Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

Leon

Sitat fra: Panduck på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:56

Her er overskriften: "Fortum/Kiwi er for DYRT!" og det langes hele tiden ut mot "forkjemperene for minuttpris". Det jeg lurer litt på er, hvorfor i alle dagern angripes ikke Statoil sin prisstruktur først? Mener noen virkelig at denne type prising er BEDRE enn minuttprising? Når alternativet er "kvartersprising" eller "halvtimesprising", så er jeg definitift en forkjemper for minuttprising, og ja, Fortum sitt opplegg er LANGT bedre enn statoil sitt.

+1! Statoil slipper billig... ::)

I tillegg kaster du bort tid du kunne brukt til lading med å måtte gå inn å betale før du kan starte ladingen.

Personlig var jeg godt/mer fornøyd med Grønn Kontaks klippekort (10 klipp forhåndsbetalt), som kostet 50 kr per klipp og hadde ubegrenset ladetid, men for øvrig støtter jeg minuttprising for å unngå at folk okkuperer laderen unødvendig lenge...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: nime01 på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:00
Hvor går smertegrensen for hva man vil betale for 30min hurtiglading?

Jeg har vært villig til å betale 100kr pr lading for å kunne velge elbil foran fossilbil. Det var mens ishavsveien hadde den stykkprisen og fortsatt hadde noen planer om utbygging langs E18 i Telemark/Aust-agder.

Litt avhengig av plassering av andre ladere ville jeg nok stått i 30 minutter og da snakker vi 3.3kr/min.

Nå kom aldri disse laderene og fossilbilen måtte kjøres den helgen til en totalkostnad på ca 500kr. Hadde klart meg med 4 hurtigladinger til 100kr pr stk hvis laderene hadde eksistert.

Ser uansett at jeg ikke vil endre lade/kjørevanene med en pris på i hvert fall 4kr/min, men vil heller ikke endre noe med pris på 1kr pr minutt eller 3kr/kWh eller gratis for den saks skyld. Det som vil endre lade/kjørevanene er hvis jeg til stadighet kommer til opptatte ladere og bruker like mye tid på ladekø som selve ladingen.

emil

Sitat fra: Leon på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:18
Personlig var jeg godt/mer fornøyd med Grønn Kontaks klippekort (10 klipp forhåndsbetalt), som kostet 50 kr per klipp og hadde ubegrenset ladetid, men for øvrig støtter jeg minuttprising for å unngå at folk okkuperer laderen unødvendig lenge...

Var også veldig fornøyd med klippekortet til GrønnKontakt, men erfaringen etter halvannet år er at det i de fleste tilfellene holdt med 10-15 minutter på laderene deres og dermed vil totalen bli billigere selv med noen få ganger gjennom en vinteren der man kanskje kommer opp mot 100-150kr for en lading.

zbk

Sitat fra: Panduck på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:56
For mens fortum får gjennomgå, hører jeg ikke mye til Statoil sin prising. Hvorfor ikke?

Statoil

44kr / 15 min ~= 2.9kr pr min
74kr / 30 min ~= 2.5kr pr min

Her må jeg gå for 30 min intervaller for å pris sammenliknbar med fortum. Trenger jeg 15 min strøm, er altså fortum langt bedre priset. Og trenger jeg 20min eller, enda værre, 35 min strøm for å komme meg hjem, da blir regnestykket helt forferdelig for Statoil. Ikke bare det, men Statoil tar SAMME pris for 22kW DC ladere! Det blir kW-pris-ran, det!


Statoil har vel lavere pris for 22kW? Fant dette:

Fleksilading 15 min: 22 kr
Hurtiglading 15 min: 44 kr
Hurtiglading 30 min: 74 kr

Er likevel enig i at Statoil-prisingen er noe av det verre. Spesielt med tanke på de mersalgsmulighetene som uansett ligger i en lengre stopp og som GK og Fortum ikke har. Statoil kunne enkelt senket prisene til halvparten av de andre og fortsatt gjort bedre butikk av det med ekstrasalg i butikken. De hadde sannsynligvis tatt flesteparten av ladekundene i sitt område med en slik strategi.

Personlig irriterer jeg meg mest over GK sin pr påbegynte time for fleksilading. Trenger jeg med min Zoe bare 10min påfyll der (3-4kWh) vil det fortsatt koste meg 49,-. Da føles Fortums 1kr/min for dette mye riktigere, selv om det blir dyrere om jeg trenger en time og "full tank". Ikke tilbyr GK meg hurtiglading heller...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Leon

Sitat fra: kos på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:12

Men ser at det også er usedvanlig dyr kw - men får vel være med å finansiere gildet.

For øvrig har jeg også en tesla som har tesla sitt SC system. Dette bare virker og bygges ut i rekordfart. For de som ikke har sjekket Tesla sitt SC nettverk. Gå inn å se på den utbyggingen og så kan dere lure på hvordan tesla får dette til og atpå så lader vi utene å betale en krone , ingen apper og ingen kort og pinn og gud vet hva. Bare kobler til bilen og ferdig med det.

Hvordan kan de gjøre dette javell vi betalte noen kroner da vi kjøpte bilen, men nå begynner denne bilen å bli direkte billig i lengden.

Du har vel allerede betalt 15.000 kr for å lade "gratis" med Tesla. Med mindre du har mulighet til å lade på en Teslastasjon jevnlig, er det ikke sikkert kW-prisen blir så billig for denne hurtigladingen. Det er vel heller ikke SÅ mange Tesla-hurtigladestasjoner i Norge, sammenlignet med for eksempel CHAdeMO ;), men joda, jeg ser fordelen med lengre rekkevidde...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

kos

#245
Sitat fra: Leon på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:42
Sitat fra: kos på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:12

Men ser at det også er usedvanlig dyr kw - men får vel være med å finansiere gildet.

For øvrig har jeg også en tesla som har tesla sitt SC system. Dette bare virker og bygges ut i rekordfart. For de som ikke har sjekket Tesla sitt SC nettverk. Gå inn å se på den utbyggingen og så kan dere lure på hvordan tesla får dette til og atpå så lader vi utene å betale en krone , ingen apper og ingen kort og pinn og gud vet hva. Bare kobler til bilen og ferdig med det.

Hvordan kan de gjøre dette javell vi betalte noen kroner da vi kjøpte bilen, men nå begynner denne bilen å bli direkte billig i lengden.

Du har vel allerede betalt 15.000 kr for å lade "gratis" med Tesla. Med mindre du har mulighet til å lade på en Teslastasjon jevnlig, er det ikke sikkert kW-prisen blir så billig for denne hurtigladingen. Det er vel heller ikke SÅ mange Tesla-hurtigladestasjoner i Norge, sammenlignet med for eksempel CHAdeMO ;), men joda, jeg ser fordelen med lengre rekkevidde...

Avtalen på tesla bilene er til bilen vrakes - så jeg og kommende eiere får nok glede av den. For øvrig så lader jeg hjemme, som de aller fleste gjør og teslaen blir aldri ladet over 90 %. Tror den har blitt ladet til 100% under 10 ganger. Men det som er et mysterium er, sjekk SC til tesla, er snart over hele den vestlige verden - det kommer en i Bergen og da er det kun Alta igjen så er hele Norge dekket. Normalt 25 mil mellom laderne, noe som er mer enn nok. Samtidig vil det kommer flere. I teorien så skal du kunne kjøre fra Tromsø til Svartehavet uten å betale en krone. Men om det er disse 10 - 15 000 kronene som vi betalte med bilen som lager dette underverket så kan vi lure på hva 50 000 elbiler kunne fått til i Norge når det angår hurtigladere. ?

Leon

Sitat fra: emil på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:21
Sitat fra: Leon på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:18
Personlig var jeg godt/mer fornøyd med Grønn Kontaks klippekort (10 klipp forhåndsbetalt), som kostet 50 kr per klipp og hadde ubegrenset ladetid, men for øvrig støtter jeg minuttprising for å unngå at folk okkuperer laderen unødvendig lenge...

Var også veldig fornøyd med klippekortet til GrønnKontakt, men erfaringen etter halvannet år er at det i de fleste tilfellene holdt med 10-15 minutter på laderene deres og dermed vil totalen bli billigere selv med noen få ganger gjennom en vinteren der man kanskje kommer opp mot 100-150kr for en lading.

Ser poenget hvis man bare trenger noen ekstra km for å komme fram til bestemmelsesstedet. Min bruk av Grønn Kontakts ladere har vært motsatt. Jeg har sjelden eller aldri ladet mindre enn 20 minutter, ofte mellom 30 og 40 minutter fra 10/15 til 80/85%, for deretter å kjøre nye 60-90 km.

Eksempel sist lørdag: 5 hurtigladinger på 41+30+19+29+17 minutter (436 km, ca et par minusgrader mesteparten av veien, og et batteri som etter hvert nærmet seg kroppstemperatur). Hadde kunne kostet meg ca 365 kr, men siden jeg hadde igjen et par gjenstående klipp på kortet, to Kiwi-ladere og at den femte og siste laderen var gratis, kom det på 125 kr i lading i stedet :D

PS: Hadde det ikke vært for at Notodden nylig har begynt med å ta betalt for lading, hadde jeg kunnet spart de to klipp til senere, og kjørt nesten gratis... :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:01

Avtalen på tesla bilene er til bilen vrakes - så jeg og kommende eiere får nok glede av den. For øvrig så lader jeg hjemme, som de aller fleste gjør og teslaen blir aldri ladet over 90 %. Tror den har blitt ladet til 100% under 10 ganger. Men det som er et mysterium er, sjekk SC til tesla, er snart over hele den vestlige verden - det kommer en i Bergen og da er det kun Alta igjen så er hele Norge dekket. Normalt 25 mil mellom laderne, noe som er mer enn nok. Samtidig vil det kommer flere. I teorien så skal du kunne kjøre fra Tromsø til Svartehavet uten å betale en krone. Men om det er disse 10 - 15 000 kronene som vi betalte med bilen som lager dette underverket så kan vi lure på hva 50 000 elbiler kunne fått til i Norge når det angår hurtigladere. ?

Er vel rett og slett en annen måte å betale for ladingen på. Det vil lønne seg hvis du bruker hurtigladerne ofte, og tar lange ferieturer med bil, men ikke hvis du sjelden kjører forbi en hurtiglader eller heller vil komme deg raskere hjem og lade der.

Er 25 mil mellom hver hurtiglader mer enn nok? Hva hvis du bare skal 22 mil og tilbake? Er det greit å kjøre en time ekstra for å lade? ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Har ikke Notodden begynnt å ta betalt før nylig?

Ladet der to ganger på en dag kort tid etter åpning og da var det gratis, sammen med annen gratislading og et klipp i Arendal endte jeg på 50kr for 755km kjørt.

40-45grader på batteriet på slutten av en sånn tur er da helt normalt og ikke noe jeg bekymrer meg over.

kos

Sitat fra: Leon på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:23
Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:01

Avtalen på tesla bilene er til bilen vrakes - så jeg og kommende eiere får nok glede av den. For øvrig så lader jeg hjemme, som de aller fleste gjør og teslaen blir aldri ladet over 90 %. Tror den har blitt ladet til 100% under 10 ganger. Men det som er et mysterium er, sjekk SC til tesla, er snart over hele den vestlige verden - det kommer en i Bergen og da er det kun Alta igjen så er hele Norge dekket. Normalt 25 mil mellom laderne, noe som er mer enn nok. Samtidig vil det kommer flere. I teorien så skal du kunne kjøre fra Tromsø til Svartehavet uten å betale en krone. Men om det er disse 10 - 15 000 kronene som vi betalte med bilen som lager dette underverket så kan vi lure på hva 50 000 elbiler kunne fått til i Norge når det angår hurtigladere. ?

Er vel rett og slett en annen måte å betale for ladingen på. Det vil lønne seg hvis du bruker hurtigladerne ofte, og tar lange ferieturer med bil, men ikke hvis du sjelden kjører forbi en hurtiglader eller heller vil komme deg raskere hjem og lade der.

Er 25 mil mellom hver hurtiglader mer enn nok? Hva hvis du bare skal 22 mil og tilbake? Er det greit å kjøre en time ekstra for å lade? ;)


Bilen går lett 48 mil uten å lade og uten angst.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:56
Her må jeg gå for 30 min intervaller for å pris sammenliknbar med fortum. Trenger jeg 15 min strøm, er altså fortum langt bedre priset. Og trenger jeg 20min eller, enda værre, 35 min strøm for å komme meg hjem, da blir regnestykket helt forferdelig for Statoil. Ikke bare det, men Statoil tar SAMME pris for 22kW DC ladere! Det blir kW-pris-ran, det!

Nja, det blir i praksis ofte å betale 2,50 for 22kW AC hos Fortum også, da ganske mange av lokasjonene ikke har separat 22kW AC stolpe. De stedene jeg har ladet har jeg ihvertfall måtte bruke AC-uttaket på hurtigladeren for å lade med 22kW til 2,50 pr. minutt.

Ellers er jeg enig i at prising i "bolker" er noe dritt. Maks 30 min. på Statoil, som er veldig upraktisk. Hos Fortum kan jeg forlate laderen i f.eks 63 minutter (som sist på Dokka) og gjøre noe annet uten å tenke på ladetid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:30
Sitat fra: Leon på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:23
Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:01

Avtalen på tesla bilene er til bilen vrakes - så jeg og kommende eiere får nok glede av den. For øvrig så lader jeg hjemme, som de aller fleste gjør og teslaen blir aldri ladet over 90 %. Tror den har blitt ladet til 100% under 10 ganger. Men det som er et mysterium er, sjekk SC til tesla, er snart over hele den vestlige verden - det kommer en i Bergen og da er det kun Alta igjen så er hele Norge dekket. Normalt 25 mil mellom laderne, noe som er mer enn nok. Samtidig vil det kommer flere. I teorien så skal du kunne kjøre fra Tromsø til Svartehavet uten å betale en krone. Men om det er disse 10 - 15 000 kronene som vi betalte med bilen som lager dette underverket så kan vi lure på hva 50 000 elbiler kunne fått til i Norge når det angår hurtigladere. ?

Er vel rett og slett en annen måte å betale for ladingen på. Det vil lønne seg hvis du bruker hurtigladerne ofte, og tar lange ferieturer med bil, men ikke hvis du sjelden kjører forbi en hurtiglader eller heller vil komme deg raskere hjem og lade der.

Er 25 mil mellom hver hurtiglader mer enn nok? Hva hvis du bare skal 22 mil og tilbake? Er det greit å kjøre en time ekstra for å lade? ;)


Bilen går lett 48 mil uten å lade og uten angst.

De fleste på Teslaforumet her rapporterer ca 200Wh/km som snittforbruk over lengre tid. Selv med bruk av hele 85kWh batteriet gir ikke det en rekkevidde på 48 mil.

Sier ikke at det ikke er mulig å kjøre 48 mil på en lading, men tror du overdriver litt hvor lett det er...

Panduck

Sitat fra: zbk på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:33
Statoil har vel lavere pris for 22kW? Fant dette:

Fleksilading 15 min: 22 kr
Hurtiglading 15 min: 44 kr
Hurtiglading 30 min: 74 kr
...
Personlig irriterer jeg meg mest over GK sin pr påbegynte time for fleksilading. Trenger jeg med min Zoe bare 10min påfyll der (3-4kWh) vil det fortsatt koste meg 49,-. Da føles Fortums 1kr/min for dette mye riktigere, selv om det blir dyrere om jeg trenger en time og "full tank". Ikke tilbyr GK meg hurtiglading heller...

Statoil skiller vel mellom 22kW "flexilading" (AC) og 22kW "hurtiglading" (DC). 15 min AC (på f.eks Statoil ved Gardermoen) koster 22kr. 22kW DC lading på Majorstuen koster 44kr.

GK sine nye ladere er vel multiladere? Da kan du vel få 43kW AC til samme pris som vi får 50kW DC. Og GK sine "flexiladere" har faktisk timepris avhengi av hva slags bil du har, noe som vel er relativt unikt, og blir mer "betal pr kW" tanke.

emil

Sitat fra: Panduck på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:12
GK sine nye ladere er vel multiladere? Da kan du vel få 43kW AC til samme pris som vi får 50kW DC. Og GK sine "flexiladere" har faktisk timepris avhengi av hva slags bil du har, noe som vel er relativt unikt, og blir mer "betal pr kW" tanke.

Det jeg har sett av nyere GrønnKontakt ladere er kun hurtig DC-lading (CHAdeMO + CCS) og bare semihurtig på AC, typisk en dobbelt 22kW stolpe

Panduck

Sitat fra: emil på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:26
Det jeg har sett av nyere GrønnKontakt ladere er kun hurtig DC-lading (CHAdeMO + CCS) og bare semihurtig på AC, typisk en dobbelt 22kW stolpe

Er ikke multiladere med hurtig Chademo/CCS/AC et transnovakrav som GK må oppfylle på de nye laderene? Mulig jeg har misforstått.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA