Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første inntrykk/opplevelse av Tesla P85D

Startet av Tesla P85D, fredag 13. februar 2015, klokken 20:53

« forrige - neste »

Muffinman

Hvis man kjører P daglig og hopper over i en S og drar på langtur kjenner man godt forskjellen ved forbikjøringer fra ihvertfall 60-70. Jeg gikk fra egen bil til en loaner jeg trodde var P85, og reagerte på at den var slappere. Etter 8-10mil oppdaget jeg at jeg kjørte en S85.

Det kan naturligvis dreie seg om respons på pedalen og ikke krefter, men forskjellen var tydelig. Man merker nok ikke forskjellen så lett på korte turer.

HåkonE

Selv fra 60 og oppover, kan P85D (m/begrenset firmware) gjøre en trygg forbikjøring forbi en P85 som har flatt jern. Jeg vil ikke kalle det "nærmest identisk"....  ;)

https://www.youtube.com/watch?v=JiESveWAOyI

Dennis

Forskjellen er mindre på P85 vs S85

Feks her:
https://www.youtube.com/watch?v=LiXUpF3O8d0

Ligger bak speilet hele tiden når de kommer opp i fart (klarer ikke å dra ifra) og slutt hastighet er faktisk litt dårligere på P85 enn S85 der. Så tyder på at går så å si helt likt i høy hastighet. Altså lite poeng å kjøpe P85 for annet enn 0-70 ytelser ca.


Hva som er grunnen til dette kan man jo spekulere i. Er det batteri som begrenser så har jeg ikke tro på at P85D blir stort bedre enn idag. Er det motor/inverter som blir varm så er det håp.
Kan jo også være effektkurven daler, men man vet at motoren bak er lik, så da må det være motoren foran som som skal forbedre noe den nok ikke er sterk til å gjøre i nevneverdig grad.

KrW

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 13. mars 2015, klokken 01:59
Da kan man jo bare kjøpe en s85? P85 og S85 går nesten likt fra ca 60-70 km\t. Så de ekstra kreftene til P85 får man ikke brukt hvis det ikke er tørt og bra grep på asfalten. Med P85D får man i det minste brukt kreftene fra stillestående uansett. Selv om den enda går nesten like "tregt" som P85 over 100 (ikke 50) Men som nevnt mange ganger så kommer det en oppdatering som skal forbedre det. Så venter med konklusjoner før den har kommet og toppfarten er økt til 250. Slik den er idag er den alt for daff i høyere hastighet for å skryte på seg mer en maks 450hk over 100.

Snakket med en Teslaansatt for et par dager siden og han mente det kommer en oppdatering som vil gjøre at den får 0-100 på under 3 sek. Så da høres det ut som Elon ville avkrefte ryktene med å si at den blir 0,1 sek raskere for så å overraske med at den blir enda en del raskere.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Tesla-man

Tenkte jeg skulle teste litt med aks fra 0 og aks fra 50 etc. med P85 og P85D side ved side. Vil helst ha sommerdekkene på 85'en først. Legger ut når det er gjort.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

SCI

Var jo rykter om 0 - 100 på 2,8 sek for en stund siden.. kan jo også håpe på mer krefter eller mer utnyttelse av kreftene ved høyere hastighet.
Tesla P85D
Nissan GTR
Solgt Tesla P85+

Longice

Sitat fra: Tesla-man på fredag 13. mars 2015, klokken 09:04
Tenkte jeg skulle teste litt med aks fra 0 og aks fra 50 etc. med P85 og P85D side ved side. Vil helst ha sommerdekkene på 85'en først. Legger ut når det er gjort.

Hadde vært gøy hatt med en S85 med i testen også:) Tatt den for eks. fra Olavsgård hotell og inn til Oslo, der er det jo 4 eller 5 felt også...

Tesla-man

Sitat fra: Longice på fredag 13. mars 2015, klokken 09:08
Sitat fra: Tesla-man på fredag 13. mars 2015, klokken 09:04
Tenkte jeg skulle teste litt med aks fra 0 og aks fra 50 etc. med P85 og P85D side ved side. Vil helst ha sommerdekkene på 85'en først. Legger ut når det er gjort.

Hadde vært gøy hatt med en S85 med i testen også:) Tatt den for eks. fra Olavsgård hotell og inn til Oslo, der er det jo 4 eller 5 felt også...

Ja enig, men litt langt med to biler for min del siden jeg bor i Grenland.  Kanskje noen andre Grenlendere her med en 85?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Dennis

Hadde vært interessant å kjøre en slik test med S85, P85, 85D og P85D, og da alle med 100% batteri.

Mistenker at 85D kan overraske i fart.

Tesla-man

Jeg stiller dersom noen andre stiller med flystripe  :)

Norsk vri på Top Gear; "El Gear" eller "No Gear"...
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Dennis

Ja blir nok dårlig reklame at 4 stk Tesla eiere kjører drag race på offentlig vei hvis politiet er der :P

D.O

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 13. mars 2015, klokken 08:18
Forskjellen er mindre på P85 vs S85

Feks her:
https://www.youtube.com/watch?v=LiXUpF3O8d0

Ligger bak speilet hele tiden når de kommer opp i fart (klarer ikke å dra ifra) og slutt hastighet er faktisk litt dårligere på P85 enn S85 der. Så tyder på at går så å si helt likt i høy hastighet. Altså lite poeng å kjøpe P85 for annet enn 0-70 ytelser ca.


Hva som er grunnen til dette kan man jo spekulere i. Er det batteri som begrenser så har jeg ikke tro på at P85D blir stort bedre enn idag. Er det motor/inverter som blir varm så er det håp.
Kan jo også være effektkurven daler, men man vet at motoren bak er lik, så da må det være motoren foran som som skal forbedre noe den nok ikke er sterk til å gjøre i nevneverdig grad.
P85 har ca 40% mer" kraft" enn s85. P85d har ca 50% mer "kraft" enn P85. Så det er ingen tvil om at her er forskjeller. At dette i stor grad utjevnes rundt 80kmt er at motoren bak nådde sitt opprinnelig maks turtall ved 65kmt (litt senere på s85), og at Nm dermed bare faller etter dette.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Longice

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 13. mars 2015, klokken 09:25
Ja blir nok dårlig reklame at 4 stk Tesla eiere kjører drag race på offentlig vei hvis politiet er der :P

All reklame er god reklame, er det ikke det man sier?! Få med en drone pilot i tillegg her, så får vi et skikkelig "fra lufta shoot" også. :)

RonnyØ

For meg så ser det ut som forskjellen er omtrent lik mellom S85 og P85, og P85 og P85D sett ut i fra flere dragtimes-videoer på youtube.

Noen eksempler jeg har notert meg
P85D 402m 11,68 - 114mph
P85  402m 12.42 - 107,3 mph
S85  402m 13,40 - 108mph

Mippen

#164
Sitat fra: Tesla-man på fredag 13. mars 2015, klokken 09:22
Jeg stiller dersom noen andre stiller med flystripe  :)

Norsk vri på Top Gear; "El Gear" eller "No Gear"...

Hør med Voss flyklubb. Disponerer 1km lang flystripe (Bømoen) Stiller man med sikkehetsfolk og merker opp hvor man må bremse slik at man ikke drar til skogs tror ikke jeg det skal være noe problem.


Skal være stor og bred nok denne her?

https://m.youtube.com/watch?v=2yqryU9oxQc
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA