Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Induktiv Lading

Startet av dosmont, tirsdag 07. april 2015, klokken 14:16

« forrige - neste »

dosmont

Induktiv Lading
Etter hva jeg forstår så er virkninggraden forholdsvis høy.
Jeg kan ikke se at det er forbundet med stor helsefare, siden vi allerede har induksjonsovner hjemme.
For den store drømmen til oppfinneren Tesla, gikk ut på å overføre strøm trådløst.
det åpner jo for mange muligheter :)
Så er det patentbeskyttelser eller helsefarer som står i veien eller er det andre grunner?
Har Elon eller andre i Tesla, noen gang nevnt den type lading?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Johnny

En ting er i alle fall sikkert. Han som har patenten er ikke blant oss lengre!
TMS og eGolf.

Car-El

@dosmont

Her vil æ bare si to ting.
1. Alt etter som hvilket utforming på strømoverføring med induksjon så er vel det laveste tapet på 10-15%. Bommer man litt på parkeringen så kan tapet lett bli 50% om systemet er berøringsfri. Allså ikke ikke fysisk kontakt. Så kommer tap i lader og så og så.  I værste fall så kan det hende at man bruker over 150kWh for å lade 85kWh.
2. Du har vel kniver hjemme? Dem kan være farlig dem å. Fordi at du har en induksjonsovn hjemme er ikke det dermed sagt at det er trygt. Hvis ikke jeg husker feil så står det at du ikke skal ha kontakt med noen kroppsdel mot en påslått plate. Du får ikke brannsår, men kroppen din inneholder jern, magnesium, sink og andre ting som reagerer på det konsentrerte induktive feltet.

Men det er flere selvskap som jobber med saken! Så det kan hende det kommer.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Mariusd

Sitat fra: Car-El på tirsdag 07. april 2015, klokken 21:36
@dosmont

1. Alt etter som hvilket utforming på strømoverføring med induksjon så er vel det laveste tapet på 10-15%. Bommer man litt på parkeringen så kan tapet lett bli 50% om systemet er berøringsfri. Allså ikke ikke fysisk kontakt. Så kommer tap i lader og så og så.  I værste fall så kan det hende at man bruker over 150kWh for å lade 85kWh.

Tap kan en ikke unngå. Etter det jeg husker kan en komme godt under 10% tap i en transformator. For det er jo nettopp det en induktiv kopling er: En transformator. I tillegg er du et godt stykke på vei til å gi batteriet ditt rett spenning, ved at du hever spenningen gjennom induksjonen. Jeg vil tro du kan redusere tapene i den innebygde laderen noe slik at en del av tapet kompenseres. Det forutsetter en spole for hver spenning en ønsker å lade med. Skal en ha vesentlig avstand mellom spolene vil selvsagt tapene øke noe og ikke minst vil muligheten til å overføre større energimengder på kort tid gå betydelig ned.

Det er tap i en vanlig kontakt også, spesielt når den blir gammel og slitt. Tap er neppe det avgjørende argumentet mot lading via en induktiv kopling.

Helsemessig er det heller ikke noe vesentlig problem.  Derimot vil det gi en del utfordringer for designerne  både til estetikk, aerodynamikk, og rent praktiske forhold som at selve ladekontakten i enden på ledningen kan bli temmelig tung og må holdes oppe på et vis. En kan tenke seg et større hulrom den plasseres inni, men det vil kreve rom inni bilen igjen. Kommunikasjon mellom bil og lader er en tilleggsutfordring, men trolig greit løsbart. Det er mao mange kompromisser som må gjøres.

Dette er jo kun en løsning for AC-lading og ville pr idag neppe erstatte eksisterende løsninger for DC-lading, selv om det er teoretisk mulig. Det ville i såfall kreve mye av likeretteren inne i bilen og gjøre den temmelig stor og dyr vil jeg tro.


Tesla model S 85D siden mars 2015.

Griffel

#4
Sitat fra: dosmont på tirsdag 07. april 2015, klokken 14:16
Induktiv Lading
Etter hva jeg forstår så er virkninggraden forholdsvis høy.
Jeg kan ikke se at det er forbundet med stor helsefare, siden vi allerede har induksjonsovner hjemme.
Sitat fra: Griffel på søndag 19. mai 2013, klokken 10:08
Induktive pader som en kan parkere over og som har en virkningsgrad nær 90%, og med vanlig ladehastigheter 3-6kW finnes.(Dette er for de som vil investere i dette og synes det er for mye jobb å plugg inn stikkontakten.)
En må selvfølgelig også ha en motager i bilen. Denne leverer da en passende spenning til bilens innebygde lader.

Sitat fra: dosmont på tirsdag 07. april 2015, klokken 14:16
Induktiv Lading
For den store drømmen til oppfinneren Tesla, gikk ut på å overføre strøm trådløst.
det åpner jo for mange muligheter :)
Så er det patentbeskyttelser eller helsefarer som står i veien eller er det andre grunner?
Sitat fra: Johnny på tirsdag 07. april 2015, klokken 14:27
En ting er i alle fall sikkert. Han som har patenten er ikke blant oss lengre!
Sitat fra: Griffel på onsdag 09. oktober 2013, klokken 01:00
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 08:59
Sitat fra: TB på søndag 19. mai 2013, klokken 21:34
Teknisk ukeblad har ein artikkel om tema trådløs lading:
http://www.tu.no/motor/2012/05/23/slik-kan-elbilen-bli-tradlos

Induktiv energioverføring er en gammel teknikk. Nikola Tesla demonstrerte trådløs strøm allerede i 1893, og den gang som nå foregår overføringen ved hjelp av spoler og kontrollelektronikk.

Lurer på hva slags kontrolelektronikk Nikola Tesla brukte ???
Tesla påsto dette men det er lite dokumentasjon. Det meste av det Tesla patenterte virket så det kan nok hende at han hadde fått til dette også om han hadde levd noen år til.
På den annen side er det virkelig så mye bry å plugge inn en kabel at en vil bruke 10% mer strøm i tillegg til en liten formue på selve systemet med induktiv lading hjemme i garasjen?

Sitat fra: Mariusd på søndag 12. april 2015, klokken 07:38
Tap kan en ikke unngå. Etter det jeg husker kan en komme godt under 10% tap i en transformator. For det er jo nettopp det en induktiv kopling er: En transformator.
Så langt derifra, en transformator kan ikke overføre energi over 10cm luftgap, og tapet øker med avstand. Overføringen skjer med resonansavstemte spoler sender og mottager, og det finnes drøssvis med patenter som forsinker utviklingen.

Tapene i en stikkontakt er med respekt å melde vesentlig mindre, dersom de ikke er så slitt at de starter en brann.

En annen ting er at EU jo er opptatt av å fjerne alle unødvendige energibrukere. (Begrenset maksimal effekt på støvsugere, Automatisk slukking av kjørelys bak, forbud mot glødelamper etc. Et ekstraforbruk på mellom 7% og 15% er realistisk, og de som synes det er for mye arbeid å plugge inn en stikkontakt og som synes en Type 2 ladestasjon er alt for billig bør være raske til å investere i en slik før EU legger ned forbud. (Med mindre et stort antall MB eiere i Tyskland sier at de ikke vil ha elbil om de må ta bryet med på plugge seg til nettet med en ledning.)

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA