Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fuktighet med høyspennings feil og powerlimit på Li batteri

Startet av Marsto, fredag 06. februar 2015, klokken 20:14

« forrige - neste »

Marsto

Hei. Min 2010 City med Li Ion batteri har nå nylig hatt et par tilfeller etter vask eller i veldig fuktig vær med mange dammer i veibanen at varsellampe høyspenningsfeil kommer på. Det etterfølges raskt av power limit hvor bilen kutter fremdriften til full stopp. Lading er heller ikke mulig etter dette. Opptørking i garasje over en dag eller to ser ut til å virke. Da er bilen kjørbar igjen. Er det noen som kan hjelpe meg med en diagnose/løsning eller har opplevd dette selv? Denne Thinken går i Trondheim.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

ElTorro

Har opplevd de samme.  Både ved vask, selv med svært forsiktig bruk av høytrykk, samt ved kjøring i vanndammer.

Har montert en vanlig Defa-kupevarmer i motorrommet som blåser varm luft over høytspenningskaplene som går inn til motoren.  Kobler inn morgen og ettermiddag 2 - 3 timer før start, sammen med kupevarmeren.  Dette har hjulpet.
> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

Marsto

Veldig interessant. Opplevde det samme med høytrykkspyler uten at motorrom ble vasket men spylte forsiktig inn i skjermbuer. Dette har jeg et sterkt ønske om å finne årsaken til. Dette problemet skaper uttrygghet for meg i trafikken. Takk for innlegget. Håper flere kan gi sine erfaringer, tips og råd om mulig årsak eller løsning på dette.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Arild69

Heisan
Tror jeg ville anbefalt å sjekke at batterikassen er tett. Jeg kjøpte en 2011 Think med Li batteri i februar 2014. En måned etter stod bilen med power limit og høyspentlampen lysende og bilen hverken ladet eller kjørte. Etter å ha levert bilen til Elbilmek var konklusjonen at 9 Rlecs kort (kretskort på batteripakken) hadde tatt kvelden pga av jevnt sig av fuktighet. Det som i mitt tilfelle hadde forårsaket skaden var at selve batterikassen ikke var tett noe som ble utbedret ved kjøp av ny batterikasse + rflecs kort i tillegg til at Elbilmek forseglet batterikassen. Så mitt råd er ta en tur til Elbilmek for å se om de kan gjøre noe forebyggende før skaden slår ut og for å forhindre større reparasjoner.

Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

Marsto

Heisan igjen. Takk for veldig nyttig info. Batteriet og kassen må sjekkes ut, ja. Jeg bor i Trondheim og har begrenset mulighet for transport til Elbilmek. Kanskje noen i Trondheim har kompetanse Enerdel Li batteriet og kassen?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Hei igjen. tok en grundig sjekk under bilen idag og dette er et bilde av fremkanten av Lithium batterikassen. Det ser ut til at det er 4 stk. hull som muligens ventilerer batterikassen og drenerer fuktighet. Disse hullene er også en mulighet for å få vann inn i batterikassen hvis man kjører gjennom en vanndam med litt dybde. Er dette riktig antakelse?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Fornybar

Opplevde noe av det samme da thinken var nesten tre år (2010-modell, litiumion). Stein Erik på rs Sandvika fikk ikke frem denne feilmeldingen da han prøvde bilen. Han gikk over alle koblingene i 400v anlegget, renset de og tettet de for å beskytte de mot videre irring.  Etter dette forsvant feilen.

Etter dette har vi satt bilen inn i isolert garasje med en avfukter  for å holde bilen mest mulig tørr. Var litt nølende til om dette var lurt om vinteren med tanke på mulig kondensnedslag på kretskort i Pcu m.m., men ingeniøren som ha reparert pcuene for rs Sandvika sier han ikke ha sett slike fuktskader på de pcuene han har reparert. Etter to vintre ser alt greit ut, men det er kanskje et poeng med en kontroll hos elbilmek?

edybvik

#7
Jeg har en ekstra Think med powerlimit problem. Den vil ikke kjøre og batteri symbolet lyser sammen med power limit som blinker. Det er satt inn nytt 12V batteri som er fulladet uten at det hjelper.
Jeg prøvde å koble batteri fra Thinken som virker til PCU på den som ikke virker. Samt koble jordledningen under setet mellom bilene. Det er vel ikke flere ledninger mellom batteri og bil enn de to til PCU og jordledningen?
Har ennå ikke tatt ned batterikassen selv, så jeg mangler den erfaringen.
Dessverre var resultatet samme som før... bare blinkende power-limit og batterifyllingsgrad nøyaktig som for batteriet som står i bilen - selv om jeg mener det er frakoblet :0(
Hvordan sendes informasjon om batteriladenivå fra batteri til PCU / måler på dashbord?
Noen som har tips om det finnes arbeidsmanual / tidligere erfaring med batteribytte?
All info mottas med takk :O)


Har nå tatt ned batterikassen og resultatet var :
- brent hovedkort på batterikassen - må byttes - tror ikke det er mulig å reparere
- litt sot og smelteskade på plastdeksel til nærmeste batteri - renses og gjenbrukes
- brente/smeltede kabler som er koblet til nederste del av hovedkortet - disse kan nok skjøtes om.

TenkDet

Hei. Hadde min Think (2009) hos Elbilmek i Asker for akkurat samme feil.
De bytta 12v-batteriet samt fant feil i en kontakt (se bildet).
OK nå
Think 2009 med Ebersprächer kjøpt aug. 2014. Bor i Oslo.
Hvorfor har jeg ikke kjøpt elbil før?

Marsto

Veldig mye fin informasjon i de siste innleggene. Har et spørsmål. Er det noen som har gitt en forklaring på hvorfor dette har skjedd? Dette er ikke gamle og utslitte men ganske nye kjøretøy. Nedsmelting av kretskort, tilkoblinger, kontakter osv.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

BauDemo

Sitat fra: edybvik på fredag 13. februar 2015, klokken 22:04
Har nå tatt ned batterikassen og resultatet var :
- brent hovedkort på batterikassen - må byttes - tror ikke det er mulig å reparere
- litt sot og smelteskade på plastdeksel til nærmeste batteri - renses og gjenbrukes
- brente/smeltede kabler som er koblet til nederste del av hovedkortet - disse kan nok skjøtes om.

What you are seeing is a exploded pre-charge resistor on the MLEC board.
This problem is well known in the US where - the current theory of why this happens is that someone tries to start the car two or more times with relatively short pauses (or no pauses) between the attempts while having heater or other high voltage consumer in "on" state.

The pre-charge resistor works fine for the first car start attempt - there are no consumers on the high voltage bus... the second start attempt though there is a high voltage consumer (the heater) that tries to draw 4kW through this little resistor and thus evaporating it.

Finding new or repairing damaged MLEC board is not easy.

I thought that this kind of damage was seen only on the US cars with direct heaters - do you have water heater or air heating core in the car?


laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

edybvik

Yes water heating with 4kw.  Do you know any details about this precharger?

BauDemo

Someone on the yahoo group wrote the model number of the resistor used - it was 47Ohm 3.5W resistor... I will see if I can find the model again and post again.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

BauDemo

According to the poster in yahoo groups the original resistor is
HVR APC U 211 SA470K 101.V
It is rated at 3.5W.

and it could be replaced with AY470KE which has compatible footprint but is rated at 4.5W...

I personaly think that this resistor needs to be moved away from the MLEC board and upgraded with at least 20W, maybe even 60W.



laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Lynet

Når den er mer merket 470K sier det 470kiloohm i mitt hode, eller er det merkingen som er misvisende?
Helt enig at en som tåler mer bør installeres.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA