Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmeladeløsning Leaf.

Startet av Marius Engel, lørdag 24. januar 2015, klokken 10:15

« forrige - neste »

Marius Engel

Per i dag har jeg en 16a justerbar ratio ladekladd i bilen, mens jeg har montert den orginale 10a ladekladden pluss slangetrommel på vegge hjemme.

Fordelen med å ha fastmontert 16a lader hjemme er raskere lading og at bilen blir raskerer varm ved start av forvarming via app.

Alt. 1: ladestasjon med fastmontert type en kabel. Funker til leafen, og sikkert billigst. Ny elbil i framtiden har kanskje ikke type en plugg, og da en ladeboksen boss.

Alt. 2: type 2 ladeboks. Da kan hvemsomhelst lade hos meg, bare de har med type 2 kabelen sin. Om jeg skifter bil, vil ladeboksen fungere akkurat like bra. Kan også montere en 32 a boks, så har jeg til framtiden (har bare 16a lader i leafen i dag). Prisforskjellen ligger mest i kabel hvis jeg vil legge opp til 32a.
Vil type to standarden fungere på en ny elbil om 5 år?...

Hva anbefaler dere? Hvor for jeg billigst fastmontert lader, eller type 2 ladeboks, i god kvalitet?

Gliderman

Jeg har en 32A veggboks fra jkirkebo. Brukt denne nå 4 uker og er veldig fornøyd. Bilen er klar til bruk igjen etter middag og kaffe. Forvarming uten at den tapper batteriet. Kort sagt perfekt. Dersom jeg en gang får bil med annen kontakt,  så er det bare å skifte kabel/støpsel. (om jeg ikke har misforstått noe).
Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en boks til Ampera' også.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

K S

Per i dag trenger du lader til egen bil?
I så fall har jkirkebo byggesett til kr 3950. Denne kan brukes til 16 eller 32 A, fast instilt med motstand. Skal du i fremtiden ha ny bil kan du da kjøpe lader til denne. Blir sannsynligvis billigere enn å kjøpe Mode 3 lader, som du strengt tatt ikke trenger?

Marius Engel


Sitat fra: K S på lørdag 24. januar 2015, klokken 10:52
Per i dag trenger du lader til egen bil?
I så fall har jkirkebo byggesett til kr 3950. Denne kan brukes til 16 eller 32 A, fast instilt med motstand. Skal du i fremtiden ha ny bil kan du da kjøpe lader til denne. Blir sannsynligvis billigere enn å kjøpe Mode 3 lader, som du strengt tatt ikke trenger?

Det var jo fin pris :)

Takk for tips.

K S

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 24. januar 2015, klokken 14:22

Sitat fra: K S på lørdag 24. januar 2015, klokken 10:52
Per i dag trenger du lader til egen bil?
I så fall har jkirkebo byggesett til kr 3950. Denne kan brukes til 16 eller 32 A, fast instilt med motstand. Skal du i fremtiden ha ny bil kan du da kjøpe lader til denne. Blir sannsynligvis billigere enn å kjøpe Mode 3 lader, som du strengt tatt ikke trenger?

Det var jo fin pris :)

Takk for tips.

Kan gå god for funksjonalitet, har hatt den to-tre måneder, på 16 A, nå er det rett før jeg får lagt opp ny kurs og kan lade med 6,6 kW :-)
Da blir lading med fire mil i timen etter jobb, blir ikke mindre funksjonell elbil for aktiv familie det :-)

Marius Engel

Fant ikke denne på google.

Er det jkirkebo på forumet man må kontakte?

Har desverre kun 16a lader i bilen :(

Marius Engel

Fant en gammel tråd med denne laderen fra jkirkebo. Synd den er så stygg :(

Skulle gjerne hatt en som så litt finere ut, som eks:



jkirkebo

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 24. januar 2015, klokken 16:20
Fant en gammel tråd med denne laderen fra jkirkebo. Synd den er så stygg :(

Hehe, det er ikke designet man betaler for nei. Her er det snakk om lavest mulig pris. 16A utgaven er forøvrig rimeligere og mindre, kr. 3650,- og 4-modulers kapsling (mot 8 moduler for 32A utgaven).

Eller selger jeg bare komponentene også, min ladeløsning er innebygdt i et innfelt sikringsskap i carporten. Eneste synlige bevis er Type 2 kabelen som kommer ut av veggen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel


Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. januar 2015, klokken 17:01
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 24. januar 2015, klokken 16:20
Fant en gammel tråd med denne laderen fra jkirkebo. Synd den er så stygg :(

Hehe, det er ikke designet man betaler for nei. Her er det snakk om lavest mulig pris. 16A utgaven er forøvrig rimeligere og mindre, kr. 3650,- og 4-modulers kapsling (mot 8 moduler for 32A utgaven).

Eller selger jeg bare komponentene også, min ladeløsning er innebygdt i et innfelt sikringsskap i carporten. Eneste synlige bevis er Type 2 kabelen som kommer ut av veggen.

Er det noen lengdebegrensing på type en kabelen? I så fall kan jeg koble alt i sikringsskapet, trekke en flerlederkabel ut til en liten koblingsboks som jeg kobler type en kabelen i?
Da blir "ladestasjonen" på veggen ca 15x15 cm :)

jkirkebo

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 24. januar 2015, klokken 17:08

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. januar 2015, klokken 17:01
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 24. januar 2015, klokken 16:20
Fant en gammel tråd med denne laderen fra jkirkebo. Synd den er så stygg :(

Hehe, det er ikke designet man betaler for nei. Her er det snakk om lavest mulig pris. 16A utgaven er forøvrig rimeligere og mindre, kr. 3650,- og 4-modulers kapsling (mot 8 moduler for 32A utgaven).

Eller selger jeg bare komponentene også, min ladeløsning er innebygdt i et innfelt sikringsskap i carporten. Eneste synlige bevis er Type 2 kabelen som kommer ut av veggen.

Er det noen lengdebegrensing på type en kabelen? I så fall kan jeg koble alt i sikringsskapet, trekke en flerlederkabel ut til en liten koblingsboks som jeg kobler type en kabelen i?
Da blir "ladestasjonen" på veggen ca 15x15 cm :)

Jeg har bare 5m kabler på lager. Kan nok skaffe kabel til å forlenge, men det vil ta noen uker.

Det kan også være greit å ha kontrolleren i nærheten av bilen, da dioden på den signaliserer status og evt. feil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel

#10
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. januar 2015, klokken 18:39
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 24. januar 2015, klokken 17:08

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. januar 2015, klokken 17:01
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 24. januar 2015, klokken 16:20
Fant en gammel tråd med denne laderen fra jkirkebo. Synd den er så stygg :(

Hehe, det er ikke designet man betaler for nei. Her er det snakk om lavest mulig pris. 16A utgaven er forøvrig rimeligere og mindre, kr. 3650,- og 4-modulers kapsling (mot 8 moduler for 32A utgaven).

Eller selger jeg bare komponentene også, min ladeløsning er innebygdt i et innfelt sikringsskap i carporten. Eneste synlige bevis er Type 2 kabelen som kommer ut av veggen.

Er det noen lengdebegrensing på type en kabelen? I så fall kan jeg koble alt i sikringsskapet, trekke en flerlederkabel ut til en liten koblingsboks som jeg kobler type en kabelen i?
Da blir "ladestasjonen" på veggen ca 15x15 cm :)

Jeg har bare 5m kabler på lager. Kan nok skaffe kabel til å forlenge, men det vil ta noen uker.

Det kan også være greit å ha kontrolleren i nærheten av bilen, da dioden på den signaliserer status og evt. feil.

Sikringsskapet mitt er i vaskerom med utvendig dør. Kort vei til dioden. Dessuten har jeg TT nett og ringjord, så det skal en del til for at det skal bli feil vedrørende ladekladder.

Min plan blir som følger:
- Montere alle komponentene i sikringsskapet.
- Spikre fram PR4x2,5 + j på veggen mellom sikringsskap og en tett koblingsboks der jeg parkerer elbilen.
- Koble pistolen til i koblingsboksen på veggen, med strekkavlastning.

Total lengde fra sikringsskapet til koblingsboksen blir ca 8 meter. Er det noen lengdebegrensing på kabelen mellom ladeutsyret og pistolen? (Tenker da på pilotsignalet).

Hva blir prisen for komponentene som trengs i skapet, for lading med enfase 16, samt en type 1 pistol med standard lengde på ledning? (Nissan Leaf).
Trenger altså ingen kapsling.
Send gjerne på PM dersom du heller vil det.

EDIT: kabler til intern bruk har jeg, dersom de ikke følger med kostnadsfritt.

jkirkebo

Ja, du kan selvsagt bruke vanlig PR og skjøte. Bør gå bra det. 3x2.5mm2+J holder, evt. PFXP 4G2.5. 8m er null problem, det trøbler seg ikke til før lengden blir såpass at det blir flere ohms ekstra motstand i kabelen.

Kontroller 1150,-
Type 1 pigtail kabel for 16A kr. 1550,-
Kontaktor 2P 20A kr. 250,-
Jordfeilbryter klasse B (4P 63A) kr. 1400,- (ikke på lager før 8/2)
Sikringsautomat B-kar. 16A kr. 100,-
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel

#12
Ok, høres bra ut. Jeg trodde det trengtes 5 ledere:
- 2 faser
- 1 jord
- 2 til pilotsignal?
Men det er kanskje type 2 som trenger 5 ledere? (Det så slik ut på bilde av boksen i en eldre tråd jeg fant).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA