Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: nime01 på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:39
Litt O/T kanskje, men når jeg ladet på Statoil Askim betalte jeg 44kr for 15 min på AC. Vet ikke om det er 43 eller 22kW der?

Askim skal ha både 43kW og 22kW tilgjengelig, så brukte du egen kabel fikk du 22kW og brukte du den faste kabelen fikk du 43kW.

Ellers blir Statoil litt bedre nå når de går over til mulighet for korte ladestopp med minuttsprising og betaling med app.

emil

Sitat fra: Panduck på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:41
Sitat fra: emil på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:26
Det jeg har sett av nyere GrønnKontakt ladere er kun hurtig DC-lading (CHAdeMO + CCS) og bare semihurtig på AC, typisk en dobbelt 22kW stolpe

Er ikke multiladere med hurtig Chademo/CCS/AC et transnovakrav som GK må oppfylle på de nye laderene? Mulig jeg har misforstått.

Vet ikke om 43kW AC er et krav, virker uansett som om de kommer seg greit unna med et par 22kW kontakter sammen med DC-laderen. Er uansett veldig få biler som kan utnytte mer enn 22kW AC og de fleste av disse lader "gratis" hos Fortum.

For meg som ikke lader med 43kW AC er det greit at det er færre komponenter i DC-laderen som kan skape muligheter for feil, selv om AC-biten er simpel i forhold til DC-ladingen.

Ser ellers ut som om de kommer til å følge dette oppsettet også på de kommende stasjonene på Brokelandsheia og Egersund.

Panduck

Sitat fra: nime01 på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:39
Litt O/T kanskje, men når jeg ladet på Statoil Askim betalte jeg 44kr for 15 min på AC. Vet ikke om det er 43 eller 22kW der?

Brukte du en AC-kabel ved en multilader, eller en frittstående "kontakt". Etter det ladestasjoner.no sier har du mulighet til å ta både 22kW for 22kr, eller 43kW for 44kr der (men så er det ikke alltid riktig det som står på ladestasjoner.no, da)

På Majorstuen er det vel kun en multilader, som kan gi både AC og DC, og da tar de vel faktisk 44kr for 22kW AC også. Da er vel regelen at "om det er en 22kW AC kontakt, er pris 22kr, er det en ladeboks som også har en kabel for AC, er prisen 44kr pr minutt". Kanskje litt merkelig tankegang, men de forsvarer det vel med prisen på boksen.

Panduck

Sitat fra: kos på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:12
For øvrig har jeg også en tesla som har tesla sitt SC system. Dette bare virker og bygges ut i rekordfart. For de som ikke har sjekket Tesla sitt SC nettverk. Gå inn å se på den utbyggingen og så kan dere lure på hvordan tesla får dette til og atpå så lader vi utene å betale en krone , ingen apper og ingen kort og pinn og gud vet hva. Bare kobler til bilen og ferdig med det.

Jeg jobber sammen med en Tesla-eier, jeg får kontinuelig oppdatering av hvordan ladekartet til Tesla ser ut i Europa, og hvor man kan kjøre :P Jeg synes rett og slett ikke elbiler skulle vært fritatt for avgift, men ha en "ladestasjonsavgift" på kanskje 3%, som var dedikert utbygging av hurtiglading. Selv om det ville blitt en ekstrautgift som kanskje ikke er nødvendig for Tesla, ville et økt antall AC ladere også betydd noe for Teslafolket.

Kjell Leaf

#259
Sitat fra: Rio på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:27
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 17. februar 2015, klokken 17:39

Mange er ganske lettlurte her, før Chess kom på banen trodde slike som dere at samtaleprisen pr. minutt for mobil MÅTTE være flere hundre prosent høyere enn det som viste seg å faktisk være nødvendig. Dere skjønte ikke at først drev Telenor med ran for deretter få selskap av Netcom som også gjorde det samme.
Hva er det som koster 50.000 kr/året for en ubetjent hurtiglader ? Eier man mange ladere vil kostnaden pr. lader gå ned. Er det ikke også sånn at det er staten som har betalt storsteparten av en del ladere ? Jeg kan ikke se det ser så lyst ut i fremtiden med så mange naive elbil eiere.


Slitasje, drift og vedlikehold av en hurtiglader ligger på ca 50 000 kr i året, i følge Fortum. Med tanke på at en hurtiglader koster flere hundre tusen kroner, og neppe har mange års levetid, så vil jeg påstå at det faktisk er et konservativt estimat.

Staten har kanskje betalt for noe av hurtigladerne, men Fortum og andre må betale når de skal erstattes.

Dine betraktninger virker veldig naive - det virker ikke som du tar inn over deg hva det faktisk koster å installere og drifte en hurtiglader.
Ifølge Fortum ja.... Telenor hadde heller ikke noen problemer med å forsvare prisene sine da de hadde monopol, det MÅTTE være så dyrt , de hadde nok tilhengere som dere de også, men det var jo ikke sant det telenor fortalte kundene, var det vel  ? Hurtigladermarkedet har ikke noen konkurranse de heller, bare mange naive brukere som betaler nærmest hva som helst bare det ikke er kø.
Hvordan skal Tesla overleve hvis det koster 50-60.000 å vedlikeholde EN hurtiglader ? Hvem er det som er naiv her ?













Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

#260
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 18. februar 2015, klokken 11:34
Hvordan skal Tesla overleve hvis det koster 50-60.000 å vedlikeholde EN hurtiglader ? Hvem er det som er naiv her ?

Tesla har allerde dratt inn godt over 50 millioner kroner hvis vi regner noe rundt 13.000kr pr bil solgt med SC tilgang. I tillegg er Teslas system litt mer modulært enn det vanlige "kjøleskapet" andre bruker, så feiler en "likeretter" vil bare kapasiteten for den eller de ladekontaktene den forsyner bli noe redusert og ikke hele stasjonen nede.

Også vil det jo naturligvis være rimeligere å drifte 8 ladestasjoner på et sted enn 8 separate stasjoner på forskjellige steder.

Espen Hugaas Andersen

#261
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 18. februar 2015, klokken 11:34Hvordan skal Tesla overleve hvis det koster 50-60.000 å vedlikeholde EN hurtiglader ? Hvem er det som er naiv her ?
Tallet er ikke direkte overførbart til Tesla. Jo flere hurtigladere man har samme sted, jo rimeligere blir det per hurtiglader, da man får diverse stordriftsfordeler. Tesla har heller ikke fordyrende betalingsløsninger.

Men helt klart koster det penger for Tesla å drive hurtigladerne. Om vi antar at det koster ca 200.000 kr/år pluss strøm for hver lokasjon, så må Tesla selge ca 435 biler/år (og motta 13.800 kr per bil til superladerne) for å drifte 30 lokasjoner i Norge. For å drifte de 385 lokasjonene de har satt opp hittil, så må de selge 5580 biler/år for å betale for vedlikeholdet. Disse tallene betyr at om vi snakker om 200.000 kr/lokasjon, så går 10-20% av inntektene fra salget av superladertilgang til å drifte superladerne (minus strøm).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kjell Leaf

Sitat fra: emil på onsdag 18. februar 2015, klokken 11:46
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 18. februar 2015, klokken 11:34
Hvordan skal Tesla overleve hvis det koster 50-60.000 å vedlikeholde EN hurtiglader ? Hvem er det som er naiv her ?

Tesla har allerde dratt inn godt over 50 millioner kroner hvis vi regner noe rundt 13.000kr pr bil solgt med SC tilgang. I tillegg er Teslas system litt mer modulært enn det vanlige "kjøleskapet" andre bruker, så feiler en "likeretter" vil bare kapasiteten for den eller de ladekontaktene den forsyner bli noe redusert og ikke hele stasjonen nede.

Også vil det jo naturligvis være rimeligere å drifte 8 ladestasjoner på et sted enn 8 separate stasjoner på forskjellige steder.
Helt riktig, det er billigere å drifte flere stasjoner på ett sted. Men hvorfor i all verden tror dere at Tesla trenger mange ladere, mens dere mener at andre elbiler får nøye seg med å lade hjemme og ha hurtiglader kun som en nødløsning ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Panduck

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 18. februar 2015, klokken 12:26
Helt riktig, det er billigere å drifte flere stasjoner på ett sted. Men hvorfor i all verden tror dere at Tesla trenger mange ladere, mens dere mener at andre elbiler får nøye seg med å lade hjemme og ha hurtiglader kun som en nødløsning ?

Hvem er det som mener dette?

emil

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 18. februar 2015, klokken 12:26
Men hvorfor i all verden tror dere at Tesla trenger mange ladere, mens dere mener at andre elbiler får nøye seg med å lade hjemme og ha hurtiglader kun som en nødløsning ?

Hva folk mener om andre elbiler vet ikke jeg, jeg vil bruke elbilen min alle steder jeg brukte fossilbilen.

Men for Tesla vs andre så har Tesla litt andre ladebehov da den vil kunne ta all by og lokalkjøring på en lading uanett vær og føre og trenger ikke tilgang til hurtiglading i bynære områder. Det er langs de store hovedveiene man trenger hurtiglading for Tesla når man skal fra by til by. I tillegg gjør den store batteripakken at den kan ta imot mer strøm over kort tid enn f.eks en Leaf eller e-Golf. Derfor kan Tesla nøye seg med å bygge ut få og store ladestasjoner som blir rimeligere i vedlikehold pr ladeplass, mens man trenger mye tettere dekning for de andre standardene.

Olatho



Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 18. februar 2015, klokken 12:26
Men hvorfor i all verden tror dere at Tesla trenger mange ladere, mens dere mener at andre elbiler får nøye seg med å lade hjemme og ha hurtiglader kun som en nødløsning ?

JEG tror at _de_fleste_ som har Tesla stort sett lader "hjemme", og bare bruker superladere en sjelden gang. Og hadde vi fått Teslaer med enda lenger rekkevidde - eks 7-800 km - så hadde bruken av superladere blitt enda lavere.

Rio

Sitat fra: Olatho på onsdag 18. februar 2015, klokken 15:23


Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 18. februar 2015, klokken 12:26
Men hvorfor i all verden tror dere at Tesla trenger mange ladere, mens dere mener at andre elbiler får nøye seg med å lade hjemme og ha hurtiglader kun som en nødløsning ?

JEG tror at _de_fleste_ som har Tesla stort sett lader "hjemme", og bare bruker superladere en sjelden gang. Og hadde vi fått Teslaer med enda lenger rekkevidde - eks 7-800 km - så hadde bruken av superladere blitt enda lavere.

Både-og; da hadde nok flere brukt bilen til langturer, så da blir de mer brukt. Men jeg er enig med deg i prinsippet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hgs

Sitat fra: Rio på onsdag 18. februar 2015, klokken 18:09
Sitat fra: Olatho på onsdag 18. februar 2015, klokken 15:23


Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 18. februar 2015, klokken 12:26
Men hvorfor i all verden tror dere at Tesla trenger mange ladere, mens dere mener at andre elbiler får nøye seg med å lade hjemme og ha hurtiglader kun som en nødløsning ?

JEG tror at _de_fleste_ som har Tesla stort sett lader "hjemme", og bare bruker superladere en sjelden gang. Og hadde vi fått Teslaer med enda lenger rekkevidde - eks 7-800 km - så hadde bruken av superladere blitt enda lavere.

Både-og; da hadde nok flere brukt bilen til langturer, så da blir de mer brukt. Men jeg er enig med deg i prinsippet.

Jeg tror nok ingen som kjører Tesla mener 400 km rekkevidde begrenser bruken av bilen på langtur. Om bilen har 400 eller 700 km rekkevidde har lite å si for bruksmønsteret, på samme måte som man bruker en fossil med 600 km rekkevidde slik man bruker en med 1500 km.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Olatho

Forskjellen er jo at med 700 km trenger du "aldri" å lade underveis. Ikke mange kjører mer enn 700 km i ett strekk, og selv et 170 kWh batteri fyller du på rundt 8 timer på en 22 kW lader som er bortimot gratis i drift og installasjon.
Så kan du kjøre 70 mil, og sove en natt før du kjører 70 til.
Selv på en vanlig 230V 32A fyller du det batteriet på et døgn, hvis du har kjørt deg helt tom, og trenger å lade helt opp for å komme deg hjem igjen.

Kjell Leaf

Sitat fra: Olatho på torsdag 19. februar 2015, klokken 06:36
Forskjellen er jo at med 700 km trenger du "aldri" å lade underveis. Ikke mange kjører mer enn 700 km i ett strekk, og selv et 170 kWh batteri fyller du på rundt 8 timer på en 22 kW lader som er bortimot gratis i drift og installasjon.
Så kan du kjøre 70 mil, og sove en natt før du kjører 70 til.
Selv på en vanlig 230V 32A fyller du det batteriet på et døgn, hvis du har kjørt deg helt tom, og trenger å lade helt opp for å komme deg hjem igjen.
Husk at når man er på langtur blir rekkevidden redusert. Da må man regne rekkevidden man har ved 80%, skal man lade mer, tar det alt for lang tid.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA