Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fuktighet med høyspennings feil og powerlimit på Li batteri

Startet av Marsto, fredag 06. februar 2015, klokken 20:14

« forrige - neste »

BauDemo

Sitat fra: Lynet på mandag 09. mars 2015, klokken 07:54
Når den er mer merket 470K sier det 470kiloohm i mitt hode, eller er det merkingen som er misvisende?
Helt enig at en som tåler mer bør installeres.
No - this is 47 Ohm. 0 is multiplier, K is tolerance class. 
Use google - http://www.hvrapc.com/useries.asp

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Lynet

Oi det var skummel merking!! Hadde gått fem på der jeg ja.
Men samtidig stemte det ikke med 470K på en precharge-motstand da, ville gått laaaaaang tid å fullføre precharge  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

edybvik

Har kjøpt inn nye motstander og fått loddet motstand på kortet, samt byttet ledninger som var brent/smeltet.
Satte tilbake MLEC kortet og trillet batteriet inn under bilen og koblet på ledningene, men power limit lampen lyser fremdeles.
Antar at denne "power limit " feilmeldingen må slettes enten i PCU eller på batteriet før bilen kan kjøres?
Kanskje noen vet?

bcx238h

#18
(Denne tråden og denne her fra Trøndelag Elbilforeningen Think City Enerdel Lithium batteri høyspenningsfeil i fuktig vær hører nok sammen)

Legger mitt bidrag med inn her også:

Hei og hå!

Sjeldent at det regner som bare det i Hammerfest, men det begynte i går og hele dagen i dag.
Satt Think-en på lading i går, siden det bare var 5-10% igjen.
Så la jeg merke til i morges at det var bare 15kWh registrert av ICCB-en i kabelen til bilen. Snodig! Da jeg slo på tenninga var det bare mellom 70-80% strøm på batteriet.
Skulle kjøre til foreldrene mine. Etter noen sekunder lyste den røde trekanten for "høyspenningsfeil" som også forhindrer lading ifølge brukerhåndboka.
Prøvde å kjøre, så kom også "Powerlimit" lampa på. Etter en kort stund kutter den helt framdrifta, akkurat som beskrevet i det første bidraget (Trøndelag tråd).
Fikk kjørt en runde gjennom nabolaget for å komme meg tilbake og bytte bilen.
Da jeg kom tilbake, sjekket jeg Think-en igjen. Samme problem!
Åpnet panseret og så vann "overalt". Må ha kommet gjennom det der "plastgrindet" i midten av panseret. Det var vann på omtrent samtlige hoyspenttilkoblinger og andre kabler.  >:(
Prøvde å tørke og la en svart søppelsekk over alt under panseret og lukket det igjen. Håper det kan tørke nå!

Siden jeg ikke har beveget bilen, kan jeg ikke bekrefte at det problemet har årsak i en utett batterikasse.

Jeg håper at det vil ordne seg "av seg selv".
Hvis det fungerer med tørking i noen dager, må jeg lage et eller annet som beskytter alle tilkobling for å bli druknet.
Elektrisitet og vann er dessverre dårlige venner!

worry

Hei,
Du har rett i at vann på feil plass har ødelagt mye for Think.
Min erfaring er at vann renner ned langs frontruta og deretter rett ned på PCUen, og kablene der. Vannet finner veien også inn i de svarte plaststrømpene, de som har langsgående splitt. Forrige eier av min bil gjorde en stor jobb med å rense og tørke pluggene og ledningene til pluggene (det grodde nesten mose inni disse strømpene).
Han la fugemasse mellom frontrute og det svarte plasdekselet. Til slutt vanntett beskyttelse over PCU og motor, for å hindre sprut. Det har ikke vært problem med fukt etter det.
Batterikassa har også vært ute og ble tettet i flensen mellom bunnplate og sidevegger. Her er det kun punktsveiset, pluss noe lim. Det holder ikke i lengden. Det var rust inni kassa, men det hadde ikke kommet så langt at elektronikken feilet.
Think lithium

bcx238h

I dag ... etter noen (tørke-)dager under verandaen ... kjørte jeg en runde gjennom nabolaget.
Det lyste riktignok det berømte røde lynet, men ellers lyste "alt annet" grønt.

Så jeg rygget opp bakken for å kunne trille ned i nødstilfellet. Jeg klarte de 150m til den første toppen. Så prøvde jeg å kjøre framover og plutselig kuttet elektronikken ut framdriften med "Power Limit" lampa og "effektmåleren" gikk rett til bunns.
Ja vel...siden jeg regnet med at det kan være overslag i motoren og ingen annen plass, ville jeg få motoren til gå rundt og kanskje bli varm.

Startet altså igjen og kjørte videre opp neste bakken osv.
Selv om det røde lynet lyste igjen, fikk jeg kjøre både i E og D og R uten en ny stans.
Rekupering fungerte også, altså må feilen har blitt borte, siden det egentlig ikke skulle fungere når det ligger en aktiv høyspennings feil i systemet. Stanset bilen. Slo av og på tenninga og - voilà - ingen feil.
Koblet til ladekabelen og ladinga fungerte også igjen.

Demonterte panseret igjen og "monterte" det der merkelig gjennomsiktige plastcoveret over PCU-en. Dessuten laget jeg et cover til av en svart søppelsekk som jeg fikk festet under luftfilterkassa og de slanger som går på tvers over PCU-en. Det coveret går over hele den venstre delen av motorrommet, slik at uønsket vann ikke renner over følsomme komponenter, slik som PCU-en, "vannkokeren" og selve motoren.
Kjørte 20km etter denne enkle modifikasjonen og heldigvis kom det noen regnbyger.
Coveret holdt seg på plassen og ingen fuktproblemer ellers med det første.

Da er jeg spent på hvordan det går videre...  ;D

mohpet

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA