Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rundt Sør-Norge med Leaf!

Startet av Lynet, mandag 09. februar 2015, klokken 19:16

« forrige - neste »

Lynet

Jeg har gransket hurtigladekartet og vurdert langtur med Leafen til sommeren, men det har dukket opp et stort skjær i "sjøen" og noen små!
Det ser faktisk ut som at det går helt fint å kjøre E39 + E18 + E6 fra Trondheim til Kvam/ R3 til Elverum og det lengste strekket mellom hurtigladere er 100km.
Men så kommer problemet, fra Elverum eller Kvam er det over 300km uten hurtiglading!
AT DET GÅR AN!!!!!!!
Og Trondheim kommune skryter av "Green Highway" Trondheim - Sundsvall!!! Så vidt jeg vet går det ikke å kjøre med Leafen på hurtiglading til Sundsvall i 2015!
Men den virkelige Elektriske Europaveien er ca 1600km Trondheim - Lillehammer via Bergen, Stavanger og Oslo!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Electrix

Synd at det fremdeles er noen sorte hull i veinettet, men veldig bra at det går an å komme seg fram så mange strekninger nå! Jeg kan jo også nevne at innen sommeren så skal også Egersund mellom Ålgård og Flekkefjord, og Brokelandsheia mellom Arendal og Bamble være i drift. Dermed blir vel lengste strekk mellom hurtiglader på E39/E18 Bergen-Stavanger-Kristiansand-Oslo 67 km.

Takk for en god oversikt, og også litt overrasket over at elbilen med hurtiglading kom såpass godt ut økonomisk på så lange strekk. Jeg regnet med at den var rimeligere når man bare tar noen få hurtigladinger pga at man starter med "gratis" fullt batteri.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Lynet

Ja det lønner seg så vidt å kjøre elektrisk, men det er takket være mange ferjer og bompenger langs kysten.
Det er meldt øket pris på hurtiglading, så da spørs det.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Electrix

Forhåpentligvis er det bare sms betaling som skal opp. Håper også at bruken av stasjonene vil ta seg såpass opp at det blir bedre lønnsomhet nå som store deler av hovedveiene får dekning. Med flere operatører på samme sted vil vi også begynne å se litt konkurranse mellom operatørene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Lynet

Men poenget med dette innlegget var at det ikke finnes hurtigladere mellom Trondheim og Elverum langs R3 eller E6 mellom Trondheim og Kvam i Gudbrandsdalen, mens det er full dekning langs hele E39 og E18!!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

emil

Dekninga på E18 og E39 er ikke komplett enda og i fjor sommer var det store hull der Arendal - Oslo i prinsippet kun var for meget spesiellt interesserte.

Ishavsveien har derimot ødelagt mye for E6 mellom Kvam og Trondheim ved at de har fått reservert plasser de ikke har bygget ut (i tillegg til forferdelige ladepriser).

Hadde håpet på en tur Arendal - Trondheim i Leafen i sommer, men det ser nok ut som om det heller blir Stavanger - Bergen - Oslo og kanskje noe nedover i Sverige + Danmark.

kos

Sitat fra: Lynet på mandag 09. februar 2015, klokken 19:16
Jeg har gransket hurtigladekartet og vurdert langtur med Leafen til sommeren, men det har dukket opp et stort skjær i "sjøen" og noen små!
Det ser faktisk ut som at det går helt fint å kjøre E39 + E18 + E6 fra Trondheim til Kvam/ R3 til Elverum og det lengste strekket mellom hurtigladere er 100km.
Men så kommer problemet, fra Elverum eller Kvam er det over 300km uten hurtiglading!
AT DET GÅR AN!!!!!!!
Og Trondheim kommune skryter av "Green Highway" Trondheim - Sundsvall!!! Så vidt jeg vet går det ikke å kjøre med Leafen på hurtiglading til Sundsvall i 2015!
Men den virkelige Elektriske Europaveien er ca 1600km Trondheim - Lillehammer via Bergen, Stavanger og Oslo!!!!

Kjøp deg en Tesla så kan du kjøre fra Tromsø til Svartehavet uten å betale en krone, og det er plenty med hurtigladere.

emil

Sitat fra: kos på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:58
Sitat fra: Lynet på mandag 09. februar 2015, klokken 19:16
Jeg har gransket hurtigladekartet og vurdert langtur med Leafen til sommeren, men det har dukket opp et stort skjær i "sjøen" og noen små!
Det ser faktisk ut som at det går helt fint å kjøre E39 + E18 + E6 fra Trondheim til Kvam/ R3 til Elverum og det lengste strekket mellom hurtigladere er 100km.
Men så kommer problemet, fra Elverum eller Kvam er det over 300km uten hurtiglading!
AT DET GÅR AN!!!!!!!
Og Trondheim kommune skryter av "Green Highway" Trondheim - Sundsvall!!! Så vidt jeg vet går det ikke å kjøre med Leafen på hurtiglading til Sundsvall i 2015!
Men den virkelige Elektriske Europaveien er ca 1600km Trondheim - Lillehammer via Bergen, Stavanger og Oslo!!!!

Kjøp deg en Tesla så kan du kjøre fra Tromsø til Svartehavet uten å betale en krone, og det er plenty med hurtigladere.

Koster bare noen hundre tusen mer for bilen, men for enkelte er vel det bare en bagatell i motsetning til ekstreme priser på hurtiglading...

kos

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 23:01
Sitat fra: kos på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:58
Sitat fra: Lynet på mandag 09. februar 2015, klokken 19:16
Jeg har gransket hurtigladekartet og vurdert langtur med Leafen til sommeren, men det har dukket opp et stort skjær i "sjøen" og noen små!
Det ser faktisk ut som at det går helt fint å kjøre E39 + E18 + E6 fra Trondheim til Kvam/ R3 til Elverum og det lengste strekket mellom hurtigladere er 100km.
Men så kommer problemet, fra Elverum eller Kvam er det over 300km uten hurtiglading!
AT DET GÅR AN!!!!!!!
Og Trondheim kommune skryter av "Green Highway" Trondheim - Sundsvall!!! Så vidt jeg vet går det ikke å kjøre med Leafen på hurtiglading til Sundsvall i 2015!
Men den virkelige Elektriske Europaveien er ca 1600km Trondheim - Lillehammer via Bergen, Stavanger og Oslo!!!!

Kjøp deg en Tesla så kan du kjøre fra Tromsø til Svartehavet uten å betale en krone, og det er plenty med hurtigladere.

Koster bare noen hundre tusen mer for bilen, men for enkelte er vel det bare en bagatell i motsetning til ekstreme priser på hurtiglading...

Om du ville på tur - og nå detter prisene på tesla - så istedenfor infarkt i en lade kø kunne det muligens være en ide med en bil som ikke gir deg de plagene.

Panduck

Sitat fra: Lynet på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:30
Men poenget med dette innlegget var at det ikke finnes hurtigladere mellom Trondheim og Elverum langs R3 eller E6 mellom Trondheim og Kvam i Gudbrandsdalen, mens det er full dekning langs hele E39 og E18!!!!!

Hurtiglader på Tynset og Koppang, så ville det vært mulig å dra til T.heim når EV-power sine ladere kommer på plass. Om de gjør det da.. Men ja, tragisk at ikke er ladere nok til å kjøre "normal" elbil fra Oslo til Trondheim uten ABSURD omvei.

sølv-pilen

Kjempeflott regneark :) Men regnestykket ditt er feil på fergene. Du må ta vekk en voksen på diesel bilen din. Bilen er inkludert sjåfør.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sølv-pilen

Da har du glemt deg selv i El bil regnskapet ;)
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Lynet

I summeringen for elbil er det to voksne, for fossil er det en voksen da fører er med i prisen for bilen.
Kan ikke se noe feil her?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA