Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type 2 ladekabel???

Startet av Spruck, søndag 08. februar 2015, klokken 18:38

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Står jo ikke med shucko i hånden og lurer på hvor den skal inn hvis det bare er det som er tilgjengelig der man bor? Kan han heller ikke vente til det begynner å dukke opp type 2 i sitt område før han kjøper? Er ikke så lang leveringstid på dette og snart kan man vel kjøpe det på Biltema.?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

sølv-pilen

Nå kommer det flere og flere type 2 ladestolper som vist over i bilde. Neida...må ikke lade på de.. finnes sikkert en shuko som man kan koble seg på som ett alternativ. En ting er i vertfall helt sikkert, den dagen en skulle hatt en slik kabel, hjelper det lite.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 09. februar 2015, klokken 23:55
Nå kommer det flere og flere type 2 ladestolper som vist over i bilde. Neida...må ikke lade på de.. finnes sikkert en shuko som man kan koble seg på som ett alternativ. En ting er i vertfall helt sikkert, den dagen en skulle hatt en slik kabel, hjelper det lite.

Selvfølgelig vet jeg at det finnes Type2 kontakter, men det er ikke det som er tema her. Det er liten vits i å kjøpe en Type2-Type1 kabel hvis man kjører rundt i områder uten Type2 ladekontakter.

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 09. februar 2015, klokken 23:29
hehehe...jøje meg... har kjørt over to hundre tusen km i fjor og jeg har ikke sett en eneste elg heller.
Dette er ikke science fiction:

http://www.lade.nu/ImageFetch.ashx?id=a002d782-4060-4e23-86c1-4fafdda3311c&ext=.jpg

http://www07.abb.com/images/librariesprovider107/default-album/terra-53-ct-dc-charging-station-web.jpg?sfvrsn=1

men klart bedre å stå foran en slik med en shuko i neven og lure å hvordan du skal få puttet strøm på bilen. Takk emil, ja det er lov å bruke hodet. Men klart bedre å spare pengene, mange andre som blir glad til for å finne ledige ladepunkt.

Hvis jeg skal til et nytt og ukjent sted pleier jeg å sjekke total strekning tur/retur, og hvis jeg er usikker på om det vil gå uten å lade sjekker jeg opp hvilke lademuligheteter som finnes (ladestasjoner.no) og hvordan de er plassert og varigheten på oppholdet. Hvis det nå viser seg at det ikke vil være mulighet for schuko eller hurtiglading på en sånn tur, kun Type2 AC kontakt, vil jeg gå til anskaffelse av en sånn kabel. Men til nå har ikke det behovet vært der. Skulle jeg i tillegg kjøpt denne kabelen når jeg kjøpte bilen ville det ha kostet mye mer enn det disse kabelene gjør nå og kanskje de går ned enda noen 100-lapper i pris frem til behovet melder seg.


sølv-pilen

Så hva er din "proffesjonelle" vurdering om du skal til Odda, at du trenger en slik kabel eller ikke?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Det var ingen her som snakket om at de skulle til Odda.

Ladekartene for Odda viser ellers CHAdeMO sammen med GrønnKontakt sine 22kW ladepunkt der en Leaf lader akkurat like raskt som på schuko, og skulle jeg til evententuelle venner i området ville jeg satset på hurtiglading og en liten fullading hos dem. Da slipper jeg å okkupere Type2 kontakten i mange timer så biler som kan utnytte 22kW heller kan få bruke disse.

sølv-pilen

Er ikke utenkelig at noen fra Stavanger skal til Odda. kanskje videre over hardangervidda, hvorfor de er der er egentlig helt uvesentlig, jeg bare tok Odda som ett utgangspunkt ettersom det var der jeg hadde ett bilde fra her. er ikke noe rett eller feil svar her uansett hva man velger. Men, ettersom venner eller kjente i område ikke er ett moment som noen av oss kan ta stilling til, er utgangspunktet ladestasjon i Odda. Nærmeste ladestasjon er Etne, Røldal og Eidfjord.
Her kommer du ikke videre uten lading. Er det to på lading er du garantert i den køen som du ønsker vi skal betale så mye for at du slipper, med mindre du har en Mode 3 kabel liggende i bilen. da får du strøm, enten like mye eller mer en hva shukoen gir deg. Shukoen gir ingeting der, ikke finner du noen shuko i "byen" heller. De trenger ikke parkere der lenger en hva de har av strøm for å komme seg videre, men de kommer seg videre mye fortere ettersom de får ladet mens de venter på Chademo laderen skal bli ledig.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

#21
Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 10. februar 2015, klokken 08:40
Er ikke utenkelig at noen fra Stavanger skal til Odda. kanskje videre over hardangervidda, hvorfor de er der er egentlig helt uvesentlig, jeg bare tok Odda som ett utgangspunkt ettersom det var der jeg hadde ett bilde fra her. er ikke noe rett eller feil svar her uansett hva man velger. Men, ettersom venner eller kjente i område ikke er ett moment som noen av oss kan ta stilling til, er utgangspunktet ladestasjon i Odda. Nærmeste ladestasjon er Etne, Røldal og Eidfjord.
Her kommer du ikke videre uten lading. Er det to på lading er du garantert i den køen som du ønsker vi skal betale så mye for at du slipper, med mindre du har en Mode 3 kabel liggende i bilen. da får du strøm, enten like mye eller mer en hva shukoen gir deg. Shukoen gir ingeting der, ikke finner du noen shuko i "byen" heller. De trenger ikke parkere der lenger en hva de har av strøm for å komme seg videre, men de kommer seg videre mye fortere ettersom de får ladet mens de venter på Chademo laderen skal bli ledig.

Hvorfor ser du bare problemer uansett hva som diskuteres?

Siterer meg selv:

Sitat fra: emil på mandag 09. februar 2015, klokken 23:59
Hvis jeg skal til et nytt og ukjent sted pleier jeg å sjekke total strekning tur/retur, og hvis jeg er usikker på om det vil gå uten å lade sjekker jeg opp hvilke lademuligheteter som finnes (ladestasjoner.no) og hvordan de er plassert og varigheten på oppholdet. Hvis det nå viser seg at det ikke vil være mulighet for schuko eller hurtiglading på en sånn tur, kun Type2 AC kontakt, vil jeg gå til anskaffelse av en sånn kabel.

Og skal jeg langt videre vil uansett 3.3kW lading på Odda være uinteressant, da er det bare hurtiglading som gjelder.

Electricfuture

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 09. februar 2015, klokken 21:52
Og så synes man kø på hurtiglading er ett problem :o.. Må bare si meg helt enig.. Nei.. Ikke kjøp en slik kabel. helt bortkastet. Jo færre som har en slik dess lettere er det for oss med en slik å komme til ladepunktene.

Hurtiglading er noe helt annet enn å koble til med kabel for AC-lading. Det blir bare forvirrende å blande disse begrepene sammen. Selvfølgelig er det en fordel å ha flere kabler tilgjengelig, bare ikke bland dette med hurtiglading.

sølv-pilen

Ja . du har helt rett. Ingen som har påstått noe annet.  Her ett bilde av hurtiglading og lading med 3.3kW og opp. Nesten som ett kinder egg, to forskjellige men nyttige ting i en og samme boks.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

KSG

Slik jeg har forstått det, så drar orginalkabelen fra Nissan (med Schuko kontakt) maks 10 A, selv på ladestasjoner med 16 A sikring. Kabel med Type 2 kontakt vil da kunne yte maks 16 A, altså opptil 60 % raskere ladehastighet.

Har jeg forstått det riktig (er ny i elbilgamet)?

 
2020 Audi e-tron 50

Rio

Sitat fra: KSG på mandag 16. februar 2015, klokken 18:01
Slik jeg har forstått det, så drar orginalkabelen fra Nissan (med Schuko kontakt) maks 10 A, selv på ladestasjoner med 16 A sikring. Kabel med Type 2 kontakt vil da kunne yte maks 16 A, altså opptil 60 % raskere ladehastighet.

Har jeg forstått det riktig (er ny i elbilgamet)?

 

Ja, det er korrekt. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA