Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Startet av bosonic, fredag 03. april 2009, klokken 01:22

« forrige - neste »

bosonic

Interesse for elektrisk fremdrift har jeg hatt siden ca 1980, og sykkelen ble tidlig elektrifisert med et kit fra Sinclair i England.
Siden har det gått slag i slag med forskjellige prosjekter.

Jeg ventet lenge med å kjøpe egen elbil da jeg ikke var tilfreds med utsende og ytelse på de få aktuelle merker som var tilgjengelig.
Skaffet meg tidlig Kewet brosjyrer, men ventet helt til 2006 før jeg kjøpte meg en modell 5.
Hadde mye morro med denne, men da batteriene tok kvelden, ble jeg overivrig og kom i skade for å demontere store deler av bilen.
Jeg er fagmann innen svakstrøm og fristelsen ble for stor da jeg så hvordan layout på motorstyring og tilhørende komponenter var utført.
Har gjort mange forandringer som jeg kommer til å skrive om her etter hvert.
Utenom Kewet har jeg kjørt Think, Peugeot 106 og  Partner i tillegg til Norges eneste elektrifiserte Peugeot 205 XL, som for øvrig ble konvertert her på Stord.

De siste års prosjekter (delvis med kompisen og nabogutten) har vært:

"Elbaljo", elektrifisering av båt.
Konvertering av Boble med motorer på hvert bakhjul
Elektrisk Trike "Olabil"
Elektrifisering av gammel påhengs
Oppgradering av gammel 500W/48V scooter.

Prioriterte prosjekter nå (utenom Kewet'en) er en Elektrisk Trillebåre med differensial og 3 hjul

Mitt yrkesaktive liv har hovedsakelig bestått i å reparere industriell elektronikk i alle mulige varianter.
Jobber i oljebransjen, og er ikke stolt av det.

Våres koselige enebolig har "selvsagt" et bioanlegg i kjelleren, og jeg jobber nå med å få koblet til termiske solfangere til dette anlegget.

Her kommer det mer info etter hvert.....
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

Forslag til ny layout på motor og tilhørende komponenter (Kewet mod 5):
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Sitat fra: bosonic på onsdag 28. desember 2011, klokken 23:16
Forslag til ny layout på motor og tilhørende komponenter (Kewet mod 5):
En helt ny elektronikkasse...?
Er den beskyttet i framkant eller vil slaps som kastes opp fra bakhjulene kunne ende inn her?
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

bosonic

#3
Ja, dette er en helt ny elektronikkasse. Som du ser så er det kuttet ut hull i den gamle kassen for tilkobllingene til kontrolleren.
Dette er en tidlig prøvemontering.
I framkant blir det montert  3mm gummi(vegg) som vil slutte tett om kablene, og ellers holde regn, slaps og dritt ute.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

#4
Kjøpte for lenge siden en "elektrisk aksling" fra Surpluscenter som var tiltenkt å brukes på en elektrisk trillebåre. Da jeg i våres kom over noe gjenbruksmetall som passet perfekt til prosjektet satte jeg i gang og bygget ferdig trillebåren. Alle delene er skrudd i sammen.
Motoren er en vanlig DC PM, med nom. spenning 24V, som yter beskjedne 0,25 Hk. Controlleren er kjøpt på Ebay og har benevnelsen YK 43. Den er på 1000W og passer fint til motoren. Nominelt strømtrekk er 12A, og motoren peaker på 94A. Har kjørt med godt lass i kraftige motbakker i terrenget men automatsikringen på 35A holder fint.
Batteriene er påsatt XT60 kontakter for enkelt å kunne skiftes. Akslingen er beregnet til bruk på kjøretøy med maks 600kg, så den er rikelig overdimensjonert til dette formålet. Hjulene, som har plastfelger, kommer også fra Surpluscenter, men jeg vil gå til anskaffelse av nye hjul med stål felger for å unngå havari.
Trillebåren er primært bygget med tanke på å kjøre 50cm vedkubber fra hogstplass i skogen til næmeste "bilvei", og har til fulle vist sin effektivitet. Noe rydding av skogsbunnen er påkrevet, men moderate ujevnheter takler den fint. Kjørte nylig ut ca 3500 liter med virke ( ca 200 vedkubber) og er kjempefornøyd.
For å enkelt kunne justere hastigheten på motoren har jeg koblet en 7 gir sykkelshifter til en Thumb Throttle. Dette viser seg å fungere meget bra.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

#5
Som det fremgår av bildene så er det også brukt deler av en vanlig hagebåre. Håndtakene er forlenget med ca 15 cm.


http://www.youtube.com/watch?v=r8fUY4r75TU

http://www.youtube.com/watch?v=plUsVHaMA_Q
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Fantastisk!! Noe slikt måtte ha vært en genial gave til "gamlingen" hjemme!  Hvor mye kostet det deg (sånn ca) å lage denne? Hvor langt/lenge kjører du på en lading?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Jeg tror akslingen kom på ca 3000,- inklusiv frakt og mva. Surpluscenter er utsolgt for denne type akslinger nå, og det ser ut til at det er vanskelig å skaffe gode og rimelige akslinger fortiden. Her er en leverandør som har på lager, men jeg synes at 12mm diameter på aksling er i minste laget. Det er ofte brukte akslinger ute på Ebay, dersom du tar sjansen...
Tipper at totalprisen kom på rundt 5000+- for alle deler. Da regner jeg ikke med prisen på batteriene, stålskinner, kabler, terminaler, sikring og bryter.
Det finnes mange måter å bygge opp en slik doning på, ofte er det tilgangen på deler som styrer designet :)

Andre alternativer til aksling, men ikke mye info (selges som reservedeler)

Med 2 stk 24Ah AGM batterier så kjører jeg ca 12-15 turer i skogen, lengde pr tur ca 70m stort sett flatt men med en bratt bakke på ca 10m. Jeg har ikke mye erfaring enda, har kun ladet 4 ganger totalt siden jeg tok den i bruk. Mitt intrykk foreløbig er at en kan kjøre i timevis på en lading dersom ikke belastningen er for stor. Jeg har et lager av utrangerte, men fullt brukbare UPS batterier, så når jeg har funnet to gode eksemplarer så legger jeg ut flere erfaringsdata.

Har forøvrig begynt å bygge en annen type elektrisk trillebåre med et stort hjul og to små svingbare støttehjul.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Spennende lesning.

Slik aksling er jo perfekt for rennebiler med framdrift, og barnevogner til barnehagene. Tenk å få litt hjelp opp bakkene med 3-4 unger i vognen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nr1rayner

Dritkul båre  ;D
Denne burde jo masseproduseres  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA