Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zoe og minimumseffekt på lading

Startet av ravn, fredag 23. januar 2015, klokken 16:57

« forrige - neste »

ravn

Hei!

Jeg har jo dette systemet mitt for delte ladere, som justerer tilgjengelig ladestrøm etter hvor mange biler som lader.

Alle bilmerker jeg har prøvd har fungert fint, inntil jeg prøvde med en zoe. Det virker rett og slett som den nekter å lade på mindre enn 16A eller så og kommer med feilmelding "check charging pole". Når jeg sjekker specs så står det faktisk 3-43kw, så det betyr kanskje at den ikke kan lade på mindre enn 3kw. Noen som vet sikkert?
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

emil

Den lader jo på ca 2kW med den gule "bøtta" for IT-nett.

ravn

Ja, men 2kw er jo en 9-10A, mens ladestasjonen tilbyr den 7,5-8A
Tesla (iallefall roadsteren), leaf og i3 aksepterer alle ned til 6A.
Men får eksprimentere litt mer
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

zbk

#3
Det er ikke IT-nett på stolpen?

Regna ut at effekt inn på batteriet tilsvarte ca 6A med den gule bøtta, men har ikke målt faktisk strømtrekk fra nettet ennå.

Har sett andre som sier Zoe ikke er så effektiv til å håndtere lav ladestrøm, men det var hvor mye som faktisk ble konvertert til lading på batteriet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

Zoe trekker minimum 10A selv med styresignal for 6A lading.

Kan hende dette blir endret på 22 kW versjonen som nå tilbys.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. januar 2015, klokken 08:29
Zoe trekker minimum 10A selv med styresignal for 6A lading.

Ups, det er IKKE bra at den ikke følger standarden. Rødt kryss i boka for Renault her. Kan den ikke lade på mindre enn 10A bør den gi feilmelding på lavere pilotsignal og ikke lade.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ravn

#6
Den Zoe jeg prøvde med stopped å lade med pilotsignal på under 10A og rapportere feil med "Check charging pole" så den oppførte seg iallefall bra.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

jkirkebo

Sitat fra: ravn på mandag 26. januar 2015, klokken 08:08
Den Zoe jeg prøvde med stopped å lade med pilotsignal på under 10A og rapportere feil med "Check charging pole" så den oppførte seg iallefall bra.

Det var da bra. Men kjipt om man f.eks bor i et borettslag som bruker bokser med lastbalansering da. På tider som mange lader risikerer man å ikke få ladet sin Zoe i det hele tatt. Og heller ikke om det er IT-nett skden trafo-ladekabelen vel ikke fungerer på Type 2 stolper.

Nei, Renault burde gå over til en konvensjonell 22kW lader på neste modell, dagens løsning holder ikke mål på svært mange forskjellige måter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ravn

På testinstallasjonen på jobb har vi 2 ladere på 16A. For å få dette til å virke med min kollegas Zoe måtte jeg sette at ved to ladende biler får den ene stolpen 10A og den andre 6A ved to ladende biler. Men i ett borettslagsenario som du snakker om så blir det som du sier at Zoe risikerer å ikke få ladet i det hele tatt (inntil en annen bil er ferdig å lade).

Eksprimenterer litt med måling av faktisk forbruk på hver ladestolpe (siden de ofte står lenge på utjevning osv), slik at man kan fordele "faktisk ledig". Dette kan jo medføre at det blir noen watt "ledig" i systemet sånn at zoe får startet ladingen sin noe tidligere (i ett borettslag lade over natten senario). Men med tanke på lokalt dårlig tilgang til effekt i fellesgarasjer osv, så er laderen til Zoe en dårlig løsning ja.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

zbk

Har målt strømtrekket fra gulbøtta og fikk ca 9.6A målt fra stikkkontakten, eller ca 2.3kW. Sørgelig at ladingen da bare dytter inn ca 6%/time på batteriet, noe som blir ca 1.3-1.4kWh/time. Da er det drøye 40% tap i bøtta + billaderen! Har lest andre steder at kameleonladeren er lite effektiv på lave strømstyrker, men dette var nesten litt i overkant mye...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rav4_EV

40 % tap blir det ikke. Med Cosphi på under 0,8 @10A får du ikke full utnyttelse.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA