Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SC Leinstrand/Klætt: Lav ladehastighet ?

Startet av RoadRunner, mandag 09. februar 2015, klokken 20:32

« forrige - neste »

RoadRunner

hma/laumb: dere får flytte denne hvor den hører hjemme.

I følge ryktene ble SuperChargeren bak Statoil på Klætt (eller Leinstrand) åpnet forrige mandag. Jeg var innom på onsdag og syntes det var liten ladehastighet. På det meste sto det 6 andre biler der så selv om jeg var alene på "min ladestasjon" (3B, ingen på 3A) var det nok endel last på systemet. Naboen på 4B klaget også over liten hastighet.

Var innom i dag og startet lading fra 8% etter langtur i helga.
Hadde 55 kW ladehastighet ved start og brukte 30 min på lading opp til 52%. Kjørte kun 20 min/3 mil før lading startet men det var ca 4-5 plussgrader i lufta.

Dette skal være 120 kWh oppsett, så jeg forventet litt bedre "guffe" enn dette. Eller var batteriet mitt for kaldt ?
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Amoss

Sitat fra: RoadRunner på mandag 09. februar 2015, klokken 20:32
Dette skal være 120 kWh oppsett, så jeg forventet litt bedre "guffe" enn dette. Eller var batteriet mitt for kaldt ?

Hmm.. Var det ikke så at det var snakk om at de skulle sette opp en ny permanent trafo ifm. denne ladestasjonen, men at de har åpnet den uten denne nye trafoen?  Antar derfor at det inntil videre er en begrenset tilgang på strøm til laderne her, inntil denne nye trafoen er på plass.

... med alle forbehold om at jeg tar helt feil eller har missforstått ;)
Model S 85D

Muffinman

Selv med 3 timer på 32A enfase og påfølgende forvarming og 5 mil kjøring får jeg ikke maks hastighet, selv om det ikke er mye som mangler. Så jeg tror nok ikke du hadde varmt nok batteri til å få full guffe. Når det er sagt, batteriet skulle blitt varmt under ladingen og effekten burde steget langt over 55kW. Tipper det er begrensning på totaleffekt på SC`en.

GOS

Sitat fra: RoadRunner på mandag 09. februar 2015, klokken 20:32
hma/laumb: dere får flytte denne hvor den hører hjemme.

I følge ryktene ble SuperChargeren bak Statoil på Klætt (eller Leinstrand) åpnet forrige mandag. Jeg var innom på onsdag og syntes det var liten ladehastighet. På det meste sto det 6 andre biler der så selv om jeg var alene på "min ladestasjon" (3B, ingen på 3A) var det nok endel last på systemet. Naboen på 4B klaget også over liten hastighet.

Var innom i dag og startet lading fra 8% etter langtur i helga.
Hadde 55 kW ladehastighet ved start og brukte 30 min på lading opp til 52%. Kjørte kun 20 min/3 mil før lading startet men det var ca 4-5 plussgrader i lufta.

Dette skal være 120 kWh oppsett, så jeg forventet litt bedre "guffe" enn dette. Eller var batteriet mitt for kaldt ?

Tror nok du hadde for kaldt batteri. Jeg kom med varmt batteri til Aksdal helgen den åpnet og fikk 118kw når jeg kom med 50tkm igjen på batteriet. Noen helger senere hadde jeg kun kjørt noen få km (med full batterivarmer og Hi på AC), bilen hadde stått ute og det var -4 grader ute, hadde 80tkm igjen. Fikk først 22kw og selv etter 15-20 min hadde jeg ikke mer enn rundt 30 kw. Etter ca 40 min hadde jeg 55kw og hadde ca 210tkm, men hadde ikke tid til å vente lenger. (St alene og prøvde 3 forskjellige trafoer). Mens jeg kjørte ringte jeg Tesla Supercharger teamet og de logget seg inn på bilen, fant ingen feil med bilen eller SC, så at batteriet hadde fått god nok temperatur. De kunne ikke forklare det, så vi ble enige om å følge med. Ladet på SC Lyngdal 2 ganger i forrige uke og fikk da 85-90kw ved ca 50-70tkm igjen, og det er vel det meste den gir på det nivået.

Så varme på batteriet synes å være veldig viktig når en skal få god hastighet på SC.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RoadRunner

Virker som at det hadde vært smartere å stanse 20 min direkte etter nordmørs-turen på søndagskvelden enn å svinge innom på dagtid idag, da.

Skal prøve det neste gang.

Forresten ikke sikkert at batteriet ville varmt nok på søndagen som var - hele bilen var vannavkjølt fra Halsa til Fannrem. Ikke nok med at himmelens sluser var åpne, det var så mye overvann på veien at det tidvis kom vannsprut over panseret. Umulig å se/bremse før de store dammene til tross for viskere på fullt. Dårlig bremseeffekt med våte skiver & delvis isdekket vei.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

hma

Ladehastighet på SC Klett ikke er maksimal før ny trafo kommer. Har lest på en av Facebook-gruppene at det blir senere i vinter (finner ikke igjen referansen). Så vi må smøre oss med litt tålmodighet inntil videre :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

RoadRunner

Står på Klætt/1A i skrivende stund.
Maks effekt er 50kW med 74% på "tanken" og 4 andre biler lader samtidig (ingen på 1B). Startet på 35 kW/42% og var helt alene da jeg parkerte.

Det er 5C grader i lufta og skuta har stått på 9A lading i hele natt samt kjørt et par mil før jeg kom fram hit. Så man skulle tro at batteri-temperatur ikke er en utfording idag ihverfall :-).

Vi får tro det blir mer trykk med større trafo!
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

jkirkebo

Sitat fra: RoadRunner på fredag 27. februar 2015, klokken 09:04
Står på Klætt/1A i skrivende stund.
Maks effekt er 50kW med 74% på "tanken" og 4 andre biler lader samtidig (ingen på 1B). Startet på 35 kW/42% og var helt alene da jeg parkerte.

Det er 5C grader i lufta og skuta har stått på 9A lading i hele natt samt kjørt et par mil før jeg kom fram hit. Så man skulle tro at batteri-temperatur ikke er en utfording idag ihverfall :-).

Vi får tro det blir mer trykk med større trafo!

Nja, 50kW ved 74% SOC er da ganskle normalt? Jeg pleier å passere "CHAdeMO"-hastighet (120A/ca. 46kW) ved 80% SOC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Sitat fra: RoadRunner på fredag 27. februar 2015, klokken 09:04
Står på Klætt/1A i skrivende stund.
Maks effekt er 50kW med 74% på "tanken" og 4 andre biler lader samtidig (ingen på 1B). Startet på 35 kW/42% og var helt alene da jeg parkerte.

Det er 5C grader i lufta og skuta har stått på 9A lading i hele natt samt kjørt et par mil før jeg kom fram hit. Så man skulle tro at batteri-temperatur ikke er en utfording idag ihverfall :-).

Vi får tro det blir mer trykk med større trafo!

Hvis du starter med 35kW, er alene på SC og det deretter øker til 50kW, så vil jeg tro batteriet ditt var kaldt.

50kW på 75% SOC hadde ikke jeg heller sett på som noe merkelig.

_Christian

Sitat fra: RoadRunner på fredag 27. februar 2015, klokken 09:04
Står på Klætt/1A i skrivende stund.
Maks effekt er 50kW med 74% på "tanken" og 4 andre biler lader samtidig (ingen på 1B). Startet på 35 kW/42% og var helt alene da jeg parkerte.

Det er 5C grader i lufta og skuta har stått på 9A lading i hele natt samt kjørt et par mil før jeg kom fram hit. Så man skulle tro at batteri-temperatur ikke er en utfording idag ihverfall :-).

Vi får tro det blir mer trykk med større trafo!

9A er ikke nok til å få no særlig varme i batteriet.

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på onsdag 25. februar 2015, klokken 19:49
Nå er jo Klett satt i drift for en tid tilbake, men flere har klaget over dårlig effekt. Jeg startet lading etter 14 mil kjøring ved 33% SOC i dag, og fikk 106KW en liten stund. To biler på SC`en totalt.


RoadRunner

Bedre trøkk idag. Hadde 45kW på Aspøya med 65% på tank. Her, derimot, startet det på 116 kW. Varm bil og ny trafo :-). Virker som at det er kjøling i batteripakken også, det suser under pansret!
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Muffinman

Fikk maks 75kW lørdag ettermiddag med varmt batteri på 30% soc. Det er første gangen jeg har opplevd begrensning her. Ingen andre biler. Byttet stolpe, samme greia.

Mao

SitatFikk maks 75kW lørdag ettermiddag med varmt batteri på 30% soc. Det er første gangen jeg har opplevd begrensning her. Ingen andre biler. Byttet stolpe, samme greia.

Jeg var også alene på Klett lørdag ettermiddag. Fikk maks 44kw ved 65 % SOC og varmt batteri :-\
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Lars1

Fikk ~110kw denne uka, ladet fra ca 60% til 80%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA