Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladetimer uten start-tidspunkt

Startet av e-h, mandag 09. februar 2015, klokken 07:44

« forrige - neste »

e-h

Leste litt gjennom USA-manualen her i helgen og la merke til at den anbefalte å ikke angi start-tidspunkt på timere i kaldt klima. Dersom man kun angir slutt-tidspunkt vil bilen selv starte lading slik at den skal bli ferdigladet til angitt tidspunkt basert på utetemperaturen. Noen som har prøvd dette?

emil

#1
De gangene jeg har hatt ladetimer er det nettopp dette jeg har gjort. Bilen bergner tid til fulladet (vises jo i display) og starter opp ladingen sånn ca dette tidspunktet før sluttiden du har angitt. Fordelen i kaldt vær er at batteripakken får en litt høyere temperatur som følge av ladingen og ikke rekker å kjøle seg ned før avgang (= litt mer tilgjengelig kapasitet).

Det er vel derimot enda viktigere med en sånn timer når det er varmt enn når det er kaldt, for da blir tiden bilen står fulladet så kort som mulig og det er dette som sliter mest på batteriet.

For egen del er jeg ikke veldig redd for å la bilen stå fulladet i temperaturområdet -20 til +20 grader og lar bilen lade seg opp så fort som mulig.

tomtom1

Det ser ikke ut som om batteritemperaturen øker noe særlig verken ved lading eller drift. Jeg fulgte med på batteritemperaturindikatoren når det var kaldt i forrige uke. Startet hjemmefra med tre streker på displayet (-12 gr). Kjørte 4 mil og parkerte bilen. Fremdeles viste indikatoren 3 streker. Ladet hele dagen og avbrøt ladingen på 85 % for å kjøre 4 mil hjem. Indikatoren viste fortsatt 3 streker både når jeg avbrøt ladingen og når jeg kom hjem. Mulig batteritemperaturen økte, med den holdt seg uansett innenfor intervallet som tilsier 3 streker. På sommeren varierer batteritemperaturen mellom 4 og 6 streker.
Mørk grå Tekna, sept. 2013, km-stand ca 28000

emil

Strekene i displayet gir minimalt med nyttig informasjon om batteritemperatur. Til det dekker hver strek et alt for stort temperaturområde.

Med Leaf Spy ser jeg derimot at 10 mil med landevei/motorveikjøring lett øker batteritemperaturen med 5 grader eller mer, samme med saktelading fra tom til full når batteri og utetemperaturen er lav.

Hurtiglading fra 17% til 72% ga 8 grader opp en dag tidlig i januar og totalt sett på 55 mil kjøring den dagen gikk jeg fra 10 til over 40 grader på det meste. Men når batteriet når så høyt opp på hurtigladingen og det er minusgrader ute går temperaturen ned mens jeg kjører. Så 10 mil etter 40 grader parkerte jeg hjemme på 33 grader.

Trig8

Det brukes og fungerer bra. Setter at den skal være ferdig til kl 0630, samt at bilen skal være varm til kl 0720.
Eneste du må passe på er om du har forskjellige ladekabler som gir ulik ampere. Den beregner ladetid etter forrige lading, så har du ladet med 16A for så å sette den på 10A vil den ikke lades ferdig. Da må du heller slå av timeren akkurat den gangen.

e-h

Akkurat det var nyttig informasjon. Tror det fort kunne blitt en kjip situasjon.

Kjell Leaf

Sitat fra: emil på mandag 09. februar 2015, klokken 14:28
Strekene i displayet gir minimalt med nyttig informasjon om batteritemperatur. Til det dekker hver strek et alt for stort temperaturområde.

Med Leaf Spy ser jeg derimot at 10 mil med landevei/motorveikjøring lett øker batteritemperaturen med 5 grader eller mer, samme med saktelading fra tom til full når batteri og utetemperaturen er lav.

Hurtiglading fra 17% til 72% ga 8 grader opp en dag tidlig i januar og totalt sett på 55 mil kjøring den dagen gikk jeg fra 10 til over 40 grader på det meste. Men når batteriet når så høyt opp på hurtigladingen og det er minusgrader ute går temperaturen ned mens jeg kjører. Så 10 mil etter 40 grader parkerte jeg hjemme på 33 grader.
Strekene i displayet gir mer enn nok opplysninger om temp. Har han tre streker så viser det at han kun har hatt mindre endringer i batteritemp. Om spy da viser en endring på 3-4 grader betyr ingen ting som helst.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 11. februar 2015, klokken 16:18
Strekene i displayet gir mer enn nok opplysninger om temp. Har han tre streker så viser det at han kun har hatt mindre endringer i batteritemp. Om spy da viser en endring på 3-4 grader betyr ingen ting som helst.

5 streker på skalaen kan bety både -3 grader og +27 grader og alt mellom
4 streker på skalaen kan bety både -5 grader og +15 grader og alt mellom
3 streker på skalaen kan bety både -8 grader og +4 grader og alt mellom

Hvor akkurat din bil bytter varierer bl.a med batteriets helse og om du er på stigende eller synkende temperatur. Leaf Spy derimot viser nøyaktig temperatur på hver sensor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA