Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor forguder Model S-eierne bilen sin og er tilsynelatende frelst?

Startet av Torpedo Ted, fredag 13. februar 2015, klokken 23:06

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Tesla eiere minner utrolig mye om Apple-eiere. Jeg kan aldri huske å ha sett så store diskusjonsfora og Facebook-grupper om noen andre biler. Ikke en gang fora som omfavner en hel bilprodusent med alle dens modeller har så stor fanskare på nettet (?).

Jeg har selv aldri eid en "dyr" bil (over 200 000), så jeg vet jo strengt tatt ikke hvordan konkurrentene er, men jeg har flere ganger sittet på med en 3 år gammel BMW 5-serie som kostet like mye som min nye P85, og jeg kan rett og slett IKKE FORSTÅ hvordan noen har mer lyst på den. Generelt så sliter jeg med å forstå hvordan folk kan bruke mer enn 400 000 på en bil som ikke er Tesla, med mindre de har ekstremt spesielle behov som Teslaen ikke dekker.

Så opplys meg dere som har erfaring med andre dyrere biler. Er det bare jeg som ikke har prøvd skikkelige biler, eller er Tesla i en egen klasse*?

* går med på at interiøret ikke er like godt skrudd sammen, men designmessig synes jeg også interiøret er vesentlig mye penere og romsligere (ingen "skillevegg" fremme f.eks.).

PS: Nå må vi sammeligne med lignende biler, altså ikke Rolls Royce, Bentley, MB S-klasse og slikt.

Også_Øyvind_H

#1
Vi har vel litt ulike grunner for å velge Tesla, men for mange av de som var tidlig ute så var det vel kombinasjonen av en elektrisk drivlinje og rekkevidde som skapte halleluja-stemningen. Incentivene var jo selvsagt også svært viktige, men de har jo forsåvidt lite med Tesla å gjøre.

Som en følge av at mange bestilte før de visste hva de fikk, og mange gikk fra/hadde gode biler fra før, så har jeg vanskelig for å finne andre gode argumenter for at man valgte Tesla. Personlig hadde jeg allergi mot biler som ikke hadde AWD og en amerikaner var helt uaktuell :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

PionerThink

Skal gi deg rett i det at Tesla eiere er i en egen klasse og kan minne om Apple fans til tider når det kommer til å forsvare "eget" merkes fortreffeligheter ::)
Jeg har ikke selv prøvd Tesla, og vet ikke om jeg tør heller da jeg er redd for å bli totalt hekta :)
Har selv eid en BMW 5-serie M-sport og syntes den var god å kjøre, samt at den lå godt på veien. Men ikke noe mer enn det. Fruen syntes den ble altfor kilen på glatta, og når vi så på større båt som skulle trekkes på henger var det en som trakk på alle hjul og hadde nok hengerkapasitet som skilte seg ut. Prøvde ulike biler, men valget falt på en BMW X5 2007 modell som har 3500 kg max hengervekt, samt det man trenger av utstyr, inkl. 7 seter. Er vel bare hengerkapasiteten og det at den trekker på 4 hjul som skiller den fra Tesla hvis man ser litt stort på det, samt at bakkeklaringen er litt høyere.
Uansett så er det noen ganger jeg har stått med snø til opp under buken og måttet skru av alle hjelpemidler for å komme frem, og da tror jeg at t.o.m Tesla kanskje hadde kommet litt til kort?
Kan legge til at jeg har en relativt bratt bakke opp til huset som jeg slet med å komme opp med bakhjulstrekk på glatta, samt i ubrøytet gate innimellom, og da er det utrolig praktisk med trekk på alle 4.
Selvfølgelig kan du si at dette kun gjelder noen få dager i året osv, og at man kunne kjøpt "sokker" eller kjettinger, men hvem orker det når man står der og ser ut i gata på en snau halvmeter snø og skal på jobb?
Kan legge til at jeg i tillegg kjører en i-Miev(og Think), og ikke har noen ting i mot Tesla, men tvert i mot kunne tenkt meg en når båten selges en gang i fremtiden :P
Er bare at man i noen tilfeller ikke dekker alle behov med en Tesla P85(eller P85D), men ikke trenger å bli sett ned på av den grunn allikevel ;)
Det viktigste er vel at man trives med den bilen man har? :D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Havebigfun

Det er enkelt: bilen er enkelt å kjøre, har mye kraft og oppleves som (mye) bedre en de fleste andre bilene i den samme prisklassen (i Norge)- Samtidig går den på vannkraft og er første skritt til en fossilfri transport i fremtiden.
Bilen er vanedannende- selv for nøkterne personligheter.
Snakk om gamechanger.

cirys1

Den eneste grunnen for at folk kjører Tesla er at ingen andre elbilprodusenter har kombinasjonen av rekkevidde og "fin"/stor bil.
I Norge hadde man kanskje ha fått solgt 10 Model S uten avgiftsfritaket, hadde bilen kostet 1,5-7mill og ikke hatt de andre godene så hadde ingen kjøpt den.
Tesla har gjort noe veldig smart og det er SC nettverket, det er fult mulig og dra rundt i mesteparten av Norge og store deler av Europa "gratis".. Kombinasjonen av kraftig motor + de andre godene overskygger en heller skranglete kvalitet. Jeg tviler på at noen hadde villet kjøpe en ny model S til 200.000 UTEN garanti.

Selv så skal jeg kjøpe meg en selv med disse defektene, grunnen er enkel, det blir den eneste gangen jeg i livet for oppleve over 400 elektriske hk daglig, i tillegg så syns jeg bilen er fin og se på og med det SC nettverket som er/kommer så er man ikke bevegelseshemmet..  :) (jeg håper og regner med at Tesla klarer og løse utfordringene de står over i løpet av garantiperioden)

Trustno1

Jeg tror egentlig ikke det handler så veldig mye om Tesla, men om alternativene som ikke finnes.

for ca en uke siden nå så solgte jeg min P85 (i påvente av P85D) og i mellomtiden så har jeg kjørt fossilen som kun har blitt benyttet som en nr2 bil mens vi har hatt P85'n

Jeg kan liste opp hva jeg missliker med fossilen:

- Må ukentlig (eller oftere) stoppe for å fylle drivstoff (pendler langt)
- Hånda stinker diesel etter fylling
- Fyllingen koster ~800kr
- treg gassrespons
- vinglete (høyt tyngdepunkt)
- Vibrasjoner fra motor
- Støy fra motor
- Ingen brems ved slipp av pedal (en-pedalkjøring ikke mulig)
- Det føles feil å ikke gjenvinne energi når man bremser
- Det føles feil å slippe ut skadelige gasser
- Brukergrensesnittet føles utdatert
- Ingen store kart på navi
- Ikke mulighet for forvarming via app

Sikkert mye annet jeg ikke kommer på i farten også, men tror hovedgrunnen til man blir glad i å kjøre Tesla er at man får en godfølelse av å gjøre det. Man vet man er med på en transportrevolusjon.

Tesla-man

Lett: Bilen er jo helt konge - laaaangt foran nærmeste konkurent.  Ikke bare eierene, men også presse, testinstitusjoner og uavhengige grupper skryter mer eller mindre uhemmet over bilen og fenomenet Tesla.

Jeg har en P85 som har hatt lite feil, mens andre har vært mindre heldige.  Tesla kan åpebart forbedre kvaliteten, og det mener jeg de gjør.  I tillegg har de to achiles hæler som må forbedres; service apparatet må bli bedre rustet til å ivareta eiere (i hvertfall i Norge, usikker på hvordan dette er i andre land.) og kommunikasjon: de er jo helt på jordet i sin kommunikasjon med media, kunder og eiere. Elon har sin 'apple strategi' med twitring som nok virker, men lengre ned i rekkene er det bare rot.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

ihlhaug

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 00:18
Den eneste grunnen for at folk kjører Tesla er at ingen andre elbilprodusenter har kombinasjonen av rekkevidde og "fin"/stor bil.
I Norge hadde man kanskje ha fått solgt 10 Model S uten avgiftsfritaket, hadde bilen kostet 1,5-7mill og ikke hatt de andre godene så hadde ingen kjøpt den.
Tesla har gjort noe veldig smart og det er SC nettverket, det er fult mulig og dra rundt i mesteparten av Norge og store deler av Europa "gratis".. Kombinasjonen av kraftig motor + de andre godene overskygger en heller skranglete kvalitet. Jeg tviler på at noen hadde villet kjøpe en ny model S til 200.000 UTEN garanti.

Selv så skal jeg kjøpe meg en selv med disse defektene, grunnen er enkel, det blir den eneste gangen jeg i livet for oppleve over 400 elektriske hk daglig, i tillegg så syns jeg bilen er fin og se på og med det SC nettverket som er/kommer så er man ikke bevegelseshemmet..  :) (jeg håper og regner med at Tesla klarer og løse utfordringene de står over i løpet av garantiperioden)

Du har rett i én ting, det er SC nettverket. At du sier det er skranglete kvalitet viser bare igjen at du er en som skal kjøpe og prøver å få presset ned prisen på hvilken som helst måte. Bilen er ikke skranglete montert, verken inni eller på utsiden. Kjøp deg en bil og lev me den en stund før du snakker om den. Nytter ikke og kun ha prøvekjørt x ant ganger eller sittet på med venner.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

TorAtle

For halvannet år siden bestilte jeg TMS i eufori over avgiftsrabattene som den nyter godt av. Avbestilte den så fort jeg fikk testet den. Jeg ser at den har mye å tilby for den som liker å bli fraktet i stillhet, men for oss (antagelig i fåtall) som liker å kjøre bil så finnes det bedre alternativer. Jeg kjøpte derfor en ny Porsche og kunne ikke vært mer fornøyd. På et tidspunkt håper jeg at fossil og el møtes og tilbyr meg et alternativ som jeg oppfatter som bedre. Jeg er klar for en batteripakke i bilen, men ikke som det er i dag. I mellomtiden henger jeg her for å følge med på hva som skjer :)
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

bb

Lignende fenomen skjedde på slutten av 90-tallet da GM lanserte EV1. Den elbilen var milevis foran konkurrentene når det gjalt ytelse og rekkevidde. Folk i statene var lei høye bensinpriser og servicekostnader. Så den bilen forgudet de. (Forresten, de forgudet bilen, ikke GM.)
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

Jeg tror grunnen til at så mange liker Model S er folk i mange år har sett seg lei avgiftsregimet i Norge. Dessuten har ikke service og reparasjoner vært en billig affære. Når man i tillegg til å kunne kjøre billig også kjører miljøvennlig i Norge så er det en no-brainer.

At min bil som mange andre biler har hatt problemer kan jeg lett se mellom fingrene grunnet det gunstige bilholdet. At Model S er bedre å kjøre enn alle andre bilene jeg har hatt, og at servicen jeg har fått fra Tesla overgår mine tidligere merker er også et stort pluss.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Amoss

En ting ingen her nevner er at Tesla har en visjon. De har ett mål, og jobber aktivt for å nå det målet. Og, i motsetting til de fleste andre bilprodusenter så er ikke målet "Tjen så mye penger på våre dumme kunder som vi bare kan!" (jada, jeg overdriver - tror jeg? Håper det i alle fall...)

BMW?  MB? Toyota? Ford?  GM?  +++  - det er bilmerkene som skal tjene penger. Miljøvennlig?  Tja, joda, dersom myndighetene pålegger oss det så, men ikke uten å lobbe hardt i mot! (Og hjelper ikke det, så må man i det minste bruke miljøvennligheten for det det er verd i PR for å late som om vi er noen visjonærer på det området :p )

Tesla?  Det er bilmerket som prøver å endre hele transportmarkedet over i mot en mere klimavennlige løsninger, og derved være en del av løsningen på å redde menneskeheten fra å ødelegge seg selv.

For personer som har innsett at vi har ett miljøproblem, så er det ikke vanskelig å bli entusiastisk over Tesla. Spesielt ikke om man i tillegg opplever at de leverer gode biler :)
Model S 85D

cirys1

Sitat fra: ihlhaug på lørdag 14. februar 2015, klokken 01:45
Du har rett i én ting, det er SC nettverket. At du sier det er skranglete kvalitet viser bare igjen at du er en som skal kjøpe og prøver å få presset ned prisen på hvilken som helst måte. Bilen er ikke skranglete montert, verken inni eller på utsiden. Kjøp deg en bil og lev me den en stund før du snakker om den. Nytter ikke og kun ha prøvekjørt x ant ganger eller sittet på med venner.

He he.. Dette viser litt av fanatismen som er nevnt i første innlegg.
"Feil og reklamasjoner" tråden er oppi 79 sider, inne på dette forumet har vi egen tråd om ladeproblemer, D.U failere, 12 V battery som konker ut, tak lekkasjer, det fins en egen tråd om problemer med dørhåndtakene, det sier jo sitt. Så mange feil på så kort tid vill jeg si er meget skranglete kvalitet, hadde BMW levert ifra seg en 7 serie med like mange feil hadde betydd deres død. I verden ellers så er det 7 serie og S klasse Tesla konkurrerer mot.

Hvordan mine uttalser på et forum kan få "presset" prisen er jo et lite mysterium for meg, er det slik en Tesla selger tenker. "Onei nå er det en på et forum som nevner kvaliteten, nå må jeg sette ned prisen"

Kom igjen alle som vill/skal kjøpe gjør jo litt reasearch om kjente feil og mangler.. :P




Øyvind.h

For Tesla-eiere flest er det helt åpenbart hvorfor man opplever at man kjører fremtidens bil. Utenforstående og folk som bare har kjørt bilen kort er det ikke like lett å forstå, men tro meg: forståelsen kommer med tiden :)
Jeg har sett sammenligningen mellom eksos og røyking, noe jeg tror stemmer ganske bra. At biler må spy ut kreftfremkallende dritt for å skape fremdrift er jo helt absurd, og kun en konsekvens av at vi ikke visste bedre/ikke hadde alternativer. Men det har vi nå. Om enn få og kostbare, men utviklingen er i hovedsak positiv.

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 07:46
Sitat fra: ihlhaug på lørdag 14. februar 2015, klokken 01:45
Du har rett i én ting, det er SC nettverket. At du sier det er skranglete kvalitet viser bare igjen at du er en som skal kjøpe og prøver å få presset ned prisen på hvilken som helst måte. Bilen er ikke skranglete montert, verken inni eller på utsiden. Kjøp deg en bil og lev me den en stund før du snakker om den. Nytter ikke og kun ha prøvekjørt x ant ganger eller sittet på med venner.

He he.. Dette viser litt av fanatismen som er nevnt i første innlegg.
"Feil og reklamasjoner" tråden er oppi 79 sider, inne på dette forumet har vi egen tråd om ladeproblemer, D.U failere, 12 V battery som konker ut, tak lekkasjer, det fins en egen tråd om problemer med dørhåndtakene, det sier jo sitt. Så mange feil på så kort tid vill jeg si er meget skranglete kvalitet, hadde BMW levert ifra seg en 7 serie med like mange feil hadde betydd deres død. I verden ellers så er det 7 serie og S klasse Tesla konkurrerer mot.

Kom igjen alle som vill/skal kjøpe gjør jo litt reasearch om kjente feil og mangler.. :P
Men jeg håper virkelig ikke du benytter den siden som en mal for hva man skal forvente av feil?
Min bil var en av de første som ble levert i Norge. Ikke har den lekkasje fra panotak, ikke har den hatt noe mugg, ikke har den trekk fra trekant-vindu og jeg har heller ikke hatt ladeproblemer.
Bilen har to ganger varslet om dårlig 12V batteri som er blitt byttet på service, og jeg har hatt flere andre småfeil.
Men disse overskygges totalt av den generelle opplevelsen av bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Forguder? Frelst? Næh. Bilen er et redskap som brukes for alt den er verdt. Den er bare et litt kulere redskap.

Og så finnes det ingen konkurrenter. Det tror jeg Tesla skal være glad for akkurat nå.

TRM

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 07:46
Sitat fra: ihlhaug på lørdag 14. februar 2015, klokken 01:45
Du har rett i én ting, det er SC nettverket. At du sier det er skranglete kvalitet viser bare igjen at du er en som skal kjøpe og prøver å få presset ned prisen på hvilken som helst måte. Bilen er ikke skranglete montert, verken inni eller på utsiden. Kjøp deg en bil og lev me den en stund før du snakker om den. Nytter ikke og kun ha prøvekjørt x ant ganger eller sittet på med venner.

He he.. Dette viser litt av fanatismen som er nevnt i første innlegg.
"Feil og reklamasjoner" tråden er oppi 79 sider, inne på dette forumet har vi egen tråd om ladeproblemer, D.U failere, 12 V battery som konker ut, tak lekkasjer, det fins en egen tråd om problemer med dørhåndtakene, det sier jo sitt. Så mange feil på så kort tid vill jeg si er meget skranglete kvalitet, hadde BMW levert ifra seg en 7 serie med like mange feil hadde betydd deres død. I verden ellers så er det 7 serie og S klasse Tesla konkurrerer mot.

Hvordan mine uttalser på et forum kan få "presset" prisen er jo et lite mysterium for meg, er det slik en Tesla selger tenker. "Onei nå er det en på et forum som nevner kvaliteten, nå må jeg sette ned prisen"

Kom igjen alle som vill/skal kjøpe gjør jo litt reasearch om kjente feil og mangler.. :P
Og til tross for din grundige research, og avsløring av en r*vva kvalitet - så er du villig til å bruke over en halv million på en slik bil?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA