Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trekke Model S baklengs opp fra grøfta - hvordan?

Startet av Muffinman, søndag 18. januar 2015, klokken 18:13

« forrige - neste »

Muffinman

Det faktum at Tesla har "glemt" å utruste Model S med forankringspunkt for sleping bak begynner vel kanskje å bli kjent for de fleste. Dette bekymrer meg litt, for skulle man være så uheldig å kjøre ut med fronten først finnes det ingen godkjente punkter å trekke bilen opp på veien igjen. Og det er veldig mange som gjør akkurat det kunststykket. Hvor kan man få tak på bilen uten å ødelegge noe? Det nærmeste jeg kommer på er flatstropper gjennom felgene. Bør fungere på billige vinterfelger det ikker er så farlig med, men verre om man har skjøre og kostbare felger.

Noen som har tanker rundt dette?

petersv

Gjennom felgene er vel eneste mulighet ja, og det som praktiseres.

Dennis

Kan også feste slepetau i bakstillingen. På den solide armen

Thor2014

Bakre bærearm bør virke. Da kan man rygge samtidig som man blir dratt opp.
Riv og røsk ødelegger sikkert noe, men er man forsiktig bør det gå.
Tesla bør vel komme med en anbefalinger. Står det noe i manualen?

Tuxedo

Sitat fra: petersv på søndag 18. januar 2015, klokken 18:27
Gjennom felgene er vel eneste mulighet ja, og det som praktiseres.
Det kan bli et slit med mine aero-felger som jeg fikk levert med vinterdekkene.  :D  Får bare holde meg på veien, da.

Muffinman

Man risikerer vel å ødelegge plast/karosseri om sleperen får litt vinkel opp på veien ved festing i bærearmen? Det samme gjelder vel om man fester i felgene, selv om bilen heves maks?

oggy007

Hei. Tar denne opp igjen, da sesongen nærmer seg for glatte veier og snø. Det er garantert noen av oss som kommer til å havne i den situasjonen å kjøre ut på glatte veier i vinter. For megselv så tenker jeg det kan være lurt å være litt forberedt på dette. Ser at det snakkes om stropp rundt bakhjulene, bærebro osv. Noen som har havnet i denne situasjonen, evt vet hva en burde ha liggende i bilen og hva som egner seg best???

Hilsen en som ofte kjører Sørlandet, Haukeli, Sørlandet :)
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

Skjøteledning

Havnet i liten skrent skjult av tettpakket snø langt oppe på fjellet i et nytt hyttefelt. Bilen sto med begge bakhjul i været. Fikk tak i en som holdt på med gravemaskin på en nabotomt. Fikk lagt slepetau(bred type) rundt bærearm høyre bak og festet det så i grabben. Ble dratt forsiktig opp. Var spent på om noe ville bli ødelagt eller hjulstilling ville bli påvirket. Så ut til å klare seg uten skade. Dette var i mars-20 og har kjørt 25.000 problemfrie km. etter det.

Muffinman

Min bil måtte berges pga kortslutning i batterivarmeren. Da stod den i svak nedoverbakke på is og snø. Bergingsbilsjåføren giddet ikke legge på kjetting og dro bilen etter ene bakhjulet til tross for at jeg advarte om at spissingen lett kom ut av stilling på disse. Nå mislyktes det og han måtte likevel legge på kjettingene, kjøre foran bilen og trekke den framlengs opp på flatbed`en.

Når våren kom var begge bakdekkene ødelagt på innsiden, og jeg målte spissingen til mer enn en grad negativ.

cra

Jeg har fundert litt på (men så langt ikke implementert) å ha en bred lastestropp med en eller annen festeanordning i enden som låser den til hjulet. Tanken er å feste den ene enden til hjulet, og den andre til "noe" i den retningen man ønsker seg til, og så kan bilen selv kjøre opp langs stroppen.

Fant et sksisterende produkt som fungerer etter samme prinsippet: https://odditymall.com/bog-out-wheel-winch

Det berger deg ikke ut av et juv, men kan være det som skal til for å komme seg ut av ei knipe der 4WD og pigger/kjetting akkurat ikke er nok.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

lightscribe

En løsning som funker hvis man er veldig heldig: langrenn klister på dekkene og sette luftfjæring på high.

Ikke spør

fonberg

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

RJK

Gult eller rødt klister er eneste som virkelig fungerer... ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA