Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

kos

Og satte du opp din egen stasjon og kun betalte strømmen ca 6000 kroner pytsand

jkirkebo

Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 17:32
Og satte du opp din egen stasjon og kun betalte strømmen ca 6000 kroner pytsand

Forutsatt at du får levert nok effekt på husholdningstariff, ja. 3x72A 400V trengs for å få 50kW ut fra en slik trio-lader, så lenge man begrenser den til at kun én av kablene skal brukes samtidig. Ofte får man ikke mer enn 3x63A uten effekttariff, det betyr maks 43kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Vet ikke jeg, bare en del innlegg der det virker idiotisk med denne DC-utbyggingen fremfor å sette opp "masse billige AC punkter som alle kan lade fra!", fordi DC "er så dyrt og upålitelig". Joda, det er riktig at alle kan lade fra AC, men jeg tror de fleste ville satt liten pris på å bruke timesvis på lading når de skal på langtur.

Jeg vet ikke om masse 100kW ladere ville vært noe spes bedre enn masse 50kW ladere, om resultatet er at folk står å lader med langt lavere effekt enn laderen kan levere. Om biler som tar 100kW kan trekke 50kW i lengre tid, vil uansett ladingen gå langt raskere enn det gjør med dagens biler, problemet er jo heller at biler i dag trekker langt under 50kW.

Electrix

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. februar 2015, klokken 17:28
Sitat fra: Electrix på onsdag 11. februar 2015, klokken 15:31
Hvis en hurtiglader brukes 1 time i døgnet til 2,50 kr pr minutt genererer den ca 55 000 i året, med 10% brukstid, ca 2,5 timer i døgnet er vi oppe i 137 000. Kommer vi opp i 20% brukstid, ca 5 timer, er vi oppe i 274 000 årlig inntekt på en investering på ca 500 000 til 1 000 000 der staten har dekket en god del.

Med 1 times brukstid daglig vil den også generere en årlig strømregning på ca. 35.000 kroner (omkring 3,- pr. kWh) så det blir ikke store summen igjen til investering og drift. Med 20% brukstid vil den generere en strømregning på ca. 65.000 kroner (omkring 1,20 pr. kWh), da begynner det å hjelpe.
Slik jeg ser det er disse laderne levedyktige i seg selv dersom de har høy nok bruk. Strømregningen stiger bare marginalt ved økt bruk og det samme gjelder nok for rfid- og faktureringssystemene.

En annen ting er at bedrifter som drifter en eller flere hurtigladere selv og tar de via eksisterende strømabonnement slipper i stor grad unna effektproblematikken hvis de allerede har stort forbruk,  og en maksimalvokter eller lignende som kobler ut annen uviktig last en kort periode når laderen trekker full last kan også eliminere problemet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kos

Sitat fra: Panduck på onsdag 11. februar 2015, klokken 17:46
Vet ikke jeg, bare en del innlegg der det virker idiotisk med denne DC-utbyggingen fremfor å sette opp "masse billige AC punkter som alle kan lade fra!", fordi DC "er så dyrt og upålitelig". Joda, det er riktig at alle kan lade fra AC, men jeg tror de fleste ville satt liten pris på å bruke timesvis på lading når de skal på langtur.

Jeg vet ikke om masse 100kW ladere ville vært noe spes bedre enn masse 50kW ladere, om resultatet er at folk står å lader med langt lavere effekt enn laderen kan levere. Om biler som tar 100kW kan trekke 50kW i lengre tid, vil uansett ladingen gå langt raskere enn det gjør med dagens biler, problemet er jo heller at biler i dag trekker langt under 50kW.

Nå har jeg ikke bare en Zoe jeg har en tesla også. Og skulle jeg ladet den med 50 KWH på den så ville det virket sakte - ja.
Og om noen få mnd så kommer de andre bilene med 30 mil og da er de i samme situasjon som teslaen, bare at 100 kwh er sakte i forhold til tesla sine SC.

Har trodd at saktelading og stå på ladestasjon lager kø. Kø er noe ingen vil ha. Om du dobler rekkevidden for dagens biler så vil det bli det samme som ladetiden øker med 100 %. Trodde at det ble kø av det.

Og ikke misforstå meg - jeg vil ha ladere både AC og DC men om man ser litt lenger frem så blir det kø om man ikke gjør noe nå.

Panduck

Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 19:37
Har trodd at saktelading og stå på ladestasjon lager kø. Kø er noe ingen vil ha. Om du dobler rekkevidden for dagens biler så vil det bli det samme som ladetiden øker med 100 %. Trodde at det ble kø av det.

Hvorfor vil en dobling av rekkevidde medføre at det blir mer kø?

For det første, om bilene kan motta over 50kW i lengre tid, vil de fylle 100km på batteriet langt fortere enn dagens elbilister vil fylle 100km, men vil de trenge å fylle mer enn om de hadde mindre batteri?

Om større batteri gjør at du kommer deg dit du vil uten å hurtiglade, vil ikke det gjør at presset på hurtigladestasjoner vil gå NED? Om min LEAF hadde teslarekkevidde, ville ALLE kjøreturene jeg ha tatt så langt, blitt gjort uten å ha hurtigladet en eneste gang.

Det er selvfølgelig ingen argument mot at vi ikke bør ha 100kW stasjoner. Slik jeg ser det er ALT som kommer opp, bra, og jeg tror ikke 50kW punktene er bortkastet, selv om det kommer 100kW stasjoner vil det kunne være fint å fylle opp litt mens man handler hos Kiwi. Prisen må muligens ned når konkurransen tilspisser seg. Jeg ønsker ALT av ladepunkter velkommen. Slik det er nå, mangler vi kun en 3.3kW lader som vi kan stoppe på en times tid for å komme trygt til hytta om vinteren. Alt som kommer, kan hjelpe salget av elbilen.

Rio

Sitat fra: Panduck på onsdag 11. februar 2015, klokken 17:46
Jeg vet ikke om masse 100kW ladere ville vært noe spes bedre enn masse 50kW ladere, om resultatet er at folk står å lader med langt lavere effekt enn laderen kan levere. Om biler som tar 100kW kan trekke 50kW i lengre tid, vil uansett ladingen gå langt raskere enn det gjør med dagens biler, problemet er jo heller at biler i dag trekker langt under 50kW.

Heller det motsatte, ettersom de fleste batteripakkene ikke kan benytte seg av 50 kW (og langt mindre 100 kW) i særlig lang tid. For å få ladet flest mulig elbiler mest effektivt er nok ca 25 kW langt bedre og mer effektiv utnyttelse av pengene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei
beskrivelsen av fylle et batteri kan sammenlignes med å fylle en bøtte.

diameteren og trykket på slangen du fyller med er 50 mm. Bøtta du fyller er 50 liter.
for at det ikke skal renne over må du på slutten senke trykket for at de ikke skal bli fult, derav går det sakte. Om dette tok 30 sek ( les minutter) så ville du fylt bøtta på 30 sekunder.

Når du får en bøtte med 100 liter har du enten å beholde slangen og fylle bøtta på 60 sekunder.
om du vil ha samme fyllingstiden må du øke slangens diameter til 100mm.

Det er det samme som vil skje med elbilene - når bilene får lengre kjøretid er det fordi at batteriet er blitt større.

Når dette ligger noen mnd frem i tid bør vi få en større slange å fylle med - ellers så blir vi stående på ladeplassen dobbelt så lenge. Og jeg ser den variable at når du kan kjøre 30 mil så gjør du det, det gjør du ikke i dag fordi da må du lade 3 ganger.

men når kjørelengden går opp og flere kjøper elbil så blir det kø om man ikke holder tritt med lade stasjonene både i antall og i kapasitet.

Rio


Det er nok vesentlig mer komplisert enn som så.

For det første, når man har større batteripakke, så er det åpenbart at man trenger sjeldnere lading, selv om man kjører fra Oslo til Lisboa. Så antall ladestopp går ned.

Samtidig, folk kjører sjeldent fra Oslo til Lisboa (selv i fossilbil), men de fleste dagene kjører de mindre enn rekkevidden på bilen. Da lader de hjemme, antar man. Når rekkevidden øker, vil antall dager hvor man trenger hurtiglading også reduseres tilsvarende. Når rekkevidden blir 600 km som standard vil behovet for hurtiglading nesten forsvinne.

I motsatt retning, mange elbiler er i dag bil nr 2. Med økt rekkevidde vil flere og flere elbiler ta over som bil nr 1 på langturer, og det vil da være økt behov for hurtiglading. Samtidig, det er relativt få dager i året man kjører lengre enn rekkevidden vanlige elbiler vil ha om f. eks. 5 år.

Med andre ord, hurtiglading "på vei" er nok et midlertidig fenomen i stor grad. Har man 600 km rekkevidde, så kan man kjøre fra Oslo til Trondheim, og ha en kraftig hurtigladestasjon der. Da kan man kjøre nye 600 km til neste.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på onsdag 11. februar 2015, klokken 20:15

Det er nok vesentlig mer komplisert enn som så.

For det første, når man har større batteripakke, så er det åpenbart at man trenger sjeldnere lading, selv om man kjører fra Oslo til Lisboa. Så antall ladestopp går ned.

Samtidig, folk kjører sjeldent fra Oslo til Lisboa (selv i fossilbil), men de fleste dagene kjører de mindre enn rekkevidden på bilen. Da lader de hjemme, antar man. Når rekkevidden øker, vil antall dager hvor man trenger hurtiglading også reduseres tilsvarende. Når rekkevidden blir 600 km som standard vil behovet for hurtiglading nesten forsvinne.

I motsatt retning, mange elbiler er i dag bil nr 2. Med økt rekkevidde vil flere og flere elbiler ta over som bil nr 1 på langturer, og det vil da være økt behov for hurtiglading. Samtidig, det er relativt få dager i året man kjører lengre enn rekkevidden vanlige elbiler vil ha om f. eks. 5 år.

Med andre ord, hurtiglading "på vei" er nok et midlertidig fenomen i stor grad. Har man 600 km rekkevidde, så kan man kjøre fra Oslo til Trondheim, og ha en kraftig hurtigladestasjon der. Da kan man kjøre nye 600 km til neste.

Er ikke direkte uenig, men så finnes det steder i Norge utenom Oslo og Bergen og da blir nok det bruk for ladere.

Ferry

Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 19:37
Har trodd at saktelading og stå på ladestasjon lager kø. Kø er noe ingen vil ha. Om du dobler rekkevidden for dagens biler så vil det bli det samme som ladetiden øker med 100 %. Trodde at det ble kø av det.

Jeg syns ikke det bør kalles saktelading selv om batteristørrelsen øker. Neste generasjon Leaf vil neppe ha noe særlig høyere forbruk enn dagens, og da vil den lades like mange km/t som nå. I praksis mer, fordi batteriet kan motta høyere effekt over lenger tid. Og behovet for hurtiglading vil minke. For min del har jeg ennå ikke kjørt så langt med elbilen at ikke en "30-milsbil" ville klart det uten hurtiglading. Gi meg heller et dryss av type 2-stolper. Da slipper jeg å vente på lading overhodet. Innen hurtigladeren er ledig har jeg antageligvis nok til å kjøre videre uansett. Eller jeg kan fortsette noen minutter på hurtiglader. Og når batteriet nærmer seg fullt og effekten går ned, kan jeg flytte meg til type 2 igjen. Hvis jeg trenger dørgende fullt batteri.
For hver 50 kW lader burde det vært flere type 2 ved siden av. Gjerne med noe intelligens hvis totaleffekten er en begrensning. All lading er bedre enn ingen lading!

Ferry

Sitat fra: Rio på onsdag 11. februar 2015, klokken 20:15
Har man 600 km rekkevidde, så kan man kjøre fra Oslo til Trondheim, og ha en kraftig hurtigladestasjon der. Da kan man kjøre nye 600 km til neste.

Og DA skulle jeg fader meg ha forlangt å stoppe! ;) Jeg har kjørt bil i snart 25 år, og har ennå til gode og kjøre mer enn 50 mil i strekk.

kos

Sitat fra: Ferry på onsdag 11. februar 2015, klokken 20:18
Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 19:37
Har trodd at saktelading og stå på ladestasjon lager kø. Kø er noe ingen vil ha. Om du dobler rekkevidden for dagens biler så vil det bli det samme som ladetiden øker med 100 %. Trodde at det ble kø av det.

Jeg syns ikke det bør kalles saktelading selv om batteristørrelsen øker. Neste generasjon Leaf vil neppe ha noe særlig høyere forbruk enn dagens, og da vil den lades like mange km/t som nå. I praksis mer, fordi batteriet kan motta høyere effekt over lenger tid. Og behovet for hurtiglading vil minke. For min del har jeg ennå ikke kjørt så langt med elbilen at ikke en "30-milsbil" ville klart det uten hurtiglading. Gi meg heller et dryss av type 2-stolper. Da slipper jeg å vente på lading overhodet. Innen hurtigladeren er ledig har jeg antageligvis nok til å kjøre videre uansett. Eller jeg kan fortsette noen minutter på hurtiglader. Og når batteriet nærmer seg fullt og effekten går ned, kan jeg flytte meg til type 2 igjen. Hvis jeg trenger dørgende fullt batteri.
For hver 50 kW lader burde det vært flere type 2 ved siden av. Gjerne med noe intelligens hvis totaleffekten er en begrensning. All lading er bedre enn ingen lading!

Min tesla lader fra en 130 kwh lade stasjon på 40 minutter til 80%. Det er det samme som en leaf lader sitt batteri. Forskjellen er et batteri som er 4 ganger større.

Nå har jeg biler fra begge  nivåer og kjenner på forskjellene og hva de gjør med deg. det å eie en tesla er noe helt annet enn zoe når vi kommer til måten man bruker bilen.

eksempel - Haugesund - Sandane på en lading. Med teslaen  - samme tid som en fossil.

Oslo - Bergen samme tid som en fossil.

Hvorfor - fordi tesla har SC som lader bilen like hurtig som en bil som knapt klarer 15 mil. derfor vet jeg av praksis at dette vil skje med bilene når man øker distansen den kan kjøre.


emil

Sitat fra: Ferry på onsdag 11. februar 2015, klokken 20:21
Sitat fra: Rio på onsdag 11. februar 2015, klokken 20:15
Har man 600 km rekkevidde, så kan man kjøre fra Oslo til Trondheim, og ha en kraftig hurtigladestasjon der. Da kan man kjøre nye 600 km til neste.

Og DA skulle jeg fader meg ha forlangt å stoppe! ;) Jeg har kjørt bil i snart 25 år, og har ennå til gode og kjøre mer enn 50 mil i strekk.

56 mil på det meste med fossilbilen. Men det var ikke jeg som var begrensningen, det var tanken på bilen. Arendal - Alvdal var greit i et strekk på en Trondheimstur fra sørlandet når jeg var alene i bilen. Som oftest var det bare 5 minutter med stopp på Alvdal oppover og tilsvarende på Elverum nedover.

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 20:17

Er ikke direkte uenig, men så finnes det steder i Norge utenom Oslo og Bergen og da blir nok det bruk for ladere.

Jeg har hørt rykter om det, men fra det jeg leser i avisen så har de ikke strøm! ;)

(Stedene jeg skrev om var kun eksempler, selvsagt.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA