Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremsing og regen

Startet av ganton, torsdag 29. januar 2015, klokken 08:26

« forrige - neste »

ganton

Har lyst til å lufte evt. problemstillinger rundt det å ha elmotor fast innkoblet på drivaksling og bremsing.
Dette kan jeg veldig lite om, men antar at kraften motoren holder igjen bilen når man slipper pådraget kan "justeres" elektronisk helt til tilnærmet null (såkalt coasting)
I sakte fart er det mye regen. I større fart er det mindre regen.

Jeg opplever at ved nedbremsing i >60 km/t (slippe pådraget, svak regen begynner, starte bremse) må jeg bremse hardere enn på en normal bil, noen ganger overraskende hardt. Det virker som om motoren fortsatt drar noe/forsinker nedbremsingen. (eller så har i3'en bare dårligere bremser enn en normal bil).
I lavere hastigheter virker det som om motoren og bremsene "jobber mer sammen". Burde ikke motoren alltid "kobles helt ut" så fort man begynner å bremse?

En annen observarsjon er at i bratt nedoverbakke på glatt føre justeres regen ned (noe som er bra), men jeg opplever at når jeg da starter å bremse slipper bakenden av bilen, dvs bremser for mye på bakhjulene. Har ikke i3'en ABS på bakhjulene eller er det noe med regen som trår inn igjen når jeg bremser ?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Klykken

Regen er (i mitt hode) et supplement til bremser (bak), og er veldig forutsigbart. Kan ikke si at jeg opplever det på samme viset som deg, med varierende bremsekraft i forhold til tilsvarende eksosbil. ABS skal det forøvrig være på alle hjul.

Dog, har erfart at bakenden sklir ut litt når det bremses på glatta i svak fart, men det har aldri vært noe dramatisk for min del.

Opplever du bilen som uforutsigbar og vanskelig å bergne?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ganton

Luftet det for en kollega som kjører Soul EV, han opplever også at han ved hard nedbremsing må bremse hardere enn på en eksosbil.

Jeg ser for meg en elbilmotor med manuell justerbart "pådrag" 0-10. Jeg stiller inn på 5 og bilen går framover, når jeg kommer opp i en god hastighet stiller jeg ned til 3 og motoren vil bremse bilen. Hvis bilen samtidig bremses hardt på annen måte (dvs med bremsene) vil motoren på et punkt begynne å motvirke bremsene, til jeg får justert den ned til 0. Det er dette jeg ser for meg skjer,  motoren "slipper ikke taket" før etter en tid.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LMOR

Min erfaring er at både gass og brems oppleves anderledes på BMW vs de fleste andre biler. The Ultimate Driving Machine er for meg mer intuitiv, og føles sikrere. Jeg opplever ikke at den er anderledes enn min 5-serie som jeg fremdeles bruker (en sjelden gang). Hvis det er glatt, så er det bedre at bilen holder litt igjen ved bremsing, enn at du mister veigrepet. Tror ikke BMW kommer dårlig ut på total bremselengde.
Stabilitetskontrollen fungerer også likt på begge disse, og lar bilen slippe bak når det kan skje i kontrollerte former. Det er det som er gøy med å kjøre en bakhjulsdrevet bil med god elektronikk ;D
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Gondron

Eg opplever som om Bremsene er svakere. Når eg bremser på våt vegbane så føler at at bilen vil fortsatt framover, den kobler ikkje inn ABS som den skal. Bremse forsterker prøver å hente seg inn, men klarer det ikkje. Dette har eg hatt nå i 1 måneds  tid. Eg føler og at slitasjen generelt over bremseskivene er no annerledes enn andre biler eg har hatt skivene. Eg har annen kvar dag hatt hard nedbremsing for å teste bilen+ å ha bevegelse i bremsene, men eg føler det er urovekkende hvordan bremsene etter min meining (bruker for lang tid å bygge seg opp) er svake.

LMOR

Ta det opp med verksted. Det høres ikke riktig ut. Jeg testet nettopp. Meget gode bremser hos meg.
Men du må tråkke hardere på bremsene hvis de vil bremse hardt i høy fart. Dynamisk respons. Men det er for meg intuitivt riktig. En skal kunne redusere farten fra 70 til 60 mykt, uten at et lett tykk på bremsen "rykker" i bilen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

GelpMan

For min del, har jeg inntrykk av at bremsene fungerer dårlig på første oppbremsing etter at bilen er fullladet. Kjører jo nesten hele tiden med en pedal, og ser for meg at bremsene blir full av "slagg" (rust og salt)

Når bilen er fullladet, er det så mye mindre regenerering at jeg må over på bremsepedalen, da føles det ut på første oppbremsing at bremsene ikke funker i det hele tatt. Når bremsene er brukt en gang funker de utmerket igjen, da er "slagget" borte og bremsene er rene og fine igjen.

Prøver derfor og hogge litt på bremsen rett etter jeg har kjørt hjemmefra, for at de skal være optimale.

Opplevde aldri dette på sommerkjøring i hverfall..!

ganton

Sitat fra: Gondron på torsdag 29. januar 2015, klokken 11:16
Eg opplever som om Bremsene er svakere. Når eg bremser på våt vegbane så føler at at bilen vil fortsatt framover, den kobler ikkje inn ABS som den skal. ...
Hørtes kjent ut.
Jeg oppdaget dette for et par dagen siden (våt vegbane, bilen stått rolig i 8 timer, ikke fulladet). Siden jeg ikke har lagt merke til det før mistenker jeg nå at dette er noe som har oppstått i seinere tid, bruker ikke bremsene så ofte så vanskelig å si når.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Gondron

Satser på at de vill endre seg, om ikkje tar eg kontant med Bmw, skal ikkje være slik. Min Merce har ikkje dårlige bremser forda om den står over natta. 12 timer...

moonbuggy

Sitat fra: GelpMan på torsdag 29. januar 2015, klokken 16:37
For min del, har jeg inntrykk av at bremsene fungerer dårlig på første oppbremsing etter at bilen er fullladet. Kjører jo nesten hele tiden med en pedal, og ser for meg at bremsene blir full av "slagg" (rust og salt)


Det høres logisk ut, men jeg testet dette spesielt ved siste tur og merket ingenting. Full-ladet, ned en bakke mot rundkjøring med frirulle for å slippe ut gasspedalen mot slutten. Pen myk og skikkelig oppbremsning bare på "regen".
Min bil er fra desember ifjor, så jeg har ingen erfaring med tidligere software, eller sommerkjøring. 99% av all oppbremsning hos meg er enpedals.

Gondron

Sitat fra: LMOR på torsdag 29. januar 2015, klokken 14:23
Ta det opp med verksted. Det høres ikke riktig ut. Jeg testet nettopp. Meget gode bremser hos meg.
Men du må tråkke hardere på bremsene hvis de vil bremse hardt i høy fart. Dynamisk respons. Men det er for meg intuitivt riktig. En skal kunne redusere farten fra 70 til 60 mykt, uten at et lett tykk på bremsen "rykker" i bilen.


Noen testet noe meir på dette?
Eg fikk ein neste nødbremsing i dag, Smale veier og annen bil kom raskt imot.  Måtte stå på bremsen, følte bilen ikkje stoppet. Etter 2-3 sekunder og 10 meter hogger bilen til og kjenner først da at bilen bremser. Kunne endt veldi gale! Etter denne "Nødbremsen" så er bremsene heilt perfekt igjen. Rask reaksjon og god bremser, ABS reagerer riktigt. Ekkel følelse, så nå blir det å ringe til BMW for min del at di får granske ut hva som er gale.

ganton

Sitat fra: Gondron på tirsdag 10. februar 2015, klokken 06:52
Sitat fra: LMOR på torsdag 29. januar 2015, klokken 14:23
Ta det opp med verksted. Det høres ikke riktig ut. Jeg testet nettopp. Meget gode bremser hos meg.
Men du må tråkke hardere på bremsene hvis de vil bremse hardt i høy fart. Dynamisk respons. Men det er for meg intuitivt riktig. En skal kunne redusere farten fra 70 til 60 mykt, uten at et lett tykk på bremsen "rykker" i bilen.


Noen testet noe meir på dette?
Eg fikk ein neste nødbremsing i dag, Smale veier og annen bil kom raskt imot.  Måtte stå på bremsen, følte bilen ikkje stoppet. Etter 2-3 sekunder og 10 meter hogger bilen til og kjenner først da at bilen bremser. Kunne endt veldi gale! Etter denne "Nødbremsen" så er bremsene heilt perfekt igjen. Rask reaksjon og god bremser, ABS reagerer riktigt. Ekkel følelse, så nå blir det å ringe til BMW for min del at di får granske ut hva som er gale.

Dette var ganske likt min opplevelse. Har prøvd å gjenskape det uten å få til helt det samme.

En annen observarsjon er at hvis man "regen'er" ned en bratt bakke, bremser kjapt for å sakke farten litt, men slipper opp igjen virker det som om bilen "drar" avgårde (dvs motoren akselererer bilen, ikke bakken) for å komme opp i samme fart som den hadde før jeg bremset. Høres ut som en SW bug.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Roman

Sitat fra: Gondron på tirsdag 10. februar 2015, klokken 06:52

Noen testet noe meir på dette?
Eg fikk ein neste nødbremsing i dag, Smale veier og annen bil kom raskt imot.  Måtte stå på bremsen, følte bilen ikkje stoppet. Etter 2-3 sekunder og 10 meter hogger bilen til og kjenner først da at bilen bremser. Kunne endt veldi gale! Etter denne "Nødbremsen" så er bremsene heilt perfekt igjen. Rask reaksjon og god bremser, ABS reagerer riktigt. Ekkel følelse, så nå blir det å ringe til BMW for min del at di får granske ut hva som er gale.

Har hat samme opplevelsen sist i dag. Men jeg har gjort en annen kobling. Etter det jeg kan huske så begge gangene det har skjedd så har jeg vasket og høytrykk spylt bilen. Noen av dere som opplever det som kan dra samme sammenheng? Kanskje det er rester på skivene eller vann/ is på sensoren?

jaxry

Sitat fra: ganton på tirsdag 10. februar 2015, klokken 08:34
Sitat fra: Gondron på tirsdag 10. februar 2015, klokken 06:52
Sitat fra: LMOR på torsdag 29. januar 2015, klokken 14:23
Ta det opp med verksted. Det høres ikke riktig ut. Jeg testet nettopp. Meget gode bremser hos meg.
Men du må tråkke hardere på bremsene hvis de vil bremse hardt i høy fart. Dynamisk respons. Men det er for meg intuitivt riktig. En skal kunne redusere farten fra 70 til 60 mykt, uten at et lett tykk på bremsen "rykker" i bilen.


Noen testet noe meir på dette?
Eg fikk ein neste nødbremsing i dag, Smale veier og annen bil kom raskt imot.  Måtte stå på bremsen, følte bilen ikkje stoppet. Etter 2-3 sekunder og 10 meter hogger bilen til og kjenner først da at bilen bremser. Kunne endt veldi gale! Etter denne "Nødbremsen" så er bremsene heilt perfekt igjen. Rask reaksjon og god bremser, ABS reagerer riktigt. Ekkel følelse, så nå blir det å ringe til BMW for min del at di får granske ut hva som er gale.

Dette var ganske likt min opplevelse. Har prøvd å gjenskape det uten å få til helt det samme.

En annen observarsjon er at hvis man "regen'er" ned en bratt bakke, bremser kjapt for å sakke farten litt, men slipper opp igjen virker det som om bilen "drar" avgårde (dvs motoren akselererer bilen, ikke bakken) for å komme opp i samme fart som den hadde før jeg bremset. Høres ut som en SW bug.

Det du nevner i andre avsnitt her, opplever jeg til stadighet, men jeg tror jeg opplever det primært kort tid etter oppstart (selv om batteriet ikke er fulladet). Hvis noen har opplevd det samme, og fått gjort noe med det hadde det vært nyttig å høre hva.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

ganton

Nå er denne bratte bakken i gata der vi bor så da er er det kan være at det er ved ganske fulladet batteri på morgenen når jeg setter utfor jeg har opplevd det (regen-brems-slipp-bilen-drar-på-selv). Må prøve å notere meg det neste gang.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA