Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbederet Leaf ??

Startet av rdadson, lørdag 24. januar 2015, klokken 19:12

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Kult at det gikk så fort -trodde de bilene ble produsert 4. kvartal i Japan.

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor 2011-modellen ble lansert i Norge samtidig med f.eks Portugal.
Norge var allerede en elbilnasjon og de kunne sannsynligvis fått ett langt større salg (og bedre markedsføring) på den måten.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

LeafSwe

Jag skulle välja en japan leaf 2012-2013.

Enligt mig jämfört med acenta 2014,
Bättre byggkvalite
Ljus inredning snyggare
LED halvljus standard
Skönare stolar
Komfortablare fjädring
Mycket varmare kupe (5kwh elpatron)
Billigare att köpa

Allt annat viktigt finns också såsom rattvärme, stolvärme x4, värmefilt batteri, carwings, preheat, gps, backkamera mm.




3P+
3SR+

brekken

#17
Sitat fra: Mippen på tirsdag 27. januar 2015, klokken 15:31
Sitat fra: brekken på tirsdag 27. januar 2015, klokken 14:55
Hei,

Jeg jaktet også på brukt Leaf en stund med oppdateringene som kom i 2013, men fant fort ut at de på FINN som var "gull" forsvant fort og til en ganske høy pris.. Og mange lurendreiere som forsøker å selge tidlig 2013 som oppdatert versjon til uvitende kjøpere.

Valgte istedet å kjøpe en ny 2015 Tekna til 220k fordi det ga 2 år nyere bil og ditto garanti..
Sparer antagelig inn hele bilens verdi på 5/6 år allikevel..

220k? Uten vinterdekk osv da?


Buskerud Bilsenter hadde noen på lager til 219.000 + met.lakk + vinterhjul. Er hvit met. igjen tror jeg, på FINN. Fikk en Solid Red, den går det ikke så mange av på veien..

Den var også tectyl behandlet - blir alle nye norske det ? Eller er det ekstra-service som enkelte forhandlere gjør ?
--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

e-h

Alle norske biler blir Mercasol behandlet i Drammen. Dette er en forenklet behandling med sprøyting under. Full Tektyl, Dinitrol, osv innbefatter behandling inni dører, under paneler, osv, og er normalt sett tillegg.

Marius Engel

Jeg valgte med varmepumpe.

I vestlandsklima er denne gull verdt!

Varmen reduserer rekkevidden med rundt 3-8 km ved 80% lading på vinteren, normalt sett. Og det er bra!

19quiz76

Sitat fra: emil på tirsdag 27. januar 2015, klokken 12:19
Husk at selv om elbilen ofte kjøpes inn som bil nummer to vil den i mange tilfeller overta som hovedbil [...]
Hehe - som tredjegangskjøper av elbil kjenner jeg meg godt igjen i det fenomenet, blir aldri fossilbil i denne husstanden igjen ;)
For øvrig takk for veldig gode innspill!

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 27. januar 2015, klokken 12:27
Dessuten må du da ha tak i den modellen som jeg kaller "Versjon 2" , produsert etter mai/juni 2013.
Det er i grunnen det jeg også har resonnert meg frem til etter hvert, var veldig nyttige indikatorer på de forskjellige modellene noen poster lengre opp her.
Takk!
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 27. januar 2015, klokken 13:32
Meg bekjent finne det pt. fire generasjoner Leaf [...]
Flott - takk for presis liste!


Bare for å forsikre meg om at jeg ikke har oversett noen alternativer; Ford (el-)Focus har ingen forvarmingsfunksjon via app, stemmer det? I så fall diskvalifiseres den.
Trilling blir for spinkel.
Gammel psa for treg og utrygg.
Nyere psa har fossilbrenner til varme?
E-UP for trang for meg (185cm.)
Golfen er (foreløpig) for dyr, men kan kanskje droppe noe i pris frem til mai (som er da jeg planlegger å kjøpe)?
Soul; samme som Golf'en, men (irrelevant for meg) pluss for 32A-lademulighet.
MB B-klasse; for dyr.

Da er det vel ikke så mange alternativer igjen?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

DeadLock

Hei.

Elektrisk Ford Focus har heller ikke mulighet for hurtiglading. Verdt å huske.

Mvh,
Thomas.
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

19quiz76

Jepp - var klar over det, men er ikke noe jeg vektlegger på bil nr. 2.
En siste ting som gjør focusen mindre attraktiv er (i følge et utsagn fra Ford omtalt i annet sub-forum her inne) at Ford angivelig dropper videre satsing på elbil, noe som sannsynligvis vil gjenspeiles i kompetansen hos verkstedene og villighet til å "serve" disse bilene gjennom hele levetiden..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Thomas Parsli

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 29. januar 2015, klokken 13:53
Da er det vel ikke så mange alternativer igjen?

Hva med Renault ZOE?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

19quiz76

Har faktisk tenkt på den, men synes det var vanskelig ved første øyekast å få grep om lademulighetene?
Skjønte at de først bare kunne lades med fastinstallert ladeboks, men at de senere la ved en portabel løsning?
Tar gjerne imot en balansert presentasjon av Zoe, for jeg synes i grunnen den er litt snasen :D Pluss at da er jeg sikret minst 25K for min gamle PSA ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

emil

eNV-200?

Kanskje litt stor hvis det kun skal være jobbpendlebil.

19quiz76

Har kikket på den også, men budsjettet holder ikke helt i så fall. Og jeg ønsker 5-seter, så varebilen utgår..
Men takk :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

zbk

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 29. januar 2015, klokken 14:20
Har faktisk tenkt på den, men synes det var vanskelig ved første øyekast å få grep om lademulighetene?
Skjønte at de først bare kunne lades med fastinstallert ladeboks, men at de senere la ved en portabel løsning?
Tar gjerne imot en balansert presentasjon av Zoe, for jeg synes i grunnen den er litt snasen :D Pluss at da er jeg sikret minst 25K for min gamle PSA ;)

Zoe lades problemfritt fra alle Type2-ladepunkter med 11kW eller høyere effekt. På lavere effekt er du avhengig av at ladestolpen står på et TN-nett. Alle hurtigladestasjonene med AC-ladepunkter fungerer fint.

Lading med en hvilken som helst standard ladekladd med Type2-kontakt til bilen fungerer så lenge kontakten er på et TN-nett. Skal du koble deg til en stikkontakt et IT-nett trenger du enten den digre bøtta som eksisterer i dag eller den nye ladekabelen fra Zaptec som kommer over sommeren (etter hva ryktene sier).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

19quiz76

Takk zbk!
Vet du om de nye Type2-ladestolpene Oslo kommune ruller ut for tiden er TN?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

emil

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 29. januar 2015, klokken 14:29
Vet du om de nye Type2-ladestolpene Oslo kommune ruller ut for tiden er TN?

Oslo er et virvar av TN og IT, så 3.6kW og 7.2kW stolper kan være hvasomhelst. De er avhengig av hva som er av nett i området. Men i all hovedsak er nok ladeplasser som ikke er i nye kontorbygg/kjøpesenter i Oslo IT-nett. Desverre hjelper ikke den nye Zaptec kladden direkte på Type2 stolper heller, da må man ført ha en overgang til schuko hvis de ikke kommer med en Type2 kladd også, eller en ekstra adapterkabel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA