Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fremtidsutsikter for utvidelse av egen bil + 2 spørsmål

Startet av phnuxen, lørdag 24. januar 2015, klokken 14:01

« forrige - neste »

phnuxen

Hei,dette er sikkert tatt opp før men er det noen som har noen informasjon fra BMW der de leker med tanken av å kunne tilby batteribytte med lenger rekkevidde mot en kostnad? Evt. ettermontering av en type Range Extender? (har forstått det er vanskelig slik det er idag)

Kan man benytte sommerfelger på vinterdekk?

Jeg har et sikringsskap hvor det står 400v med 16 A kurs og lett tilgjenglig kontakt ute.. er det noen som har en god mening om hva som vil være den mest hensiktsmessige løsningen for meg?

Hyggelig om noen har meninger  8)

brimi

Jeg har ikke sett info om ettermontering av "større" batteripakker. Om dette blir aktuelt må det svare seg økonomisk for BMW. Er det mer penger i nytt bilsalg, eller 50-100k i nytt batteri. Det er en smertegrense for folk flest hva de er villig til å koste på en flere år gammel elbil for 10mil ekstra rekkevidde.

Edit: Mener du kan velge alle 19" felger som vinterhjul
Bmw i3

Klykken

I februar i fjor, når vi var i tanker om å bestille bil, var vi innom en bmw-forhandler som anbefalte oss å vente et år før vi bestilte. Grunnen var at.BMW da ville komme med en facelift med utvidet batteripakke (dobbel rekkevidde, var selgerens ord) og andre ting. Det virket for meg veldig usannsynlig, så vi bestilte likevel. Forhandleren er forøvrig ikke i BMWs nettverk lenger.
Lengre rekkevidde vil helt sikkert komme en gang, men det vil sikkert bli  strategisk annonsert.

Jkirkebo på dette forumet har en ladestasjon som er meget overkommelig med type2-kobling mot bilen. Fått mye skryr som jeg har skjønt det. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Det burde være mulig å bygge en batteripakke av standard industri 18650 batterier (tesla type)
Disse er nominelt 3,7V 3600 mah (de beste av dem).
De kan settes sammen 7 i parallell x 12 i serie i en modul. (se internet for pakking). En slik modul vil fysisk være 80mm x 180mm.  12 moduler i serie gir da kombinasjonen 7 i parallell x 96 i serie. Kapasitet 25,2 ah x 375 V = 9,4 kwt. En slik pakke kunne i teorien kobles direkte i parallell med nåværende batteri når begge var utladede.

Fysisk vil man også få plass i rommet der REX motor skulle være.

672 batterier a 52 gram gir 35 kg. Tar man med alt rundt + kasse osv. burde man kunne pakke det inn under 50 kg.

brimi

Jeg kunne godt tenkt meg en batteri range extender. En som er formet etter bagasjerommet. Tape ca 15cm i høyden mot noen ekstra mil. Som jeg kan ta ut og inn ved behov.
Bmw i3

Vind

Sitat fra: phnuxen på lørdag 24. januar 2015, klokken 14:01
Kan man benytte sommerfelger på vinterdekk?
Som beskrevet her: http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3_ekstrautstyr#Hjul_og_lettmetallfelger

Kan du kun bytte sommer og vinterdekk mot standard sommerdekkfelgen (kummlokket) - de andre sommerfelgene er bredere bak.  Dette er også en stor fordel - da det gir mye bedre grep spesielt på tørr vei.

Sitat fra: phnuxen på lørdag 24. januar 2015, klokken 14:01
Hei,dette er sikkert tatt opp før men er det noen som har noen informasjon fra BMW der de leker med tanken av å kunne tilby batteribytte med lenger rekkevidde mot en kostnad? Evt. ettermontering av en type Range Extender? (har forstått det er vanskelig slik det er idag)
Du kan ikke oppgradere til Range Extender - men BMW har lovet at det kommer en oppgradert batteripakke i løpet av modellens levetid.  Altså ikke en helt klar dato.  Dette har forsåvidt alle de andre levrandørene gjort også.  Den eneste som vel har gjort det i praksis er Tesla med Roadster oppgraderingen nå, 8 år etter at Roadster ble lansert - så jeg ville ikke hatt forhåpninger om at det skjer før om noen år.

Ettermontering av Rex - bare glem det - Det blir nok alt for dyrt - det er store forskjeller i bilen.  Ettermontering av batteripakke i Rex hullet - tvilsomt - det er ikke veldig stort - og blir nok også altfor dyrt.

En oppbevaringskasse burde nok være mulig da...  Hullet er jo større en "frunken" forann (men ikke mye)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA