Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P85D teknisk info

Startet av Havebigfun, lørdag 07. februar 2015, klokken 00:03

« forrige - neste »

Dennis

Ja rykter er gøy :D

Elon er nå kjent for å snakke litt for "høyt" til tider så må nok ta mye med en klype salt. Opptil flere uttalelser fra han på twitter har blitt tatt bort raskt etterpå.

Mippen

Sitat fra: Haknys på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:21
700 hk er samlet effekt på begge motorene, men hvordan elektronikken distribuerer effekten mellom motorene for optimalt grep og ytelser er selvsagt et annet regnestykke. Og det er vel der denne kw-visningen skaper forvirring. Tror jeg.

Hva man får ut på hjulene til enhver tid har jeg ikke sett hverken Tesla eller andre bilprodusenter gir noen lovnader om.

Kunne vært interessant å se hvordan bilen gikk med litt seige drag-dekk, og om det påvirket antall kw i displayet.

Med bedre grep så kanskje elektronikken øser på mer effekt? At bilen ikke spinner i dag betyr bare at TC-systemet er lynraskt og gjør jobben sin. Det trenger ikke å bety at det er mer å gå på...

Jeg mener det viktigste er hvordan bilen yter mot andre biler med like mange hk, og om den klarer de oppgitte ytelsene. Og der er den både svært konkurransedyktig (innenfor 0-180), har bedre veigrep enn de fleste biler jeg kjenner til og leverer iht. spesifikasjonene med tanke på ytelser (og mer til ref. siste *gratis* oppdateringer).

Men det er selvsagt greit å be Tesla om en oppklaring. Personlig er jeg mest nysgjerrig på denne lovnaden om økte ytelser i høyere hastigheter (ikke topphastighet som ble nevnt utenom). 6.2 oppdateringen gjorde ikke noe med det.

Dette er også spennende. Twitter-melding fra Elon Musk:

Sitat fra: Elon Musk@twitter0-60 mph in 2.8s is amazing. Sure'd be great if Model S could get there. Maybe it can.

Så fulgte han opp med:

Sitat fra: Elon Musk@twitterBeyond insane. Accel g>1.1 means car is literally faster than falling. Maybe good warm up act for April 30 event.

Og til slutt (eventen 30.April er egentlig lansering av en helt ny produktlinje):

Sitat fra: Elon Musk@twitterAnd Tesla owners. Definitely worth coming.

På toppen av det et par på TMC forumet som før meldingene til Musk hevdet at de har hørt fra Tesla ansatte med litt mer "inside" info at P85D har vært testet ned på 2-tallet på fabrikken.

Artig med rykter.  ;D

Finner ikke Twitter meldingene hans. Kan det være at de skaper litt rykter før datoen?
Fremtiden er elektrisk.

HåkonE

Disse Twitter meldingene var som svar til noen andres meldinger (i en diskusjon). Usikker på om de da kommer opp på hans twitter-side da....twitter kan jeg altså ingenting om. Står mer om det her:

http://electrek.co/2015/03/31/elon-musk-teases-a-2-8-0-60mph-p85d-time-1-1g-faster-than-falling-as-a-warmup-to-home-battery-event/

Kanskje de også er slettet? Var ingenting lovet i de meldingene, så rart om de så behov for å slette de.


Dennis

#378
Noen som har funnet noe info på hvorfor P85D får røde tall fra 235 til 250 km/t men ikke 85D?

Begynner å mistenke at 85D kan holde 250 km/t lengre og gå dit raskere siden den ikke har den gamle handicap motoren på slep når det kommer til hvilket turtall motoren kan gå på. Hvis den enda har samme utveksling som er litt uvisst. Det virker nesten som det bare er motoren foran som jobber når man kommer over ca 220.

Se bilde under for P85D med røde tall og 85D viser 250 som normalt. 85D har også hatt 250 i toppfart siden den kom og var kun P85D som fikk det nå i siste oppdatering.

Mippen

Hvor er 85D bildet hentet fra?
Fremtiden er elektrisk.

D.O

Haknys: p85d spinner...på tørr asfalt. I allefall 5m på alle 4 hjul og deretter videre på 2hjul et godt stykke(hakka r2). Men det virker som mye må klaffe med rett temp på både motor og batteri for å få ett skikkelig drag(selv om striplet linjer ikke er der). Merker selv stor forskjell fra gang til gang jeg har prøvd.
Selv på slip start er nok antispinn delvis aktivt.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

Sitat fra: Mippen på tirsdag 14. april 2015, klokken 12:57
Hvor er 85D bildet hentet fra?

85D bildet er hentet fra et P85D/85D event som Tesla arrangerte i Tyskland.

Brakar

Sitat fra: Mippen på tirsdag 14. april 2015, klokken 08:03
Sitat fra: Amper på lørdag 11. april 2015, klokken 17:23
Jeg tror ikke vi får 700 hk... motorene leverer nok det de skal, men hvis de ikke leverer samtidig så er dette en feilinformering ved salg av bilen. Alle forventer at vi skal få oppleve en full effekt som er oppgitt..

Jeg har sendt inn en klage på min bil.  Ref. til ca. 400 kw på wattmeter og bedt de opplyse om eller når jeg får 700 hk full funksjon på likt..   >:( :-\ >:(

Det star klart og tydelig motoreffekt. Dvs. effekten motoren yter til sammen. Bilen har 700 hk men det betyr ikke at de er tilgjengelig samlet. Hvis man kjøper en Porsche for eksempel får man også oppgitt motoreffekten men hvis man kjører bilen på rulle vil bilen vise mindre tilgjengelig effekt da mye forsvinner på veien.

Interessant nok står det "motoreffekt" kun på P85D, ikke på de andre. Det har jeg ikke lagt merke til tidligere, er det noe som har kommet i det siste?

Forøvrig, eksempelet med Porsche er greit nok, jeg kan akseptere tap i drivverk osv. Men dersom du f.eks. tester to nesten identiske Porsche'er mot hverandre, der den ene har oppgitt effekt på 400HK, den andre 700HK. Da vil jeg tro at det vil være en proporsjonal forskjell mellom de to i ytelsestesten også? Antakelig vil det også være betydelig forskjell på aksellerasjonstider 0-100, 100-200 osv.?

I tilfellet med P85D, så har vel den vist seg å ha mye mer dreiemoment enn gamle P85, men omtrent samme antall hestekrefter. Den har vel også relativt sammenlignbare aksellerasjonstider med P85 fra 50-60 km/t og oppover...
P85D
P85+ (Solgt)

Mippen

Ok, har dessverre ikke planer om å teste toppfart her hjemme. :)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

En elmotor mister mye effekt på slutten, derfor blir forskjellen i ytelse i høyere hastighet mindre. Hadde man hatt et ekstra gir ville forskjellen vært enorm. Det skille fossilbiler fra elbiler. De har en annen utveksling. Du kan til sammenligning forsøke å sykle sprint med et gir mot en sykkel med mange gir.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Det er vel også sånn i fysikkens verden at det skal ganske store effekt økninger til for å endre akselrasjon og fart vesentlig. Defor er det ikke så stor forskjell på bilene.
Fremtiden er elektrisk.

Amper

#386
Jeg synes nå dette er veldig enkelt.  Tesla har markedsført 700 hk og det var hovedgrunnen som fikk meg til å bytte/oppgradere. Og det er mange der ute som har kjøpt bilen med 700 hk i tankene...  Jeg trodde i utgangspunktet de ikke ville komme med mer enn 500-550hk når jeg forsto de skulle lansere 4wd.  Men når Tesla overrasket med 700 hk og bilen ville få ca. 300 hk/tonn mot 200 hk/tonn i min p85.  Dette fikk på helt andre tanker.. og bestilte p85d. 

Effekt må alltid holdes igjen ved lavere hastigheter for ellers bli det bare hjulspinn.. konstant moment er helt ideelt som er akkurat det el-motoren gir, slik er det for både p85 og p85d. D modellen har den store fordelen av ekstra trekk på fremhjulene som gjør at den kan komme raskere i gang..

Forskjellen i akselerasjon blir mindre etterhvert som hastigheten øker og nå ser vi tester viser relativ liten forskjell på p85 og p85d fra ca. 100km/t og oppover.

Referanse til andre bilers driverkstap etc. er helt irrelevant og har ikke noe i denne diskusjonen og gjøre.
   
Jeg kjøpte bilen fordi jeg ville 300 hk/tonn fordelt over 4 hjørner...  altså 50% mer hk/tonn enn i p85. I virkeligheten ser det ut som vi har fått 10% mer effekt/tonn i følge aks målingene på youtube (bb - bjørns video).

Tesla har misledet meg fullstendig hvis de ikke kommer med en ny software som tar ut mer effekt. Jeg kan leve kortere intervaller.. men uteblir dette vil jeg kreve heving av kjøpet.

Jeg avventer fortsatt svar fra tesla..  og jeg tipper det er bare 1 av 10 der ute som forstår at de ikke har 700 hk tilgjengelig...  tipper skarve 500-550 hk...   :-\
P85D :o)

Krishell

Sitat fra: Amper på tirsdag 14. april 2015, klokken 15:49

Jeg synes nå dette er veldig enkelt.  Tesla har markedsført 700 hk og det var hovedgrunnen som fikk meg til å bytte/oppgradere. Og det er mange der ute som har kjøpt bilen med 700 hk i tankene...  Jeg trodde i utgangspunktet de ikke ville komme med mer enn 500-550hk når jeg forsto de skulle lansere 4wd.  Men når Tesla overrasket med 700 hk og bilen ville få ca. 300 hk/tonn mot 200 hk/tonn i min p85.  Dette fikk på helt andre tanker.. og bestilte p85d. 

Effekt må alltid holdes igjen ved lavere hastigheter for ellers bli det bare hjulspinn.. konstant moment er helt ideelt som er akkurat det el-motoren gir, slik er det for både p85 og p85d. D modellen har den store fordelen av ekstra trekk på fremhjulene som gjør at den kan komme raskere i gang..

Forskjellen i akselerasjon blir mindre etterhvert som hastigheten øker og nå ser vi tester viser relativ liten forskjell på p85 og p85d fra ca. 100km/t og oppover.

Referanse til andre bilers driverkstap etc. er helt irrelevant og har ikke noe i denne diskusjonen og gjøre.
   
Jeg kjøpte bilen fordi jeg ville 300 hk/tonn fordelt over 4 hjørner...  altså 50% mer hk/tonn enn i p85. I virkeligheten ser det ut som vi har fått 10% mer effekt/tonn i følge aks målingene på youtube (bb - bjørns video).

Tesla har misledet meg fullstendig hvis de ikke kommer med en ny software som tar ut mer effekt. Jeg kan leve kortere intervaller.. men uteblir dette vil jeg kreve heving av kjøpet.

Jeg avventer fortsatt svar fra tesla..  og jeg tipper det er bare 1 av 10 der ute som ikke forstår at de ikke har 700 hk tilgjengelig...  snarere skarve 500-550 hk...   :-\
590hk.. mangler 100 ;)
men uansett ville jeg hevet kjøpet hvis jeg var deg. Håper du gjør det også

Mippen

#388
Sitat fra: Amper på tirsdag 14. april 2015, klokken 15:49

Jeg synes nå dette er veldig enkelt.  Tesla har markedsført 700 hk og det var hovedgrunnen som fikk meg til å bytte/oppgradere. Og det er mange der ute som har kjøpt bilen med 700 hk i tankene...  Jeg trodde i utgangspunktet de ikke ville komme med mer enn 500-550hk når jeg forsto de skulle lansere 4wd.  Men når Tesla overrasket med 700 hk og bilen ville få ca. 300 hk/tonn mot 200 hk/tonn i min p85.  Dette fikk på helt andre tanker.. og bestilte p85d. 

Effekt må alltid holdes igjen ved lavere hastigheter for ellers bli det bare hjulspinn.. konstant moment er helt ideelt som er akkurat det el-motoren gir, slik er det for både p85 og p85d. D modellen har den store fordelen av ekstra trekk på fremhjulene som gjør at den kan komme raskere i gang..

Forskjellen i akselerasjon blir mindre etterhvert som hastigheten øker og nå ser vi tester viser relativ liten forskjell på p85 og p85d fra ca. 100km/t og oppover.

Referanse til andre bilers driverkstap etc. er helt irrelevant og har ikke noe i denne diskusjonen og gjøre.
   
Jeg kjøpte bilen fordi jeg ville 300 hk/tonn fordelt over 4 hjørner...  altså 50% mer hk/tonn enn i p85. I virkeligheten ser det ut som vi har fått 10% mer effekt/tonn i følge aks målingene på youtube (bb - bjørns video).

Tesla har misledet meg fullstendig hvis de ikke kommer med en ny software som tar ut mer effekt. Jeg kan leve kortere intervaller.. men uteblir dette vil jeg kreve heving av kjøpet.

Jeg avventer fortsatt svar fra tesla..  og jeg tipper det er bare 1 av 10 der ute som ikke forstår at de ikke har 700 hk tilgjengelig...  snarere skarve 500-550 hk...   :-\


Nå vet ikke jeg hvor aktiv du har vært på denne siden og på nettet generelt før du bestilte din P85D. De fleste som har vært på denne siden en stund har sikkert fått med seg alle diskusjonene som gikk på nettet i tiden etter lanseringen av P85D angående reell effekt. Lenge før bilen ble levert ut til kunder hadde flere av oss teorier om at bilen ikke tar ut all effekten på en gang bla. pga det er så stor forskjell i ytelsen på de to motorene. Det var også teorier om at den ene motoren hadde en annen utveksling enn den andre - derfor kunne ikke de yte maksimalt på samme tid. En annen poeng var i forhold til dreiemoment. Under akselrasjon er det dreiemomentet man har mest nytte av. Å la motorene møtes på maksimalt dreiemoment i stedet for topp effekt i hk vil man derfor få et mye mer brutalt skyv. På Tesla når man maks dreiemoment før man når maks effekt. Siden det er to ulike motorer er det ikke sikkert effekt/moment sammensettningen på de to motorene passer over ens. At det derfor er mer gunstig å ha høyest mulig dreiemoment i stedet for å gå etter høyest mulig toppeffekt i hk. Bilen har som sagt 700 hk men siden det er to ulike motorer må de gjøre grep for å utnytte denne kraften mest mulig. De kan sikkert få bilen til å yte 700hk i toppeffekt men det kan hende den vil gå dårligere da momentkurven til de to motorene gjerne ikke møter hverandre der de skal, og da vil man i stedet få en tregere bil.

Man må ikke bare se på effekten i HK. En bil som har "lavt"dreiemoment har dårlig bunndrag. Den våkner ikke før den kommer på høyt turtall.  Her får man en bil som har et sinnsykt dreiemoment som gjør at den sparker fra 0 med G krefter her i fra og til himmelen. Ikke minst har den en respektabel toppeffekt samlet. Til sammen flytter det en bil på 2,2 tonn på rundt 3 sekunder. Skjønner ikke at dere er skuffet.... En Lamborghini Aventador har 690nm i maksimalt dreiemoment, en P85D har 930 NM. Ikke rart Lamboen blir knust i akselrasjon før de kommer opp i skikkelig fart. Lamboen har fordelen av vanlig utveksling i høy fart slik at den bare kan fortsette, mens på elmotoren vil effekten avta når den kommer opp større hastighet pga bare 1 "gir".
Fremtiden er elektrisk.

Amper

Sitat fra: Mippen på tirsdag 14. april 2015, klokken 16:24
Sitat fra: Amper på tirsdag 14. april 2015, klokken 15:49

Jeg synes nå dette er veldig enkelt.  Tesla har markedsført 700 hk og det var hovedgrunnen som fikk meg til å bytte/oppgradere. Og det er mange der ute som har kjøpt bilen med 700 hk i tankene...  Jeg trodde i utgangspunktet de ikke ville komme med mer enn 500-550hk når jeg forsto de skulle lansere 4wd.  Men når Tesla overrasket med 700 hk og bilen ville få ca. 300 hk/tonn mot 200 hk/tonn i min p85.  Dette fikk på helt andre tanker.. og bestilte p85d. 

Effekt må alltid holdes igjen ved lavere hastigheter for ellers bli det bare hjulspinn.. konstant moment er helt ideelt som er akkurat det el-motoren gir, slik er det for både p85 og p85d. D modellen har den store fordelen av ekstra trekk på fremhjulene som gjør at den kan komme raskere i gang..

Forskjellen i akselerasjon blir mindre etterhvert som hastigheten øker og nå ser vi tester viser relativ liten forskjell på p85 og p85d fra ca. 100km/t og oppover.

Referanse til andre bilers driverkstap etc. er helt irrelevant og har ikke noe i denne diskusjonen og gjøre.
   
Jeg kjøpte bilen fordi jeg ville 300 hk/tonn fordelt over 4 hjørner...  altså 50% mer hk/tonn enn i p85. I virkeligheten ser det ut som vi har fått 10% mer effekt/tonn i følge aks målingene på youtube (bb - bjørns video).

Tesla har misledet meg fullstendig hvis de ikke kommer med en ny software som tar ut mer effekt. Jeg kan leve kortere intervaller.. men uteblir dette vil jeg kreve heving av kjøpet.

Jeg avventer fortsatt svar fra tesla..  og jeg tipper det er bare 1 av 10 der ute som ikke forstår at de ikke har 700 hk tilgjengelig...  snarere skarve 500-550 hk...   :-\


Nå vet ikke jeg hvor aktiv du har vært på denne siden og på nettet generelt før du bestilte din P85D. De fleste som har vært på denne siden en stund har sikkert fått med seg alle diskusjonene som gikk på nettet i tiden etter lanseringen av P85D angående reell effekt. Lenge før bilen ble levert ut til kunder hadde flere av oss teorier om at bilen ikke tar ut all effekten på en gang bla. pga det er så stor forskjell i ytelsen på de to motorene. Det var også teorier om at den ene motoren hadde en annen utveksling enn den andre - derfor kunne ikke de yte maksimalt på samme tid. En annen poeng var i forhold til dreiemoment. Under akselrasjon er det dreiemomentet man har mest nytte av. Å la motorene møtes på maksimalt dreiemoment i stedet for topp effekt i hk vil man derfor få et mye mer brutalt skyv. På Tesla når man maks dreiemoment før man når maks effekt. Siden det er to ulike motorer er det ikke sikkert effekt/moment sammensettningen på de to motorene passer over ens. At det derfor er mer gunstig å ha høyest mulig dreiemoment i stedet for å gå etter høyest mulig toppeffekt i hk. Bilen har som sagt 700 hk men siden det er to ulike motorer må de gjøre grep for å utnytte denne kraften mest mulig. De kan sikkert få bilen til å yte 700hk i toppeffekt men det kan hende den vil gå dårligere da momentkurven til de to motorene gjerne ikke møter hverandre der de skal, og da vil man i stedet få en tregere bil.

Man må ikke bare se på effekten i HK. En bil som har "lavt"dreiemoment har dårlig bunndrag. Den våkner ikke før den kommer på høyt turtall.  Her får man en bil som har et sinnsykt dreiemoment som gjør at den sparker fra 0 med G krefter her i fra og til himmelen. Ikke minst har den en respektabel toppeffekt samlet. Til sammen flytter det en bil på 2,2 tonn på rundt 3 sekunder. Skjønner ikke at dere er skuffet.... En Lamborghini Aventador har 690nm i maksimalt dreiemoment, en P85D har 930 NM. Ikke rart Lamboen blir knust i akselrasjon før de kommer opp i skikkelig fart. Lamboen har fordelen av vanlig utveksling i høy fart slik at den bare kan fortsette, mens på elmotoren vil effekten avta når den kommer opp større hastighet pga bare 1 "gir".



Jeg synes du synser noe veldig og snakker som en elmotor levere moment og effektkurver som fossilmotorer..


Her er link til kurvene for tesla sine modeller før 4wd..  og jeg forventer 4wd motorene er relativt like.. utveksling justerer bare vinklene og utstrekningen i kurvene.

http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=23100&d=1370283832


uansett, bør Tesla oppgi max. effekt tilgjengelig effekt til benyttelse under kjøring... ikke teoretiske tall som ikke vi kan nyttegjøre..  Hva skal enn med slike unyttige tall til egentlig ?????  >:(
P85D :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA