Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 19. februar 2015, klokken 11:31Husk at når man er på langtur blir rekkevidden redusert. Da må man regne rekkevidden man har ved 80%, skal man lade mer, tar det alt for lang tid.
Når man har større batteri/lengre rekkevidde begynner også nedtrappingen senere.

Å lade et 24 kWh batteri med 3,3 kW er det samme som å lade et 170 kWh batteri med 23,4 kW. Nedtrappingen av effekten begynner i begge tilfeller ved i området 95% SOC, altså etter ca 7 timer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mr.rs4

Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. februar 2015, klokken 18:27
I dag testet jeg 22kW AC på Dokka. 2,50 pr. minutt, ladet mens vi spiste lunsj på Peking og handlet på Rema. Endte på 65 minutters lading, 114tkm. Dette gjorde at vi sparte ca. 60km omvei om Lillehammer og ca. 1 times reisetid. Det kostet 162,50 til sammen. Regner med å lade nesten det samme på vei hjem + med fullading hjemme havner prisen på omkring 350 kroner for 566km, eller 62 øre/km. Med dieselbilen var kostnaden omkring 600 kroner, inkl. bompenger.

Klart godkjent for vår del, selv om vi betalte hele 2,50 pr. minutt for 22kW lading. Mye spart tid i forhold til SC på Lillehammer og endel sparte penger i forhold til fossilbil. Så denne laderen blir nok brukt ganske fast av oss fremover.
Dette hadde kostet meg ca 1100-1200kr i min bil.
Min bil bruker ca 1,8l/mil på bykjøring, og ca 1,5l/mil på langkjøring. +evt bomstasjoner.
Så ser frem til ny TMSP85D :-)
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

olegregert

Kort innpå  hva betyr SOC i ladesammenheng ?

Elmo

SOC = State Of Charge.  Altså hvor mange % batteriet er ladet
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

olegregert


Fastlane83

Hvorfor tar man betalt pr minutt lading i stedet for pr kWh man lader? Er det på grunn av pris/enkelhet? I Danmark tar de betalt pr kWh å det må jo være mye mer rettferdig.....
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Panduck

Sitat fra: Fastlane83 på torsdag 05. mars 2015, klokken 21:03
Hvorfor tar man betalt pr minutt lading i stedet for pr kWh man lader? Er det på grunn av pris/enkelhet? I Danmark tar de betalt pr kWh å det må jo være mye mer rettferdig.....

Dette har vel allerede blitt debatert i det ueldelige. Oppsummert:
- kW betaling er mer rettferdig med tanke på hva man faktisk får inn, og man betaler mindre når det er kaldt og bilen får inn mindre strøm
- minutt er mer rettferdig fordi den store kostnaden ikke ligger i hvor mange kW man får, men pris på laderen, og det faktum at man opptar en relativt begrenset ressuss.
- man blir ikke helt enige om hvilken av de disse to retferdige tingene som er mest retferdig.

Med tanke på at de fleste biler tar inn veldig lite kW når batteriet er over 80%, så vil kW-prising kunne medføre regel om "max lading til 80% ved kø". En 80% grense kan man uansett argumentere for i andre sammenhenger også.

kos

Flere på dette forumet hevder at prisen på landing i tid er riktig. Så da er det bare greit å lade så lenge man vil da prisen er grei. Jeg hevder at kw er det eneste riktige .Det er han bak meg som får tiden jeg betaler for.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 05. mars 2015, klokken 22:30
Flere på dette forumet hevder at prisen på landing i tid er riktig. Så da er det bare greit å lade så lenge man vil da prisen er grei. Jeg hevder at kw er det eneste riktige .Det er han bak meg som får tiden jeg betaler for.

Tid er det som er mest hensiktsmessig idag når hurtigladere er få og dekningen dårlig. Kommer det hurtigladestasjoner lignende Tesla sine, som i tillegg kanskje har systemer for å redusere effekttoppene (batteribank) fra strømnettet kan det være at en annen prismodell er hensiktsmessig. I tillegg kan hvem som helst starte en landsdekkende kjede av hurtigladere og velge den prisformen de har lyst til og så vil markedet bestemme om de har livets rett eller ikke.

Med flere ladeoperatører i samme områder vil det nok etterhvert vise seg hvilke som folk foretrekker.

Panduck

Sitat fra: emil på torsdag 05. mars 2015, klokken 23:18
Sitat fra: kos på torsdag 05. mars 2015, klokken 22:30
Flere på dette forumet hevder at prisen på landing i tid er riktig. Så da er det bare greit å lade så lenge man vil da prisen er grei. Jeg hevder at kw er det eneste riktige .Det er han bak meg som får tiden jeg betaler for.

Tid er det som er mest hensiktsmessig idag når hurtigladere er få og dekningen dårlig. Kommer det hurtigladestasjoner lignende Tesla sine, som i tillegg kanskje har systemer for å redusere effekttoppene (batteribank) fra strømnettet kan det være at en annen prismodell er hensiktsmessig. I tillegg kan hvem som helst starte en landsdekkende kjede av hurtigladere og velge den prisformen de har lyst til og så vil markedet bestemme om de har livets rett eller ikke.

Med flere ladeoperatører i samme områder vil det nok etterhvert vise seg hvilke som folk foretrekker.

Jeg tror disse to innleggene illustrerer min oppsummering :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA