Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Senkefjærer

Startet av phingoc, torsdag 29. januar 2015, klokken 17:41

« forrige - neste »

ASVN

Hvordan er det med senkesett til den nye egolfen?

Noen som vet hva VW sier om garantien når man senker?

rolandvg99

Sitat fra: ASVN på onsdag 10. mai 2017, klokken 19:27
Hvordan er det med senkesett til den nye egolfen?

Noen som vet hva VW sier om garantien når man senker?

Vet i alle fall at jeg ville vært forsiktig med å minke avstanden fra bakken opp til halvparten av bilens verdi...

But that's me. :)
"I like soul with a capital S"

offpist

Er det flere som har problemer med ACC etter å ha montert senkesett?
Jeg får konstant "ingen sensor sikt" feilmeding og møller mener det er fordi ACC må kalibreres på nytt fordi bilen er senket. Dette skal de ha 3500 kr for å gjøre

Jeg ser også at det er en liten justeringskrue på ACC sensoren, så i teorien skulle det være verdt et forsøk å justere sensoren litt oppover og se om det hjelper. Bare holde kontroll på hvor mange runder man skrur.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

nortrahof

Sjekk på forhånd med Biltilsynet om hva de sier med å senke de fleste elbiler som har batteriet montert i gulvet mellom akslingene?
Det er ikke sikkert at dette er sikkerhetsteknisk godkjent da det øker risiko for å skade batteriet og derved forårsake brann. Det kan også være at man risikerer avkortning i forsikringsoppgjøret dersom bilen får en slik skade og den brenner opp?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Sonus

Sitat fra: nortrahof på fredag 22. september 2017, klokken 11:28
Sjekk på forhånd med Biltilsynet om hva de sier med å senke de fleste elbiler som har batteriet montert i gulvet mellom akslingene?
Det er ikke sikkert at dette er sikkerhetsteknisk godkjent da det øker risiko for å skade batteriet og derved forårsake brann. Det kan også være at man risikerer avkortning i forsikringsoppgjøret dersom bilen får en slik skade og den brenner opp?

Så lenge senkesettet er TüV-godkjent sier de ingenting. Flere har fått senkesett godkjent i vognkortet på E-golf. Om det er smart er en annen sak. Jeg har senkesettet liggende umontert da jeg opplever mye probelemer/ulyder i hjulopphenget foran og derfor ikke tar sjansen mtp bortfall av garanti da bilen har vært utbedret seks ganger for lyder i hjuloppheng drivlinje som jeg frykter Møller ville ha tillagt senking om jeg hadde gjort det.

nortrahof

Det spørs om senkesettet er godkjent for en E-Golf og ikke en vanlig "fossil" Golf.
Er det ikke godkjent for E-Golf - så er det heller ikke godkjent.
På TüV-papirene står det hvilke bilmodeller dette er godkjent for. Har du ingen av disse (spesifikt på undertyper/modeller), så er det ikke godkjent. Det holder ikke med "Golf" men må være spesifisert med "E-Golf og modellår (event. chassis-serie).
Om papirene ikke er i orden og du skader batteriet slik at det kortslutter og blir brann, kan du regne med kraftig avkorting av forsikringspremien.

Først ta med godkjenningspapirene og sjekk med Biltilsynet. - Merkelig at noen har fått godkjent dette da det påvirker sikkerheten negativt.
Tviler på om VAG ville godkjenne en lavere bil grunnet risiko for å skade batteriet? Om produsenten "setter seg på bakbeina", skal det mye til for at det blir godkjent.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

offpist

Det står i TUV papirene at den er godkjent for E-Golf.
Har time for 4 hjuls kontroll i morgen, og biltilsynet om 5 uker..
Senkesettet monterte jeg selv, tok en liten ettermiddag.

Tilbake til ACC radaren.  Justerte vinkelen litt opp (Først 1 runde, så 2,5 runde på nedre skrue).
Kjørte langtur på 25 mil i går og brukte ACC hele veien uten feilmelding. 

Gleder meg til å få på BBS Speedline felger (19/8,5"-ET48). Plukket disse opp rimelig på eBay fra Tyskland. Koster vistnok nesten 10k stykket hos Møller.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Og nå har jeg fått godkjent senkesettet hos biltilsynet.
Hadde med TUV papirer og dokumentasjon på 4 hjulskontroll og justering av lys.
Ikke noe problem.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Larsbjoernar

Spørsmål til dere som har senket e-Golfen. Har dere fått hjulstilling satt såpass "ok" at det ikke er noen problemer med ujevn slitasje på dekk? I så fall hva ble brukt som utgangspunkt for oppsettet, vanlig e-Golf hjulvinkler eller f.eks Golf med R-Line understell eller Golf R?

offpist

Hei Lars.
Ja etter 4 hjuls kontroll er det ikke noe problem med ujevn slittasje på dekk.
Jeg har kjørt med senket bil et år nå.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Larsbjoernar

Sitat fra: offpist på torsdag 25. oktober 2018, klokken 08:52
Hei Lars.
Ja etter 4 hjuls kontroll er det ikke noe problem med ujevn slittasje på dekk.
Jeg har kjørt med senket bil et år nå.

Kunne du vist frem målebrevet fra din kontroll? Hvor mye er din senket, og hva slags dimensjon på hjul kjører du med?

offpist

#161
Det er som sagt over 1 år siden så usikker på om jeg har det måleskjemaet enda.

Den er senket 30mm framme og 20mm bak med Eibach. Anbefaler ikke noe mer egentlig for da begynner det å bli VELDIG lite klaring under der.. jeg subber rett som det er nedi om vinteren.

Kjører BBS Speedline felger (19/8,5"-ET48) 235/35 ZR19 91 om sommeren. (Subber øøørlittegranne når man svinger maks rattutslag).

Og noen Audi 18" om vinteren
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Larsbjoernar

Jeg har senket min med 25/25 H&R, men har litt utfordring med slitasje på dekk som jeg ikke syns er jevn nok. Bilen har vært på kontroll/justering hos Møller noen uker etter at fjærer ble montert. Er nok riktig som du sier med høyde på bilen også, det er greit å ikke ha disse for lave.

Råde

Sitat fra: Larsbjoernar på torsdag 25. oktober 2018, klokken 08:22
Spørsmål til dere som har senket e-Golfen. Har dere fått hjulstilling satt såpass "ok" at det ikke er noen problemer med ujevn slitasje på dekk? I så fall hva ble brukt som utgangspunkt for oppsettet, vanlig e-Golf hjulvinkler eller f.eks Golf med R-Line understell eller Golf R?
Kjørt med senk i 4 år. Ingen problem verken på sommer (224/40-18) eller vinter (205/50-17). Aner ikke hva som var utgangspunktet for 4-hjulskontrollen, men det var ikke møller som utførte den. Jeg Jar fått frarådet senking av møller (eibach) med pekefinger (!), så at de klarer å gjøre riktig hjulkontroll på senket bil tvilte jeg på, og valgte en mekonomen til det.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA