Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Sven-E på mandag 16. februar 2015, klokken 17:03
Og at Nissan har tatt initiativ til samarbeidet er jo fullt forståelig.
De trengte mange steder de kunne sette opp ladestasjoner, slik at de kunne få solgt flere Nissan Leaf.
Så var det bare å ta kontakt med Kiwi og få tillatelse til å sette opp ladeplasser hos dem.
Kostnader unngikk de ved å få Fortum til å bekoste laderne.
Det kostet dem antagelig ingen ting, men til gjengjeld fikk de antagelig solgt flere biler, og fikk positiv reklame og omtale.

Nå får du roe ned drittslengingen litt her...


Regnestykket er omtrent som dette:

Kiwi stiller med arealer og strøm
Nissan har betalt for laderen (mesteparten av kostanden)
VW har betalt for å få CCS inn på den (bare bonus for BMW eiere)
Renault har betalt for å få 43kW AC inn på den og eventuelle 22kW AC punkt.

Fortum har tatt på seg ansvaret med drift og vedlikehold etter montering.

Marius Engel


Sitat fra: Rio på mandag 16. februar 2015, klokken 18:11
Sitat fra: Marius Engel på mandag 16. februar 2015, klokken 18:07
Jeg er ikke enig i at de hadde vert best om hurtiglading var tilnærmet gratis. Da blir det for mye "unødvendig bruk" av de som kunne klart seg med hjemmelading og bedre planlegging.

Men, som sagt, det bør være billigere enn fossilt drivstoff per mil for en vanlig personbil. Dermed blir de som har to biler motivert til å velge elbilen. Som sagt.

Det "bør" selvsagt også være mer enn nok hurtigladere. ;)

Poenget er at selv om virkeligheten "burde" være slik, så ER den ikke slik. Hurtigladere koster rundt 600 000 kr å sette opp, og så koster de ytterligere 50000 kr/år å drifte. Det sier seg selv at da må man ha en minuttpris som er minst 2,50 kr.

Det er ditt "poeng", men det er ikke det som var mitt "poeng".

Besinstasjoner klarer seg bra, selv med tap på salg av drivstoff. Reklame, pølsebod, brusautomater osv. Mye man kan tjene penger på, også ved strategisk plassering av hurtigladere. Har ikke sett mye reklame på hurtigladerene, selv om det er en fin skjerm på de fleste laderne som kan brukes til litt av hvert. Man har mye dødtid når man lader. Strøm er det også mulig å ta ut.

Men det var ikke det dette dreiet seg om. "Poenget" er at hvis hurtiglading koster mer enn fossilt drivstoff, vil veldig mange velge å kjøre fossilbil fremfor elbil når de har behov for hurtiglading. End of story...

Hamiso

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 16. februar 2015, klokken 12:14
Sitat fra: Hamiso på mandag 16. februar 2015, klokken 11:21
Det der er heilt misforstått. Det er ikkje snakk om å be om statlege subsidiar. Det er allereie aktørar som ynskjer å tilby gratis eller billeg hurtigladestraum. For eksempel Kiwi. Så kom elbilforeningen inn og nærast krevde at det måtte innførast ei betalingsordning.

Jeg tror du har missforstått totalt.
Kiwi og Fortum samarbeider, det var fra starten av bestemt at det skulle koste penger.
Og det var Nissan som tok initiativ til samarbeidet!

At elbilforeningen "nærast krevde at det måtte innførast ei betalingsordning" må du nesten dokumentere.


Elbil.no 1.4.2014:
"Hurtigladetilbudet fra Nissan og Kiwi blir i første omgang gratis ut året for Kiwi-kunder. Elbilforeningen ber kanskje noe overraskende om å få betale for hurtiglading.
– Vi har behov for et bærekraftig marked for hurtiglading som vokser i takt med elbilsalget. Der er vi elbilister klar for å være med å bidra, men selvfølgelig til en fornuftig pris, sier Snorre Sletvold. En betalingsløsning vil også bidra til å regulere bruken slik at det ikke blir unødvendig kø på hurtigladestasjonene."
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3248-hurtiglading-mens-du-handler
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

grorudklovnen

Høye priser er normalt en indikator på et monopolvirksomhet.

Forresten et lite OT spørsmål: Kan vi bruke våre norske FORTUM-brikker i Sverige?

emil

Sitat fra: Sven-E på mandag 16. februar 2015, klokken 19:26
Beklager hvis du oppfatter det slik, det var ikke meningen å slenge dritt.
Hvis det ikke er riktig som det sto i avisen av Nissan tok initiativet, så kanskje du kan oppklare hvem som tok initiativet?

Det er nok Nissan som har startet planene og fått meg seg Kiwi, så har VW og Renault blitt tatt inn for å få på plass støtte for de andre bilene. Fortum var allerede en stor aktør i markedet som hadde systemer for prising utover stykkpris og det var nok ganskje naturlig å kontakte de for driftsbiten. Eneste andre mulige operatør ville nok vært GrønnKontakt.

Sitat
Hvis hvis det er riktig at Nissan, VW og Renault allerede har betalt for lader, CCS og 43kW, hvorfor skal Fortum da ha så mye betalt for strømmen?
Og hvorfor går Fortum da ut på hjemmesiden sin med: "...men också på våra erfarenheter i Norge, där vi sedan 2012 tagit betalt för snabbladdning per minut och där vi driver 60 snabbladdare som en del i vårt Nordiska nätverk av fler än 100 snabbladdare."
Og hvorfor skal Fortum da kunne bestemme at det skal bli enda dyrere?

Kan godt være at Fortum har betalt noe av gildet, men uansett kjører de samme priser på alle sine hurtigladere og det gir forutsigbarhet. Transnova har ellers vært med og betale en del av Fortum sine andre hurigladere, McDonalds og Renault diverse 22kW AC kontakter. Det er helt naturlig at eventuelle ladestasjoner som går med overskudd vil være og dekke underskudd for andre over tid. Kan ikke kreve at hver enkelt hurtiglader skal sees på som et eget prosjekt som skal gå i null. Pr i dag dekker jo ikke inntektene driftskostnadene for de fleste ladere. Gratis lading vil sansynligvis medføre større slitasje og høyere driftskostnader.

emil

Sitat fra: nime01 på mandag 16. februar 2015, klokken 19:20
Sitat fra: emil på mandag 16. februar 2015, klokken 18:18
Regnestykket er omtrent som dette:

Kiwi stiller med arealer og strøm
Nissan har betalt for laderen (mesteparten av kostanden)
VW har betalt for å få CCS inn på den (bare bonus for BMW eiere)
Renault har betalt for å få 43kW AC inn på den og eventuelle 22kW AC punkt.

Fortum har tatt på seg ansvaret med drift og vedlikehold etter montering.
Oppsummert, så har Nissan, VW/BMW & Renault betalt gildet? Altså har ikke Fortum betalt 600k for å sette opp en ladestasjon på Kiwi.. men mer sannsynlig bare en brøkdel av dette - eller ingenting i det hele tatt. Da er det jo greit med inntekter, som nok dekker vedlikehold og mere til.

BMW har ikke betalt en dritt av hva jeg vet.

Uansett, som Fortum vel har skrevet er det veldig få ladere som går i null eller overskudd på driftskostnader vs inntekter. Og da er ikke avskriving på investeringskostnadene tatt med i regnestykket.

jkirkebo

Sitat fra: Marius Engel på mandag 16. februar 2015, klokken 18:24
Men det var ikke det dette dreiet seg om. "Poenget" er at hvis hurtiglading koster mer enn fossilt drivstoff, vil veldig mange velge å kjøre fossilbil fremfor elbil når de har behov for hurtiglading. End of story...

Det vil ikke skje veldig ofte, siden de fleste turer som krever hurtiglading starter med full tank billig strøm hjemmefra. For at totalen av lading hjemme pluss hurtiglading skal bli høyere enn totalen av diesel/bensin og bompenger må turen være såpass lang at det blir flere hurtigladinger underveis. Og da blir tidsbruken så mye lengre med elbil at de aller fleste som har et valg går for fossilbilen uansett pris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. februar 2015, klokken 19:52
Sitat fra: Marius Engel på mandag 16. februar 2015, klokken 18:24
Men det var ikke det dette dreiet seg om. "Poenget" er at hvis hurtiglading koster mer enn fossilt drivstoff, vil veldig mange velge å kjøre fossilbil fremfor elbil når de har behov for hurtiglading. End of story...

Det vil ikke skje veldig ofte, siden de fleste turer som krever hurtiglading starter med full tank billig strøm hjemmefra. For at totalen av lading hjemme pluss hurtiglading skal bli høyere enn totalen av diesel/bensin og bompenger må turen være såpass lang at det blir flere hurtigladinger underveis. Og da blir tidsbruken så mye lengre med elbil at de aller fleste som har et valg går for fossilbilen uansett pris.

Det er det mine regnestykker basert på faktisk kjøring og ikke fri fantasi viser. Arendal - Oslo - Arendal i januar med to hurtigladinger pr tur og tilnærmet gratis saktelading i begge ender blir rimeligere enn dieselbil selv uten bompenger. Da kommer man lett ned i kostnader godt under 0.5kr/km og man slipper ekstrakostnaden ved å ha en fossilbil stående. Tar man med kjøring de dagene man er borte på besøk blir regnestykket for elbil enda bedre. Tiden hurtigladingen tar på turen har jeg/vi godtatt ved å kun kjøre elektrisk, alle andre fordeler gjennom året oppveier det flerfoldig.

Jeg kunne fint brukt 2L/mil med en fossilbil, men lar ikke det være grunnlaget for alle fossilbilkostnader. Det er totalen som teller, mens enkelte kritiserer elbilen (hurtigladerene) for de dyreste kjørte km og sammenligner med de billigste kjørte km for fossilbilen.

Hamiso

Sitat fra: Panduck på mandag 16. februar 2015, klokken 14:32
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 16. februar 2015, klokken 13:41
Bare for å gjenta meg selv, når det gjelder hurtiglading er elbil foreningen lite verd, ingen visjoner, de ser så langt den RØDE nesa rekker.

Mitt gratismedlemsskap for elbilforeningen har gått ut, og jeg er litt usikker på om jeg bør fornye det. Hva oppnår jeg egentlig? De kommer med "felles ladebrikke", men jeg kan like gjerne ha noen ekstra.

Berre så det er sagt: Elbilforeningen har mi fulle støtte. Dette er ikkje ei sak som har betydning for medlemskapet mitt. Og eg kjem til å vera medlem så lenge eg lever. Behovet for ein slik forening blir viktigare og viktigare for å demma opp for dei som motarbeider elbilismen. Eg er berre ikkje enig i alt. Og då er det fint å ha eit forum å diskutera det i.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Marius Engel

Vet ikke hvilken sammenligninger dere bruker mellom elbil og fossil. Men for å ta mitt konkrete realistiske eksempel:
Min octavia bruker 0,5l på milen, og dieselen på ravnanger har koster 11,6kr i månedsvis. Med den minste rabatten på 50 øre koster diesel 11.1kr. Med den bilen koster det altså 55 øre per km uten bompenger.

For de som bare har elbil er ikke høye hurtigladepriser i veien for bruk av elbil. Men dagens elbiler tilfredstiller desverre ikke alles behov.

emil

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 17. februar 2015, klokken 00:39
Da sitter jeg her og lurer på hvorfor du mente jeg drev med drittslenging?

Alt oppgulpet om Nissan tatt rett ut av lufta og avsluttet med:

Sitat fra: Sven-E på mandag 16. februar 2015, klokken 17:03
Det kostet dem antagelig ingen ting, men til gjengjeld fikk de antagelig solgt flere biler, og fikk positiv reklame og omtale.

Når det faktisk er Nissan som har frontet utbyggingen og tatt den største kostnaden.

Joakim Sveli

Til diverse kommentarer og spørsmål i denne tråden:

- Ja, en Fortum-brikke kan benyttes både i Norge, Sverige og veldig snart i Finland (inntil den tid er ladere i Finland gratis)

- Utregningene til jkkirkebo stemmer. Dersom det er to hurtigladere på samme sted og de begge går for fullt er totalkostnad per leverte kWh inntil kr 5. Da er strømprisen fortsatt 25-35 øre per kW, resten er kostnader for effekt og nett. Vårt mål er at prismodellen skal gjenspeile ressurskostnadene som for tjenesteleveransen, og medføre en mest mulig rasjonell bruk av ladeinfrastrukturen. Derfor betaler man for tilgangen

- Om vinteren kan hurtiglading være ineffektivt, men forbrukeren har mulighet til å påvirke hvor mye effekt man får av hurtiglading om vinteren. Gjennomsnittlig ladeeffekt per ladeøkt på vinteren ser vi varierer mellom 12kW og 40kW, uansett laderfabrikat. Les hvordan du sikrer deg mest smulig strøm for pengene ved hurtiglading her: http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/charge--drive1/Hurtiglading-og-effekt/

- Vi vil som hovedregel bygge ut 2 hurtigladere per sted, og jobber med utvidelse av de mest brukte enkelladestedene våre. Takk for innspill på dette området.

- Ang. Kiwi- samarbeidet så er det er godt eksempel på hva man kan få til der flere store aktører deler på risiko, kostnader og ansvar for utbygging og drift av ladeinfrastruktur. Her har alle elbilbrukere stor makt og kan velge å belønne de som bygger ut ladeinfrastruktur og etterspørre lignende tilbud andre steder eller utvidede tilbud der dere mener dere trenger det. Jo mer slikt jo større interesse fra kommersielle aktører for å kjøre slike prosjekter videre.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Electrix

Sitat fra: Marius Engel på mandag 16. februar 2015, klokken 22:24
Vet ikke hvilken sammenligninger dere bruker mellom elbil og fossil. Men for å ta mitt konkrete realistiske eksempel:
Min octavia bruker 0,5l på milen, og dieselen på ravnanger har koster 11,6kr i månedsvis. Med den minste rabatten på 50 øre koster diesel 11.1kr. Med den bilen koster det altså 55 øre per km uten bompenger.

For de som bare har elbil er ikke høye hurtigladepriser i veien for bruk av elbil. Men dagens elbiler tilfredstiller desverre ikke alles behov.
Jeg lurer også litt på disse regnestykkene, selv om man regner så lavt som 0,5 liter på mila og 12 kr literen, så kommer selv kortdistanseelbilene ganske greit ut. Man starter normalt på fullt batteri så de første ca 100 km blir veldig billig. Med hurtigladerdekning på ca hver 50 km kan man lade det som trengs til neste stasjon og da normalt få ganske god effekt av hurtigladeren. Med snitt på 35 kW fra hurtiglader og 2,50 pr minutt får man da med 0,16 kWh/km i forbruk følgende sammenligning:

strekn - diesel - elbil
  50 km -   30 -    6
100 km -   60 -   13
150 km -   90 -   47
200 km - 120 -   81
250 km - 150 - 115
300 km - 180 - 150
350 km - 210 - 184
400 km - 240 - 219
450 km - 270 - 253
500 km - 300 - 287
550 km - 330 - 321
600 km - 360 - 356
650 km - 390 - 390
700 km - 420 - 424
750 km - 450 - 459

Med et dobbelt så stort batteri kan man antakelig kjøre 150 km mellom hver hurtiglader og likevel lade med 50 kW kontinuerlig, da blir selv hurtiglading billigere enn dieselen. Det er disse bilene som kommer til å kjøre flest lange turer, for de fleste turer som er aktuelle så vil det lønne seg med el, skal man kjøre over 700 km uten lengre stopp med dagens elbiler så tror jeg ikke det er de 4 kronene som avgjør valg av bil.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Kjell Leaf

Sitat fra: Rio på mandag 16. februar 2015, klokken 17:48
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 16. februar 2015, klokken 17:44
Da må du regne på ny.
Om du lader en Leaf fra 20% til 80% og betaler kr 99,- slik det er mange steder, hva blir da prisen pr KW ?
Det er derfor det er så feil å ikke ta betalt pr. kilowatt.

En gang til:

Du kjøper ikke strøm - du leier en hurtiglader, akkurat som du leier en leilighet med gratis strøm inkludert i prisen.

Hurtigladeren du leier har f. eks. 50 kW tilgjengelig, og det er opp til deg om du har en bil som kan nyttiggjøre seg av 50 kW eller 5 kW ladeeffekt. Prisen for hurtigladeleie er uansett det samme, fordi strømprisen er ganske beskjeden (i prosent).
Hvis man ikke kjøper strøm............ Leier du bensinstasjonen når du fyller bensin ? Kanskje det er du som må tenke EN GANG TIL ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 17. februar 2015, klokken 11:01
Hvorfor må de betale 3-6 kr minuttet ? Er det egen pris til hurtigladere ? Dette må du forklare...

Nei, ikke for hurtigladere, men alle større næringsforbrukere må betale effekttariff. Den variere med nettleverandør og mellom sommer og vinter, men i snitt er den ca. 50 kroner pr. kWh peak pr. måned. Så om du har en hurtiglader på 50kW som leverer maks 47kW til en bil den måneden, og har en effektivitet på 90%, trekker den maks 52kW fra nettet. 52*50=2600 kroner i effektavgift den måneden. Om den har lav bruk og leverer kun 260kWh i løpet av måneden (20 ladinger på 13kWh) utgjør dermed effektavgiften hele 10 kroner pr. kWh. Strømprisen utgjør omkring 130 kroner (ca. 50 øre/kWh da man har lavere nettleie om man betaler effekttariff) og totalen ender da på 10,50 pr. kWh i kostnad for leverandøren.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA