Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Må jeg ha en egen ladekabel til 6.6 kW Nissan Leaf?

Startet av Twen, lørdag 24. januar 2015, klokken 01:32

« forrige - neste »

Twen

Hei! Jeg har kjøpt meg en Nissan Leaf, europeisk type, med 6.6 kW lading. Det er ikke aktuelt for meg per nå å installere 32 A ladepunkt hjemme, så jeg lader kun 10 A hjemme og Chademo hurtiglader av og til når behovet melder seg. Men dersom jeg befinner meg på en ladestasjon som har 6.6kw 32A mulighet (er det type 2 det kalles?), må jeg ha en egen ladekabel for å utnytte 6.6 kW muligheten? Det fulgte bare med én kabel med bilen, og det er den jeg bruker i stikkontakten hjemme. Vil denne trekke 6.6 kW dersom jeg plugger den i en stasjon som kan gi dette, eller trenger jeg en egen?

Lorang71

Har du kjøpt bilen ny her i Norge, så skulle du vel ha fått med en 32A type 2 kabel. Det fikk jeg med på min som ble levert for 4 uker siden.

emil

Skal du lade med 6.6kW kan du ikke bruke shuko-kontakt (vanlig ladekabel med kladd). Du må enten ha en (semi)portabel ladekabel med 32A rød eller blå CEE kontakt, eller en Type2-Type1 kabel som kan brukes på Mode3 Type2 ladeplasser. Du må da finne en ladeplas som har 32A lading for å kunne utnytte laderen fullt. Se etter ladeplasser merket 7.2kW eller 22kW. Ladeplasser merket 11kW er 16A trefase (400V) og der får du kun ladet med 3.3kW

Hvis selger av bil ikke leverte med, eller ikke vil gi deg 32A ladekalbel bestiller du en 32A Type2-Type1 fra elbilhjelpen.no eller lignende. Ikke betal mer enn 1500-2000kr for kabelen.

Twen

Ok, takk for hjelpen! Nei, forhandleren  leverte ikke med denne kabelen, og sa heller ikke noe om at jeg behøvde en slik. Jeg kjøpte bilen ny i Norge høsten 2014, men det er en såkalt Euro Leaf, så vet ikke om det har noe med å gjøre at jeg ikke fikk med den kabelen...

Så da skal det altså følge med TO kabler med bilen da, en for vanlig 10A og en for 32A hvis jeg forstår det riktig. Jeg trodde den jeg fikk med kunne brukes for begge strømtrekkene, og at det var bilen som ga signal om at den kan trekke 32A dersom det var tilgjengelig på ladepunkte, og at kabelen trakk 10A dersom det ikke var tilgjengelig i ladepunktet.

Svein el-freak

Følger ikke med type 2 kabel når du kjøper med 6,6 kw lader, pass på at du kjøper en type 2 kabel som er godkjent for 32A, den finnes gjerne også i 16 amp versjon, kjøpte en 32a på salto for 2000,-
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

elektrolux

Våre 32A kabler koster 1690.- og kommer i fargene orange eller sort.

Har hørt enkelte bilforhandlere har tatt rundt 6000 kr for en slik kabel, så da er det greit å kjøpe selv til mer fornuftige priser.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sølv-pilen

Jeg har ennå tilgode å se norske forhandlere omtale bilen som euroleaf, selv om det er korrekt benevnelse på bilen kjøpt i Norge. Hva Nissan har frontet tidligere vet jeg ikke men høsten 2014 er det visio, Acenta og Tekna som gjelder. Disse komm uten ekstra kabel.  November kom derimot en spesial Tekna med tilnavnet Nordic, ett Nordic emblem over side blinklys. Denne kommer med mode 3 kabel uansett hvilken lader bilen blir solgt med., i tillegg til lade kladd på 10A.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA