Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-Golf vs Leaf

Startet av tomrh, onsdag 21. januar 2015, klokken 11:27

« forrige - neste »

tomrh

Jeg leser stadig vekk at mange anbefaler e-Golf foran Leaf. Jeg har ikke prøvd e-Golf enda, og har heller aldri kjørt fossil Golf av nyere dato. Men blir litt nysgjerrig. Er e-Golf virkelig så mye bedre enn Leaf som man skal ha det til, eller meningsytringene sterkt farget av VAG-entusiaster som misliker alt annet pr. def og uansett bare hadde kjøpt et VAG-produkt? Sikkert noen trauste Leaf-eiere her som enten har latt seg imponere av e-Golf, eller bare blitt mer sikker i sin sak når det gjelder valg av Leaf?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

DeadLock

Hei.

Jeg har prøvekjørt e-Golf og må si jeg liker fastheten i understellet, og måten navigasjonssystemet betjenes på.

I forhold til min Japanproduserte Leaf er det stor forskjell i kjørekomfort. Golf'en er litt hardere i skarpe humper.

Kia Soul EV var mer behagelig enn e-Golf synes jeg.

Hadde jeg vært på jakt etter bil i dag tror jeg at jeg hadde valgt Kia Soul EV. :)

Hver sin smak.

Husk også at en e-Golf blir ganske dyr når du putter på utstyr som Kia Soul EV og Leaf Tekna har..

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

sølv-pilen

Eneste jeg fant morsomt med golf var adaptiv cruise control. Ellers fant jeg bilen tyngre og mindre oversiktlig å kjøre en hva Leafen gjorde. Det føltes ikke feil å parkere golfen, leaf føltes feil å forlate etter prøvekjøring. Etter en samtale med VW selgeren etterpå var egentlig ikke valget vanskelig.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Thomas Parsli

#3
Jeg har sett få objektive kritierier for hvorfor eGolf eller BMW i3 er så fantastiske, men enkelte klarer åpenbart ikke tanken på å kjøre noe annet.

For meg fremstår BMW i3 som en lekebil og eGolf er så kjedelig at den burde hete A4...
Kia Soul EV fremstår som en langt bedre bil, mens Leaf er billigere.

Min subjektive rangerer av dagens elbiler (basert på hva man får for pengene):

-Tesla P85
-Tesla S85
-Tesla S60
-Kia Soul EV
-Renault Zoe
-Nissan Leaf
-VW eGolf
-BMW i3
-Ford Focus
-Nissan e-NV200
-Trillingene


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 21. januar 2015, klokken 12:10
Jeg har sett få objektive kritierier for hvorfor eGolf eller BMW i3 er så fantastiske, men enkelte klarer åpenbart ikke tanken på å kjøre noe annet.

For meg fremstår BMW i3 som en lekebil og eGolf er så kjedelig at den burde hete A4...
Kia Soul EV fremstår som en langt bedre bil, mens Leaf er billigere.

Alt avhenger av hva man ser etter. Vi har en Leaf som nr. 2 elbil, men skulle jeg byttet den ut nå hadde det definitivt blitt i3.

- i3 ser mye kulere/bedre ut inni og utvendig enn Leaf og (spesielt) Kia (container på hjul)
- i3 er mye kjappere enn begge
- i3 har rustfritt karosseri (big deal for meg som pleier å beholde bilene lenge)
- i3 har sannsynligvis bedre kjøreegenskaper enn begge
- i3 har mye kraftigere regen (plagsomt lite på Leafen når man er vant til Tesla)

Som nr. 1 elbil ville nok rangeringen blitt annerledes, der er det plass og rekkevidde som gjelder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

e-Golf er Golf, og jeg har aldri vært fan av Golf eller VW. Inntrykket av selgeren gjorde heller ikke saken bedre. Bilen var forsåvidt helt grei å kjøre, men det var deilig å komme tilbake i Leafen etterpå.

Eneste jeg vil ha i Leafen som Golfen hadde er varmetråder i frontruta selv om trådene er litt for synlige.

fiskeri

SitatKia Soul EV fremstår som en langt bedre bil, mens Leaf er billigere.
Tja.. Skal du ha en Leaf med full pakke (topp utstyrt modell med vinterdekk), så blir Soul billigere i topputgave med vinterdekk. Ut fra hvor mye bil (og utstyr) du får for pengene, så er Soul billigere enn Leaf (hvis det ikke er kommet store endringer i prisene på de to merkene siden jeg bestilte). Er selvsagt enig i at Soul fremstår som en langt bedre bil  ;)
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Thomas Parsli

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. januar 2015, klokken 12:17
- i3 ser mye kulere/bedre ut inni og utvendig enn Leaf og (spesielt) Kia (container på hjul)
- i3 er mye kjappere enn begge
- i3 har rustfritt karosseri (big deal for meg som pleier å beholde bilene lenge)
- i3 har sannsynligvis bedre kjøreegenskaper enn begge
- i3 har mye kraftigere regen (plagsomt lite på Leafen når man er vant til Tesla)

Som nr. 1 elbil ville nok rangeringen blitt annerledes, der er det plass og rekkevidde som gjelder.

For meg fremstår BMW i3 ser ut som en konseptbil hvor man ikke har rukket å gjøre seg ferdig med hverken interiør eller eksteriør. Og den mangler ett sete.

Kjøreegenskapene er sikkert fantastiske, men hva skal man med de? Så lenge man ikke kjører på lukket bane eller deltar på autoslalåm er "radiobilfølelsen" (backflash til prøvekjøring av Buddy for fem år siden) betinget morsomt.
Etter et par minutter var "oj så morsomt" over for min del og jeg savnet komforten i Leafen...

Det er ikke noe galt med i3, bortsett fra at den er stygg, den er bare for liten og for dyr.
Jeg liker ikke Fiat Multipla heller, bare så det er sagt...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Råde

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 21. januar 2015, klokken 12:10
Min subjektive rangerer av dagens elbiler (basert på hva man får for pengene):

-Tesla P85
-Tesla S85
-Tesla S60
-Kia Soul EV
-Renault Zoe
-Nissan Leaf
-VW eGolf
-BMW i3
-Ford Focus
-Nissan e-NV200
-Trillingene
Her var jeg usedvanlig ganske litt enig med Thomas (så ble jeg enig med meg selv også), hvis de tre øverste tas ut. Det går to eller tre (eller 5) av de andre på en av de øverste.

La ikke det bli diskusjonen, for i denne tråden så er de helt dyre, helt uvedkommede.

De tre han har satt over golfen hører nok til der, men rekkefølgen kan diskuteres. Det som gjenstår er hva du betaler for følelsen, eller for ACC, eller for utseendet (subjektivt) eller for hvasomhelst.

Dvs. listen er for nihilister. Få av oss på forumet er det. Vi kjøper bil fordi det sier oss noe. Vi er ikke kun interessert i A til B. Gir [insert your vehicle here] deg en bedre tur fra A til B, er det den du kjøper... Værre er det ikke, for de seks øverste(unntatt Tesla) (ikke glemme Focus eller den nye nissanen) er egentlig ganske like til vanlig husbruk.
e-Golf | X75D

e-h

A til B blir nesten for vårt vedkommende. Endte på Leaf mest pga leveringstid og utstyr til prisen. Valget var enkelt siden vi uansett syntes den var god å kjøre. Vi skulle ha elbil snarest mulig så lenge alt annet også passet.

tomrh

At Leaf-eier Thomas rangerer Golf bak Leaf er kanskje å forvente. Men at e-Golf-eier Råde er litt enig synes jeg er interessant! Er e-Golf litt for høyt priset i forhold til Leaf?

En annen ting er kundeservice. En Leaf-eier sa at han elsker Leaf men aldri mer Nissan. Er Møller bedre på det punktet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Gordon Retriever


Råde

#12
Sitat fra: tomrh på onsdag 21. januar 2015, klokken 21:16
At Leaf-eier Thomas rangerer Golf bak Leaf er kanskje å forvente. Men at e-Golf-eier Råde er litt enig synes jeg er interessant! Er e-Golf litt for høyt priset i forhold til Leaf?

En annen ting er kundeservice. En Leaf-eier sa at han elsker Leaf men aldri mer Nissan. Er Møller bedre på det punktet?
Eier og eier fru blom. Jeg venter... (De innvidde vet hvorfor, og da for spørsmålet om møllers kundeservice seg selv).

Lista reflekterer bil for pengene, og bilene er sammenlignbare når det gjelde å komme seg fra A til B hva gjelder plass, rekkevidde osv.

Du får mer eller tilnærmet samme utstyr i billigste versjon Soul og Leaf (jeg regner acenta som laveste). Zoe er jeg usikker på, men så mye som Renault r..slikker og rabatterer, er det jo faktisk mer bil for pengene (ehrm, bil for midte penger).

Jeg synes e-Golf er en bedre bil, men med de andre hadde jeg betalt færre penger for å få utført den samme jobben og fraktet de samme folka.

Leaf drar på årene, og eGolf har noen fordeler på sikkerhetsfronten som jeg mener forsvarer den høyere prisen.
e-Golf | X75D

Råde

Forresten. EGolf slår alle. Med nedenstående garanti er den uslåelig:
e-Golf | X75D

tomrh

Haha!! ;D ;D
120.000 mnd blir vel 10.000 år det. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA