Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dradd ut ladekabelen min. Bygarasjen Bergen

Startet av Panzer UP, onsdag 21. januar 2015, klokken 17:30

« forrige - neste »

Panzer UP

I dag da jeg stod parkert i Bygarasjen var det en nisse i en BMW som hadde nappet ut ledningen min og satt den inn i et støpsel som ikke virket (Det er bare 3 av fire som virker på hver stolpe i Bygarasjen). Jeg la merke til dette via CarNet apen og gikk bort og koblet den opp igjen, bare for at det skulle skje igjen like etter. Antar han har en sånn app på bilen sin han også. Nå vet jeg hvem denne fyren er da han er der hver dag, så jeg skal ta en prat med ham i morgen tidlig om hvorfor han gjør slikt, men jeg lurer på er dette vanlig oppførsel?
Jeg har et stykke hjem og er avhenging av lading for å komme meg hjem, så det er ugreit at slikt skjer.

Finnes det noen stikkkontakter man kan låse på noe vis, slik at de ikke kan dras ut?

Folkevogn eOPP

Sandpusher

Helt utrolig. Aner ikke om det er vanlig oppførsel, Bergensere er jo et spesielt folkeslag :D, men det er iallefall antisosialt. Kanskje det hjelper å snakke med fyren, om ikke annet tar han sikkert en annens kontakt i fremtiden...
Kjøp deg en meter med tynn kjetting på biltema eller Clas Ohlson og en hengelås, så klarer du vel å få surret det rundt stolpen og låse det fast på et vis.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Espen Hugaas Andersen

Det kan jo være at noen andre plugget deg om, så kom han i BMWen å plugget seg inn i "din" kontakt. Da vil dere dere begge se på kontakten som deres, og se på den andre fyren som en dust for å ha plugget ut bilen. Det beste er å ta en prat og deretter konkludere med om han er en dust eller ikke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Har opplevd lignende når jeg hurtigladet i helgen på Voss. En som stoppet ladingen på min for å koble til sin i stedet før jeg var kommet til 80%. Til tross for at jeg hadde lagt igjen nummeret mitt og alt. Hadde til og med lagt kabelen over bilen min for å lade sin bil i stedet for å parkere på riktig og oppmerket side.

Når det er sagt er det vel ikke så lett å låse fast kabelen. Da må du såfall forsøke å trekke kabelen rundt en stolpe slik at den er akkurat lang nok til å gå i riktig kontakt, og feste en hengelås på den. Selv da går det an å flytte den litt hvis man prøver.
Fremtiden er elektrisk.

inverter

Opplevde akkurat det samme på Nordbysenteret en gang. Var en nisse i en Leaf som kom rett etter meg og da var det kun den ene kontakten som ikke virket som var ledig.

Han tok derfor å byttet om kontaktene slik at jeg fikk den som ikke virket.

Panzer UP

Vi får se om det skjer igjen. Jeg har nå sikret ledningen på samme måten som jeg sikrer linen på teinene... Funker vel på ledning også.
Folkevogn eOPP

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

sølv-pilen

jeg har ikke problem med å forstå denne frustrasjonen når man mister ett ladepunkt, men å legge inn feller, eller tilegg som kan skade andre, blir for dumt. Det er verken min eller din kontakt - man må bare være glad for det lille man kan få i en slik situasjon. Snakk med mannen og få en oppklaring for hva som har skjedd.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

fiskeri

Fisker mye med teiner selv, men legger aldri skarpe blad i teinetauet. Da har man gjort en handling med forsett der hensikten er å påføre andre en skade. Synes ikke slike tiltak er mer moralsk forsvarlig enn å hale andres teiner. Støtter sølv-pilens utsagn.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Panzer UP

#9
Bruker viltkamera. Ikke skarpe blader..

Da kan jeg forsikre meg om at det er den jeg tror.. Jeg liker å ha bevis når jeg konfronterer folk med slikt.
Folkevogn eOPP

Louise

Jeg ser det litt fra den andre siden : hvis jeg kommer og ser at en bil som står og er koblet til stikket, ikke lader (altså er ferdig oppladet), er det da ok at jeg parkerer på parkeingsplassen ved siden av og trekker ut hans kabel og setter inn min egen ? Nå tenker jeg på f eks handlesentre, hvor det da vil være en parkeringsplass uten lademulighet, men rett vedsiden av, så det er mulig å trekke kabelen bort til stikket ? Jeg har ikke studert andre bilmeker så inngående, men på min E-Up slutter ladeknappen inni bilen å blinke når den er ferdig ladet, og så vidt jeg vet lyser enten alle lysene foran på dashbordet til Leafen (eller er de av?). Hva tenker dere om det ?

Men iforhold til TS - er det skadelig for bilen å få avbrutt ladingen på den måten ? Er det ikke slik at ladingen skal avbrytes i bilens ladepunkt først ? Hvis så, tror faren for at noen skadet bilen min ville gjort meg ganske forbannet.

Thomas Parsli

Sitat fra: Louise på fredag 23. januar 2015, klokken 17:47
Jeg ser det litt fra den andre siden : hvis jeg kommer og ser at en bil som står og er koblet til stikket, ikke lader (altså er ferdig oppladet), er det da ok at jeg parkerer på parkeingsplassen ved siden av og trekker ut hans kabel og setter inn min egen ?

Så lenge bilen er ferdigladet synes jeg det er helt greit, men jeg forventer at du finner en fornuftig måte å henge kabel og EVSE. Og hvis det står skiltet "for elbil som lader" forventer jeg at du har sjekket med parkeringsvaktene at jeg ikke får bot.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Louise

Det står det ingen steder her i Bergen så vidt jeg har sett..... Men kommer vel etterhvert. Da blir problemstilling litt annerledes, og jeg regner med at parkeringsvakten vil være obs på om bilen lader eller ikke, og rotasjonen av ledige plasser er kanskje litt større ? Ville ikke vært meg imot.... Jeg setter uansett timeren på på mobilen når jeg plugger inn, for å flytte bilen når den er ferdig.

Selchiev


fredag

Med type2 er ikke dette noe problem. Der kan kontaktene låses i begge ender, både av bilen (hvis bilen støtter det) og av ladestolpen.

Nok en grunn til å slutte med schuko til elbil-lading.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA