Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Risting i bilen over 50 km/t

Startet av hgs, torsdag 12. februar 2015, klokken 22:22

« forrige - neste »

hgs

Da kona skulle kjøre til jobb i dag begynte bilen plutselig å riste så fort farten overskred ca 50 km/t. Har sjekket dekktrykk og at alle hjulbolter er strammet slik de skal, og alt ser greit ut. Ristingen tiltar med økt hastighet. Jeg prøvde opp til 100, og det var direkte skummelt siden det føles som om bilen begynner å sjangle og er ute av balanse. Kjørte 250 km i går uten å merke snev av dette. Ristingen er like kraftig enten man har regen, pådrag eller triller i N. Noen som har opplevd tilsvarende?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

petersv

Sjekk om det er noe i felgene, is, snø. Eller om du har mistet avbalnseringslodd. Dra innom et dekkverksted å be de se på det.

gbzdoc

Kan selv bekrefte at dersom det har samlet seg is og snø i felgene, etterfulgt av litt mildvær f.eks. så dette løsner litt så kan det riste ganske jævlig...
Blir borte når snø/is fjernes.

Tuxedo

#3
Har også opplevd dette noen få ganger (og også med andre biler).  Neste dag er alt normalt igjen.  Jeg aner ikke hva det kan være, men mistenker at det er noe annet enn bilen (dvs asfalten/veibanen som blir ujevn ved bestemt temperatur/fuktighet).

hgs

Det er fritt for is og snø, men skal be et dekkverksted se på det i morgen. Godt mulig det kan være avbalanseringslodd som har falt av. Ristingen er såpass kraftig at dette neppe skyldes asfalt. Det er samme risting på alle veier vi har kjørt i dag.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Trustno1

Jeg har også opplevd dette flere ganger. TMS har ganske brede felger, og har en tendens til å samle opp mye sand og møkk inni felgene.

Prøv å spyl felgene sikkelig med høytrykk (pass på å ta rundt hele felgen innvendig) og se om det hjelper.

Trustno1

Sitat fra: hgs på torsdag 12. februar 2015, klokken 22:54
Det er fritt for is og snø, men skal be et dekkverksted se på det i morgen. Godt mulig det kan være avbalanseringslodd som har falt av. Ristingen er såpass kraftig at dette neppe skyldes asfalt. Det er samme risting på alle veier vi har kjørt i dag.

Ristingen min ble også kraftig. En sikkelig rengjøring av felgene fikset det. Laget trenger ikke være spesielt tykt før det begynner å merkes.

Men kan selvfølgelig være ett lodd som har falt av også.

hgs

Sitat fra: Trustno1 på torsdag 12. februar 2015, klokken 22:55
Jeg har også opplevd dette flere ganger. TMS har ganske brede felger, og har en tendens til å samle opp mye sand og møkk inni felgene.

Prøv å spyl felgene sikkelig med høytrykk (pass på å ta rundt hele felgen innvendig) og se om det hjelper.

Det ironiske er at jeg vasket bilen for første gang på 4 uker i går kveld. Den så ikke ut, men var som alltid smooth som silke å kjøre. Felgene var gullreine i går kveld, og da startet problemene. Kan avbalanseringslodd rett og slett spyles av om man går for nær med høytrykkspyleren?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Bonk3rs

Sitat fra: hgs på torsdag 12. februar 2015, klokken 23:01
Sitat fra: Trustno1 på torsdag 12. februar 2015, klokken 22:55
Jeg har også opplevd dette flere ganger. TMS har ganske brede felger, og har en tendens til å samle opp mye sand og møkk inni felgene.

Prøv å spyl felgene sikkelig med høytrykk (pass på å ta rundt hele felgen innvendig) og se om det hjelper.

Det ironiske er at jeg vasket bilen for første gang på 4 uker i går kveld. Den så ikke ut, men var som alltid smooth som silke å kjøre. Felgene var gullreine i går kveld, og da startet problemene. Kan avbalanseringslodd rett og slett spyles av om man går for nær med høytrykkspyleren?

Det tror jeg absolutt de kan. Få et dekkfirma til å se på dem. Det er ikke bra å kjøre lenge med det der.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Trustno1

Jepp, er nok store muligheter for du har spylt av loddet da, er lurt å være litt forsiktig når du spyler, og ikke treffe loddene direkte. De er limt fast i felgen.

hgs

#10
Sitat fra: hgs på torsdag 12. februar 2015, klokken 23:01
Sitat fra: Trustno1 på torsdag 12. februar 2015, klokken 22:55
Jeg har også opplevd dette flere ganger. TMS har ganske brede felger, og har en tendens til å samle opp mye sand og møkk inni felgene.

Prøv å spyl felgene sikkelig med høytrykk (pass på å ta rundt hele felgen innvendig) og se om det hjelper.

Det ironiske er at jeg vasket bilen for første gang på 4 uker i går kveld. Den så ikke ut, men var som alltid smooth som silke å kjøre. Felgene var gullreine i går kveld, og da startet problemene. Kan avbalanseringslodd rett og slett spyles av om man går for nær med høytrykkspyleren?

Du traff nok spikeren på hodet der Trustno1. Jeg som trodde jeg kunne sleike felgene hadde ikke tatt godt nok bak kaliperene på innsiden. Der lå det masse dritt som gjorde jobben som uønsket avbalanseringslodd. Det var ikke første gang de hadde sett dette på verkstedet, men likefullt litt flaut...Har jo aldri trengt å tenke på slikt før med lette 'lekebiler' og hjulkapsler i plast. Moro å lære seg noe nytt iallfall :-)  Case closed, takk for gode tips!

EDIT: Det hører med til historien at jeg i ettermiddag ble oppringt av Tesla som hadde hørt at vi hadde problemer med risting i bilen. Det er ikke første gang jeg har blitt oppringt derfra etter å ha postet her, og det skal de ha kudos for!
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Trustno1

Jeg hadde nesten samme opplevelse selv :)

Kom på dekkverkstedet for å sette på TPMS på vinterdekkene i høst, så ba jeg de sjekke balanseringen samtidig pga risting i dekkene. Viste seg at de var fulle av grus  :p


Ser flere som har nevnt de blir kontaktet av Tesla etter å ha postet problemer her ja. Kanskje ikke så dumt å legge VINnummeret sitt i signaturen, da slipper man å kontakte service om man har problemer :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA