Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motor til P106 øskes kjøpt

Startet av Thomas Parsli, tirsdag 07. april 2009, klokken 13:50

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Pga. problemer med ankeret på min P106 ('99-modell) ser det ut til å gå mot et motorbytte.
Har noen en motor eller en batteriløs bil de ønsker å bli kvitt til sommeren?

Thomas Parsli
Tlf. 911 60 525
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hens

Hva har skjedd med ankeret ettersom det er nødvendig å skifte motoren?
Som oftest er det tilstrekkelig å rense kommutatoren og skifte børster.
Dette er en operasjon som må gjøres nøyaktig, men det er ikke noe problem med riktig utstyr.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Hei.

Har en 98 model  P 106 som jeg vurderer å vrake dersom regjeringen setter i verk planene om å gi 20000 kr i vrakpant for biler eldre enn 10 år.

Du kan få motoren fra den. Sender deg PM
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: hens på tirsdag 07. april 2009, klokken 18:40
Hva har skjedd med ankeret ettersom det er nødvendig å skifte motoren?
Som oftest er det tilstrekkelig å rense kommutatoren og skifte børster.
Dette er en operasjon som må gjøres nøyaktig, men det er ikke noe problem med riktig utstyr.

Jeg aner ikke >:(

Den er pent kjørt (på grønt) og hverken kona eller jeg "står på gassen" i oppoverbakke.
Jeg kjøpte bilen hos Enviro da den hadde gått 12.000km -nå har den gått litt over 65.000km.

Børstene har blitt litt fortere slitt enn "norrmalt" (rundt 12.000km hvis jeg husker riktig) de siste årene -og kommutatoren er allerede pusset en gang hos Enviro.
På fredag stoppet bilen helt, børstene var helt nedslitte (metall mot metall) etter bare 6.000km og kommutatoren måtte pusses.
Hvis børstene blir slitt ned etter bare 5.000km (vannservice) blir jo dette dyrt i lengden. Om kommutatoren tåler mere pussing er heller ikke godt å vite, nedslitte børster er jo ikke spesielt bra for kommutatoren...

Bilen har vært brukt av brannvesenet på en flyplass i belgia og har en annen eier i Norge før meg. Jeg antar den kan ha vært kjørt hardt av tidligere eier(e), eller at noen har brukt motoren for å stå i bakker.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

#4
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. april 2009, klokken 08:48
Børstene har blitt litt fortere slitt enn "norrmalt" (rundt 12.000km hvis jeg husker riktig)

Dette er 3 gang på kort tid jeg hører om unormal rask slitasje av børster på PSA.

AX'en spiste opp halve børstene på et vannserviceintervall etter dreiing av kommutator, og en i Bergen mener problemet på sin bil har noe med motorstyringen å gjøre, og ønsker å bytte hele styremodulen.

På AX'en tenkte jeg at det var grunnet noe grov overflate på kommutator etter dreiing, og byttet børstene mot nye enda en gang. På dette tidspunktet var kommutator glatt som ei ......

En kan se etter er om kommutator er blåsort, eller kobberfarget. Den skal være blåsort etter noe kjøring. kobberfarget kan tyde på gnistdannelser og avbrenning.

Ved kjøring på grønt har jeg målt så lite børsteslitasje at det tilsvarer bytte etter mer enn 60000 km, så noe er gale når en kun får en 6. del av dette.

Dette er et interresant problem, som tilsier videre undersøkelse. Er det for grov sliping av kommutator som er grunnen til den unormalet høye slitasjen, eller er det motorstyringen som sender strøm til kommutator på en måte som fremmer slitasjen. På AX'en kjørte jeg på grønnt og over 80 km, så strømmen til kommutatoren må ha vært OK, ellers ville vel ikke bilen hatt så bra rekkevidde.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Som du sier elektrolux så er børsteslitasjen helt minimal ved vanlig kjøring. På en sepex motor er det regenereringen som sliter børster.
Det kan også være feil i motorstyringen som kontrollerer denne funksjonen.
Her er litt info om hvordan man leser feilsymptom på en kommutator.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Ved skift av børster er det avgjørende hvordan opprettingen av kommutatoren gjøres.
1. Oppspenning av ankeret i dreiebenk uten å kontrollere at ankeret løper slik det vil gjøre i motoren, det er ikke sikkert at senterhulleter identisk med lagersentrering. -Høydekast og flekker vil spise børster.
2. Utfresing av isolasjon mellom lamellene må gjøres så dypt at slitasjen ikke vil forårsake at børstene løftes av isolasjonen. Det vil forårsake lysbue som sliter børstene på noen få mil.
3. Tilsliping av børstene mot kommutator, og innkjøring av børstene. Til å begynne med har ikke børstene full anleggsflate, og stor strøm pr kvadratmillimeter kan brenne skader i anleggsflatene.
+ Kjøring på grusveier vil forårsake stor slitasje på børstene, da veistøvet vil virke slipende.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

#7
Sitat fra: hens på onsdag 08. april 2009, klokken 22:35
1. Oppspenning av ankeret i dreiebenk uten å kontrollere at ankeret løper slik det vil gjøre i motoren, det er ikke sikkert at senterhulleter identisk med lagersentrering. -Høydekast og flekker vil spise børster.

Det vil vel aldri fungere å spenne opp i senterhullet. Brille er påkrevet for å få ankeret skikkelig sentrert. Ellers trengs sylskarpt sjær, og korrekt hastighet. Tror diameteren på kommutatoren på PSA tilsier 680 rpm dreiehastighet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. april 2009, klokken 11:03
Dette er 3 gang på kort tid jeg hører om unormal rask slitasje av børster på PSA....
Dette er et interresant problem, som tilsier videre undersøkelse.
Jeg har lagt merke til at uforholdsmessig mange av PSAene som selges på FINN har byttet motor før eller rundt 50.000km. Enviro må ha mange slike utskiftede motorer eller iallefall noe data på  hva som er grunnen for at de ble skiftet. Hvis noen klarer å få ut den informasjonen kan man kanskje komme nærmere årsaken til problemet.
På min Saxo som ble privatimportert fra Danmark hadde Enviro ute motoren og byttet simringer (på selgers regning) like etter at jeg hadde kjøpt den (39.000km).

PS: Moderator burde kanskje splitte denne diskusjonen fra den opprinnelige "annonsen" for kjøp av brukt motor ?!
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Her - igjen - har vi en "Enviro bil" som har byttet motor på bare 20.000 km
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17405010

Tar Enviro for lett til alternativet å bytte hele motoren eller er det "noe" ved kjøringen til enkelte som knekker motoren så fort? 
Det skulle virkelig vært fint å finne ut.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Kanskje det er enklere å ha en innbyttemotor til å smekke i bilen, i stedet for å overhale den eksisterende. Da er bilen inn og ut i løpet av noen timer, i stedet for dager.

Så kan motoren overhales i ro og mak, i påvente av neste bil.

Dersom dette er cluet, er egentlig motoren kun overhalt, selv om den har byttet bil.

Men så høres det jo bedre ut rent salgsmessig med "byttet motor"
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Ja - ikke usansynlig at det er saken Elektrolux.
Er prisen for "ny" motor lav så har vi svaret, men hvis prisen er høy er det jo allikevel ikke garantert at motoren er ny.
Det er vel ikke så veldig mange som forlanger å få med seg den gamle motoren :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. april 2009, klokken 11:03
Dette er et interresant problem, som tilsier videre undersøkelse.

En av de nevnte bilene hadde faktisk problem med controlleren. Dette forårsaket aksellerert slitasje på børstene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA