Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Billigste ladekabel for Tn-nett?

Startet av Elmar, fredag 06. februar 2015, klokken 21:38

« forrige - neste »

Elmar

Hva er billigste ladekabel/løsning for å lade på TN-nett?

Ser Volvo selger en Mennekes 13A ladekabel for noe under 4000,- SEK i Sverige, noen som har prøvd denne eller andre typer og hvilken er billigst? Virker ladekabelen til BMW i3 på Zoe?
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

emil

Hvis saktelading på schuko (eller annen 230V/16A) er kritisk for bruken eller en kjøretur ville jeg ikke stolt på noe annet enn hytte-bøtta eller den kommende Zaptec kladden. Flere har rapportert om problemer med lading på garantert TN-nett med Renault sin egen ladekladd.

Hvis saktelading bare er i kategorien "veldig greit", men hvis det er krise kan kjøre til en 22kW ladestolpe, skal i teorien alle Type2 ladekladder (som f.eks BMW og VW) fungere.

Men prøv før kjøp uansett merke.

Elmar

Takk for svar, er ikke avhengig av den, men tenkte den kunne stå i 8 timer mens jeg er på jobb for litt strøm og ikke minst forvarming/kjøling av kupe før jeg kjører hjem.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

emil

Hvis noen på jobb har en VW eller BMW er det jo bare å spørre om å få prøve. Det er uansett ingenting som går i stykker hvis det ikke fungerer. Eneste er at bilen enten lader eller klager over et eller annet og ikke vil lade.

Trond.m

For å kunne lade uten hytteladeren i TN- nett ville utvilsomkt kjøpt flexicharge kabelen fra Renault. I Sverige har den en veiledende pris på kr 4390 SEK. Sikkert ikke vanskelig å få 10 % rabatt på denne prisen, og da snakker vi om ca 3700 NOK. I norge koster den tilsvarende kabel i "Norgesutgave" over 6000 kr og er låst til 10A. I følge den svenske Zoe brosjyren så er den svenske (europeiske) utgaven Flexi - dvs at den switcher om til 13A dersom den plugges inn i en spesial Schuko kontakt "Green'up access kontakt fra L'egrand). Dersom du ikke har en slik kontakt antar jeg at du kan "simulere" det ved å holde en magnet på siden av kontakten når du kobler den inn. Jeg har samme type kontakt til min trilling, og kan ved behov øke ladehastigheten fra 8A til 13A på denne måten. Det er kun en bryter i ladeklumpen som aktiveres, og dersom du har en 16A kurs så er dettr helt trygt. Denne kabelen leveres standard med alle Zoe i Frankrike fra 2014.

Elmar

Skulle kjøpe Flexi saken (eller den som fulgte med den første utgaven av bøtta, usikker på om det var den, eller en annen kabel for TN) med bilen, selger sa de hadde noen liggende som det virket som jeg kunne få rimelig, men når bilen kom var disse borte, fikk aldri noen eksakt pris på denne, men fikk inntrykk av at den koster 6-7000,- her i Norge.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

Trond.m

#6
Ja, det stemmer. Jeg fikk låne en slik kabel, og den er i motsetning til den europeiske utgaven låst til 10A. Har spurt Renault Norge om hvorfor det er slik, men fikk aldri noe svar (selv etter et par purringer). Men jeg fant en deleliste for Renault sentralt, og det er tydeligvis en egen norgesversjon.

De første som kjøpte gule bokser fikk denne kabelen med gratis. Grunnen var at de første boksene hadde schuko kontakt ut, og dermed måtte ha denne kabelen. Derfor måtte de gi bort kabelen til de som kjøpte gul boks i september / oktober 2014. Egentlig synd at de gikk bort fra dette, fordi ladekabelen var nyttig for mange for å lade på arbeidsplassen (uten å ødelegge ryggen med,å løfte 27 kg ut og inn av bilen.

ZOE

Jeg har testet original BMW I3 lader på min Zoe  og det virket . Virket som det gikk ganske sakte. Men den ladet.
Dette var selvfølgelig på TN nett.

Forøvrig ladet I3 tilsynelatende ganske sakte på 22KW punktet jeg bruker på jobb

Trond.m

Det var interessant at man kan bruke en lader fra en annen bil i en nødsituasjon. Jeg ville aldri ha kjøpt BMW laderen. Leser på deres forum at det er mange som har måttet bytte eller kjøpe ny lader pga. dårlig kvalitet. (lekkasje, ledningsbrudd etc). Istedet for tysk kvalitet har BMW satset på en amerikansk lader: antakelig for å spare noen kroner.

Elmar

Leste også at det var problemer med kvaliteten på disse til i3, ligger en ny på finn til 2200,- og vurderte denne.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

emil

Sitat fra: TM på søndag 08. februar 2015, klokken 02:52
Det var interessant at man kan bruke en lader fra en annen bil i en nødsituasjon. Jeg ville aldri ha kjøpt BMW laderen.

Må husket at det ikke er noen lader, men en ladekabel/laderegulator. I det øyeblikket den og bilen er enige om kommunikasjonen og bilen starter ladingen går strømmen rett igjennom som om det bare var en helt vanlig dum ledning. I tillegg er det standarder som alle skal følge og dermed skal en hvilken som helst kladd fungere på hvilkensomhelst bil bare kontakten passer. Blir det samme som Type2 ladestolper. Innholdet i disse er i prinsippet det samme som i kladden.

Dette fungerer om hverandre på alle biler og alle kladder/stolper. Det er kun fordi Zoe er litt kresen på typen strømnett at det blir noen utfordringer der. Alt enkelte bilprodusenter/importører/forhandlere krever at du kun bruker original ladekladd for at garanti skal gjelde (http://www.dinside.no/926413/naa-blir-elbileierne-sinte) er bare tull.

Elmar

Prøver med et nytt spørsmål til dere, prøver å sette meg inn i mulighetene før jeg velger.

På jobb har jeg tilgang til TN-nett, schuko og rødt industristikk 400v 16A, finner veldig lite info om dette rød 16a stikket på nett.

Hvilken effekt får jeg på dette industristikket, er det 11kW? og hvis jeg kobler en vanlig tn-lader (med kladd) til schuko stikket på samme kurs, får jeg ut samme effekt?

Eventuelt hvilken ladekabel/stasjon bør jeg ha for å få best effekt? Vil jeg få 11kw ved å bruke en justerbar ladestasjon som Ratio med 32A stikk og en overgang fra rødt 16a til rødt 32a stikk?

2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

emil

Sitat fra: Elmar på onsdag 11. februar 2015, klokken 22:01
Prøver med et nytt spørsmål til dere, prøver å sette meg inn i mulighetene før jeg velger.

På jobb har jeg tilgang til TN-nett, schuko og rødt industristikk 400v 16A, finner veldig lite info om dette rød 16a stikket på nett.

Hvilken effekt får jeg på dette industristikket, er det 11kW? og hvis jeg kobler en vanlig tn-lader (med kladd) til schuko stikket på samme kurs, får jeg ut samme effekt?

Med schukoladekabel vil du få ca 2kW, med riktig trefase laderegulator vil du få 11kW forutsatt at ingen andre bruker den samme kursen til andre ting.

Sitat
Eventuelt hvilken ladekabel/stasjon bør jeg ha for å få best effekt? Vil jeg få 11kw ved å bruke en justerbar ladestasjon som Ratio med 32A stikk og en overgang fra rødt 16a til rødt 32a stikk?

http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner

Disse skal da gjøre nytten, enten en ren 16A eller en 32A med riktig overgangskabel og justert til 16A ladestrøm.

Elmar

Sitat fra: emil på onsdag 11. februar 2015, klokken 22:10
Sitat fra: Elmar på onsdag 11. februar 2015, klokken 22:01
Prøver med et nytt spørsmål til dere, prøver å sette meg inn i mulighetene før jeg velger.

På jobb har jeg tilgang til TN-nett, schuko og rødt industristikk 400v 16A, finner veldig lite info om dette rød 16a stikket på nett.

Hvilken effekt får jeg på dette industristikket, er det 11kW? og hvis jeg kobler en vanlig tn-lader (med kladd) til schuko stikket på samme kurs, får jeg ut samme effekt?

Med schukoladekabel vil du få ca 2kW, med riktig trefase laderegulator vil du få 11kW forutsatt at ingen andre bruker den samme kursen til andre ting.

Sitat
Eventuelt hvilken ladekabel/stasjon bør jeg ha for å få best effekt? Vil jeg få 11kw ved å bruke en justerbar ladestasjon som Ratio med 32A stikk og en overgang fra rødt 16a til rødt 32a stikk?

http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner

Disse skal da gjøre nytten, enten en ren 16A eller en 32A med riktig overgangskabel og justert til 16A ladestrøm.

Oversikten som er laget her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16771.0.html

Ser det ut som de som er rene 32A ikke går på 16A....
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

emil

Siden du ikke kan justere ladeeffekten fra bilen må du ha en laderegulator som er justerbar. De linket til fra elbilhjelpen skal være det etter beskrivelsen som står på produktet og de bør fungere med riktig overgangskabel så lenge laderegulatoren er godkjent for høyere effekt enn kontakten (ikke bruk f.eks 16A laderegulator på en 32 kontakt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA