Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Software problem BMW vs Fortum

Startet av TAS, torsdag 05. februar 2015, klokken 17:23

« forrige - neste »

LMOR

Det er flere som har ladet på 32A, og tabellen er laget ut i fra det. %-vis skal det stige ca som tabellen sier avhengig av hvor fulladet du er. Mange AC ladere er maks 16A.
Og bilen må selvfølgelig være innstilt på Max.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TrondW

Sitat fra: SE på onsdag 18. februar 2015, klokken 18:18
Sitat fra: TrondW på onsdag 18. februar 2015, klokken 15:15
Sitat fra: SE på tirsdag 17. februar 2015, klokken 15:10
Sitat fra: TrondW på lørdag 07. februar 2015, klokken 17:05
Sitat fra: TAS på fredag 06. februar 2015, klokken 21:51
Oppdaterte SW siste gang tidlig desember (Ifbm at det også ble skiftet en styringsenhet til IDrive).

Står på Fortum sin lader på Vestby. Får ikke satt i gang lading etter gjentatte forsøk. Må lade på type 2 og det tar jo sin tid...har aldri hatt dette problemet før og jeg har hatt bilen i snart ett år uten noen form for oppdatering av SW.

Forøvrig så prøvde jeg å starte hurtigladeren 4 5 ganger hvor den ladet ett minutt før den ga opp. Ringte inn og de prøvde å resette lader uten at det hjalp.
La du merke til AC ladefart? 10%-ish i timen eller 20%ish?  Jeg lurer veldig på om Kiwi - laderen skal gi i3 32A på AC...

La ikke merke til ladefart. På Vestby er det en egen 32 amp 3-fas stolpe ved siden av hurtigladeren, så jeg fikk nok 32 amp.
Ok. Synd. Jeg har forstått det slik at det er to 16A ladere i i3. Har tilgode å se at dette virker. Prøvd samtlige type 2 lade stasjoner jeg har vært innom. Får fart tilsvarende 16A. (ref. LMOR ladetabell). Lokalt servicested har ikke 32A lader, og ingen feil i diagnosesystemet. Mulig jeg regner feil? Setter i lader og kikker så på estimert tid frem til 100%.  Tar antall %det skal lades og deler på timene desimalt. Ønsket en AC-referanse lading med 32A.... Dukker nok opp.

Jeg har 32 amp lader hjemme. Det er stor forskjell på 16 og 32 amper på hjemmelading. Med mitt bruk av bilen ville jeg ikke klart meg uten 32 amp muligheten. For oss som kjører en del (hele dagen) så er biler med under 32 amp lading tilnærmet ubrukelige...Synd at ikke flere biler har denne muligheten.

Ladestasjoner med 32 amp i sentrum (med betaling) ville vært gull. Er ofte i Drammen hvor det fort blir hurtiglading. Dette kunne jeg unngått dersom det var en ladestasjon av type 2 32 amp som jeg kunne stått på en time mens jeg gjorde unne det jeg har fore. Holmestrand har et slikt opplegg (4 ladere i sentrum) aldri opptatt og dermed alltid ledig for de som faktisk har behov for strøm litt raskt, men ikke nødvendigvis "hurtigladingsraskt".
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Joakim Sveli

#17
Vi har noen utfordringer knyttet til ladere av typen DBT CEV og lading av BMWi3. På våre ladere av annet fabrikat forekommer ikke feilen.

Feilen arter seg som følger:

Tilkobling og oppstart av lading er ok og man kan se antall ampere telle opp på skjermen. I løpet av det første minuttet stanser dog ladingen av seg selv.

Feilen er diffus og forekommer ikke alltid. Det kan hjelpe å starte på nytt og forsøke flere ganger. Tirsdag kveld var jeg selv på Vestby og hjalp en BMWi3 eier som ikke fikk ladet. Vi klarte det på 5. forsøk. Vi har en rekke ganger forsøkt å gjenskape feilen ved hjelp av lånte i3 er og har da kun fått vellykkede ladinger.

Det skal selvsagt ikke være slik og vi jobber med saken opp mot produsenten og BMW. Vi ber om at alle som har opplevd denne feilen om å sende oss tidspunkt, ladernummer hvordan feilen så ut. Vi trenger denne info for å finne igjen ladingene i loggen og hente ut feilkoder til produsenten. Vi trenger også bilens regnr. slik at vi kan sjekke software-versjonen hos BMW. Send samtidig med evt. brikkenummer så vil dere få godskrevet kr 100 på deres ladebrikke, som takk for hjelpen!

Tilbakemelding sendes til: chargedrive.no@fortum.com

Vennlig Hilsen
Joakim Sveli
Fortum Charge & Drive
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Gatlas

Sitat fra: Joakim Sveli på torsdag 19. februar 2015, klokken 09:06
Vi har noen utfordringer knyttet til ladere av typen DBT CEV og lading av BMWi3. På våre ladere av annet fabrikat forekommer ikke feilen.

Feilen arter seg som følger:

Tilkobling og oppstart av lading er ok og man kan se antall ampere telle opp på skjermen. I løpet av det første minuttet stanser dog ladingen av seg selv.


Feilen er diffus og forekommer ikke alltid. Det kan hjelpe å starte på nytt og forsøke flere ganger. Tirsdag kveld var jeg selv på Vestby og hjalp en BMWi3 eier som ikke fikk ladet. Vi klarte det på 5. forsøk. Vi har en rekke ganger forsøkt å gjenskape feilen ved hjelp av lånte i3 er og har da kun fått vellykkede ladinger.

Det skal selvsagt ikke være slik og vi jobber med saken opp mot produsenten og BMW. Vi ber om at alle som har opplevd denne feilen om å sende oss tidspunkt, ladernummer hvordan feilen så ut. Vi trenger denne info for å finne igjen ladingene i loggen og hente ut feilkoder til produsenten. Vi trenger også bilens regnr. slik at vi kan sjekke software-versjonen hos BMW. Send samtidig med evt. brikkenummer så vil dere få godskrevet kr 100 på deres ladebrikke, som takk for hjelpen!

Tilbakemelding sendes til: chargedrive.no@fortum.com

Vennlig Hilsen
Joakim Sveli
Fortum Charge & Drive
Må få lov til å komme med en positiv melding til Fortum. Onsdag denne uken måtte jeg hurtiglade og kom meg frem til Fortum laderen på Furuset. Ingen andre som ladet og noen ganger betyr det at det er feil på lader. Rygget inntil og ingen feil eller ute av drift melding. Så da var det bare å koble til og lade med 50 KW. Alt var i orden og fikk fylt opp det jeg trengte. Må si at det var en herlig følelse at alt gikk etter planen den dagen. Det var deilig å eie en el-bil!! Håper at Fortum finner ut av feilen med BMW. Jeg skal melde i fra ved feil men håper jeg slipper å få frem feilen.  ;)
I3 eier fra 25.6 2014
Phantom Vision2 Drone

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA