Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blir man lei av Tesla?

Startet av Tesla P85D, onsdag 11. februar 2015, klokken 08:47

« forrige - neste »

Tesla P85D

En ting jeg er litt spent på når jeg etterhvert nå får Tesla: Blir man lei av denne bilen etterhvert?

Jeg er nokså bilglad eller bilgal, alt etter hva man vil kalle det. Men jeg har aldri hatt biler spesielt lenge før jeg blir lei av bilen, eller ønsker noe annet. Den bilen jeg har hatt lengst var vel i 2,5 år. Ellers har jeg vel knapt hatt dem i 1 år for så å selge dem, å det med tap...

Håper at jeg fortsatt er fornøyd med Teslan etter 2-3 år å at jeg ikke sitter på finn å leter etter en ny en...kanskje større sjans for at man sitter inne på Teslamotors.com å bygger en:)

Men den største grunnen til mine bilbytter er kanskje uforutsette reperasjoner og dyre servicer, noe som tar litt live av morroa...blitt lei av at ting går i stykker og høye utgifter... Såå håper at med Tesla så er det mere forutsigbart bilhold. Har vertfall garanti, billigere energi, mindre årsavgift så lenge det varer og ikke utgifter til bom enn så lenge det også.

Men tilbake til mitt spørsmål, mange her inne har vel nå hatt sin Tesla i 1,5 år, er dere lei av bilen?? Noen som ser etter vanlig diesel/bensin bil igjen?? De fleste som eventuelt ser etter noe annet enn Tesla er vel neppe her inne å leser....så jeg får kanskje mest de svarene jeg håper på:):)
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Jimpec

Du får nok bare fanboys som svarer her ja ;-)

Blir ikke lei.. og det er en umulighet å gå tilbake til fossilt. Jeg har tre elbiler nå - og det er ikke fordi jeg er noen miljøfantast.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Epleskreller

Blir vant, men ikke lei :-)

Vurderer å bytte min S85 i S85D. Usikker på hvorfor jeg vil bytte, men vurderer ingenting annet enn Tesla. Trenger bare noen dager i en vanlig bil, så er godfølelsen tilbake.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Tesla P85D

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 11. februar 2015, klokken 09:01
Blir vant, men ikke lei :-)

Vurderer å bytte min S85 i S85D. Usikker på hvorfor jeg vil bytte, men vurderer ingenting annet enn Tesla. Trenger bare noen dager i en vanlig bil, så er godfølelsen tilbake.

At det er flere Tesla eiere som vurderer å bytte inn sin model s i en ny model s har jeg sett tendensene til ja, men det tar jeg som et godt tegn på at dere er fornøyde:)
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

snurrehue

Konseptet med elektrisk drivlinje: nei, det blir man ikke lei av.

Selve bilen: nja, "bob bob".

Kvaliteten til Model S: ja, den blir man lei av. I hvert fall jeg.

Jeg digger å kjøre elektrisk, og spesielt når jeg har litt rekkevidde og ytelser å leke meg med. Men dessverre er en bil så mye, mye mer enn bare dette. For meg/oss ender vi nå opp med å gå tilbake til fossilt drivstoff. Rett og slett fordi vi er lei av alle større og mindre feil som støtt og stadig dukker opp. Tesla stiller opp og vil gjerne fikse, men på det drøye halvåret som har gått siden vi tok ut bilen splitter ny, har det gått fra å få verkstedtime i nærmeste fremtid til å måtte vente 3-4 måneder. Vi har gått fra flere år med driftssikkerhet og null problemer med fossilbilene, og bare levert bilene til en standard service annethvert år, til å oppleve å måtte ta Teslaen på verksted annenhver måned. Når nærmeste Tesla-verksted befinner seg en god times reisevei unna (hver vei), sier det seg selv at det er noe man ser på som en pest og plage.

Mitt Teslaforhold har gått fra svært entusiastisk (før de første bilene kom til Norge), over til litt skuffelse (første månedene etter de kom, og jeg fikk en del prøveturer i diverse eksemplarer av de, samt en del bekjente som fikk sine biler), tilbake til forholdsvis entusiastisk (når jeg kom til at tiden var inne for å bestille i den tro at barnesykdommene kom Tesla til å ha god kontroll på), og nå over på "fed up".

Prisen vi betalte var 660 000 blanke norske kroner, uavkortet rett til Tesla. En himmelsk høy nettopris for en bil, egentlig. Og tilbake sitter jeg med en følelse av å ha kjøpt en 18 år gammel ungdomskjørt BMW 5-serie til 30 000 kroner. Satt veldig på spissen, selvsagt, men premiumfølelsen jeg egentlig burde sitte med, er "long gone".

Så svaret mitt er: Ja, det er mulig å bli lei.
Kan jeg gå tilbake til Tesla? Selvsagt. Men da må de skjerpe seg mange, mange hakk.

Lokführer

Jeg innser at Teslabilene har sine problemer, men helheten overskygger alt for min del.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Muffinman

Jeg kjører mye bil i jobb, og ikke så rent lite privat heller. Jobben krever mye tid, og med barn og deltidsstudier blir det ikke mye tid til å drive med hobbyer utenom den obligatoriske treningen. Da er det greit å kunne bruke en bil som faktisk gleder og engasjerer når man først er nødt til å tilbringe mange timer bak rattet for å komme til neste stopp eller hjem. Etter drøye 15 måneder og snart 60.000km er godfølelsen fremdeles tilstede når jeg setter meg inn og skal langt. Og det til tross for en lang rekke med feil og dårlige konstruksjoner. Det bør si en hel del.

Man blir lei av alt, det tar bare lengre tid med en Model S. Bil nummer to i bestilling med planlagt levering oktober 2015. Hvis ikke Dovre faller i løpet av våren og sommeren beholder jeg begge.

Var det dette svaret du ønsket deg  ;)

Tesla P85D

Men til dere som opplever feil eller dårlige konstruksjoner eller hva det måtte være, utbedrer Tesla dette eller er det et slit å få dem til å forstå at det er feil/ting som må utbedres? Å hvis dem i så tilfelle ser at det faktisk er noe galt eller noe som må utbedres, klarer dem da å fikse problemet?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Muffinman

Både og. Generelt er folkene på servicesentrene ekstremt serviceinnstilte (med Trondheim på topp), men de klarer vel ikke alltid å følge opp så godt som de kunne ønske. Jeg har opplevd alt fra "above and beyond" service til at man ikke har respondert på ting i det hele tatt. Og en del ting får de rett og slett ikke forutsetninger for å rette på skikkelig vis ovenfra. Man kan jo lure på hvorfor man fortsetter å masseprodusere samme feil i over 2 år som burde være veldig enkel å rette opp i produksjonen. For eksempel er mobilstøy som slår inn på anlegget om telefonen ligger i midtkonsoll, i ei veske på gulvet eller på visse områder av passasjersetet. Eller saken med fukt/dugg i rygge/tåkebaklys. Selv om man ikke har en god løsning på dette fortsetter man å bruke tid og deler om og om igjen for å rette i etterkant uten at resultatet blir bra. Da er det ikke så rart at det blir travelt på servicesentrene heller.

Tesla P85D

Så problemet med dugg i lykt er fortsatt ikke løst...hmm...skulle tro at det burde være en easy fix...
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Muffinman

Vet ikke på bilene som leveres nå, men siden man ikke kan fikse de gamle er det muligens fremdeles et problem.

frskby

Veldig delt i min opplevelse. Rå bil på veldig mange områder, men dessverre er kvaliteten iallefall på min for dårlig. Er nå inne på sitt 10 besøk på 14 mnd og er nå inne i sin 5 uke på dette servicebesøket.
Flere av feilene er forsøkt rettet tidligere.

Hadde bilen vært feilfri, eller i det minste langt bedre enn det jeg har opplevd hadde jeg hatt P85D i bestilling. Nå er jeg usikker på om det blir Tesla neste gang.

Dog skal Tesla ha for god service og hyggelige folk.
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

kjølholdt

litt over et år med tesla nå, er litt over middels bil entusiast men ikke fanatisk, kommer aldri til å kjøpe fossil bil igjen. Til det er el drivlinje for bra.Har som andre talere her hatt noe småplukk , men kun 1 verkstedbesøk utenom årlig service. Nå hjelper det jo på at service sentret i bergen ligger 8 min unna heimen.Veldig god service der, gjør så godt de kan.Er selvfølgelig noe kvalitetsproblematikk med bilen, men ikke nok til at jeg ikke kjøper tesla neste gang.
Tror nok at hovedargumentet for tesla neste gang er supercharger nettverket deres.Ja det kan komme andre elbiler med lik kjørelengde etterhvert men hvor skal du lade de på langtur ???????
og nei fortsatt ikke lei, kan muligens skyldes at min barndoms biloppvekst bestod av en lada 1600 men det var det vi hadde råd til . Ergo også stolt lada kjører
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Foleson

Som tidligere har blitt nevnt her, man blir vant til Tesla men ikke lei. Savnet etter Teslaen er der med en gang jeg er bak rattet på en eksosbil. Kan aldri tenke meg at jeg ville gå tilbake til noe annet fra elektrisk. Så hvis jeg skulle bytte så måtte det i såfall bli for å kjøpe en annen elektrisk bil.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

orjan

Jeg er stort sett enig med de fleste innleggene i denne tråden. Rå bil og teknologi, kan ikke gå tilbake til fossil etter dette - men gjennomført kvalitet er nokså laber.

Tesla er som regel ikke vanskelig å overbevise om at diverse feil må rettes kjapt, men vi har til nå måtte hatt bilen inne for fiksing 5 ganger til nå, og har ikke hatt bilen et helt år engang. Når det er nesten 4t å kjøre til nærmeste service-senter så blir man fort lei.

Til nå har den vært inne for fiks av tak-lekkasje (4 forsøk tok det å få bilen tett), bytte av DU, bytte av begge dørhåndtak fremme (og nå har de bak begynt å fuske), defekt sekundær lader. Mye annet smårusk som ikke fungerende åpneknapp, løse lister, ulyder i interiør, oransje "byggskum" som kom ut av panseret en veldig varm sommerdag slik at deler av folien på bilen ble ødelagt osv.

Fristes likevel ikke av alternativene der ute siden det i realiteten ikke er noen biler som matcher denne. Ennå.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA