Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

KjellG

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:18

Hvis jeg reiser kollektivt (som av tidsgrunner ikke er et alternativ):
* Båt Asker-Oslo: 50,-
* Trikk Oslo: 30,- * 2
* Tog Oslo-Asker: 50,-
Totalt: 102,-

Da bruker jeg nesten to timer mer enn med bil og betaler 57,- mer for gleden.
....
Thomas

Dette er nok fremtiden! Vi er nå ca 5 mill i Norge og forventes å øke til 7 mill, en vesentlig andel i Oslo-regionen. Da er det ikke plass til alle (el)bilene, hverken på veien eller parkering. Det innebærer mer kollektivt og mer at en ikke bor i Asker og jobber i "utlandet" (Oslo) med mindre en er rask på sykkel. En kan misslike det, men det er ingen annen vei. De som bor i Asker jobber i Asker.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på torsdag 12. februar 2015, klokken 14:24
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. februar 2015, klokken 14:17
Tja. Månedskort Fredrikstad-Oslo koster under 3000 kroner. Pendle med bil blir over 4000km pr. måned. Jeg tror man skal lete rimelig lenge etter en bil der marginalkostnaden er under 75 øre/km....

Vil det koste 4000kr pr mnd å pendle med elbil? Hva er regnestykket da? Og da regner vi ikke med lån på bil, normalt verditap osv, kun utgift "slitasje, strøm og ekstra forsikring" og slikt.

Dekk, service, ekstra verditap, dyrere forsikring, osv. I tillegg til strøm da, men det er ikke store kostnaden. Ekstra verditap/reparasjoner er nok det som er dyrest. Hva er en 5 år gammel eGolf med 350.000km på telleren verdt i forhold til en med 100.000k på telleren? Og holder batteriet så langt?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: KjellG på torsdag 12. februar 2015, klokken 14:34
Dette er nok fremtiden! Vi er nå ca 5 mill i Norge og forventes å øke til 7 mill, en vesentlig andel i Oslo-regionen. Da er det ikke plass til alle (el)bilene, hverken på veien eller parkering. Det innebærer mer kollektivt og mer at en ikke bor i Asker og jobber i "utlandet" (Oslo) med mindre en er rask på sykkel. En kan misslike det, men det er ingen annen vei. De som bor i Asker jobber i Asker.

Der overbeviste du meg om at hurtiglading hos Kiwi er for dyrt, vi kan herved avslutte debatten.
Mor Nille hilser, forresten.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kos

Pssssst er det et sted hvor dette ikke kommer til å skje. Tips diskre mottatt mot en lysende fremtid sammen.

timingbeltkiller

Kommersiell hurtiglading vil i de fleste tilfeller koste like mye eller mer for X km ladet enn diesel tanket for X km.
Og i motsetning til dieselpumpene er det ingen jojopriser å spare penger på hos hurtigladerne.
Rent bortsett fra en ukes kjøring på 1200 km kan du ikke hamstre el for.

Men selvsagt kan de økonomiske incentivene for elbiler likefullt gjøre enkelte kjøreturer
totalt sett billigere med elbil enn med dieselbil.
Men det betyr ikke de kommersielle hurtigladetilbyderne bør ha rett til å innkalkulere
sparte bompenger, lav årsavgift,  osv i sine priser.

EKSEMPEL
Prisen på diesel har ligget under NOK 11 per liter de siste mandagene med jojoen i bånn,
For NOK 100 får du da 9 liter = minst 220 km på langtur (som er sammenligningen med hurtiglading) med en Golf.
For et par uker siden hurtigladet jeg en Leaf med pris NOK 100.
Da måtte jeg fryse for å rekke en tur på 70 km. Kom fram med 6 km gjenværende range.
Selv midt på sommeren er doble turen 140 km litt av en sjangseseilas.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 12. februar 2015, klokken 19:28
Men det betyr ikke de kommersielle hurtigladetilbyderne bør ha rett til å innkalkulere
sparte bompenger, lav årsavgift,  osv i sine priser.

Vi har kapitalisme i Norge, og de kan sette prisen akkurat slik det passer dem.
(Transnova setter ingen krav til pris, meg bekjent.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 19:40
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 12. februar 2015, klokken 19:28
Men det betyr ikke de kommersielle hurtigladetilbyderne bør ha rett til å innkalkulere
sparte bompenger, lav årsavgift,  osv i sine priser.

Vi har kapitalisme i Norge, og de kan sette prisen akkurat slik det passer dem.
(Transnova setter ingen krav til pris, meg bekjent.)
Pr idag er problemet at vi har for det meste monopoltilstander som gjør at de kan ta seg betalt opptil smertegrensen,  med flere operatører på samme steder blir det konkurranse og markedet bestemmer prisen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rio

Sitat fra: Electrix på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:20
Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 19:40
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 12. februar 2015, klokken 19:28
Men det betyr ikke de kommersielle hurtigladetilbyderne bør ha rett til å innkalkulere
sparte bompenger, lav årsavgift,  osv i sine priser.

Vi har kapitalisme i Norge, og de kan sette prisen akkurat slik det passer dem.
(Transnova setter ingen krav til pris, meg bekjent.)
Pr idag er problemet at vi har for det meste monopoltilstander som gjør at de kan ta seg betalt opptil smertegrensen,  med flere operatører på samme steder blir det konkurranse og markedet bestemmer prisen.

Joda, men det er jo slik kapitalisme fungerer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olatho

Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 19:37

Har trodd at saktelading og stå på ladestasjon lager kø. Kø er noe ingen vil ha. Om du dobler rekkevidden for dagens biler så vil det bli det samme som ladetiden øker med 100 %. Trodde at det ble kø av det.


Doblet rekkevidde betyr da overhodet ikke doblet ladetid.
For det første lader man det antall kilometer man kjører, ikke det antall kWh batteriet holder.  Det er like tøvete som de som mener at strømnettet ikke er tilpasset lading av Tesla fordi den har så stort batteri.

For det andre vil jo tvert imot økt rekkevidde føre til_mindre_ behov for hurtiglading.  Har man så lang rekkevidde at man "aldri" går tom på en dagsetappe, så trenger man ikke raskere lading enn at man har fullt batteri igjen neste morgen. 
Eksemplene jeg kom med i denne tråden er fortsatt like relevante her.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18902.msg316583.html#msg316583

Får man et knippe av (f.eks.) 22 kW-ladere på alle steder det er naturlig å stå parkert minst en times tid, lader du et 200 kWh batteri på under ti timer.  Det gir deg ca 1000 km rekkevidde mellom hver lading, og fortsatt holder det med en god natts søvn og en hyggelig frokost så er bilen klar for en ny etappe   
I en sånn verden er det "aldri" behov for noen 50 eller 100 kW-ladere langs veien.

Så er vi ikke der i dag.  Selv 22 kW er jo mer enn mange elbiler kan lade fra, og 200 kWh-batteriet er noen år unna. Men jeg vil ikke gjette på hva som kommer først.  "Teppebombing" av dyre 50-100 kW-ladere som ingen kommer til å ha behov for om "kort tid", eller elbilene med en rekkevidde som betyr at de ikke trenger dem...

For meg handler dette selvsagt ikke om at jeg ikke VIL at det skal bygges ut hurtiglading. For meg handler det om hva man bør bruke de (tross alt) begrensede ressursene på.  Jeg tror vi får mye mer igjen for pengene, både på kort og lang sikt, ved å bruke de samme ressursene på enkle, billige 22 kW Type2-bokser, og at det derfor totalt sett gir oss en bedre nasjonal ladeinfrastruktur.

Skal du gjøre 50 eller 100% av bilparken elektrisk skalerer ikke hurtiglading uansett hvordan du vrir og vender på det.  Det er hundrevis av biler innom og bruker et par minutter på hver eneste bensinstasjon hver eneste dag.  Om disse skulle bruke en halvtime eller time på å fylle tilsvarende kjørelengde elektrisk ville det blitt køer uansett hvor mye man bygger ut.
Det eneste som skalerer er at folk får mulighet til å fylle så mye som mulig - men altså ikke nødvendigvis så raskt som mulig, bare det er raskt _nok_ - der de uansett setter fra seg bilen for å gjøre noe annet. 


emil

Sitat fra: Olatho på torsdag 12. februar 2015, klokken 22:03
Jeg tror vi får mye mer igjen for pengene, både på kort og lang sikt, ved å bruke de samme ressursene på enkle, billige 22 kW Type2-bokser, og at det derfor totalt sett gir oss en bedre nasjonal ladeinfrastruktur.

Det hjelper lite med masse 22kW AC ladekontakter hvis ikke bilprodusentene følger på og leverer biler som kan utnytte det.

Gordon Retriever

Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 19:40
Vi har kapitalisme i Norge, og de kan sette prisen akkurat slik det passer dem.
(Transnova setter ingen krav til pris, meg bekjent.)

Når et statlig foretak reserverer betydelige støttebeløp til en ladeoperatør som kanskje vil etablere hurtiglader på Dovrefjell, vil noen oppfatte slektskapet til kapitalisme som noe tynt.  ;D

kos

Sitat fra: Olatho på torsdag 12. februar 2015, klokken 22:03
Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 19:37

Har trodd at saktelading og stå på ladestasjon lager kø. Kø er noe ingen vil ha. Om du dobler rekkevidden for dagens biler så vil det bli det samme som ladetiden øker med 100 %. Trodde at det ble kø av det.


Doblet rekkevidde betyr da overhodet ikke doblet ladetid.
For det første lader man det antall kilometer man kjører, ikke det antall kWh batteriet holder.  Det er like tøvete som de som mener at strømnettet ikke er tilpasset lading av Tesla fordi den har så stort batteri.

For det andre vil jo tvert imot økt rekkevidde føre til_mindre_ behov for hurtiglading.  Har man så lang rekkevidde at man "aldri" går tom på en dagsetappe, så trenger man ikke raskere lading enn at man har fullt batteri igjen neste morgen. 
Eksemplene jeg kom med i denne tråden er fortsatt like relevante her.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18902.msg316583.html#msg316583

Får man et knippe av (f.eks.) 22 kW-ladere på alle steder det er naturlig å stå parkert minst en times tid, lader du et 200 kWh batteri på under ti timer.  Det gir deg ca 1000 km rekkevidde mellom hver lading, og fortsatt holder det med en god natts søvn og en hyggelig frokost så er bilen klar for en ny etappe   
I en sånn verden er det "aldri" behov for noen 50 eller 100 kW-ladere langs veien.

Så er vi ikke der i dag.  Selv 22 kW er jo mer enn mange elbiler kan lade fra, og 200 kWh-batteriet er noen år unna. Men jeg vil ikke gjette på hva som kommer først.  "Teppebombing" av dyre 50-100 kW-ladere som ingen kommer til å ha behov for om "kort tid", eller elbilene med en rekkevidde som betyr at de ikke trenger dem...

For meg handler dette selvsagt ikke om at jeg ikke VIL at det skal bygges ut hurtiglading. For meg handler det om hva man bør bruke de (tross alt) begrensede ressursene på.  Jeg tror vi får mye mer igjen for pengene, både på kort og lang sikt, ved å bruke de samme ressursene på enkle, billige 22 kW Type2-bokser, og at det derfor totalt sett gir oss en bedre nasjonal ladeinfrastruktur.

Skal du gjøre 50 eller 100% av bilparken elektrisk skalerer ikke hurtiglading uansett hvordan du vrir og vender på det.  Det er hundrevis av biler innom og bruker et par minutter på hver eneste bensinstasjon hver eneste dag.  Om disse skulle bruke en halvtime eller time på å fylle tilsvarende kjørelengde elektrisk ville det blitt køer uansett hvor mye man bygger ut.
Det eneste som skalerer er at folk får mulighet til å fylle så mye som mulig - men altså ikke nødvendigvis så raskt som mulig, bare det er raskt _nok_ - der de uansett setter fra seg bilen for å gjøre noe annet.

Dere som tror at når bilenes rekkevidde økes til 30 -40 mil så blir du stående på ladeplass akkurat som i dag tar feil. Om du skal ha glede av å kjøre langt med en elbil må den lade fortere enn dagens 50 kwh.
den eneste bilen som kan kjøre langt i dag er tesla se hva den har utstyrt seg med for å kjøre langt?
Kilometer kjørelengde

Etter en halvtimes lading
27kilometerHjemmelading 11  kW
136kilometerChademo offentlig lading  50 kW
270kilometerTesla Supercharger 120 KW

Som dere ser blir du stående dobbelt så lenge på en 50 kw ladder enn på en 120 kw
Samtidig er flere av tesla sine 135 kw

Dette er bare opp til 80 %

Uten samme teknologi som tesla så blir du stående leeeenge på ladeplass om du har tenkt å kjøre langt.

kos

#162
Og for å følge opp tråden - om vi nå snakker tid med 2.5 kr eks tesla sine ladere så er det en helt grei pris.
Så kan man regne ut at om det er kø i dag så blir det dobbel kø etterpå. Av en enkel ting. Man kan kjøre lenger med en elbil og da gjør man det.

Så de som jubler over 50 kw og ikke ønsker seg 100 kw - beklager stil dere i kø - en som blir lengre enn i dag.

jeg er ikke imot 50 kw ladere, men mener at standarden burde vært 100 kw. For å unngå kø og for å sikre elbiler som kommer om noen mnd og som kjører 30 - 40 mil.

Et faktum er at jo lengre rekkevidde en bil har jo mer kjører man den bilen - jo kortere , jo kortere kjører man.

Jeg prøver dette i praksis og ser at teslaen kjøres lengre enn Zoen ikke bare i lengre distanser men også i kjørte kilometer, ikke fordi at zoen er dårligere eller mindre gøy å kjøre, heller stikk motsatt. Da den er litt av en hobby å regne kilometer distanse forbruk osv er langt gøyere enn teslaen. Det er en av grunnene til at jeg bruker tid på forumet. Men skal jeg kjøre langt så er teslaen et lang greiere kjøretøy. den fungerer som en fossil - mes zoen setter meg på andre ideer og trigger kjøregleden med litt hode regning og distanse og forbruk. Ikke minst nå når det er kaldt. Og for de som lurer - teslaen og Zoen har nesten samme forbruk i kw. på mindre strekninger. det ligger en teknologi i teslaen som ikke ligger i de andre - den veier 2.1 tonn og trenger omtrent det samme på korte distanser som en mindre bil med mindre batteri.

Samtidig så er lade strukturen en helt annen - etter at zoen kom i huset lades teslaen ca 2- 3 ganger i uken , mens zoen minst en gang for dagen.

Panikken blir vel når begge er tom og vi trenger begge innen et par timer - tenker samholdet i familien får seg en smell da.  ::)

emil

Sitat fra: kos på fredag 13. februar 2015, klokken 12:05
Så de som jubler over 50 kw og ikke ønsker seg 100 kw - beklager stil dere i kø - en som blir lengre enn i dag.

Det er ingen som ønsker 50kW foran 100kW hvis man ignorerer kostnad til utbygging, men tror de fleste vil ha hurtigladere tilgjengelig NÅ og ikke måtte ventete et par år og da er det 50kW ladere som er alternativet.


Panduck

Sitat fra: emil på fredag 13. februar 2015, klokken 12:12
Sitat fra: kos på fredag 13. februar 2015, klokken 12:05
Så de som jubler over 50 kw og ikke ønsker seg 100 kw - beklager stil dere i kø - en som blir lengre enn i dag.

Det er ingen som ønsker 50kW foran 100kW hvis man ignorerer kostnad til utbygging, men tror de fleste vil ha hurtigladere tilgjengelig NÅ og ikke måtte ventete et par år og da er det 50kW ladere som er alternativet.

Ja, jeg forstår ikke helt logikken. Sier man at man er glad for at KIWI/Fortum setter opp 50kW ladere her og der, så er man i mot større ladesteder med 100kW ladere? Jeg jubler over hver 50kW lader som kommer opp, men ønsker jo at alle ladesteder som kommer opp skal være av den typen Tesla setter opp (med kraft & antall ladere), eller bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA