Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dieseltank varsellampe?

Startet av calefranco, fredag 06. februar 2015, klokken 13:45

« forrige - neste »

calefranco

Jeg har hatt Kangoo'n min i 5 uker nå, og er overrasket at jeg ikke har hatt behov for å fylle diesel (til kupéoppvarming...) . Jeg kjører ikke veldig mye foreløpig, men er likevel noe overrasket siden selgeren (Motorforum) fortalte meg at det var en 13 liters tank, og at den brukte ca. en halv liter per time. Stemmer dette, og finnes det en varsellampe når tanken er nesten tom? Jeg slår på dieselvarmeren så å si hver gang jeg kjører nå som det er så kaldt (utenom veldig korte turer, fordi det ser ut som at det tar 10-15 min. før den har noe effekt)

Jejl

#1
Varsellampen tennes først når det er helt tomt for diesel.
Tror ikke du bruker en halv liter i timen ved normal bruk. Du kan kanskje bruke så mye hvis vifta står på trinn 4 med varmen på fullt konstant. Jeg tror ikke det går mer enn kanskje 2 dl i timen for å holde 22 grader når det er rundt 0 grader ute. Jeg tok forresten tiden her om dagen på hvor lang tid det tok for å få isfrie ruter i ca 4-. Jeg startet bilen og dieselvarmeren(jeg hadde ikke forvarmet den morgenen) og satte vifta på 4 med gjennbruk av luften, og etter 8 minutter var rutene 99% isfrie. Jeg har etterisolert vanntanken med 10 mm isolasjon så det er mulig den hadde litt varme igjen fra dagen før.

Jejl

Må rette litt på svaret mitt. Jeg har nå fylt diesel to ganger, og nå andre gangen kom varsellampen på før den var tom for diesel. Jeg fylte nå på ca 10 liter som det har tatt ca 6 uker å bruke opp. Jeg sitter endel i bilen med dieselvarmeren på under lunsj og papirskriving, så jeg kunne nok hatt dieselen endel lengre hvis jeg bare hadde brukt varmen under kjøring.

calefranco

Ok takk for svarene, Jejl. Ja, jeg har nå (endelig) fylt diesel tanken, etter 6 uker. Lampen begynte å lyse, i hvert fall i oppoverbakker. Fylte ca. 11 liter. Det er i hvert fall positivt at bilen ikke bruker så mye diesel til oppvarming  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA