Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første inntrykk/opplevelse av Tesla P85D

Startet av Tesla P85D, fredag 13. februar 2015, klokken 20:53

« forrige - neste »

jazzwheel

En ting vi snakket mye om tidligere var hvordan denne typen batterier vil miste 5-10% effekt ganske kjapt (første året?) og så holde seg godt. Kilometerstand og alder på S85 og P85 er derfor også relevant for sammenligningens skyld. Om P85 har tapt seg på 1-2 år så vil kanskje P85D gjøre dette også?

Grunnen til at jeg nevner det er fordi jeg etterhvert har sett mye varierende tall på S85 og P85. På de alle første testene fra 2013 har dragtimes 0-60mph på 3,9sek med P85. Motortrend har 112.5mph på quartermile osv.

Er det slitasje på batteri som gjør at bilene etterhvert blir tregere, firmware som har endret seg, eller er det rett og slett 4WD som gjør at P85D får mer konsistente målinger?

D.O

Om det du sier er reelt så har nok sw endel skyld + økt vekt med titanskjold. Batteri kan selvfølgelig påvirke dette, men omformer kompenserer for små tap. Tror ikke noen har mistet 5-10% ennå?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Jejl

Sitat fra: D.O på fredag 13. mars 2015, klokken 18:11
Om det du sier er reelt så har nok sw endel skyld + økt vekt med titanskjold. Batteri kan selvfølgelig påvirke dette, men omformer kompenserer for små tap. Tror ikke noen har mistet 5-10% ennå?
Vil tro 2-5% tap på 1,5 år er mer reelt.

Thor2014

Sitat fra: D.O på fredag 13. mars 2015, klokken 18:11
Om det du sier er reelt så har nok sw endel skyld + økt vekt med titanskjold. Batteri kan selvfølgelig påvirke dette, men omformer kompenserer for små tap. Tror ikke noen har mistet 5-10% ennå?
De tre små titanbitene veier nok ikke stort....

Havebigfun

Sitat fra: Thor2014 på fredag 13. mars 2015, klokken 18:28
Sitat fra: D.O på fredag 13. mars 2015, klokken 18:11
Om det du sier er reelt så har nok sw endel skyld + økt vekt med titanskjold. Batteri kan selvfølgelig påvirke dette, men omformer kompenserer for små tap. Tror ikke noen har mistet 5-10% ennå?
De tre små titanbitene veier nok ikke stort....
Ja- og ettersom de lukker et lite gap som kan gi turbulens under bilen kan det hender de keller senker forbruket- dog ikke lett målbart.

D.O

Sitat fra: Havebigfun på fredag 13. mars 2015, klokken 18:32
Sitat fra: Thor2014 på fredag 13. mars 2015, klokken 18:28
Sitat fra: D.O på fredag 13. mars 2015, klokken 18:11
Om det du sier er reelt så har nok sw endel skyld + økt vekt med titanskjold. Batteri kan selvfølgelig påvirke dette, men omformer kompenserer for små tap. Tror ikke noen har mistet 5-10% ennå?
De tre små titanbitene veier nok ikke stort....
Ja- og ettersom de lukker et lite gap som kan gi turbulens under bilen kan det hender de keller senker forbruket- dog ikke lett målbart.
det stod på Tesla sine sider ett sted hvor mye titanskjoldet endret rekkevidde, og det var ikke mye, men noe var det. Noen som husker hvor dette var beskrevet?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Trustno1

Sitat fra: D.O på fredag 13. mars 2015, klokken 18:43
Sitat fra: Havebigfun på fredag 13. mars 2015, klokken 18:32
Sitat fra: Thor2014 på fredag 13. mars 2015, klokken 18:28
Sitat fra: D.O på fredag 13. mars 2015, klokken 18:11
Om det du sier er reelt så har nok sw endel skyld + økt vekt med titanskjold. Batteri kan selvfølgelig påvirke dette, men omformer kompenserer for små tap. Tror ikke noen har mistet 5-10% ennå?
De tre små titanbitene veier nok ikke stort....
Ja- og ettersom de lukker et lite gap som kan gi turbulens under bilen kan det hender de keller senker forbruket- dog ikke lett målbart.
det stod på Tesla sine sider ett sted hvor mye titanskjoldet endret rekkevidde, og det var ikke mye, men noe var det. Noen som husker hvor dette var beskrevet?

0,1% redusert rekkevidde

http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/tesla-adds-titanium-underbody-shield-and-aluminum-deflector-plates-model-s

Tesla P85D

Har fra før en Audi A6 Quattro 2012 mod og fikk nå på torsdag min P85D. Dette med at Tesla henger etter på interiøret må jeg si meg litt uenig i. Jeg synes faktisk P85D er hakke vassere enn både Audi og BMW. Mye renere og flottere design. Men det er nå min mening:) Audi og BMW (og andre merker for den del) har liksom vært i den samme kjedlige design gropen i alle år. Tesla har kommet med noe helt nytt, noe nytt som for min del gjør at interiøret til BMW og Audi framstår som gammelt.

Kjøreegenskap.....tja...har bare hatt bilen i 1 døgn, så der tror jeg at jeg skal vente med å uttale meg...men så langt positivt overrasket med tanke på at bilen er såpass tung. Aks...den går godt, men helt insane føler jeg kanskje ikke at det er, men bra aks har den:) Men føler kanskje som enkelte har nevnt at det dabber litt for mye av fra 50 km/t og oppover. Men hallo, bilen går mer enn godt nok for min del og sikkert de fleste andre også.

Forbruket synes jeg virker rimelig bra til en fersk tesla eier å være...kjørte i dag i pluss 7 grader, svingete vei, litt opp og ned og fuktig veibane enkelte plasser. 21" hjul. Snitt på 182. Da kjørte jeg en strekkning på ca 150 km. Og holdt hastighet på ca 80km/t. (fulgte trafikken).

Bilen i helhet vil jeg gi en sterk 5 i karakter (på en skala fra 1-6). Veldig fornøyd så langt:)
Hvis jeg skal utsett på noe etter dag 1, så er det:

- at barnesikring/lås på dørene bak kun lar seg gjøre å enten låse begge eller ingen. Skulle gjerne ha hatt mulighet for å kun låse den på passasjer siden.
- Hvis jeg velger low på suspension så går den automatisk tilbake til standard så fort jeg setter bilen i park. Burde vært mulig å lagret dette slik at den holder seg i low når man har valgt dette.
- Samme gjelder hvis jeg kjører med led lys og velger og ha på kurvelys/ledstripene nede i fangeren. så fort jeg setter bilen i park skrur led lysene seg av i fangeren.
- Ørliten skjevhet mellom cromlistene mellom framdørene og bakdørene. Men panseret som jeg var mest skeptisk til vil jeg si var perfekt på min.

Ellers så regsitrert jeg at det kom en striplet linje på ca 250 watt i dag når jeg hadde igjen ca 50km på batteriet noe som gjør at effekten ble redusert. Men fram til det var igjen 50km på batteriet så merket ikke jeg noe spesielt effekt tap. At den ga maks effekten rett før jeg hadde igjen 50 km på batteriet gjorde den sikkert ikke, men jeg synes den gikk svært bra med lite kapasitet på batteriet også. 


Lader: til dere som spekulerer på hva dere skal installere så vil jeg anbefale å tenke dere godt om. Har sett at mange her på forumet ikke ser det som nødvendig med en hurtig lader hjemme. Jeg kjøpte en lader av Kirkebø (400v/32A) som gjør at jeg lader fra tom til 90% på underkant av 3 timer (testet i dag, hadde 18km igjen). Behovet her avhenger selvfølgelig av kjøremønster. Men for min del så ser jeg med en gang at denne investeringen var helt riktig. Nå hadde jeg 400v inn til sikringskapet, så for min del kostet dette meg ca 8.000,- kroner. Synes selv jeg kom veldig billig unna og jeg er veldig glad for at jeg valgte denne løsningen. Fikk faktisk bruk for denne kapasiteten allerede første døgnet.

Så trenger jeg litt hjelp: Har en Hormann garasjeport fra 2010. Denne har garasjeåpner med fjernkontroll. Prøvde å få linket denne opp mot bilen i dag, men uten hell...noen som har fått dette til?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Øggen

@TeslaP85D
Det finnes en tråd om dette, men lenge siden den har vært present. Vet at det var flere med hörmann som var plaget, men det finnes triks. Du må lete på linken her. Håper ikke det var frekt.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=13240.0

Tesla P85D

Sitat fra: Øggen på fredag 13. mars 2015, klokken 21:47
@TeslaP85D
Det finnes en tråd om dette, men lenge siden den har vært present. Vet at det var flere med hörmann som var plaget, men det finnes triks. Du må lete på linken her. Håper ikke det var frekt.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=13240.0

Flott, takk:)
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

D.O

Sitat fra: Øggen på fredag 13. mars 2015, klokken 21:47
@TeslaP85D
Det finnes en tråd om dette, men lenge siden den har vært present. Vet at det var flere med hörmann som var plaget, men det finnes triks. Du må lete på linken her. Håper ikke det var frekt.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=13240.0
har og Hørmann og det kan være litt vanskelig. Men fikk det til etterhvert. Nye batteri og sender i frunk og x antall forsøk.
Mener bestemt at så lenge jeg hsr bilen i low, så står den slik i park. Derimot opplever jeg at den senker seg når man parkerer(ikke alltid. sw?)
Er fornuftig å ha dedikert lader i stedet for stikkontakt, uansett om man har mindre effekt en 22kW.  Regner med du har dobbelt lader.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Tesla P85D

Fikk garasjeporten til å funke fra bilen nå. Helt genialt:)
Ser at en del klager på dårlig lys... Når vi kjørte fra Trheim på torsdag så var det mørkt. Men vi synes det var gode lys å vi er godt vant med xenon lys fra Audi 2012 mod.
Fruen elsker forøvrig bilen å "tester" stadig vekk aksen:) å hun synes bilen sitter som en go-kart:)
Lading: hva er mest skånsomt for batteriet? Lade hver dag? Og kan vi lade til 90% eller bør vi kun lade til 80?

Var på Grong i dag å testet superladern. Ladet fra 40 km til 320... Tok ca 30 min. Kjekt med slike ladere langs veien:)
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Thor2014


Elbil fundamentalist

En kompis har fått sin P85D og kom innom oppkjørselen hos oss. Jeg fikk sitte på enn tur selvsagt og for et drag!!  Merket hodet ble presset bak i hodestøtta og ilinger i kroppen som om blodet ble presset oppover i underarmene og bakover i kroppen. HELT VILT  ;D. Sa til han at jeg egentlig ikke burde sittet på da turen kanskje vil ta litt av "brodden" av opplevelsen når jeg får min egen 85D i slutten av mars. Heldigvis har andre som har testet S85D vist at den kommer godt under 5 sek den også  ;D ;D ;D. Kompisen min er super fornøyd med bilen og viste meg alt med stereo til 11 og personlige innstillinger, auto fjernlys m.m. etc etc. Det eneste han var litt misfornøyd med var litt knirking i innfatningen som rommer alle sensorer og kamera bak speilet i frontruta. Er det noe andre her med autopilot HW har blitt plaget med?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

KrW

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA