Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elektrolux

Startet av elektrolux, søndag 05. april 2009, klokken 11:32

« forrige - neste »

elektrolux

You can't have a cake and eat it.

Oppsumerer vel mye av det jeg driver med. Konstant søken etter den perfekte (El) bilen. Problemet er at den finnes ikke. Så snart jeg er der, blir den så attraktiv at jeg selger den til fordel for et nytt prosjekt.

Min første Elbil kjøpte jeg fra Belgia fordi det virket billigere enn å kjøpe i Norge. Kun 60000 kr ferdig impotert, og med 8 mils rekkevidde i to uker til jeg hadde klart å knekke batteripakken.

Gjorde ALLE de klassiske nybegynnertabbene. Kjøpte bil som ikke var brukt mye i det siste. Ingen servicehistorie, og ingen peiling på vannservice. Forsøkte så å lade og tomkjøre den slik jeg hadde forstått var viktig.. På toppen av det hele ble tomkjøring praktisert med full pedal for å spare tid.

Etter et par turer gjennom Rennfast skrek batteriene etter hjelp, og tur til Peugeot gav det første sjokket:

Nye batterier kostet 160K!! :o Fikk også høre at batteriene ikke virket om vinteren, og at siden bilen var laget i stål, og batteriene hadde batterisyre ( De har lut, og ikke syre ) ville karrosseriet ruste vekk i løpet av kort tid.

Mange ville kanskje lagt inn årene og kjøpt bensinbil. "Desverre" er jeg ikke den som godtar et svar for et svar. Etter kort tid viste det seg at Enviro hadde kommet over en god del nye batterier, og kunne selge meg et komplett sett for 60K. Framdeles dyrt etter mine begrep, men alt er relativt, og jeg hoppet på dette. Dermed kostet bilen mer etter 2 mnd, enn kjøp fra Enviro i første omgang hadde kostet.

Vel. Nå hadde jeg i alle fall Elbil akkurat i rett tid. Bare dager etterpå ble Stavanger muret inne av døgnkontinuerlig bompengering. Før dette var bomringen rundt byen åpen for fri passering etter kl 18:00, og mang en gang hadde jeg ventet til kl 18:00 for å kunne komme hjem etter tur ut av byområdet. Å betale bompenger for en vei som alltid før hadde vært til fri bruk var aldri aktuelt. Rent økonomisk hadde jeg nok klart å betale disse 10-13 kr to ganger i uka, men det var en spykisk umulig barriere, som medførte redusert livskvalitet, og følelse av å være fengslet i egen by.

Heldigvis var det muligheter. Elbil, mopedbil, Traktor, Motorsykkel, for å nevne noen, og alle var vurdert kan jeg love.

Nå med en defekt batteripakke og funksjonerende bil begynte fase 2 i min elbilhobby. Alle disse 20 blokkene kunne vel ikke ha røket samtidig? Hva med å forsøke å teste dem. Testrig ble bygget, og data notert. Resten er historie, men i korte trekk har jeg utviklet testsekvensen til noe som etterhvert virker optimalt. Hadde jeg vist det jeg vet i dag, kunne originalbatteriene i min første Peugeot 106 electric kanskje fortsatt kjørt rundt.

Det smerter meg at disse flotte bilene er gjenstand for slik behandling jeg selv opplevte i 2004. Har derfor prøvt å hjelpe så mange som mulig med råd og vink her på forumet. Bilene kan fikses for småpenger i forhold til det merkeforhandlerene påstår. Og med riktig bruk og stell kan en kjøre omtrent gratis med Elbil.

Som jeg nevnte øverst, søker jeg framdeles den perfekte elbilen, til tross for at jeg vet den ikke finnes. Kriteriene er:

Uendelig rekkevidde, Null verdi, ingen forbruk, Strøken 4 seter på 3 meter eller mindre, demonterbart hengerfeste.

Siste prosjekt er ombygging av Think til Litium. Bygget i uka som var, og sammen med venner, bilen som heretter blir kalt ThunderThink.

Om en er enig i at Think er en sprek bil i forhold til PSA, så kan ThunderThinken regnes som sportsbil. 10V spenningsfall ved 235 Amp. uttak fra batteriene, og over 120V ved fullt pådrag gir skikkelig aks når en tar med at bilen også er blitt 120 kg letter enn originalen. Det beste av alt er at det ser ut til å være mulig å øke spenningen ytterligere. Videre testing vil vise om BMS'en klarer å holde cellene ballansert, men hittil ser det lovende ut.








Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA