Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 11. februar 2015, klokken 13:27
Jeg opplever "+1" fjaset og påstander om andres motiver som trolling, men kan vi ikke heler prøve å diskutere sak?

Jeg tviler på at Fortum/Kiwi priser hurtiglading basert på økonomien til de fattige eller prisen på bensing, de prøver
å finne markedspris.

Kiwi har hatt langvarige kampanjer som "bleieavtalen", "momsrabatt på frukt og grønt" -og Nøkkelhullprodukter.
Jeg opplever hurtigladingen som et lokketilbud, ikke et sosialt tiltak for lavtlønte/fattige eller et miljøtiltak.
Meg bekjent driver ikke Norgesgruppen med slikt...

Thomas


Hva er markedspris - om du er sulten og holder på å dø så er en pølse verdt en hel del mer enn hva du kan kjøpe den på RIMI.

Hva er markedspris og hva er rett betaling. I dag har de priset tiden på lade stasjonen. Det er etter min vurdering og flere andres vurdering brudd på kjøps love. Du vet ikke hva du får. 1 kwh - eller 10 kwh. Så har noen elbileiere klart å innbille eierne av hurtigladerne at tid er svære greier. Det er feil og gangner verken selger eller kjøper.

Når så dette kommer opp så er det ikke grenser for hva som er akseptabel KWH pris. helt utav skoddeheimen spør du meg.

Det er strøm på bilene vi skal ha og ikke en prising som sørger for at det ikke er kø for noen få. De få tjener verken utbygger eller vi andre noe på.

Jeg ønsker å vite hva jeg betaler for og parkering har jeg ikke bruk for, da hadde jeg parkert en annen plass.

Så kan de som har behov for parkering og ikke lading komme frem av skapet - hurtig parkering med strøm som bonus.

cra

Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 13:42
I dag har de priset tiden på lade stasjonen. Det er etter min vurdering og flere andres vurdering brudd på kjøps love. Du vet ikke hva du får.

Jeg kan ikke se at det ernoe ulovlig i det? Man leier da hotellrom på tid også, om enn målt i døgn, ikke timer. Der vet man heller ikke hva man får; det er ikke sikkert man får sove en time, det kan tenkes partneren har hodepine, det er ingen garanti for at du finner en kanal du gidder å se på TV osv. Det eneste du vet er hvor mye det viul koste deg å disponere rommet i et gitt tidsrom. Samenligningen med Tusenfryd og skiheiser er heller ikke irrelevant. Der betaler du også pr tid, men vet ikke hvor mye du får for pengene. Jeg kan således ikke se hvordan det kan være brudd på kjøpsloven at du får leie laderen i X minutter for Y kroner, og så får gratis strøm så mye du klarer å lirke ut av den.

Om det er riktig/foretrukket måte å gjøre det på er en annen sak. Jeg heller mot at det er mest "riktig" å ta betalt for kWh, nettopp fordi det er enkelt målbart hva man betaler for. Prisen jeg er villig til å betale vil nok variere fra situasjon til situasjon, ref. "markedspris" på ei pølse om man hodler på å sulte ihjel. 10kr pr kWh kan være rimelig det, om alternativet er hotellovernatting og treglading.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 13:42
Hva er markedspris og hva er rett betaling. I dag har de priset tiden på lade stasjonen. Det er etter min vurdering og flere andres vurdering brudd på kjøps love. Du vet ikke hva du får.

Å selge pr. kWh er ihvertfall brudd på loven, da slikt krever konsesjon fra NVE.

Men brudd på kjøpsloven? Neppe. Du vet ikke hva du får når du kjøper dagspass på Tusenfryd heller. Er parken tom kan du kjøre så mye du vil. Er den full får du kanskje bare kjørt noen få turer mens resten av dagen tilbringes i kø. Alikevel er det fullt lovlig å selge dagspass istedenfor enkeltpris på hver attraksjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 13:42
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 11. februar 2015, klokken 13:27
Jeg opplever "+1" fjaset og påstander om andres motiver som trolling, men kan vi ikke heler prøve å diskutere sak?

Jeg tviler på at Fortum/Kiwi priser hurtiglading basert på økonomien til de fattige eller prisen på bensing, de prøver
å finne markedspris.

Kiwi har hatt langvarige kampanjer som "bleieavtalen", "momsrabatt på frukt og grønt" -og Nøkkelhullprodukter.
Jeg opplever hurtigladingen som et lokketilbud, ikke et sosialt tiltak for lavtlønte/fattige eller et miljøtiltak.
Meg bekjent driver ikke Norgesgruppen med slikt...

Thomas


Hva er markedspris - om du er sulten og holder på å dø så er en pølse verdt en hel del mer enn hva du kan kjøpe den på RIMI.

Hva er markedspris og hva er rett betaling. I dag har de priset tiden på lade stasjonen. Det er etter min vurdering og flere andres vurdering brudd på kjøps love. Du vet ikke hva du får. 1 kwh - eller 10 kwh. Så har noen elbileiere klart å innbille eierne av hurtigladerne at tid er svære greier. Det er feil og gangner verken selger eller kjøper.

Når så dette kommer opp så er det ikke grenser for hva som er akseptabel KWH pris. helt utav skoddeheimen spør du meg.

Det er strøm på bilene vi skal ha og ikke en prising som sørger for at det ikke er kø for noen få. De få tjener verken utbygger eller vi andre noe på.

Jeg ønsker å vite hva jeg betaler for og parkering har jeg ikke bruk for, da hadde jeg parkert en annen plass.

Så kan de som har behov for parkering og ikke lading komme frem av skapet - hurtig parkering med strøm som bonus.
Jeg synes det er for mye monopoltankegang her. Ja hvis du er sulten og holder på å dø så vil du kanskje være villig til å betale 1000 kr for ei pølse i brød, men i et fungerende marked vil markedsverdien av den pølsa ikke være 1000 kr dersom du har krefter nok til å nå bort til nabosjappa som selger pølser til 20 kr.

Med hurtigladere hver 70 km vil det være fint mulig å kjøre en strekning på 400 km med en Leaf.
Med hurtigladere hver 35 km vil det være fint mulig å hoppe over enkelte ladere, dermed kan man velge selv hvilke operatører man vil handle hos. Da vil markedet selv regulere pris til et fornuftig nivå. De som har gode konsepter vil tjene mer og de som har dårlige konsepter vil dø ut eller bare fungere som en "backupløsning" for de som har feilberegnet ol.

Du må gjerne argumentere for kWh prising, men jeg og en del andre her synes ikke det er verdt å kjempe for nå, da er det viktigere å få opp flere ladere.

Med minuttprising vil jeg antakeligvis på en 300-400 km langtur gjøre 4 stop a 10-15 min, med kWh-prising vil jeg kanksje heller ta 2 stop a 40-50 min og få lik mengde strøm. Da kan vi spise litt og barna kan leke litt. Jeg utnytter ladetiden greit, men okkupperer laderne ca dobbelt så lenge til samme pris, med mindre kWh prising gjør at gjennomsnittlig ladepris går opp.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kos

Sitat fra: Electrix på onsdag 11. februar 2015, klokken 14:22
Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 13:42
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 11. februar 2015, klokken 13:27
Jeg opplever "+1" fjaset og påstander om andres motiver som trolling, men kan vi ikke heler prøve å diskutere sak?

Jeg tviler på at Fortum/Kiwi priser hurtiglading basert på økonomien til de fattige eller prisen på bensing, de prøver
å finne markedspris.

Kiwi har hatt langvarige kampanjer som "bleieavtalen", "momsrabatt på frukt og grønt" -og Nøkkelhullprodukter.
Jeg opplever hurtigladingen som et lokketilbud, ikke et sosialt tiltak for lavtlønte/fattige eller et miljøtiltak.
Meg bekjent driver ikke Norgesgruppen med slikt...

Thomas


Hva er markedspris - om du er sulten og holder på å dø så er en pølse verdt en hel del mer enn hva du kan kjøpe den på RIMI.

Hva er markedspris og hva er rett betaling. I dag har de priset tiden på lade stasjonen. Det er etter min vurdering og flere andres vurdering brudd på kjøps love. Du vet ikke hva du får. 1 kwh - eller 10 kwh. Så har noen elbileiere klart å innbille eierne av hurtigladerne at tid er svære greier. Det er feil og gangner verken selger eller kjøper.

Når så dette kommer opp så er det ikke grenser for hva som er akseptabel KWH pris. helt utav skoddeheimen spør du meg.

Det er strøm på bilene vi skal ha og ikke en prising som sørger for at det ikke er kø for noen få. De få tjener verken utbygger eller vi andre noe på.

Jeg ønsker å vite hva jeg betaler for og parkering har jeg ikke bruk for, da hadde jeg parkert en annen plass.

Så kan de som har behov for parkering og ikke lading komme frem av skapet - hurtig parkering med strøm som bonus.
Jeg synes det er for mye monopoltankegang her. Ja hvis du er sulten og holder på å dø så vil du kanskje være villig til å betale 1000 kr for ei pølse i brød, men i et fungerende marked vil markedsverdien av den pølsa ikke være 1000 kr dersom du har krefter nok til å nå bort til nabosjappa som selger pølser til 20 kr.

Med hurtigladere hver 70 km vil det være fint mulig å kjøre en strekning på 400 km med en Leaf.
Med hurtigladere hver 35 km vil det være fint mulig å hoppe over enkelte ladere, dermed kan man velge selv hvilke operatører man vil handle hos. Da vil markedet selv regulere pris til et fornuftig nivå. De som har gode konsepter vil tjene mer og de som har dårlige konsepter vil dø ut eller bare fungere som en "backupløsning" for de som har feilberegnet ol.

Du må gjerne argumentere for kWh prising, men jeg og en del andre her synes ikke det er verdt å kjempe for nå, da er det viktigere å få opp flere ladere.

Med minuttprising vil jeg antakeligvis på en 300-400 km langtur gjøre 4 stop a 10-15 min, med kWh-prising vil jeg kanksje heller ta 2 stop a 40-50 min og få lik mengde strøm. Da kan vi spise litt og barna kan leke litt. Jeg utnytter ladetiden greit, men okkupperer laderne ca dobbelt så lenge til samme pris, med mindre kWh prising gjør at gjennomsnittlig ladepris går opp.

Problemet som flere begynner å se er at med dagens "Markedspris" kommer det ikke flere ladere og det er ikke noe marked. Prisen på stasjonene er så høy, pga teknikkens kostbare løsninger at ingen tjener penger på løsningen. At noen er fornøyd med at hurtiglading må prises til 2.5 kroner minuttet er tullete. Det dekker ingen verdens ting i forhold til reelle utgifter, og vil aldri komme i nærheten av noen form for konkurranse.

Det beste eksempelet er når en lader er ute av drift ingen "gidder" å fikse den, grunn bare utgifter.

få en annen finansiering av stasjonene - samme som nettleie og kraft kan kjøpes til "akkurat" markedspris.

derfor er dagens modell helt på tryne. og overhode ikke bærekraftig.

Electrix

Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 14:38
Problemet som flere begynner å se er at med dagens "Markedspris" kommer det ikke flere ladere og det er ikke noe marked. Prisen på stasjonene er så høy, pga teknikkens kostbare løsninger at ingen tjener penger på løsningen. At noen er fornøyd med at hurtiglading må prises til 2.5 kroner minuttet er tullete. Det dekker ingen verdens ting i forhold til reelle utgifter, og vil aldri komme i nærheten av noen form for konkurranse.

Det beste eksempelet er når en lader er ute av drift ingen "gidder" å fikse den, grunn bare utgifter.

få en annen finansiering av stasjonene - samme som nettleie og kraft kan kjøpes til "akkurat" markedspris.

derfor er dagens modell helt på tryne. og overhode ikke bærekraftig.
Jeg har problemer med å følge resonnementene dine, denne tråden handler om at noen synes det er for dyrt, av argumentasjonen din tidligere trodde jeg du også tilhørte den gruppen, men nå mener du det er for billig?

Hvis en hurtiglader brukes 1 time i døgnet til 2,50 kr pr minutt genererer den ca 55 000 i året, med 10% brukstid, ca 2,5 timer i døgnet er vi oppe i 137 000. Kommer vi opp i 20% brukstid, ca 5 timer, er vi oppe i 274 000 årlig inntekt på en investering på ca 500 000 til 1 000 000 der staten har dekket en god del.

Man kan nok ikke komme opp i så høy brukstid idag uten køproblemer ved enkelte tidspunkt, men med flere ladere på de mest belastede stedene så løses mye. Driftsutgiftene stiger også lite ved økt bruk og det viktigste for økonomien i dette er at det kommer opp mange nok ladere til at man kan kjøre trygt mellom de fleste byer og feriesteder i Norge.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elbil-1

Det blir ikke bærekraftig før man lager en billigere hurtigladeløsning enn chademo/ccs.

Man må ned på ladestolper til maks 50.000,- eller deromkring.

F.eks. kan en kiwi butikk allerede i dag sette opp type 2 /22KW ladebokser for en lav pris.

Dette er hurtiglading for zoe  og kanskje også andre biler som kommer med type 2 lading etterhvert.

Ved å tilby dette "billig"/gratis vil de kapre masse kunder - hvor målet er akkurat som bensinstasjonene - å få kunden innom for å fylle handlekurven. da er ikke prisen på strømmen/ladingen avgjørende, men at det faktisk fylles opp i butikken. det er her gevinsten vil ligge.



emil

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 11. februar 2015, klokken 15:40
Det blir ikke bærekraftig før man lager en billigere hurtigladeløsning enn chademo/ccs.

Man må ned på ladestolper til maks 50.000,- eller deromkring.

F.eks. kan en kiwi butikk allerede i dag sette opp type 2 /22KW ladebokser for en lav pris.

Dette er hurtiglading for zoe  og kanskje også andre biler som kommer med type 2 lading etterhvert.

22kW er ikke hurtiglading, det er semihurtig. Å basere fremtidig hurtigladenettverk på 22kW er en veldig dårlig løsning. At 22kW ladepunkter kan komme som et tillegg til 50-100kW er jeg derimot enig i.

Panduck

Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 14:38
derfor er dagens modell helt på tryne. og overhode ikke bærekraftig.

Som sikkert er gjentatt i det uendelige, 2.50kr pr minutt er ikke nødvendigvis bare for å tjene penger, men for å sørge for at folk ikke lader med mindre det er nødvendig. Gitt det lille antallet ladere som finnes, så må det desverre til.

Jeg er jo absolutt ikke uenig i mye av det du skriver om hvordan ting burde være. Jeg er ikke glad i disse "enslige kiwiladerene" på spredte steder. Ladestasjoner bør være av den typen de har fått i Bergen. Heller færre ladesteder med mange ladere, enn enslige ladere spredt rundtomkring. Kjører jo forbi nær 10 fortumladere på en distanse på 60km, ville vært litt bedre med ett par steder med 5 ladere, synes nå jeg...

Men, så er nå ting som de er, og saken er jo at disse KIWI laderene gjør det langt enklere å ha elbil enn om de ikke var der. Oppsettet er dumt. Kjør inn, rygg ut. Let etter lader om den er istykker. Det må bli bedre, og jeg er optimist, jeg tror det blir bedre. Det kommer til å bli presset igjennom når elbilandelen blir stor nok, og det blir den når vi får biler med SIKKELIG rekkevidde.

Intill da er jeg glad at vi har kiwiladere til 2.50pr minutt. Det betyr ikke at jeg ser på dette som optimalt, og at jeg mener at det alltid bør være sånn. Men det gjør det mulig for flere å velge elbil, enn om de ikke var der.

kos

Sitat fra: Panduck på onsdag 11. februar 2015, klokken 15:50
Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 14:38
derfor er dagens modell helt på tryne. og overhode ikke bærekraftig.

Som sikkert er gjentatt i det uendelige, 2.50kr pr minutt er ikke nødvendigvis bare for å tjene penger, men for å sørge for at folk ikke lader med mindre det er nødvendig. Gitt det lille antallet ladere som finnes, så må det desverre til.

Jeg er jo absolutt ikke uenig i mye av det du skriver om hvordan ting burde være. Jeg er ikke glad i disse "enslige kiwiladerene" på spredte steder. Ladestasjoner bør være av den typen de har fått i Bergen. Heller færre ladesteder med mange ladere, enn enslige ladere spredt rundtomkring. Kjører jo forbi nær 10 fortumladere på en distanse på 60km, ville vært litt bedre med ett par steder med 5 ladere, synes nå jeg...

Men, så er nå ting som de er, og saken er jo at disse KIWI laderene gjør det langt enklere å ha elbil enn om de ikke var der. Oppsettet er dumt. Kjør inn, rygg ut. Let etter lader om den er istykker. Det må bli bedre, og jeg er optimist, jeg tror det blir bedre. Det kommer til å bli presset igjennom når elbilandelen blir stor nok, og det blir den når vi får biler med SIKKELIG rekkevidde.

Intill da er jeg glad at vi har kiwiladere til 2.50pr minutt. Det betyr ikke at jeg ser på dette som optimalt, og at jeg mener at det alltid bør være sånn. Men det gjør det mulig for flere å velge elbil, enn om de ikke var der.

Alt er bedre enn ingenting og ladestasjonen som er i Bergen er modell for hvordan det bør se ut i tettbebygd strøk. Så burde det være ladere for vær 5/6 mil langs hovedveiene. Gjerne samme sort som BKK setter opp. her kan du lade alt fra en boks, også flere.

Det vi trenger er en nasjonal standard. men det er aldri for seint å tenke tanken.

Prisen på laderne som det er i dag, som skal dekke alt er ikke bra siden eierne overhode ikke tjener penger. Uten støtte fra staten ingen lader. Og nå har dette stoppet opp. selv nødvendig vedlikehold blir det slurvet med. Hvorfor  - økonomi er det bare ikke i prosjektet.

BKK en av de store nettleverandørene har laget en standard for kjøring i Hordaland som kommer til å bli bra, men hjelper lite når det ikke skjer i nabofylkene.? samtidig eier de Grønn kontakt, men har valgt selv å drifte de.

Samtidig går den tekniske  utviklingen fra laderne. Når rekke vidden på 30 mil kommer vil dagens 50kwh ladere bli sakteladere, og vil ikke være egnet for langkjøring. Da må man over 100 kwh.

For biler som lader AC er standarden 22 kwh men vil nok krype opp mot 43 kwh om en tid. Disse er billige å sette opp og det vil komme 1000 vis av de. typisk service ladere for butikker og sentre, og jeg tror også borettslag. Det å sette opp en DC lader under 100 kwh tror jeg ikke er bære kraftig grunnet økonomi.


Panduck

Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 16:27
Det å sette opp en DC lader under 100 kwh tror jeg ikke er bære kraftig grunnet økonomi.

Den er jeg ikke helt med på. 11kW og 22kW DC ladere kan bli såpass billige at det kan være noe kjøpesentere, restauranter, etc, kan sette opp en rekke av. Det vil nok alltid være en vekt / pris vurdering hva som bør være i en elbil. Bør elbiler ha 22kW-ladere, eller blir eksterne 22kW ladere etterhvert så billig at det er bedre at bilen har 3.3kW. Rent praktisk bør jo ikke en ekstern 22kW lader koste så mye mer enn en 2x11kW lader som sitter i en Tesla, og det er jo ikke enorme beløp. Nøyaktig hva som kommer til å bli løsningen vet nok ingen, men om VW / Nissan og de andre store satser vidre på DC-lading som standard for "mer enn 6kW" så vil det nok bli relativt mange DC-ladeplasser.

kos

Sitat fra: Panduck på onsdag 11. februar 2015, klokken 16:39
Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 16:27
Det å sette opp en DC lader under 100 kwh tror jeg ikke er bære kraftig grunnet økonomi.

Den er jeg ikke helt med på. 11kW og 22kW DC ladere kan bli såpass billige at det kan være noe kjøpesentere, restauranter, etc, kan sette opp en rekke av. Det vil nok alltid være en vekt / pris vurdering hva som bør være i en elbil. Bør elbiler ha 22kW-ladere, eller blir eksterne 22kW ladere etterhvert så billig at det er bedre at bilen har 3.3kW. Rent praktisk bør jo ikke en ekstern 22kW lader koste så mye mer enn en 2x11kW lader som sitter i en Tesla, og det er jo ikke enorme beløp. Nøyaktig hva som kommer til å bli løsningen vet nok ingen, men om VW / Nissan og de andre store satser vidre på DC-lading som standard for "mer enn 6kW" så vil det nok bli relativt mange DC-ladeplasser.

For hva en DC lader på 50 kwh koster kan du sette opp 8-10 stk 22 kwh AC ladere. 11 kwh lader AC er så billig at de kan likegodt sette opp en 22kwh. Samtidig kan jo alle andre biler fra 3.3 kwh til 43 kwh lade på 22 kwh. Det er bare tiden det tar å lade som vil være forskjellen.

Panduck

Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 16:45
For hva en DC lader på 50 kwh koster kan du sette opp 8-10 stk 22 kwh AC ladere. 11 kwh lader AC er så billig at de kan likegodt sette opp en 22kwh. Samtidig kan jo alle andre biler fra 3.3 kwh til 43 kwh lade på 22 kwh. Det er bare tiden det tar å lade som vil være forskjellen.

Og tid vil jo være vesentlig. Om den store majoriteten av biler lader hurtig med DC, så vil det være et marked for "semihurtig"/"semisemihurtig" på DC.  Selv har jeg mest tro på "stacking" av ladere og distribuering av strømmen til de som er der.

Det er egentlig det som forundrer meg mest med deg, du virker å lide av ekstern DC-lade-fobi, og vil at alle skal kopiere oppsettet til Reneaut. Når det er slik at de aller fleste ser ut til å gå for DC lading, virker det merkelig å være aktivt i mot oppsett av stort antall DC ladere.

kos

Hei - jeg er overhode ikke imot DC lading. Hvordan har du fått den ideen fra.

Det jeg hevder er at DC lading bør utbygges med kapasitet på over 100 kwh mot dagens 50 kwh.
Som flere har påpekt om noen få mnd kommer Nissan osv med nye biler som går 30 mil. Så vil det være ønskelig med ladere som ikke virker som sakteladere. Derav over 100 kvh.

Når det gjelder AC ladere så er de geniale fordi de spidder opp vanlig "hus strøm" til noe som virker som DC lading. Eks 43 kwh AC er like hurtig som 50 kwh DC.

Jeg er forbruker av både AC og DC ladere - så jeg merker forskjellen og hvordan dette virker. Eks AC lading på små batteripakker er gromme greier, men ikke på store batteripakker.


jkirkebo

Sitat fra: Electrix på onsdag 11. februar 2015, klokken 15:31
Hvis en hurtiglader brukes 1 time i døgnet til 2,50 kr pr minutt genererer den ca 55 000 i året, med 10% brukstid, ca 2,5 timer i døgnet er vi oppe i 137 000. Kommer vi opp i 20% brukstid, ca 5 timer, er vi oppe i 274 000 årlig inntekt på en investering på ca 500 000 til 1 000 000 der staten har dekket en god del.

Med 1 times brukstid daglig vil den også generere en årlig strømregning på ca. 35.000 kroner (omkring 3,- pr. kWh) så det blir ikke store summen igjen til investering og drift. Med 20% brukstid vil den generere en strømregning på ca. 65.000 kroner (omkring 1,20 pr. kWh), da begynner det å hjelpe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA