Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil-parkering Oslo sentrum (Spektrum)

Startet av Sjøhyene, onsdag 21. januar 2015, klokken 20:16

« forrige - neste »

Sjøhyene

Skal ha med familien på Disney on ice til lørdag og er ikke spesielt kjent med hvilke muligheter som er for oss elbil eier i sentrum av oslo. Er det noe sted ikke alt for langt unna hvor man er garantert ledig plass? Og som ikke er maks 3t.

Alternativet blir å betale for å stå på et p-hus og så heller lade litt et annet sted på veien hjem, men hadde vært genialt å få stå gratis et sted samtidig som man får fyllt på litt.

På forhånd takk! :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

automat

Hvorfor ikke lade mens du står i P-hus? Flere P-hus i området har ladeplasser. Er nok større sannsynlighet for ledig ladeplass her enn på gratis gateplass. I flg ladestasjoner har Paleet P-hus 18 ladeplasser. Jeg ville prøvd der (uten å ha vært på ladejakt i Oslo sentrum før).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

dørvakta

Regn hvertfall god tid hvis du skal finne en gratis ladeplass som er ledig. De vokser ikke på trær i sentrum, akkurat. Jeg hadde heller gjort som automat foreslår og parkert i et parkeringshus med lading.

jkirkebo

Sitat fra: automat på onsdag 21. januar 2015, klokken 22:41
Hvorfor ikke lade mens du står i P-hus? Flere P-hus i området har ladeplasser. Er nok større sannsynlighet for ledig ladeplass her enn på gratis gateplass. I flg ladestasjoner har Paleet P-hus 18 ladeplasser. Jeg ville prøvd der (uten å ha vært på ladejakt i Oslo sentrum før).

Oslo City ligger ved siden av Spektrum og har 6 ladeplasser nederst, i 5U. Vanlig 16A schuko.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. januar 2015, klokken 23:16
Sitat fra: automat på onsdag 21. januar 2015, klokken 22:41
Hvorfor ikke lade mens du står i P-hus? Flere P-hus i området har ladeplasser. Er nok større sannsynlighet for ledig ladeplass her enn på gratis gateplass. I flg ladestasjoner har Paleet P-hus 18 ladeplasser. Jeg ville prøvd der (uten å ha vært på ladejakt i Oslo sentrum før).

Oslo City ligger ved siden av Spektrum og har 6 ladeplasser nederst, i 5U. Vanlig 16A schuko.

Det kan være litt trafikkaos rundt Spectrum når konserter slutter der. Parkerer man på Oslo City så havner man midt oppi det. Jeg ville valgt et p-hus litt lenger unna.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

weld77

Flere timer i parkeringshus i Oslo koster fort 360 kroner (døgnprisen) så det rimeligste er å parkere et sted det er gratis (lettere sagt enn gjort sentralt i Oslo på dagtid) og så svippe innom en hurtiglader på vei fra eller til. Gateparkeringen i Oslo er vel gratis fra klokka 15 lørdag til mandag morgen mange steder. På kveldstid er det etter min erfaring grei skuring å finne gratis gateparkering sentralt i Oslo, men dette er da uten lademuligheter.

Så om du står i P-hus, må betale 360 kroner for å stå der i noen timer og får ladet med 16A så blir det dyr strøm om det er et mål å gjøre det rimelig. Om det ikke er pengene det står på er p-hus å anbefale på dagtid, det er vanskelig å finne parkering hvor det er lov å stå mer enn to timer på gateplan.

Det er masse p-hus i Oslo sentrum og alltid ledig, men det koster.

(jeg har ikke elbil ennå men antar at det ikke er gratis hos private aktører...)

automat

Galleriet Øst og Grønland Torg har døgnpris på 240 kroner. Førstnevnte har 2 type-2 semihurtigladeplasser, sistnevnte 5 vanlige plasser.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sjøhyene

Sitat fra: automat på torsdag 22. januar 2015, klokken 00:29
Galleriet Øst og Grønland Torg har døgnpris på 240 kroner. Førstnevnte har 2 type-2 semihurtigladeplasser, sistnevnte 5 vanlige plasser.

Er type-2 ladingen her gratis?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

automat

Jeg vet ikke mer enn det som står på ladestasjoner.no 
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

fredag

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 21. januar 2015, klokken 20:16
Skal ha med familien på Disney on ice til lørdag og er ikke spesielt kjent med hvilke muligheter som er for oss elbil eier i sentrum av oslo. Er det noe sted ikke alt for langt unna hvor man er garantert ledig plass? Og som ikke er maks 3t.

Alternativet blir å betale for å stå på et p-hus og så heller lade litt et annet sted på veien hjem, men hadde vært genialt å få stå gratis et sted samtidig som man får fyllt på litt.

På forhånd takk! :)

Prøv de kommunale ladestolpene på Grønland (ved Pigalle), Chr Krohgsgate (ved Slåmotgangen, nesten borte ved legevakten) eller i Trondheimsveien (ved Herslebs gate). Men det blir litt vei å gå for barna.

Disse ladestolpene er nesten alltid opptatt på i kontortid på hverdager, men kan være ledig på kvelden.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

emil

Stresse rundt for å finne en kontakt til 13A/16A lading, eller bare parkere der det er mest praktisk så enten ta 20-30 min på en 22kW lader eller noen få minutter på SC for samme mengde strøm?

Vet helt klart hva jeg ville valgt hvis jeg hadde Tesla. Men jeg vet jo ikke hvor han kommer fra, hvor han skal etterpå, om han har dobbeltlader eller hvor mye strøm han trenger. Hvis man er av typen som holder ladenivå godt under 100% til vanlig kan man kanskje heller lade fullt denne ene gangen.

Med Leafen fyller jeg ca 50% av batterikapasiteten på 3t med 16A og da blir en sånn leting etter ladeplass mer aktuellt

Øyvind.h

Galleriet P-Hus eller Spektrum P-hus blir vel begge rett ved spektrum (Spektrum P-hus ligger i Chr. Kroghsgate ).
Spektrum P-hus har jeg benyttet selv. Flere ladeplasser (noen trange, noen med god plass), men de er fordelt på flere etasjer. Tror jeg kjørte rundt og rundt i P-huset til jeg kom til 8. etasje før jeg fant et el-uttak uten andre biler i nærheten.
Husker ikke timepris, men kanskje 40-50kr?

Cluet er vel å parkere omtrent der man ønsker/har planlagt, men helst et sted med strøm? Da er det flere alternativer rundt spektrum, noen gratis og noen som koster penger :) Spørsmålet er bare om du har tid til å kjøre rundt og sjekke gratis-alternativer før du velger betalingsløsningen (som nesten garantert er ledig).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

Takk for svar alle sammen. Bekvemmelighet blir prioritert nå som jeg har med små barn ;) Blir nesten en hel lørdag som jeg trenger parkering. Ikke krise med lading men hvis jeg hadde funnet en på 13A hadde det gjort jobben. Da hadde jeg sluppet å tenke på å stoppe innom drammen på vei hjem.

Da tror jeg det står mellom Spektrum P-hus og Oslo City P-hus. Skjønner at det er gode sjanser for å få ladet på begge disse. Og at prisen per døgn er ca 300 ish?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA