Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jeg - en spekulant?

Startet av Leaf_2014, fredag 30. januar 2015, klokken 21:18

« forrige - neste »

Leaf_2014

Hurra, nå blir det snart elbil!  ;D  Men ikke Tesla, ser det ut til ...
Sitter med en fryst reservasjon (hvis ikke Tesla har ombestemt seg), dvs kan bestille en P85D til desemberpris. Det er ikke helt min stil å spekulere i kjøp og salg av bil, men er det direkte idiotisk å ikke kjøpe for så å selge ved overtakelse evt før?

Har fått med meg at noen synes det er umoralsk å spekulere på dette viset, synspunkter? Reserverte egentlig for eget bruk men en Vinglepetter skal frem og tilbake mange ganger før han kommer i mål.
Leaf 2014

ducktolate

Har du lyst og mulighet til å bytte BMWn med en Tesla så kommer du ikke til å angre. Det er jeg rimelig sikker på.
Jeg har kjørt Elbil siden 2011, siste året i en P85+. Kona tok den andre. (Leaf). Nå har du også bestilt en suveren bil til en OK pris det er ikke så mye å spekulere på om du har mulighet til å bytte.
Men skal du spekulere i kjøp for å selge så vet jeg ikke. Umoralskt er det ikke, det er lov å tjene penger på salg av bil. Spørsmålet er vel hvor mange slike som kommer til salgs? Du kan jo ikke selge reservasjonen din, du må selge bilen.

Leaf_2014

ducktolate - hadde egentlig tenkt å holde diskusjonen om hvorfor utenfor, men med Tesla må jeg nok leie en annen parkeringsplass enn den trange jeg har og de vokser ikke på trær rundt meg akkurat - samt at man er 5 stk som deler på en 16-amp sikring med lite utsikt til snarlig forbedring.

amund - takker for innspill (er jo det jeg ber om). Det er jo liten forskjell på ditt alt 1 og 3 når det gjelder moral synes jeg. Selger jeg den dag 1 så er ikke det særlig mindre spekulativt enn å videreselge med påslag før det. "Taperen" her er Tesla (som sitter igjen med mindre fortjenestemargin enn de skulle hatt), ikke den som kjøper bilen.

Alt 2 eksisterer ikke - bestillingen ble fryst i desember, så den er ikke bekreftet (så jeg får fremdeles tilbake 14900), og selv om jeg har det skriflig at jeg kan aktivere denne igjen til gammel pris kan det bli spennende å se om de prøver å trekke tilbudet. Har de glemt meg?

Jeg har i mange år (før Tesla) fabulert om at "aksjer har hatt gode år, eiendom har gått opp, men biler har gått ned ned ned. Nå må snart markedet snu, på tide å kjøpe bil!" - så hadde vært gøy bare for å la det gå troll i ord.

Hva med å selge den uten påslag, men med bruksrett 1 dag i året?  8) 8) 8)
Leaf 2014

Harlex

Ser ingen problemer med at du selger og tjener noen kr. Blir egentlig det samme for meg... Jeg bestilte i 2012 og fikk bilen (p85) veldig billig sett i lys av mange prisoppganger etter dette. Skulle jeg selge nå etter 15 mnd  vil jeg ha et lite verditap i forhold til andre som bestilte seinere. Skal jeg finne ut hva som burde være tap basert på der jeg betalte og selge til under dagens markedspris? Tror ikkje det nei.....
Du kan ikke gjøre feil verken med å beholde eller selge til markedspris.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Havebigfun

#4
Muligheten, å tjene penger på bilen synker gradvis ettersom det kommer flere P85D på finn- ca 23 idag- og det er muligens bare toppen av isfjellet. Spes om bilen din kommer sent er muligheten liten- antakelig er ikke markedet kjempestort og det er en betydelig fare for at spekulanter fryser inne med bilene sine. Det er riktignok "bare" 15 K man mister men Tesla kommer unektelig i en vanskelig situasjon når de har mange (aner ikke- kanskje 100- mulig vesentlig flere) avbestillte biler stående i Drammen som skal selges i markedet.
Lurer på om det er mest hensiktsmessig enten å bestille bilen til deg selv eller å avbestille.
3. og antakelig beste alternativ er å vente til etter mars- se hvordan det har gått og bestemme seg der. Da har du to nye måneder å vingle på ;)

MR Tesla

Sitat fra: amund på fredag 30. januar 2015, klokken 22:07
I mine øyne blir dette det samme som og være frisk som en fisk, men velge å sove til 2 hver dag, spille dataspill hele natta og høste uføre-/arbeidsledighetstrygd. Ja det går an, ja kanskje det er systemet som er for snilt, men hva sier samvittigheten? Føler du deg som en mann? Har du gjort noe for å fortjene de pengene? Hvor kommer disse pengene EGENTLIG fra?

Det er 3 moralsk riktige utfall:

1. Kjøp bilen, behold den så lenge du ønsker, 1 dag, 3 uker, 5 år og selg den for det markedet gir, tap eller vinn.
2. Kanseller og betal 15 000
3. 'Selg' den videre med null påslag.

Dette betyr ikke at jeg er Tesla fanboy, men jeg har jobbet i flere firmaer, og blir litt matt når kunder spekulerer i firmaets penger som om det var lottogevinster. Det er tross alt folk i det firmaet som har jobbet opp de pengene.

Eller om du legger på prisen til den er lik dagens pris på tilsvarende bil, tror du at kjøper egentlig er villig til å gi deg 70-80-90.000 kr rett i lomma for ingenting, hvis han visste at han får 0,0 for den prisen? Eller er det salget direkte svindel, pga varierende priser, nye navn på utstyr, nye delinger på utstyrspakker og forvirring?
Utrolig å blande inn moral i kjøp og salg av bil - dette er et marked som alle andre markeder, er det amoralsk å selge en eiendom til høyere verdi en det man har betalt for den?

Tuxedo

Selvsagt selger man bilen videre til det markedet er villig til å betale for den.  Ingenting umoralsk i det.  Skulle det være umoralsk å ta i mot lottogevinster også?

Øyvind.h

Det er umoralsk å selge den for billig, for da kan nestemann snu seg rundt og selge med fortjeneste. Og kjøperen skal bruke gevinsten på heroin og prostituerte, så jeg stemmer for at reservasjonsholder beholder gevinsten selv.

Men jeg er spent på hva man kan tjene i markedet, for jeg har lest om veldig mange spekulanter denne gangen. En hadde visstnok bestilt 10 biler....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Jeg har en bil i bestilling med levering oktober. Meningen er å beholde den, men OM det skulle bli endret behov eller om økonomien skulle rase i grus er det greit at prisene har økt en smule etter bestillingen. Kan kanskje videreselge uten tap i så fall, men i den virkelige verden vil nok den eldste bilen bli solgt og den nye beholdt. Men planen er å beholde begge. Ikke i det spekulative hjørnet foreløpig ihvertfall.

Til trådstarter: Gjør som du vil ut fra egne ønsker og mulighetene som finnes når du kommer dit, uten å tenke på eventuelle hatere som absolutt skal mene noe om det :)

Teslanewbie

Tåpelig sammenligning . Sammenligne nav snyltere med bilsalg . Seff selger man for det markedet er villige å betale alt annet vore idioti . Min erfaring er ellers at de sk moralens voktere er de største snylterne ... men nok om dette
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Ko_deZ

Hvis Tesla selv ikke driver med valuta-spekulasjon, så har de allerede overført summen tilsvarende bestillingen din til dollar. De 15000,- er for å ha en liten sikkerhet mot folk som bestiller for gøy. Dersom du avbestiller, så vil ikke Tesla tape noenting. Da kan de tilbakeføre pengene til norske kroner, og vil da få dagens kurs, og i praksis sitte igjen med litt mer kroner enn da du bestilte.

For min egen del så hadde jeg absolutt solgt enten bilen eller bestillingen. Det er overhodet ikke noe umoralsk å tjene penger på bilsalg, og heller ikke aksjer, dette gjør bruktbilselgere og meglere hver eneste dag, og de gjør det for å tjene til livets opphold. At du har vært heldig med aksjene/bilkjøpet er ikke noe å ha dårlig samvittighet for. Tesla har fordelen av å få dine reservasjons-penger, og får et salg de ellers kanskje ikke hadde fått. Prisforskjellen på en P85D fra desember til idag er ca 100.000,-. Hvis du klarer å få "solgt" reservasjonen for 65000,- så tjener du 50k på salget, og kjøperen sparer 50k. I praksis vinner alle.

Olemann

Skal ikke uttale meg om moralen i dette, annet enn å antyde at det tydeligvis ikke bare er omsorg for verdens klima og CO2 utslipp som trigger bestilling av ny Tesla  :)

MEN; minner om at selv om det er MVA fritak på omsetting av bruktbil, er det skatt på fortjeneste ved slikt salg. Unntak om det er hobby-basert virksomhet i mindre omfang (f.eks. oppussing av en veteranbil i året)

Om man bestiller 5 nye Teslaer for å selge disse videre, enten reservasjonen, eller selve bilen, så vil man få store vansker med å forklare ligningsmyndighetene at dette er hobbyvirksomhet.  Tvert imot vil det kunne legges til grunn at fortjeneste er hensikten, altså blir man skattepliktig for fortjenesten ved salget.

Og da er man igjen tilbake til et moralsk spørsmål, nemlig:  Men; vil noen oppdage det?  Altså slik at skatt betaler man bare om man risikerer å bli tatt, og ikke fordi man har plikt til det.  Her er nok holdninger og rakryggethet litt ulikt fordelt i samfunnet.

ZOE

Sitat fra: amund på fredag 30. januar 2015, klokken 22:07
Hvor kommer disse pengene EGENTLIG fra?

Det er 3 moralsk riktige utfall:

1. Kjøp bilen, behold den så lenge du ønsker, 1 dag, 3 uker, 5 år og selg den for det markedet gir, tap eller vinn.
2. Kanseller og betal 15 000
3. 'Selg' den videre med null påslag.

Dette betyr ikke at jeg er Tesla fanboy, men jeg har jobbet i flere firmaer, og blir litt matt når kunder spekulerer i firmaets penger som om det var lottogevinster. Det er tross alt folk i det firmaet som har jobbet opp de pengene.

Eller om du legger på prisen til den er lik dagens pris på tilsvarende bil, tror du at kjøper egentlig er villig til å gi deg 70-80-90.000 kr rett i lomma for ingenting, hvis han visste at han får 0,0 for den prisen? Eller er det salget direkte svindel, pga varierende priser, nye navn på utstyr, nye delinger på utstyrspakker og forvirring?


Dette er jo bare tull. Han har jo gjort en reservasjon og betalt penger til Tesla slik at de har kapital de ellers ikke ville hatt.

Det riktige for den som sitter med reservasjonen er å få mest mulig igjen for sin investering.

Selg den så dyrt du kan!

educk

Er ikke en BMW 5-serie en relativt stor bil? ladning ordner seg sikkert hvis ikke du kjører veldig mye. jeg lader på jobben eller offentlig og iblant på betal plasser. jeg hadde beholdt bilen. er og redd att det kommer mange biler på finn men du kommer nok ikke tape noe penger. men uansett betaler du dyrt på å fylle på drivstoff på bmw din :-P. videre salg synes ikke jeg ikke har noe med moral att gjøre da det blir vad markedet vill betale før bilen. kjøperen som ikke klarte av å vente så lenge på bil får en ny bil før litt mindre en en ny enn altså vinn vinn  :D
S85 Multi-coat red

Leaf_2014

educk - pr idag gateparkeres BMWen og vi har #2-bilen, en Aygo på denne plassen (som bruker elektrisk motor/kupevarmer på vinteren).

På jobb har vi etpar ladeplasser som stort sett er opptatt av noen j¤#&la A-mennesker, men det mest nærliggende hadde vært å argumentere for flere ladeplasser der. Evt overtale parkeringsnaboen om å bytte A6'n i en mindre bil  ;)

Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA