Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første inntrykk/opplevelse av Tesla P85D

Startet av Tesla P85D, fredag 13. februar 2015, klokken 20:53

« forrige - neste »

overlay

Er det bedre bremser? Eller det at fremre motor gir ekstra bremseeffekt?

turbolurbo

Jeg er nok litt i overkant lang til å sitte perfekt i baksete. Største utforringen med tanke på komfort er at sitteputen er lavt plassert, så beina får en litt rar vinkel. Den nye baksetene har en rettere vinkel enn de gamle.
2019 TM3P

turbolurbo

Sitat fra: overlay på søndag 01. mars 2015, klokken 21:30
Er det bedre bremser? Eller det at fremre motor gir ekstra bremseeffekt?

Regen gjør vel litt av det, men det er ingen tvil om at bremsesystemet er oppgradert. Bilen føles som den trekker seg ned under bremsing, slik man kan kjenne på moderne Porscher. Det kan blant annet ha med fordeling av bremsekraft f/b
2019 TM3P

overlay

Sitat fra: turbolurbo på søndag 01. mars 2015, klokken 21:34
Sitat fra: overlay på søndag 01. mars 2015, klokken 21:30
Er det bedre bremser? Eller det at fremre motor gir ekstra bremseeffekt?

Regen gjør vel litt av det, men det er ingen tvil om at bremsesystemet er oppgradert. Bilen føles som den trekker seg ned under bremsing, slik man kan kjenne på moderne Porscher. Det kan blant annet ha med fordeling av bremsekraft f/b

Er det nye callipere og skiver? Eller "kun" ny bremseforsterker?

Tesla P85D

Kjenner jeg virkelig gleder meg til bilen kommer:) flott at dere tar dere tid til å dele info med oss som venter:) Til dere som nå har fått ny P85D: Er dere fornøyd med overgang melom panser og skjermer/lykter. Og pyntelister osv...??
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

D.O

Sitat fra: mr.rs4 på søndag 01. mars 2015, klokken 21:20

Litt dårlig lyd, men det er nok meg som liker litt mer dynamikk og bass enn de fleste andre, så anlegget er vel godt nok. MEN jeg kommer nok til å oppgradere det med ihvertfall en ekstra sub, kanskje mer
Dolby må av og det må justeres litt. Lydkilde har også mye å si.
Men jeg hadde en -15mod for noen uker siden som var helt ny og min -13mod spilte fletta av denne med samme innstillinger. Samme lydpakke, så det er ingen tvil om at dette anlegget må spilles inn. Tipper du blir fornøyd etterhvert
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Naphoc

Sitat fra: D.O på søndag 01. mars 2015, klokken 19:41
Var det ingen som var på eventen som spurte om dette med angivelig 700hk og ett wattmeter sin viser kun 420kw på maks?
Står 480kW som maks her...?

Sitat fra: D.O på søndag 01. mars 2015, klokken 19:41
Hvordan var setene i størrelse, må man være amerikaner for at sidestøtten skal klemme eller funker det for en normal normann? Kom nakkestøtten langt ned mot ryggen? (Setene var største grunn for å gå for P versjonen, da jeg ikke liker de andre med høy nakkestøtte som kom etter -13mod)
Jeg er 1.75 og veier 82 kilo. Jeg må ikke klemme meg inn i setet som jeg nesten er nødt til i ny BMW 1-serie med sportseter, men sitter godt plassert når jeg sitter der.

D.O

Sitat fra: Naphoc på mandag 02. mars 2015, klokken 02:25
Sitat fra: D.O på søndag 01. mars 2015, klokken 19:41
Var det ingen som var på eventen som spurte om dette med angivelig 700hk og ett wattmeter sin viser kun 420kw på maks?
Står 480kW som maks her...?
Jo, men ved maks pådrag når ikke "nåla" lengre en til ca 420kw selv om skala går til 480. Og 700hk er ca 515kw
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

P85D

#83
Kort oppsummering etter en tur til Trysil med stor skiboks og slush føre hjem på søndag:
546 km
150 kWh
275 Wh/km

Lading på Elverum ca 30 min hver vei. En kort tur innom Elgstua for lunsj og tanktømming, så var bilen tilnærmet fulladet og klar for videre reise. En meget positiv opplevelse.

På søndag fikk jeg tid til å gå over skinnet og behandle det med Swissvax Leather Milk. Jeg må si skinnkvaliteten på next gen setene er "top of the line". Skinnet er mykt, uten mønster og ser ut til å ha veldig god kvalitet. Skinnet har kvalitet tilsvarende en Lancia med Poltrona Frau interiør. Bedre enn XC90 skinn, som har mønster og ser billigere ut. Skinnet i 2014 BMW med sports seter veldig røffe og rue i forhold til P85D. Jeg må si meg meget positivt overrasket over kvaliteten.

Når det gjelder lyd fant jeg ut at det virker utmerket å "streame" eksempelvis Spotify fra iPhone til teslaen via blåtann. Med "Extreme quality" i Spotify hører jeg ikke forskjell fra FLAC på minnepinne. Lyden er god, men bassen lager litt vibrasjoner i høyre fordør.. Mulig jeg må pelle av dørtrekket der og gjøre noe der for å fjerne vibrasjonene.

Whispbar takstativet ble montert før levering. Det lager litt plystrelyd over 80km/t. Jeg kommer til å ta av dette når jeg ikke har behov for å kjøre med noe på taket. Med skiboks blir det enda mer luft lyd.

Bilen er veldig stille, hører nesten ikke front-motoren og samtalene i bilen med barn i baksetet er veldig behagelig til og med i motorvei hastighet. Jeg regner med det blir mer dekkstøy når sommerdekkene kommer på.

Lademessig fant jeg ut at jeg får 13A på 16A kurs med original lader. Med rød plugg med overgang til Sucho stikkontakt kan jeg overstyre og kjører nå 16A lading.

Så langt ingen problemer med bilen, alt er bare velstand og jeg gleder meg hver gang jeg skal sette meg i bilen. Jeg vurderer oppgradering til 32A kurs hjemme for å redusere ventetid mellom kjøreturene!

Turen til og fra jobb går nå via svingete omkjøringsveier med sportslig kjøring i lovlige hastigheter. Vinterdekkene kommer ikke til å holde lenge!
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

felix

Problemet med lydkvaliteten er ikke spotify streamen, men iPhonens Bluetooth streaming. Trodde jeg. Jeg bruker egentlig Bluetooth mest til podcast.

Dennis

Sitat fra: D.O på mandag 02. mars 2015, klokken 07:15
Sitat fra: Naphoc på mandag 02. mars 2015, klokken 02:25
Sitat fra: D.O på søndag 01. mars 2015, klokken 19:41
Var det ingen som var på eventen som spurte om dette med angivelig 700hk og ett wattmeter sin viser kun 420kw på maks?
Står 480kW som maks her...?
Jo, men ved maks pådrag når ikke "nåla" lengre en til ca 420kw selv om skala går til 480. Og 700hk er ca 515kw

Vanskelig å si nøyaktig hvor høyt den går pga skalaen på slutten er vanskelig å tyde. Men på den sport vs insane videoen som ligger på youtube synes jeg det ser ut som den går til ca 450 kW.
Men sant at den skulle gått til 515 kW. Tipper det er samme som gjelder for P85D at det er motoreffekt de skryter av, men at reel effekt er noe lavere. Feks på P85 sier de 470 hk men reel kraft er vel 423hk.

https://www.youtube.com/watch?v=yYj7y0stOzA

Lokführer

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 02. mars 2015, klokken 08:49
Sitat fra: D.O på mandag 02. mars 2015, klokken 07:15
Sitat fra: Naphoc på mandag 02. mars 2015, klokken 02:25
Sitat fra: D.O på søndag 01. mars 2015, klokken 19:41
Var det ingen som var på eventen som spurte om dette med angivelig 700hk og ett wattmeter sin viser kun 420kw på maks?
Står 480kW som maks her...?
Jo, men ved maks pådrag når ikke "nåla" lengre en til ca 420kw selv om skala går til 480. Og 700hk er ca 515kw

Vanskelig å si nøyaktig hvor høyt den går pga skalaen på slutten er vanskelig å tyde. Men på den sport vs insane videoen som ligger på youtube synes jeg det ser ut som den går til ca 450 kW.
Men sant at den skulle gått til 515 kW. Tipper det er samme som gjelder for P85D at det er motoreffekt de skryter av, men at reel effekt er noe lavere. Feks på P85 sier de 470 hk men reel kraft er vel 423hk.

https://www.youtube.com/watch?v=yYj7y0stOzA
Jeg tipper at 627-628hk er riktig(ere). P85 har jo også 470hk motoreffekt, men begrensning i et annet ledd tillater kun 421hk.
Tar man 230hk(frontmotor) og deler på samme forhold, 1,11, så blir samlet effekt 628hk. Da stemmer det også bedre med KW-skalaen. Ca 460KW.

(Alle tall er ca-tall fra en ukyndig)
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

laumb

Min første erfaring etter noen mil bak rattet på P85D i går - skuffet.
Siden alle skryter aksellerasjonen så ekstremt opp i skyene - og Tesla sier den er INSANE - så har nok forventningene mine blitt lagt litt høyt.
Jeg kjørte en bil med 100% SOC, 21" Sottozero dekk og nogenlunde tørr-ish asfalt.
"Tok meg selv" hele tiden i å "gynge" i aksen og si "kom-igjen-a!".

Ikke misforstå - bilen har bra aks - men det var ingen i bilen som følte for å hyle når jeg ga på, ingen som egentlig tenkte at dette var så VELDIG anderledes enn fra før...

Forøvrig var 4-hjulstrekk en nytelse. Dro den ut på en parkeringsplass av grus med 10cm slush/snø, bakkestart i sving med grus ++ fungerte helt kanon! Fikk lyst på 4-hjulstrekk!

Dennis

Man skal helt klart merke forskjell på ca 0.6g for P85 mot 1.2g for P85D de første 2 sekundene i starten. Videre opp i fart er ikke forskjellen veldig merkbar og føles nesten litt dårligere (Selv om det ikke er det) men fordi man blir såpass bortskjemt med aks helt i starten så føles aks videre opp mindre sprekt.

Trustno1

Sitat fra: laumb på mandag 02. mars 2015, klokken 12:26
Min første erfaring etter noen mil bak rattet på P85D i går - skuffet.
Siden alle skryter aksellerasjonen så ekstremt opp i skyene - og Tesla sier den er INSANE - så har nok forventningene mine blitt lagt litt høyt.
Jeg kjørte en bil med 100% SOC, 21" Sottozero dekk og nogenlunde tørr-ish asfalt.
"Tok meg selv" hele tiden i å "gynge" i aksen og si "kom-igjen-a!".

Blir vel som med P85, du må ta en launch fra stillestående for å virkelig kjenne g-kreftene. Når du er oppe i hastighet så er ikke akselerasjonen like rå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA