Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Advarer mot å kjøpe tesla

Startet av Mippen, fredag 13. februar 2015, klokken 13:46

« forrige - neste »

Tønsberg

Sitat fra: Mippen på fredag 13. februar 2015, klokken 13:46
Har vi noe å frykte?
http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2015/02/13/0544/usa-i-dag-selg-tesla
Noe misvisende tittel på denne strengen. Burde ha med aksjer på slutten av tittelteksten.
Virker ganske tabloid slik den står nå...
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

petersv

Markedet responderte fint på de rapportene... Skulle vært progressiv skatt på aksjegevinst som var omvendt proposjonal med tiden man eier en aksje. Da hadde man fått alle disse daytraderene og robotene ut av verden og markedet hadde gjenspeilet en mye mer korrekt verdi.

Mippen

Denne analytikeren mener det er nok konkurrenter til tesla til at de kan bli vippet av pinnen. Det er så vidt meg bekjent ikke noen reelle konkurrenter til Tesla ennå. Å trekke inn phev biler som konkurrenter er ikke en riktig sammenligning.
Fremtiden er elektrisk.

sigurdi

Samtidig trekker de et stasjonære batteri opp av hatten og får et ekstra "bein" å stå på.
Så da kan de selge batterier om ikke Model 3 slår til med en gang, når Giga fabrikken begynner å produsere batterier allerede i 2016. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

gss

Sitat fra: Mippen på fredag 13. februar 2015, klokken 19:20
Denne analytikeren mener det er nok konkurrenter til tesla til at de kan bli vippet av pinnen. Det er så vidt meg bekjent ikke noen reelle konkurrenter til Tesla ennå. Å trekke inn phev biler som konkurrenter er ikke en riktig sammenligning.
Hvorfor menes det at Tesla ikke har noen reelle konkurrenter? Før mitt valg endte på Tesla ble det vurdert både 7serie, 5serie og også skoda og vw. Vil nå mene alle disse er konkurrenter med Tesla, ettersom de alle ville ha meg som kunde og kunne tilby grovt sett det samme. En BIL av en viss størrelse.

Real EoN

Alle er konkurenter.. store også, man må prøve en Tesla for å skjønne helt Tesla... Blir det for få som skjønner Tesla vil dem få folk til å skjønne Tesla.. Vanskelig å skjønne ? joda.. bra det, så har TSLA tid til å vokse  ;)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

NegativeElectrode

At konkurransen blant elbiler øker særlig i premiumsegmentet er vel helt på bærtur. Er det egentlig noen konkurranse overhodet?
Blir spennende å så driftskostnadsregnestykkene for elbiler og phev-biler over litt tid. Phev øker kompleksiteten og antall vedlikeholdspunkter mens elbilene reduserer. Når elbilene blir enda mer modne enn de er i dag vil de ha lett match mot biler som må støtte seg på flere drivlinjer i parallell. Når forbrukerne oppdager den rene elektriske drivlinjens fordeler i praktisk bruk ville jeg ikke være så opptatt av oljepris på lengre sikt.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mippen

#9
I følge dette innlegget er Tesla aksjene unormalt høyt priset. Peker også på usikkerheten med å ikke ha et forhandler nett rundt seg hvis noe skulle skje. Tesla sitt konsept er å selge direkte.

Bilmerker som SAAB hadde forhandlere med utstyr og kompetanse. Man hadde et stor delelager. I worst case hvis Tesla skal dukke under, hva skjer da? Det er vel ikke noe stort delelager og det er vel lite kompetanse hos ulike eksterne verksteder. Man kan ikke komme med reklamsjon ovenfor en butikk/fabrikk som ikke eksisterer lenger.

Den peker også på problemet med subsidier. At Tesla er avhengig av politisk godvilje for å klare seg.

Ikke får å være pessimistisk, men er greit å drøfte det. Blir litt stresset når jeg leser så mye negativt om elbiler om dagen.

http://www.courant.com/opinion/op-ed/hc-op-fleming-deny-tesla-independent-connecticut-sales-0224-20150223-story.html
Fremtiden er elektrisk.

sigurdi

Kan jo snu litt på flisa, om Tesla ble solgt gjennom forhandler ledd, som skal tjene penger, minst mulig varelager (bunden kapital). Hva hadde skjedd om Tesla gikk dukken?
Tror du noen av forhandlerene tatt "garanti" arbeid? Eller slått seg konk og startet opp igjen med nytt navn.
Svært mange av forhandler leddene driver bare med bilsalg, ikke verksted, deler osv.
Kjøperene har mye mindre rettigheter i USA så er lett for forhandlerene å bruke dette som et argument siden de egentlig bare er et fordyrende mellomledd.

Er det nok biler av et merke/modell er det andre verksteder og fabrikker som starter å lage deler/reperere dem uansett om bilmerket består eller ikke.
Horten
Model X90D (18.03.17)

teslanor

Posten burde flyttes til "aksjer" - misvisende overskrift

Charlzhen

Det er ingen problem å ha Saab nå. Jeg har 2 stk. Deler finnes i mengder og min lokale forhandler fortsetter å serve sine gamle kunder. Heldigvis.

Så jeg tviler på at det vil bli noe problem, annet enn et enormt prisfall over natten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA