Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overskygger bilen manglene?

Startet av HaakonH, fredag 27. februar 2015, klokken 14:14

« forrige - neste »

HaakonH

Sitat fra: Mr. P85D på lørdag 28. februar 2015, klokken 21:05

Ikke for å være negativ, men dette er vel noe av det dummeste jeg har lest her på forumet! Hvis du går inn for å lete etter alt du personlig synes er negativt så finner du det. Jeg har kjørt Mercedes E klasse, Audi Q7 og andre såkalte Premium biler. Har jeg holdningen din mangler de også ALT. Kjøp deg en snøscooter.

Dette er vel en type svar man tar med en "klype salt". Ser ikke ut som du har fått levert bilen din enda. Sunn skepsis er ikke alltid tåpelig, så min opprinnelige post dreier seg om dette. Når tråden "feil og mangler" har over 1200 innlegg, det er er over hundre innlegg som forteller om opptil et halvt års ventetid for verkstedstimer o.s.v. kan det være greit å spørre om dette kun gjelder et fåtall, og om det er slik at flertallet er fornøyd trass i manglene.

Har funnet Bjørn Nyland sine videoer på Youtube, og det viser seg at i hans anmeldelse lister han alle de tingene jeg nevnte, pluss et par til, som negative ved bilen..

Har i dag en noen år gammel Laguna, og eier også en 2014 Superb 170HK 4X4, så problemstillingen er egentlig å kjøpe nå, eller vente til mye av "manglene" er utbedret.
Det kan virke litt risikabelt å kjøpe en bil hvor eiere av biltypen rapporterer at det for tiden er "umulig" å få time til verksted, egen tråd for "hvordan få tak i servicesenter" o.s.v.
Etter prøvekjøring er lysten absolutt til stede, men å kjøpe seg et problem er ikke det jeg ønsker.


TMS 70D levert 02/12-15
2014 VW e-up
2011 Renault Laguna Dci
2008 Mitsubishi Colt
De to siste er til å ha på pynt på plassen... Den siste er nå til salgs :-)

gbzdoc

Mangel på oppbevaringsrom er en befrielse! Eneste jeg savner er egen holder til briller i taket. Alt annet bare lager skranglelyder ender opp som deponi for ting man ikke trenger. Plassen i "midtkonsollen" (The Opotunity Space) er undervurdert i mine øyne. Kan brukes til så mangt.

Men, vi er alle forskjellige. ;-)

Andreas #2316

Til TS:
Litt av problemet med innlegget ditt er den noe tabloide tittelen som underbygges med upresise påstander. Det minner meg om han som skrev innlegget "Aldri mer Tesla": Ikke hadde han Tesla og innlegget fremstår i ettertid som en overreaksjon. Tror vedkommende fikk bil etterhvert, så man skal "aldri si aldri mer". 
Jeg kjenner selv (som Mr.P85D) at jeg blir litt irritert når det fremstilles som om mangel på hattehylle og minnefunksjon på seter skal være en dealbreaker. At det i tillegg er direkte feil styrker ikke innlegget (har ikke disse påståtte manglene på min early adopter S85 fra 2013).
Skal man fortsette i det tabloide sporet, så er det en "skandale av dimensjoner" at bilen ikke har paraply i dørene (som jo snart "alle" biler har, bla Skoda og RollsRoyce ) eller elektrisk rullegardin i bakruta (det er også noe "alle" premium biler har, så det iallefall på en Mercedes en gang).

Men, for å være helt ærlig, så tror jeg ikke Tesla er bilen for deg hvis du lurer på om det å kjøre gratis i bomringen er "gøy" nok til at det er verdt prisen. Da ville jeg heller satset på Superben (som er en meget bra bil). Hadde jeg hatt en slik bil da jeg vurderte å bestille Model S i 2012, hadde jeg sannsynligvis behold bilen i 4-5 år til og ventet på Model 3. I stedet hadde jeg Smart Roadster, en bil jeg gjerne byttet ut.
Hovedpoenget med mitt kjøp var at bilen var elektrisk og kunne brukes som bil nummer en. At bilen mangler koppholdere, slepekrok, dørlommer og range-extender, er noe jeg har lært å leve med (som f.eks den konstante rekkeviddeangsten).
At bilen er fantastisk å kjøre (jada, Tesla fanboy) og har ytelser jeg bare har kunnet drømme om tidligere , er ren bonus, men vanskelig kvantifiserbart. Mulig det veier opp for en av de manglende koppholderne i baksetet, men her er det sikkert delte meninger.
Det at jeg får med meg 400kg med sement sekker i bagasjerommet uten å trenge å slå ned baksetene, er også kjekt og vil for enkelte veie opp for et litt lite hanskerom.
Svaret på hvilke argumentene som veier tyngst sitter du sannsynligvis allerede med selv. Ut fra det du skriver, tror jeg du bør vente. Om 1 år kommer de første model X, og da kommer prisene på brukte 85D-modeller til å stuuuupe (obs, ble litt tabloid igjen) og sannsynligvis får du da tak i en brukt Tesla med det meste av utstyret som "alle" premiumbiler har nå. Problemet er vel at da har "alle" premiumbiler laserlys, massasje i setene, night-vision, varme i armlenet, kjøleboks i hanskerommet, talestyrt bakluke og egen Facebook konto. 
Ser ikke bort i fra at du med vilje vinklet innlegget ditt litt på kanten/provoserende for å få mye respons. Problemet med det er at en del av svarene da vil dreie seg om premissene for dine påstander, istedet for å fokusere på saklige svar. Det blir det mye reaktiv effekt av, noe mitt svar er et eksempel på...

HaakonH

#18
Var ikke meningen å være hverken provoserende eller tabloid, det var ment som et helt ærlig spørsmål.
Det er jo en kjensgjerning at Tesla er en premium bil, og da mener jeg det er relevant å stille spørsmålet om fraværet av enkelte komfortmessige komponenter har noen betydning.

Forstår jo nå at det å i det hele tatt å antyde at noe kan være negativt vekker sterke følelser hos enkelte, selv har jeg ingen problemer med å innrømme at mine biler har feil de også.

Vi har jo en bitteliten e-up så det med artig i bompengering opplever vi allerede, visste bare ikke at det kunne være provoserende for en Tesla-eier  :)

Så tenker jeg vi lar det være med dette, har ikke noe ønske om en lang debatt, ville bare ha svar på et enkelt spørsmål.

Som jeg skrev her tidligere i dag fant jeg videoene til Bjørn Nyland, og han påpekte vel omtrent det samme som meg, men har likevel inntrykket av at for han, og andre som har svart i tråden, at bilen ellers veier opp for "manglene"
TMS 70D levert 02/12-15
2014 VW e-up
2011 Renault Laguna Dci
2008 Mitsubishi Colt
De to siste er til å ha på pynt på plassen... Den siste er nå til salgs :-)

Andreas #2316

Den er grei Haakon.
Overskygger bilen manglene?  - Ja,i høyeste grad, både de faktiske og innbilte.

turfsurf


Sitat fra: HaakonH på søndag 01. mars 2015, klokken 02:18

Forstår jo nå at det å i det hele tatt å antyde at noe kan være negativt vekker sterke følelser hos enkelte, selv har jeg ingen problemer med å innrømme at mine biler har feil de også.


Synes du til og med i unnskyldningen din her kommer usaklige utsagn. Er vel ingen her som sier at det ikke finnes negative ting med Tesla.

Det det blir reagert på er tabloidiseringen din, med flere direkte usanne påstander. Hvis du gjør litt research og er saklig når du spør, så får du saklige svar. Hvis du er tabloid og kommer med masse "hyperbolisering", så blir det VG debatt ut av det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BMW850

#21
Jeg har ihvertfall ett svar til deg. JA, bilen overskygger de eventuelle "manglene" i stor grad!

Edit: Og bare for å gjøre klinkende klart, etter snart ett år med bilen kan jeg bare si den fortsatt er like "kanon" å kjøre, så kjøreopplevelsen går på ingen måte over. Bilen blir som mange vet faktisk bare bedre :D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Car-El

Her trenger jeg hjelp til å forstå.

Er det så at man må kjøpe en bil som ikke er god nok til de ønsker og krav man har til kjøretøyet???

Da er mitt tips: LA VÆRE! Kjøp nokka annet og la oss som elsker bilen vår være i fred.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Heavenfall

#23
Sitat fra: HaakonH på fredag 27. februar 2015, klokken 14:14
Jeg har ikke prøvd en model S før for et par dager siden. Det er jo mange nå som "må selge" for ny model S er på vei, så prisene begynner å bli greie på biler som er rundt ett år gamle..

Bilen var "kanon" å kjøre, rett og slett artig, men det antar jeg går over etter en stund og man kjører som normalt.

Det jeg reagerte på var at "absolutt alt" mangler i denne bilen:Rom i dørene til å legge fra seg noe, armlene i baksetet, kroker i bagasjerom, hattehylle i bagasjerom (han jeg prøvekjørte bilen til sa det var ekstrautstyr?),  filskiftevarsler, adaptiv cruise, head-up display, noe så enkelt som 12V uttak i baksete og bagasjerom, minne på el-sete osv osv..

Dette skal jo være en premium bil, men den mangler jo absolutt alt som andre premiumbiler har. Er det slik at gratis bompenger og artig motor veier opp for dette, eller er dette noe som blir et "irritasjonsmoment"?

Nå er vel flere leverandører på trappene med oppgraderte batterier, så det jeg lurer på er om det er verdt å investere i en brukt Model S..

Fikk bilen på torsdag. Gikk fra V70 til Model s 85. Denne bilen er en sann fryd i forhold til noe annet jeg har kjørt.
Rom i dørene ble bare brukt til å samle "drit" og det savner jeg overhodet ikke. Kroker i bagasjerommet hadde jeg i 3 år på v70 og de ble aldri brukt. Armlene i baksete er ikke relevant for meg da jeg har 3 barn og barneseter plassert bak. Resten du skriver som mangler har bilen min( adaptiv cruise, minne på sete, filskifte, hattehylle etc)
Denne bilen har "absolutt alt" jeg trenger og ønsker av en bil. Overlegen rekkevidde etter min mening (med superchargers. Det blir en fryd med europa bilferie til sommeren), mer bagasjeplass enn andre biler vi har hatt (2 voksne, 3barn, masse bagasje), overlegne kjøreegenskaper, lydløst og herlig.

Det som ikke er bra etter min mening hittil er fjernlys ( da målt opp i mot det vi hadde på v70) Men dette spiller egentlig ingen rolle for meg da det lyser greit nok.

Jeg kan sikkert lete etter feil og mangler men hvorfor skal jeg det?  Det finnes ikke en bil uten feil og når alt er så bra og jeg er så til de grader fornøyd, ja da blir det meningsløst å lete etter feil synes jeg.
Bilen er bra og jeg er fornøyd og om det mangler en lomme her eller der.....Who cares?

D.O

Er en lomme i setet fremme som du kanskje ikke visste om?  ;)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA