Har fra før en Audi A6 Quattro 2012 mod og fikk nå på torsdag min P85D. Dette med at Tesla henger etter på interiøret må jeg si meg litt uenig i. Jeg synes faktisk P85D er hakke vassere enn både Audi og BMW. Mye renere og flottere design. Men det er nå min mening:) Audi og BMW (og andre merker for den del) har liksom vært i den samme kjedlige design gropen i alle år. Tesla har kommet med noe helt nytt, noe nytt som for min del gjør at interiøret til BMW og Audi framstår som gammelt.
Kjøreegenskap.....tja...har bare hatt bilen i 1 døgn, så der tror jeg at jeg skal vente med å uttale meg...men så langt positivt overrasket med tanke på at bilen er såpass tung. Aks...den går godt, men helt insane føler jeg kanskje ikke at det er, men bra aks har den:) Men føler kanskje som enkelte har nevnt at det dabber litt for mye av fra 50 km/t og oppover. Men hallo, bilen går mer enn godt nok for min del og sikkert de fleste andre også.
Forbruket synes jeg virker rimelig bra til en fersk tesla eier å være...kjørte i dag i pluss 7 grader, svingete vei, litt opp og ned og fuktig veibane enkelte plasser. 21" hjul. Snitt på 182. Da kjørte jeg en strekkning på ca 150 km. Og holdt hastighet på ca 80km/t. (fulgte trafikken).
Bilen i helhet vil jeg gi en sterk 5 i karakter (på en skala fra 1-6). Veldig fornøyd så langt:)
Hvis jeg skal utsett på noe etter dag 1, så er det:
- at barnesikring/lås på dørene bak kun lar seg gjøre å enten låse begge eller ingen. Skulle gjerne ha hatt mulighet for å kun låse den på passasjer siden.
- Hvis jeg velger low på suspension så går den automatisk tilbake til standard så fort jeg setter bilen i park. Burde vært mulig å lagret dette slik at den holder seg i low når man har valgt dette.
- Samme gjelder hvis jeg kjører med led lys og velger og ha på kurvelys/ledstripene nede i fangeren. så fort jeg setter bilen i park skrur led lysene seg av i fangeren.
- Ørliten skjevhet mellom cromlistene mellom framdørene og bakdørene. Men panseret som jeg var mest skeptisk til vil jeg si var perfekt på min.
Ellers så regsitrert jeg at det kom en striplet linje på ca 250 watt i dag når jeg hadde igjen ca 50km på batteriet noe som gjør at effekten ble redusert. Men fram til det var igjen 50km på batteriet så merket ikke jeg noe spesielt effekt tap. At den ga maks effekten rett før jeg hadde igjen 50 km på batteriet gjorde den sikkert ikke, men jeg synes den gikk svært bra med lite kapasitet på batteriet også.
Lader: til dere som spekulerer på hva dere skal installere så vil jeg anbefale å tenke dere godt om. Har sett at mange her på forumet ikke ser det som nødvendig med en hurtig lader hjemme. Jeg kjøpte en lader av Kirkebø (400v/32A) som gjør at jeg lader fra tom til 90% på underkant av 3 timer (testet i dag, hadde 18km igjen). Behovet her avhenger selvfølgelig av kjøremønster. Men for min del så ser jeg med en gang at denne investeringen var helt riktig. Nå hadde jeg 400v inn til sikringskapet, så for min del kostet dette meg ca 8.000,- kroner. Synes selv jeg kom veldig billig unna og jeg er veldig glad for at jeg valgte denne løsningen. Fikk faktisk bruk for denne kapasiteten allerede første døgnet.
Så trenger jeg litt hjelp: Har en Hormann garasjeport fra 2010. Denne har garasjeåpner med fjernkontroll. Prøvde å få linket denne opp mot bilen i dag, men uten hell...noen som har fått dette til?