Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:48
I dag fikk jeg faktura fra Fortum for lading på Kiwi Noresund.
Stod ca 35 minutter mens vi handlet. Fakturaen er på 42,-.
Så antakelig var ca 20 minutter gratis, og deretter 2,50 per minutt? Fakturaen sier ingen ting om tid/kWh, så jeg må bare gjette. Ladet med 22kW

Mens vi ladet benyttet vi toalettet og handlet for ca 1100,-.

Ikke sikkert jeg gidder koble til neste gang, fordi jeg egentlig ikke har behov for strøm der. Men artig å se at det fungerer :)
Jeg tipper at de "ca 35" minuttene var litt over 41 minutter, det passer nemlig veldig godt til Fortums prising av 22 kW AC, 1 kr pr påbegynte minutt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

cra

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:10
Merkelig. Du vil altså heller betale 5,50 pr. kWh fast i stedet for en minuttpris som gir en kWh-pris som er lavere enn dette i årssnitt ? Hvorfor skal det på død og liv koste det samme vinter som sommer, er ikke totalkostnaden i løpet av året viktigst?

Jeg er i grunn enig i at snittprisen i løpet av året er viktigst, men jeg ser også "den psykologiske effekten" av å ikke vite om man får 0,33l, 0,4l eller 0,5l glass når man bestiller "en øl". Det gir jo en usikkerhet ift hva årssnittet vil ende opp på, og vil endres alt ettersom om man lader mest om sommeren eller om vinteren. Med literpris (kWh-pris) vil det være mer forutsigbart.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:48
I dag fikk jeg faktura fra Fortum for lading på Kiwi Noresund.
Stod ca 35 minutter mens vi handlet. Fakturaen er på 42,-.
Så antakelig var ca 20 minutter gratis, og deretter 2,50 per minutt? Fakturaen sier ingen ting om tid/kWh, så jeg må bare gjette. Ladet med 22kW

Mens vi ladet benyttet vi toalettet og handlet for ca 1100,-.

Ikke sikkert jeg gidder koble til neste gang, fordi jeg egentlig ikke har behov for strøm der. Men artig å se at det fungerer :)

Artig å se at betalingen også virker, noe av poenget er jo nettopp å unngå at laderne blir blokkert av folk som egentlig ikke trenger lading. Jeg antar du stort sett ville plugget inn om den var gratis?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:59
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:48
I dag fikk jeg faktura fra Fortum for lading på Kiwi Noresund.
Stod ca 35 minutter mens vi handlet. Fakturaen er på 42,-.
Så antakelig var ca 20 minutter gratis, og deretter 2,50 per minutt? Fakturaen sier ingen ting om tid/kWh, så jeg må bare gjette. Ladet med 22kW

Mens vi ladet benyttet vi toalettet og handlet for ca 1100,-.

Ikke sikkert jeg gidder koble til neste gang, fordi jeg egentlig ikke har behov for strøm der. Men artig å se at det fungerer :)

Artig å se at betalingen også virker, noe av poenget er jo nettopp å unngå at laderne blir blokkert av folk som egentlig ikke trenger lading. Jeg antar du stort sett ville plugget inn om den var gratis?
Ja det virket utmerket. Kanskje litt klønete med en faktura istedenfor å ha et visa-kort tilknyttet brikken (evt kortterminal på laderen), men ingen krise. SMS kan jeg ikke benytte da jeg har jobbtlf.

Hadde ladingen vært gratis hadde jeg nok alltid sjekket om den var ledig, og plugget i om den var det. Såfremt jeg skulle handlet på Kiwi.

Men når den koster penger blir den nok fremover bare brukt ved behov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Electrix på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:54
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:48
I dag fikk jeg faktura fra Fortum for lading på Kiwi Noresund.
Stod ca 35 minutter mens vi handlet. Fakturaen er på 42,-.
Så antakelig var ca 20 minutter gratis, og deretter 2,50 per minutt? Fakturaen sier ingen ting om tid/kWh, så jeg må bare gjette. Ladet med 22kW

Mens vi ladet benyttet vi toalettet og handlet for ca 1100,-.

Ikke sikkert jeg gidder koble til neste gang, fordi jeg egentlig ikke har behov for strøm der. Men artig å se at det fungerer :)
Jeg tipper at de "ca 35" minuttene var litt over 41 minutter, det passer nemlig veldig godt til Fortums prising av 22 kW AC, 1 kr pr påbegynte minutt.

Kiwi Noresund har etter det jeg kan finne ut ikke 22kW AC stolpe?

Tesla skal vel uansett få ladet med 22kW fra en 43kW kontakt, men da til "fullpris".

Øyvind.h

#95
Sitat fra: Electrix på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:54
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:48
I dag fikk jeg faktura fra Fortum for lading på Kiwi Noresund.
Stod ca 35 minutter mens vi handlet. Fakturaen er på 42,-.
Så antakelig var ca 20 minutter gratis, og deretter 2,50 per minutt? Fakturaen sier ingen ting om tid/kWh, så jeg må bare gjette. Ladet med 22kW

Mens vi ladet benyttet vi toalettet og handlet for ca 1100,-.

Ikke sikkert jeg gidder koble til neste gang, fordi jeg egentlig ikke har behov for strøm der. Men artig å se at det fungerer :)
Jeg tipper at de "ca 35" minuttene var litt over 41 minutter, det passer nemlig veldig godt til Fortums prising av 22 kW AC, 1 kr pr påbegynte minutt.
Kan godt hende. Jeg mener vi stod rundt 35 minutter, og jeg tror også det stod noe på laderen om noe gratis ladetid. Men jeg leste ikke lappen så nøye, for det var ikke avgjørende for bruk om strømmen kostet 2kr per kWh eller 5kr per kWh :)

EDIT:
Om du zoomer inn på bildet ser du at det står «gratis 20 min i 2014 i butikkens åpningstid» (litt dårligere kvalitet etter opplasting her ser jeg, men du kan skimte teksten).
Mitt besøk var rett etter nyttår, så da betalte jeg antakelig 1kr per kWh og stod lenger enn jeg trodde? Merkelig hvor lang tid et toalettbesøk og en kjapp handlerunde tar.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emil

Sitat fra: cra på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:56
Jeg er i grunn enig i at snittprisen i løpet av året er viktigst, men jeg ser også "den psykologiske effekten" av å ikke vite om man får 0,33l, 0,4l eller 0,5l glass når man bestiller "en øl". Det gir jo en usikkerhet ift hva årssnittet vil ende opp på, og vil endres alt ettersom om man lader mest om sommeren eller om vinteren. Med literpris (kWh-pris) vil det være mer forutsigbart.

Men hurtiglader du så ofte at ladekostnaden blir viktig for totalkostnadene ved bilholdet vil du også bli såpass godt kjent med bil, ladere og tider at det blir forutsigbart.

Thomas Parsli

#97
Sitat fra: cra på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:56
Jeg er i grunn enig i at snittprisen i løpet av året er viktigst, men jeg ser også "den psykologiske effekten" av å ikke vite om man får 0,33l, 0,4l eller 0,5l glass når man bestiller "en øl". Det gir jo en usikkerhet ift hva årssnittet vil ende opp på, og vil endres alt ettersom om man lader mest om sommeren eller om vinteren. Med literpris (kWh-pris) vil det være mer forutsigbart.

Man vet hva man får (den strømmen som går inn på batteriet), men man vet ikke hvor lang tid det vil ta eller hvor mye det bil koste.

Omtrent som når vi betaler inngangspenger på Tusenfryd uten å vite hvor lenge vi kommer til å være der, hvor mye vi får gjort, hvor mye kø det blir eller hvordan været blir.

Hvis man er en mennesketype som "må vite" slikt på forhånd er kanskje heller ikke betaling per kWh løsningen, da SOC tross alt påvirker hva man faktisk får med seg?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Electrix

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. februar 2015, klokken 11:15
Sitat fra: Electrix på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:54
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:48
I dag fikk jeg faktura fra Fortum for lading på Kiwi Noresund.
Stod ca 35 minutter mens vi handlet. Fakturaen er på 42,-.
Så antakelig var ca 20 minutter gratis, og deretter 2,50 per minutt? Fakturaen sier ingen ting om tid/kWh, så jeg må bare gjette. Ladet med 22kW

Mens vi ladet benyttet vi toalettet og handlet for ca 1100,-.

Ikke sikkert jeg gidder koble til neste gang, fordi jeg egentlig ikke har behov for strøm der. Men artig å se at det fungerer :)
Jeg tipper at de "ca 35" minuttene var litt over 41 minutter, det passer nemlig veldig godt til Fortums prising av 22 kW AC, 1 kr pr påbegynte minutt.
Kan godt hende. Jeg mener vi stod rundt 35 minutter, og jeg tror også det stod noe på laderen om noe gratis ladetid. Men jeg leste ikke lappen så nøye, for det var ikke avgjørende for bruk om strømmen kostet 2kr per kWh eller 5kr per kWh :)

EDIT:
Om du zoomer inn på bildet ser du at det står «gratis 20 min i 2014 i butikkens åpningstid» (litt dårligere kvalitet etter opplasting her ser jeg, men du kan skimte teksten).
Mitt besøk var rett etter nyttår, så da betalte jeg antakelig 1kr per kWh og stod lenger enn jeg trodde? Merkelig hvor lang tid et toalettbesøk og en kjapp handlerunde tar.
Da er det nok en "fullpris hurtiglader" du har stått, jeg antok litt for fort at det var en 22 kW stolpe du ladet på siden du ladet 22 kW. 37 min ladetid der 20 min er gratis og 17 min a 2,50 skulle nok passe da hvis de runder ned til hele kroner på faktura.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kos

Hva er fordelen med tid ?
Hva er fordelen med Kwh ?

Er det så enkelt at tid er tilgjengelighet ?
KWH er hva du ønsker å kjøpe strøm?

Så hvorfor ikke betale i KWH siden det er det jeg skal ha ?
de fleste her inne kommer med argumenter som mange faktisk ikke forstår. KØ - lader når man ikke må osv

Hva som er dyrt er subjektivt - er du sulten er det da ok at en pølse koster 1000 kroner.
Om du holder på å svelte i hjel så er det ok med en pris på 1 million.

HVA er galt med KWH siden det er kun det jeg ønsker meg. Tid er noe som ingen trenger å betale for - tid kommer av seg selv.

elbil-1

Tror mange av de som er her og legger inn kommentarer kan tenke seg om to ganger før de svarer og faktisk lese det andre skriver, sette seg inn i problemstillingene de tar opp og forsøke å svare på det det blir spurt om...

Det er ikke så interessant å få et svar som bare er en oppramsing av vedkommendes egne meninger og interesser i en sak, kontra å faktisk få en refleksjon og et svar på det man har spurt om og hvor vedkommende som svarer faktisk forsøker å se saken fra vedkommendes side og svare med det som utgangspunkt.

Ha en god debatt!

elbil-1

Sitat fra: Sven-E på onsdag 11. februar 2015, klokken 12:54
Sitat fra: emil på onsdag 11. februar 2015, klokken 07:23
Nå var dette eksempelet laget for @elbil-1 sitt totalt urealistiske eksempel på familie som måtte selge fossilbilen og kjøpe elbil for å få økonomien til å gå opp siden han bare slang enda mer urealistiske ladekostnader ut i lufta.
Selv om det bare er et eksempel, så er det faktisk veldig realistisk.
Og det er kanskje ikke "måtte selge fossilbilen og kjøpe elbil for å få økonomien til å gå opp".
Men heller at det kan være veldig fornuftig å gjøre det.

I tillegg vil da en eventuell fossilbil de kunne hatt råd til ikke være av mest moderne og gjerrige sort, så forbruk på 0.5L/mil vil ikke være realistisk.
1998 Skoda Octavia kjører fint på ca. 0,5 på mila.  (Jeg har en venninne som kjører en slik.)
1997 Suzuki Baleno kjører helt greit på 0,55 på mila.  (Min forrige bil.)
Så 0,5 på mila er helt greit å regne med.  Vertfall på langtur som det her er snakk om.

Uansett, på den aktuelle ruten må man i tillegg slenge på 30kr i bomkostnader ved Østerholtheia og 50kr gjennom Vestfold hver vei for fossilbil.
Ikke nødvendigvis.  Nå vet jeg ikke om det finnes alternativ strekning akkurat der, men det er flere som slipper bompenger.  Bl.a. med handikappkort.

Strømmen de lader hos Tanta koster 15-20kr. Kan eventuellt kompenseres ved at de kjører elbil og ikke Tantas fossilbil mens de er der og i så måte går tanta også i pluss, men uansett tror jeg tanta tar den kostnaden uten å klage hvis hun vil ha familien på besøk. Ekstra kostnader til mat, varmtvann (dusj) o.l. overgår ladekostnadene flerfoldig.
Mange mennesker, og kanskje spesielt eldre, hadde nok reagert på dette.
Og selv hadde jeg ikke kunnet be om noe slikt.  Det er bare noe jeg ikke ville gjort.

++1

Emil har fortsatt ikke satt seg inn i problemstillingen min og svart på spørsmålene jeg stilte :)

emil

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 11. februar 2015, klokken 13:01
Sitat fra: Sven-E på onsdag 11. februar 2015, klokken 12:54
Sitat fra: emil på onsdag 11. februar 2015, klokken 07:23
Nå var dette eksempelet laget for @elbil-1 sitt totalt urealistiske eksempel på familie som måtte selge fossilbilen og kjøpe elbil for å få økonomien til å gå opp siden han bare slang enda mer urealistiske ladekostnader ut i lufta.
Selv om det bare er et eksempel, så er det faktisk veldig realistisk.
Og det er kanskje ikke "måtte selge fossilbilen og kjøpe elbil for å få økonomien til å gå opp".
Men heller at det kan være veldig fornuftig å gjøre det.

I tillegg vil da en eventuell fossilbil de kunne hatt råd til ikke være av mest moderne og gjerrige sort, så forbruk på 0.5L/mil vil ikke være realistisk.
1998 Skoda Octavia kjører fint på ca. 0,5 på mila.  (Jeg har en venninne som kjører en slik.)
1997 Suzuki Baleno kjører helt greit på 0,55 på mila.  (Min forrige bil.)
Så 0,5 på mila er helt greit å regne med.  Vertfall på langtur som det her er snakk om.

Uansett, på den aktuelle ruten må man i tillegg slenge på 30kr i bomkostnader ved Østerholtheia og 50kr gjennom Vestfold hver vei for fossilbil.
Ikke nødvendigvis.  Nå vet jeg ikke om det finnes alternativ strekning akkurat der, men det er flere som slipper bompenger.  Bl.a. med handikappkort.

Strømmen de lader hos Tanta koster 15-20kr. Kan eventuellt kompenseres ved at de kjører elbil og ikke Tantas fossilbil mens de er der og i så måte går tanta også i pluss, men uansett tror jeg tanta tar den kostnaden uten å klage hvis hun vil ha familien på besøk. Ekstra kostnader til mat, varmtvann (dusj) o.l. overgår ladekostnadene flerfoldig.
Mange mennesker, og kanskje spesielt eldre, hadde nok reagert på dette.
Og selv hadde jeg ikke kunnet be om noe slikt.  Det er bare noe jeg ikke ville gjort.

++1

Emil har fortsatt ikke satt seg inn i problemstillingen min og svart på spørsmålene jeg stilte :)

Sorry, har gått tom for betongstein, grillkull og gamle bildekk...

elbil-1

@emil:  TROLLING kalles det når man bare kaster ut av seg "tomprat" eller "tullprat" uten å sette seg inn i saken og svare på en hyggelig måte.

Da er det bedre å la være å svare....

Thomas Parsli

Jeg opplever "+1" fjaset og påstander om andres motiver som trolling, men kan vi ikke heler prøve å diskutere sak?

Jeg tviler på at Fortum/Kiwi priser hurtiglading basert på økonomien til de fattige eller prisen på bensing, de prøver
å finne markedspris.

Kiwi har hatt langvarige kampanjer som "bleieavtalen", "momsrabatt på frukt og grønt" -og Nøkkelhullprodukter.
Jeg opplever hurtigladingen som et lokketilbud, ikke et sosialt tiltak for lavtlønte/fattige eller et miljøtiltak.
Meg bekjent driver ikke Norgesgruppen med slikt...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA