Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EcoLite vs Tesla Wall Connector

Startet av Nybegynner2, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 21:49

« forrige - neste »

Nybegynner2

Hei:)

Jeg lurer på hva jeg skal velge av de to overnevnte til lading av en Tesla. Hva er forskjellen, utenom at Tesla Wall Connector er 1300 kr rimeligere?

jkirkebo

Sitat fra: Nybegynner2 på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 21:49
Hei:)

Jeg lurer på hva jeg skal velge av de to overnevnte til lading av en Tesla. Hva er forskjellen, utenom at Tesla Wall Connector er 1300 kr rimeligere?

EcoLite har integrert jordfeilbryter type B så du slipper å installere en slik i skapet. Mange elektrikere tar 3-4000,- for disse, dessuten krever de 3-4 modulers ekstra plass.

EcoLite kan lade også biler med type 1 inntak som f.eks Leaf.

På EcoLite kandu selv bytte lengde på kabel eller bytte ut en defekt kabel.

På TWC er det knapp for å løse ut ladeporten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HPSE

eg også lurer litt på dette. Vurderer ecolite sin med integrert jordfeilbryter med b-vern.. Denne skal stå i garasje og strømkabel kommer fra sikringsskap i huset... Men elektriker sier at man uansett må ha jordfeilbryter type B i sikringsskap i huset? Da er det vel ikke noe poeng ladeboks med integrert jordfeilbryter med b-vern!?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: HPSE på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 22:53
Men elektriker sier at man uansett må ha jordfeilbryter type B i sikringsskap i huset? Da er det vel ikke noe poeng ladeboks med integrert jordfeilbryter med b-vern!?

Da sier du til elektrikeren at han tar feil. Er det fastmontert ladestasjon (mode3) holder det med jordfeilvern typeB i laderen og du behøver ikke tilsvarende i sikringsskapet.

Monterer du derimot en kontakt, må det være sikring typeB i skapet. Da holder det ikke at ladekladden, eller ladestasjon med løst stikk har det innebygget.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Sitat fra: HPSE på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 22:53
eg også lurer litt på dette. Vurderer ecolite sin med integrert jordfeilbryter med b-vern.. Denne skal stå i garasje og strømkabel kommer fra sikringsskap i huset... Men elektriker sier at man uansett må ha jordfeilbryter type B i sikringsskap i huset? Da er det vel ikke noe poeng ladeboks med integrert jordfeilbryter med b-vern!?
Hvis den monteres fast tilkoblet så er det lov å ha integrert, men monteres den med stikk (CEE/schuko) må du ha type B i den faste delen av installasjonen.

Så hvis det er fast viser du ham side 6 her: http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf

"I en Mode 3 ladeinstallasjon er det viktig å ha en egen kurs med 30mA jordfeilbryter, type B. Hvis ladeboksen inneholder jordfeilbryter kan jordfeilbryter for kursen sløyfes."

e-curious

Dersom du kommer til å ha en kabel fast tilkoplet ladeboksen, må en kanskje ta med en ny ladekabel med i regnestykket.

Nybegynner2

Takk for svar :+1: Da sikter jeg nok mot EcoLite:)

fredag

Du kan kjøpe jordfeilbryter type B for 1100kr fra ladespesialisten.no, i stedet for å la elektriker kjøpe denne for deg for 3-5000kr. Men den er fire moduler bred, så det må være plass i sikringsskapet. Og du bør sjekke på forhånd at elektriker går med på å installere en jordfeilbryter som de ikke har kjøpt inn selv. Normalt bør det gå greit, siden jordfeilbryteren er CE-godkjent.

Smaken er som baken, men jeg synes designet på Tesla Wall Charger er hakket bedre. Den har også integrert type2-kabel. Merk at Tesla Wall Charger derfor ikke kan brukes til å lade elbiler med type1-kontakt i bilen (feks Leaf, i-Miev, Outlander), dersom det skulle komme noen slike på besøk til deg.

Min elektriker sier at Tesla Wall Charger ikke bør stå utendørs uten tak over, fordi vanntettingen i de er for dårlig i praksis.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

olabt

Får du samme ladefart med ecolite som twc?
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA