Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

overgangs kabel type 2 til Chademo

Startet av jahnask, mandag 09. februar 2015, klokken 12:05

« forrige - neste »

jahnask

Har en C- Zero og med CHADEMO ,men har opplevd at de flere steder har kun type 2 kontakt og 32 a. Har en grønn litt tykk kabel uten noen form for regulator eller indikator på. Den har type 2 i ene enden og CHADEMO i andre. Har prøvd 2 steder men den vil ikke lade. Bilen lyser at lading tilkoblet og vifta starter, men strøm får jeg ikke. Har koblet inn på den siden jeg bruker hjemme. Altså med 16eller 10 a? Hvorfor virker det ikke? Selv om lader kan gi 32A og bilen motta maks 16 på den siden,så reguleres det vel automatisk av bilen? Har forsøkt følgende steder: Holmestrand havn i nærheten av Hydro og Amfi borg i Sarpsborg. Nb feil info i ladnå appen på siste,her er 32 a type 2. Kan jeg koble til på hurtiglade siden? Hilsen nybegynner i elbil verden.

emil

Litt vanskelig å få med seg alt du skriver...

Uansett, skal du lade en C-Zero eller annen Trilling fra en Type2 kontakt er det beste å gå til anskaffelse av en 32A Type2-Type1 kabel. Du vil ikke få ladet noe fortere enn en 16A kabel, men den vil virke problemfritt på alle 32A ladestasjoner.

F.eks en av disse:

http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper
http://gronnemil.no/collections/ladekabler/products/oem-mode-3-type-1-32a-1f-240v-5m
http://www.nofuel.no/Produkt/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-32a#product

jahnask

Hei takk for svar. Det er en tilsvarende kabel som på din link jeg har. Det virker ikke ! Kan den kobles inn på hurtiglade siden? Evt trenger jeg en spespenningsregulator el?

emil

For hurtiglading er det kun CHAdeMO som gjelder for din bil, du kan ikke lade fra AC/Type2 eller DC Type2Combo kontakt på hurtigladere.

Problemet med en del 32A ladestolper (med Type2 kontakt der du bruker din egen Type2-Type1 kabel) er at de ikke vil starte lading hvis det kobles på en 16A ladekabel, uavhengig av hva bilen takler. Kobler du derimot opp med en 32A ladekabel fungerer det problemfritt.

jahnask

Takk da fant jeg feilen, den kabel jeg har er en 16 A. Hva eller hvor kan jeg ha nytte av den da? Noen som selger en 32A kablel rimelig? Synes 1649kr er dyrt for noe man bruker avogtil!

Muffinman

Jeg har vel brukt ca. 9000 på ladeutstyr jeg bruker av og til. Det kommer ikke an på hvor ofte man bruker det, men hvor stor ulempe det er å ikke ha det når man først trenger det.

emil

Charge-Amps + skjøteledning + cee/schuko adapter - originalkladd = ca 4.000kr kostnad til ladeutstyr.

jahnask

Godt sagt muffinman ! Om jeg kjøper en 32 a kabel, kan jeg bruke den på evt 16a kontakter også?

elbil-1

Sitat fra: jahnask på tirsdag 10. februar 2015, klokken 13:45
Godt sagt muffinman ! Om jeg kjøper en 32 a kabel, kan jeg bruke den på evt 16a kontakter også?

ja det kan du.

jahnask

Har nå snakket endel med selger jeg kjøpte bilen av. Han har snakket med en person som sies å være en av Norges fremste eksperter på dette området. Han sier at årsaken til at jeg ikke får til å lade m 16a kabel fra 32 a kontakt,  det skyldes en software feil i ladesasjonene! Skal over helga forsøke å ringe Fortum på nytt og spørre om de som eier / operatør av en av de prøvde ladestasjoner kjenner til dette! Blir spennende!

jkirkebo

Sitat fra: jahnask på søndag 15. februar 2015, klokken 14:07
Har nå snakket endel med selger jeg kjøpte bilen av. Han har snakket med en person som sies å være en av Norges fremste eksperter på dette området. Han sier at årsaken til at jeg ikke får til å lade m 16a kabel fra 32 a kontakt,  det skyldes en software feil i ladesasjonene! Skal over helga forsøke å ringe Fortum på nytt og spørre om de som eier / operatør av en av de prøvde ladestasjoner kjenner til dette! Blir spennende!

Problemet er at 32A ladestasjoner som skal støtte 16A kabler må ha to separate strømveier. Brukes en 16A kabel må strømmen gå via en 16A sikring da bilens begrensning til 16A ikke er godkjent som sikring av kabelen. Brukes en 32A kabel må strømmen gå via en 32A sikring naturligvis, om man skal få 32A lading. Dermed trengs to kontaktorer, to sikringer og en kontroller som fikser dette. Har ikke en 32A stolpe dette får du ikke brukt en 16A kabel.

Løsningen er å anskaffe en 32A kabel, den vil virke overalt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

dørvakta

Kan jeg kjøpe en 32A kabel til min Leaf som ikke har dobbeltlader og plugge inn den uten å svi av hele bilen? Eller må jeg ha 16A kabel siden jeg kun kan lade på 16A?

emil

Sitat fra: dørvakta på søndag 15. februar 2015, klokken 18:52
Kan jeg kjøpe en 32A kabel til min Leaf som ikke har dobbeltlader og plugge inn den uten å svi av hele bilen? Eller må jeg ha 16A kabel siden jeg kun kan lade på 16A?

Kjøp en 32A ladekabel og lad med god samvittighet og uten bekymringer.

Rav4_EV

SitatProblemet er at 32A ladestasjoner som skal støtte 16A kabler må ha to separate strømveier. Brukes en 16A kabel må strømmen gå via en 16A sikring da bilens begrensning til 16A ikke er godkjent som sikring av kabelen. Brukes en 32A kabel må strømmen gå via en 32A sikring naturligvis, om man skal få 32A lading. Dermed trengs to kontaktorer, to sikringer og en kontroller som fikser dette. Har ikke en 32A stolpe dette får du ikke brukt en 16A kabel.

Det er ingen fornuftig grunn til at man ikke kan lade med en kabel for 16A på et 32 A uttak.
Flere anerkjente leverandører får dette til sømløst.
Hos meg på Flykafeen i Tønsberg går der greit med 16 A på et 22 kW uttak.
Får du ikke ladet på 16 A kabel er dette ikke din feil.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA