvens.



Sitat fra: Muffinman på søndag 05. juni 2016, klokken 14:10
Hehe, nei :) Det der er ikke lyddempingen. Den ligger inne i døra (må skru av deksel og høyttaler) i form av butyl, og inne i dørtrekket i form av et par varianter av dempematte. De små klæddene med butyl er der for å tette hull slik at det ikke kommer unødig mye lyd gjennom der. Samme med det sorte dekselet.

Forresten mye mer butyl inne i fordørene på 2015 modellen enn på 2013 modellen her. Men fremdeles mye å forbedre. Dørtrekkene fikk også noen gode runder med butyl i tillegg til at jeg fylte på med mer matter av diverse beskaffenhet. Fikset skrangling i styreboksen til døra og la godt med butyl bak metallet rundt høyttalerinnfestingen, og inne i selve selve høyttalerramma. Bare førerdøra igjen på D`en nå.

Lurer forresten på om det er forskjell på dempingen i trekket ift 2013. Kan ikke huske at det var av det hvite greia nederst på den. Må åpne å sjekke :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Sitat fra: F_P på mandag 06. juni 2016, klokken 12:33
Jasså ja. De har begynt å dekke de hullene med butyl nå. På min er det bare tape :p
Det var det på min også, men etter i dag ble det butyl gitt :) Noen papirlapper var satt på feil hull og ble perforert av klips, mens andre stod åpne. Skulle lagt over alle hullene i trunken også, men det er ikke verdt å rive enda en gang bare for det. Fikk lagt over noen uten å demontere, så nå får det være slik det er :)

I dag ble det altså (jepp, pappaperm på hell og samboeren fri) trunk 85D, alle fire dørtrekk P85 pluss lagt butyl over hullene hvor det var papirlapper. Ikke prøvekjørt enda. I tillegg ble det montert netting over varmekanalene til bakre fotbrønner slik som TRM tipset om i en annen tråd. Ingen småstein inn der! Hvis jeg får ånden over meg senere kan det hende jeg legger ut noen bilder av dagens demping.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA