Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil på ladekabelen, ikke dekket av garanti

Startet av TAG, mandag 19. januar 2015, klokken 17:20

« forrige - neste »

TAG

Da vi skulle lade i går kveld oppdaget vi at plasten eller gummi (eller hva det nå er som kabelen er dekket av) hadde sprukket opp og kabelen var dermed ubrukelig. Det gjelder en Nissan Leaf. Vi har alltid brukt laderen riktig og ikke gjort noe som helst uvanlig som kunne forårsake en slik skade. Vi regner med at dette kommer av plast/gummi ble hard av kulden. Vi synes også at dette er en opplagt reklamasjonssak pga feilkonstruksjon til ladekabelen, men bilforhandler Nissan Birger N Haug påstår at det er vår feil og mannen min måtte betale for en ny laderkabel. Den nye kabelen har en annen konstruksjon som ville hindre en slik skade.

Har noen andre opplevd tilsvarende? Vi har virkelig ikke gjort noe som helst som kunne ha lagd en slik skade. Bilen/ladekabelen er kjøpt for bare cirka 20 måneder siden.

Thomas Parsli

Har aldri hørt om tilsvarende og synes det hele høres merkelig ut.

Hvis det var isolasjonen som var skadet, må kabelen ha vært utsatt for noe spesielt. F.eks kjemikalier eller hærverk.

Og hvorfor byttet man ikke bare kabelen?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

TAG

Ja, jeg stusser også litt over at det ikke ble forsøkt reparert, men mannen min spurte ikke dessverre ikke noe nærmere. Han sa bare at de på verkstedet påsto at det var "ytre skade" uten nærmere begrunnelse. Jeg kan ikke forstå hvordan en slik skade kan ha oppstått i det ellers tomme baggasjerommet vårt. Det har ikke skjedd noe som helst uvanglig med laderen de siste dagene.

Jeg regner med at bilforhandleren prøver bare å unngå å dekke reklamasjons-/reparasjonskostnadene. Kan de bare påstå uten nærmere begrunnelse at det ikke er reklamasjon? Hvem får lov å bestemme om en skade er en defekt/reklamasjon eller ikke? 

Mippen

Kunne du tatt et bilde av skaden? Generelt er en ladekabel en bruksgjenstand og den blir brukt mange hundre om ikke tusen ganger i løpet av et år. Mye mer enn en vanlig strømledning.  Den originale kabelen har også en tung kladd på kabelen og hvis ikke denne blir avlastet og bare henger etter ledningen vil kabelen få skader. En ladekabel er naturligvis også dekket av reklamasjon men hvis det er tegn som tyder på andre skader og ikke feil med produktet er det vanskelig å vinne fram. Har hørt om flere som har byttet ut original kabel etter et par år. Det er tross alt en bruksgjenstand.
Fremtiden er elektrisk.

TAG

Jeg tror at dette kan henge sammen med den tungen kladden, men vi har ALLTID vært svært påpasselig med avlastning.

Jeg blir overrasket å høre at folk bytte laderen etter et par år, fordi det er en bruksgjenstand. Jeg kan ikke trnke meg at forbrukerombudet ville vært enig i en slik vurdering, og jeg undrer meg over at folk faller til ro med slik tolkning.

Mippen

Jeg er for såvidt enig i at man ikke må slå seg til ro med alt, men det er en svakhet med en så tung kladd som henger etter ledningen. Det skal ikke mer til enn at den faller ned når kontakten er i, eller at noen snubler i kabelen, og med den ekstra vekten kladden gir blir det lett skader. Jeg stolte ikke på denne utformingen selv og kjøpte en uten kladd før jeg fikk skade. Har den andre bare i reserve.
Fremtiden er elektrisk.

Carl Anton Stenling

#6
Det er 5 års reklamasjonsrett på ladekladd som er levert sammen med bilen med mindre det klart er spesifisert i brukerveiledningen eller annen informasjon at forventet levetid er kortere (slitedel).

Ut fra sikkerhetshensyn så må man forvente at det ikke skal oppstå sprekk i isolasjonen ved normal bruk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Thomas Parsli

Jeg må si meg helt enig med Carl Anton.

I slike situasjoner pleier jeg å reklamere skriftlig med henvisning til forbrukerkjøpsloven og opplyse om at gjennstanden har vært brukt helt normalt (fortiktig i de fleste tilfellene). Har aldri opplevd å ikke fått gjennomslag på gjennstander som faller under forbrukerkjøpsloven.

Ta noen bilder av kabelen, så får du helt sikkert gode råd.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

pascual_stromsnes

En god, grunnleggende innføring i bevisbyrde mht. reklamasjon ved forbrukerkjøp finner du på jusinfo.no.

jan-ove

Jeg er i omtrent samme setting med en leverandør av ladekabler.

På min så er det ikke noen brudd eller svakheter på kabler osv. Men leverandør hevder at min kabel som er 3.5 år ikke er dekket av reklamasjons retten.

Hva blev utfallet med din kabel?

_OE_

Det noen glemmer er at medfølgende kabel med schuko kontakt er beregnet som nødlader... Ikke tenkt til daglig bruk

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


KjellG

«Nødlader» er et udefinert uttrykk som har kommet over tid. Dersom dette skulle være en begrensning, står dette i instruksjonsboka? Er det angitt max antall nødladinger per år? Hvordan skal antall nødladinger/sliasje måles?

Det er liten varmeutvikling i en slik kladd. Den burde med forsiktig bruk vare «evig». Imo må dette være en reklamasjon

jan-ove

Hvis en drar paraleller til andre typer av lader, mobiltelefon, pc osv. Så er det dommer som viserat disse skall ha like lang leve tid som produktet det skall lade, altså vesentlig lengre en fem år.

At det skall være andre tolkninger på et produkt som koster langt mer har jeg svårt for å tro.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA