Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første inntrykk/opplevelse av Tesla P85D

Startet av Tesla P85D, fredag 13. februar 2015, klokken 20:53

« forrige - neste »

Dennis

Skulle lagt inn slik som feks Lexus har at setet og rattet automatisk trekker seg litt tilbake når man skal inn og ut av bilen.

Kan jo håpe det kommer noe slikt med en oppdatering.

RonnyØ

Da var det min tur til å prøve en P85D. En liten tur med en fersk Tesla-ansatt skremt ut av butikken.

Bilen går bra. Ingen tvil om det, men ikke sååå bra. Det verste nappet er 0-50 og etter det så tror jeg det ikke skiller mange hundredelensekunder oppover?

Nye setene; nydelige.. Sånn det burde være. Syns mine er gode også, men next gen er mer sportslige.

Ellers fikk jeg ikke testet dual-systemet av betydning, da det var 10 grader og godt grep i hovedstaden i dag.

Sum: Flott for dere som ikke hadde Model S fra før, godt kjøp. Men for oss andre så skulle jeg fått igjen godt med penger for min, for at jeg hadde følt at et kjøp av en P85D hadde vært verdt det.

...hvertfall på sommeren :)

Tesla-man

Henta P85D i Drammen i dag.  De var ikke helt klare, så overleveringen ble ikke helt som den skal være. Bilen var støvete, og felgene var rett og slett møkkete. Litt annet småplukk også, men ikke nok til å miste humøret av. Fikk et godt plaster på såret av Mr. Wold og beskjed om å bruke han som hot-line om det skulle være noe.

Ettersom jeg har kjørt P85 i ett år nå så er nok ikke kreftene sååååå overveldende, men det er utelukkende fordi målestokken ikke er fossilkalibrert. Kommer du fra en "vanlig" bil ala sprek BMW eller lignende så får du bakoversveis uansett førsveis. Er du vant til en P85 så er det også et godt notch opp, men er nok litt for godt vant til å heise flagget helt til tops, men jøss - aksen er absolutt helt rå.

Gode og pene seter, men forrige gen seter er jamme ikke å forakte de heller - iallefall passer de godt min amerikaniserte kropp.

Ellers er svart alcantara på dash og i tak en høydare, bilen virker veldig god og tight, og bremesene virker veldig på hugget - var det ikke noen med elektromekanisk bremseforsterker som var nytt??

Reint kjøremessig klarer jeg ikke kjenne at jeg kjører firehjulstrekker - veldig lik 'gamlebilen' på tørre veier i normal-modus.  Snø er det heldighvis ikke å oppdrive i nedre Telemark, så det får vente.

Egentlig skulle en av disse selges, men jaggu er jeg i tvil. Vet ikke helt om jeg skal selge nytt eller gammelt - og når en ikke får bestemt seg så blir det vel to stk stående intil videre   ;D

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Havebigfun

Sitat fra: Tesla-man på tirsdag 10. mars 2015, klokken 20:02
Egentlig skulle en av disse selges, men jaggu er jeg i tvil. Vet ikke helt om jeg skal selge nytt eller gammelt - og når en ikke får bestemt seg så blir det vel to stk stående intil videre   ;D
- med dobbelt verditap senest når TMX kommer- jeg ville akseptert tapet med å selge en med mindre du trenger to biler.
Grattis med ny bil forresten :)

Tesla-man

#139
Takker...

Tja, ser vel ikke ut til å være tap på nybilen, heller gevinst foreløpig.  På gamlebilen får jeg vel sånn ca 90 000 mindre enn jeg gav.  Har kjørt inn godt over 100 000 i kjøregodtgjørelse, så regnestykket er uansett ikke sååååå galt.
...og dessuten; alt er ikke fornuft. Tar det litt som det kommer :)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Amper

hentet min p85d i dag... men hvor er effekten ???? jeg fikk ikke frem mer en ca. 400 kw på meteret...

hvor er de manglende 100-120 kw ?

Er disse mer følsom på temp i batteriet ?
jeg kjørte ca. 1 mil etter regenbegrensingen var fjernet...
P85D :o)

Øyvind.h

Sitat fra: Amper på onsdag 11. mars 2015, klokken 12:27
hentet min p85d i dag... men hvor er effekten ???? jeg fikk ikke frem mer en ca. 400 kw på meteret...

hvor er de manglende 100-120 kw ?

Er disse mer følsom på temp i batteriet ?
jeg kjørte ca. 1 mil etter regenbegrensingen var fjernet...
For å få full effekt må batteriet ha driftstemp og være ladet til 100%. Erfaringsmessig trenger ikke batteriet ha full driftstemp selv om de gule stripene er borte. De kan komme tilbake permanent/midlertidig ved fullt pådrag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dennis

Tipper de manglende kW kun finnes på nettsiden til Tesla men er ikke i bilen :P

Men får se når den oppdateringen kommer, selv om jeg begynner å tvile på at det blir den helt store forskjellen. Uansett med 100% batteri og driftstemp så skulle du i det minste klart ca 450 kw

Slik som i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=yYj7y0stOzA

Amper

Det blir litt på trynet hvis vi må fullade batteriet for å få full effekt... vi skal jo unngå det når det ikke er nødvendig for batteriets levetid...  batteriet var så godt som fullt.

Hva regnes som driftstemp. på batteriet ?   
P85D :o)

jazzwheel

https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/start_every_day_fully_charged_gb.pdf

Rart det de sier om fullading, men likevel reklamerer for det. Kanskje de regner fullading som 90%?

Uansett har vi vel forstått det slik at det er forbrukeren sitt problem om batteriet slites unødvendig fort på grunn av dårlig bruksmønster?

Thor2014


ELTesla

Det er det vel ikke i følge hva jeg har fått opplyst.

Kun UMC med vanlig og blått stikk.

Longice

Da har jeg endelig fått hentet min P85D hos Tesla Drammen! Her kommer en liten rapport :)

Jeg har allerede en S85 som skal selges, så tok med min bror ned til Drammen i S85'n og kjørte begge bilene tilbake til Oslo.

Overleveringen gikk fort og greit, det var en hyggelig dame som tok en rask gjennomgang av det som var nytt i forhold til S85'n. Det meste visste jeg jo fra før, men likevel greit å få en rask gjennomgang. Ble litt skuffet over at ladeluken ikke var motorisert. Det var noe jeg hadde forventet, men tydeligvis misforstått. De europeiske modellene hadde visst ikke denne smarte løsningen.. :(

Etter overlevering bar det ut på E18 mot Oslo. Min bror kjørte S85'n og jeg P85D'n. Var selvfølgelig veldig spent på Insane modus, og det måtte jo prøves rimelig fort. Lå i rundt 90km/t og klemte inn akselratoren, kjente en betydelig forskjell fra den andre bilen, men det var langt ifra det trykket jeg forberedet meg på...
Rett før Liertunnelen fikk vi plassert oss rett ved siden av hverandre i kjørefeltene, og akselererte omtrent samtidig. Jeg dro fra han ganske bra, men ikke så mye som jeg hadde forventet.
Må bare innrømme jeg ble litt skuffet over de 691HK fra 80km/t og oppover. Men fra 0 - 60 så er det ikke mye å klage på, her er det et vanvittig drag! :)

Bilen er bedre lydisolert, det kjennes. Men jeg er usikker på hvor mye det har å si at den nye P85D'n ikke har takluke. Regner med akustikken i kupéen er annerledes i en bil med og uten takluke.

ACC'n fungerer også veldig bra. Har aldri hatt en bil med ACC før, så dette føltes veldig behagelig. Kolonnekjøring går jo som en drøm. Eneste jeg syns var litt dumt, er når bilen stopper opp feks. i et lyskryss, da går ACC'n i "Hold", slik at man må dra i ACC hendelen eller trykke inn akselratoren for å få bilen til å kjøre igjen. Her syns jeg kanskje denne "Hold" funksjonen kunne gått an å skrudd av. Gleder meg som en liten pjokk til Autopilot kommer!! Noen som har hørt nyheter rundt dette?

Når det gjelder drift på alle 4 hjul, så må jeg nok vente til neste vinter før jeg får testet det skikkelig. Men det skal sies at jeg hører godt lyden fra den fremste motoren/drivverket under kjøring med lav hastighet.

Jeg er veldig fornøyd med bilen alt i alt. Fikk ikke testet auto high beam, men det ser jeg andre har prøvd ut med positive erfaringer.

Bare å glede seg alle som fortsatt venter. Håper jeg får solgt min S85 snarlig, er ikke alene om å selge en sånn ser jeg på finn.no :)


BMW850

Grattis med ny bil :D Nå sies det at flere opplever at aksen mellom P85 og P85D er tilnærmet identisk fra 50km/t og oppover. Det er jo det som egentlig er interessant  8)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Dennis

#149
Da kan man jo bare kjøpe en s85? P85 og S85 går nesten likt fra ca 60-70 km\t. Så de ekstra kreftene til P85 får man ikke brukt hvis det ikke er tørt og bra grep på asfalten. Med P85D får man i det minste brukt kreftene fra stillestående uansett. Selv om den enda går nesten like "tregt" som P85 over 100 (ikke 50) Men som nevnt mange ganger så kommer det en oppdatering som skal forbedre det. Så venter med konklusjoner før den har kommet og toppfarten er økt til 250. Slik den er idag er den alt for daff i høyere hastighet for å skryte på seg mer en maks 450hk over 100.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA